½-vuotiaan uniongelmista. Onko kokemuksia vastaavasta?
Meidän puolivuotiaalla uniongelmat ovat jatkuneet jo 2-3 kuukautta ja tuntuvat pahenevan koko ajan. Säännöllisestä vuorokausirytmistä huolimatta herää aina n. tunti nukkumaanmenon jälkeen ja nukahtaa uudelleen hetken rauhoittelun jälkeen. Seuraavaksi herää jälleen muutaman tunnin kuluttua, mutta tällä kertaa unenpäästä kiinni saamiseen saattaa kulua jopa kaksi tuntia. Lasken käden pojan päälle, silitän, vaihdan hänen asentoaan. Saattaa näyttää siltä, että nyt hän nukahti, mutta sitten herää taas. Aamuyöstä levottomuus jatkuu taas. Tutin tökkimistä ja asennon kääntämistä kymmeniä ja kymmeniä kertoja yössä. Alan olla tosi väsynyt ja parisuhde voi huonosti. Jos jollakin on/on ollut näin hankalauninen vauva, kuulisin mielellään, miten teillä päästiin tästä ongelmasta eroon?
Kiitos!
Kommentit (44)
tarvitse nukkua koko yötä heräämättä syömään. :/
Meillä 1,5v herää vieläkin pari kertaa yössä, ja nukumme perhepedissä, eli itse en herää.
jakaa surkean kohtaloni kanssanne. Lapsi 1,7 v ja enää onneksi heräilee 2-4 kertaa yössä. Ja nukahtaakin yleisesti ottaen hyvin, kun käy laittamassa tutin suuhun.
Meillä heräiltiin myös 10-15 krt/yö. Pahin terä tästä kierteestä katkesi lapsen ollessa hieman yli vuoden. Tutkittu tutkittavissa olevat fyysiset seikat. Tassuteltu ja tepsuteltu, huudatusunikoulut pidetty, ensi-ja turvakodin unikoulun henkilökunnan kanssa katsottu päivärakenteet minuutilleen. Lähes avioero koettu ja tehnyt mieli pahoinpidellä ihmiset, jotka ovat muistaneet mainita, että nukkuminen on varsin yliarvostettua toimintaa.
Lapsen unisykli on 45 min, jonka jälkeen hän tulee kevyen unen vaiheeseen. Tällöin herkät vauvat pinkovat itsensä valveille, eivätkä kykene rauhoittamaan itseään itsenäisesti. Näin siis kaipaavat turvan vanhemmiltaan. Aikuisen unirytmin on taas kerrallaan 90 min, jolloin vauva herättää aikuisen juuri siinä vaiheessa kun hän on päässyt sikeän unen vaiheeseen. Jatkuvaa herättämistä juuri syvän unen vaiheessa on käytetty iät ajat kidutuskeinona, joten eipä ihme, ettei huono unisen vauvan vanhempia aina naurata.
Lisäksi koliikkioireilla on jotakin vaikutusta pitkäänkin vauvan nukkumiseen, vaikka varsinaisia vatsaoireita ei enää ole. Meillä lisäksi tulkitsin aluksi vauvan heräilyt näläksi, jolloin tarjosin rintaa, tästäkin saattoi tulla jonkin sortin ehdollistuma. Imetys tosin loppunut jo puoli vuotta sitten, mutta kait se tarve sitten elää edelleen jossain hermostossa :)
Mutta suosittelen minäkin tarkastuttamaan allergiat tms, pitämään vauvaa sängyssä vieressä, mikäli se helpottaa öitä.
Tsemppiä!
Aikuisillekin suositellaan kolmen tunnin välein ruokailua, niin miksi ihmeessä pienen vauvan pitäis pärjätä neljä tuntia?? Meillä 5kk ikäinen syö reilun parin tunnin välein, vaikka saakin jo vähän kiinteitä. Yöt menee yhdellä syötöllä.
noin neljän tunnin välein, ellei ehdottomasti ole nälkäinen aikaisemmin. Olen itse huomannut, että tällainen ateriarytmi rytmittää vauvat hyvin yöuniakin varten (siis rupeavat helposti nukkumaan koko yön). Ja kiinteät ja maito aina samalla aterialla, ei ensin toinen ja parin tunnin päästä toinen.
Tämä on tepsinyt tosi hyvin omille vauvoilleni 4kk+iästä ja myös tuttavieni vauvoille. Esim 8, 12, 16 ja 20 kunnon ruokailut, ei mitään "snäkkäilyä" vähän väliä
eli ateriat noin kolmen tunnin välein.
Aamupuuro (klo 7-8), lihasose (klo 10.30-11), hedelmäsose (päiväunien jälkeen), kasvissose (klo 16-17) ja iltapuuro (klo 19-20). Ja maitoa joka aterialla. Syö sen verran kerralla kuin syö, mutta meillä ainakin säännölliseen ruokailurytmiin siirtyminen rauhoitti öitä.
Kuinka paljon aikuisen ihmisen on siis kestettävä? Kun tuota heräilyä jatkuu kuukausi kaupalla, ja kunnollisia unia ei saa, niin ei oikeesti enää naurata!
Sitten ihmiset ympärillä ihmettelee, että mikset käy harrastamassa sitä ja tätä että piristyisit? No, jos saisi ensin levättyä kunnolla niin kai sitä sen jlk kävisi vaikka missä..
vanhemman elämän laatu huononee niin paljon ihan vain unen puutteen vuoksi.
Jos olisikin vain yksi lapsi ja voisi nukkua edes ne pienet päikkärit joita vauva nukkuu