Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

½-vuotiaan uniongelmista. Onko kokemuksia vastaavasta?

Vierailija
09.04.2009 |

Meidän puolivuotiaalla uniongelmat ovat jatkuneet jo 2-3 kuukautta ja tuntuvat pahenevan koko ajan. Säännöllisestä vuorokausirytmistä huolimatta herää aina n. tunti nukkumaanmenon jälkeen ja nukahtaa uudelleen hetken rauhoittelun jälkeen. Seuraavaksi herää jälleen muutaman tunnin kuluttua, mutta tällä kertaa unenpäästä kiinni saamiseen saattaa kulua jopa kaksi tuntia. Lasken käden pojan päälle, silitän, vaihdan hänen asentoaan. Saattaa näyttää siltä, että nyt hän nukahti, mutta sitten herää taas. Aamuyöstä levottomuus jatkuu taas. Tutin tökkimistä ja asennon kääntämistä kymmeniä ja kymmeniä kertoja yössä. Alan olla tosi väsynyt ja parisuhde voi huonosti. Jos jollakin on/on ollut näin hankalauninen vauva, kuulisin mielellään, miten teillä päästiin tästä ongelmasta eroon?

Kiitos!

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin olin itse niin sippi, että unikoulutettiin ja jätettiin yöimetys pois. Meillä tosin lapsi nukahti imetyksen jälkeen tai muuten vaan melkein saman tien. Mun on ainakin vähän vaikea saada kuvaa teidän tilanteesta tai sen syistä. Kuulostat kyllä aika väsyneeltä, joten sinuna puhuisin neuvolassa tilanteesta. Puolivuotiasta voi jo unikouluttaakin, mutta kysyisin siihen selvät ohjeet joltain asiantuntijalta, ettei mene huudattamiseksi.

Lisäksi suosittelen, että jos vauva ei suoranaisesti ole maitoa vailla, sinulle nukkumaöitä, jolloin mies hoitaa heräilyt. Meillä oli tuossa unikoulutusvaiheessa tapana, että nukuin yhden yön viikonloppuna (miehen työ ei sallinut sen enempää univelkaa, muuten olisin nukkunut varmaan useammankin yön viikossa!) eri huoneessa kuin mies ja vauva. Teki erittäin hyvää!

Vierailija
2/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö kiinteitä? Jätä viljat pois, tms kokeilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni, että jos nukkuu "liian hyvin" päiväsaikaan, on yöllä sitten virkeämpi ja unirytmi jotenkin päälaellaan.

Vierailija
4/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vasta kuukausi syöty "enemmän" kiinteitä. 5kk asti oltiin täysimetyksellä. Päiväunia nukkuu yhteensä n.3-4h/vrk

Lämmintä ruokaa n. ½ pilttipurkillista päivässä, sen lisäksi purkki hedelmäsosetta ja äidinmaitoa välipaloilla.

En tiedä voidaanko puhua uniongelmista, mutta ongelma se ainakin itselleni on, kun huonoimpina öinä joudun nousemaan sängystä yli 20 kertaa. En edes ehdi nukahtaa, kun jo pitää taas mennä hyssyttelemään:(

Vierailija
5/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanottiin, ettei puolivuotiasta kannattaisi enää viereen ottaa. Ei sillä, että pitäisi kuuliaisesti noudattaa kaikkia terveydenhoitajan käskyjä, mutta en itsekään haluaisi totuttaa vieressä nukkumiseen.

ap

Vierailija
6/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jos jaksatte naputella.

Vierailija
7/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itsekään haluaisi totuttaa vieressä nukkumiseen.

ap

Vähän samanlainen ajatus kuin se, ettei lasta saa totuttaa "turhaan" hellyyteen. Meillä lapset on nukkuneet vieressä ekat puoli vuotta, sitten "sivuvaunussa" eli lapsen sänky kiinni vanhempien sängyssä. Siinäkään ei tarvitse nousta, riittää kun ojentaa käden. Yöunien rauhoituttua lapsi sänkyineen on siirtynyt kauemmas vanhempien sängystä ja siitä aikanaan omaan huoneeseen. Kun menee lapsen tahdissa, ei tule ongelmia "vieroituksenkaan" suhteen. Oletko miettinyt, että lapsesi heräilee, koska häntä ahdistaa olla liian kaukana vanhemmistaan? Toiset lapset on herkeämpiä tässä asiassa kuin toiset.

Vierailija
8/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna maitoa JOS välttämättä tarvitsee ja nosta takaisin omaan sänkyyn ja silittele jos tarvis. Ota vauvan sänky oman sänkyysi ainakin melkein kiinni, että voit nukkua ja samalla pitää kiinni vauvaa vaikka kädestä.

Lohdutonta, mutta aika auttaa! Ja johdonmukaisuus eli joka yö samalla tavalla

Vierailija
9/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyttiin siihen, että mies pitää ensi yön unikoulua. Ja varmaan pari seuraavaakin yötä.

Vierailija
10/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä oikein tiedä miksi poika itkeskeli öisin. Mä otin viereen ja nukkui siinä huomattavasti paremmin, ja minä myös. Nyt on 9kk ja nukkunut noin kuukauden hienosti omassa sängyssä läpi yön. Ehkä se on vaan hellyydenkipeä ja itkeskelee äidin kaipuuta.

Vierailija
11/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kanssa epäilisin erittäin vahvasti sitä, että lapsella on vain tarve olla vanhempien lähellä. Tarve vaihtelee lapsien välillä, mutta kyllä musta aika kovalle kuulostaa se valinta, että tuo lapsen luonnollinen tarve tukahdutettaisiin.

Ennen kuin kokeilee niinkin kovaa tapaa kuin tuo unikoulu, niin mä kokeilisin todellakin nukkua niin, että lapsi on vanhempien makuuhuoneessa joko omassa sängyssä tai sitten vanhempien välissä.

Edelleen jos toi heräily on nyt alkanut sen jälkeen kuin kiinteät on aloitettu, niin allergiat pitäisi sulkea pois ennen kuin väkipakolla lapselle opetetaan joko uusi nukkumistapa.

Vierailija
12/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheeta unikouluttaa jos toinen itkeekin vaikka kipeetä mahaa tms...Mun mielestä 6kk on muutenkin aivan järkyttävän pieni unikoulutettavaksi, vaikka virallisten ohjeiden mukaan niin voisikin tehdä. Ja joku puolikas piltti purkki ja yks hedelmäsose ei pidä sitä nälkää koko yötä....

Vierailija
13/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirsin vauvan sängyn omaani kiinni, ja nukuin kuukausitolkulla käsi tytön lähellä. Helpommalla päästiin kaikki.

Nyt tyttö 2-vuotias joka nukkuu ihan hyvin omassa sängyssään ilman kättänikin:) On siis nukkunut jo kauan.

Vierailija
14/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin neljän tunnin välein, ellei ehdottomasti ole nälkäinen aikaisemmin. Olen itse huomannut, että tällainen ateriarytmi rytmittää vauvat hyvin yöuniakin varten (siis rupeavat helposti nukkumaan koko yön). Ja kiinteät ja maito aina samalla aterialla, ei ensin toinen ja parin tunnin päästä toinen.

Tämä on tepsinyt tosi hyvin omille vauvoilleni 4kk+iästä ja myös tuttavieni vauvoille. Esim 8, 12, 16 ja 20 kunnon ruokailut, ei mitään "snäkkäilyä" vähän väliä

Vierailija
15/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä lopetin imetyksen 7kk iässä, ajattelin että maitoa ei vaan tule riittävästi, lapsi on nälkäinen. Siirryimme pullolle myös yöllä, mikä pidensi unipätkiä mutta silti lapsi heräili. Hyvin nirsosti syönyt aina, esim. purkista ei kelpaa muut kuin hed.soseet.

Nyt 9,5kk ja tämä hyssyttely ja tassuttelu alkoi jo minulle riittää. Sitä on tehty monen monta kuukautta ja ei auta niin ei. Syö edelleen kerran yössä, koska en halua pitää häntä nälässä, syö päivällä huonosti (kiinteitä)edelleen.

Niin kamalalta kuin se kuulostakin, pidin huudatus unikoulun. Ajattelin että hänen on jo opoittava nukahtamaan niin illalla kuin öisinkin itsekseen. (lohduttelin ja asettelin takaisin maate n.min välein..)

Ja kas kummaa, 2 iltaa itkettiin ,ja nyt lapsi nukahtaa itse iltaisin ja nukkuu kokonaisen yön. Vielä annan pullon maitoa puolenyön aikaan kun en halua että nälkä pitää häntä hereillä.

Hän nukahtaa heti juotuaan ja herää vasta aamulla 07-08. Ihanaa. Kun vihdoin saan nukkua putkeen 7-8 tuntia, koen että meillä tämä ratkaisu oli todella oikea. Ja parisuhdekin voi paremmin!

Vierailija
16/44 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän puolivuotias on täyspullolla ja saa aamulla puuroa jossa puol purkkia hed. pilttiä sekoitettuna+maitoa, keskipäivällä lämpimän pilttipurkin+maitoa, alkuillasta pilttipurkin +maitoa ja illalla pullollisen maitoa. Ja hyvin nukkuu, eli 11 tuntia yhdellä syötöllä. Päiväunia nukkuu yhteensä 3-4 h (kahdessa erässä)

Eli mun vinkki: anna enempi ruokaa. Anna vaikka koko pilttipurnukka tai puuroa juuri ennen nukkumaanmenoa. Voihan sitä ainakin kokeilla jos auttas :)

Vierailija
17/44 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse pärjätä ilman yösyömistä. Toiset vauvat pärjää mutta se on yksilöllistä (lapsi saattaa tarvita ruokaa yöllä lähelle 1-vuotissynttäreitään)

Vierailija
18/44 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samassa tilanteessa kuin ap. Juuri 6-kuisen yösirkuksen takia parisuhde retuperällä ja muut kaksi lasta ihan liian vähällä huomiolla..

Sain tosi kannustavia vinkkejä tästä keskustelusta, eli on toivoa siitäkin että av:lla on fiksuakin juttua!

Vierailija
19/44 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei toiminut, ehkä tein jotain väärin.

Jaksaako joku kertoa, mitä siinä unikoulussa ihan tarkalleen ottaen pitää tehdä?

Vierailija
20/44 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6,5 kk poika herää tunnin välein ja täytyy KANNISKELLA uneen (=selkä ja ranteet prakaa). Nukkunut huonosti jo pari kuukautta ja nyt n. 3 viikkoa ollut tuota 1-1,5 h välien heräilyä. Nyt aloitimme Anna Wahlgrenin unikoulun (EI huudatusta, siihen en suostuisi), saa nähdä auttaako yhtään. Ainakin poika nukahti viime yönä ilman kanniskelua "tuuppailuun" ja hyssytykseen. Eli sympatiaa täältä, ratkaisuja en ikävä kyllä voi tarjota, mutta sen halusin sanoa että älä syyllisty noista "miksi kiellät vauvalta läheisyyden" -viesteistä. Minä antaisin mielelläni vauvani nukkua kainalossa, vieressä, rinnallakin (ja olen antanutkin), mutta hän herää siinäkin tunnin välein! Eli aina ei ole kyse läheisyyden kaipuusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä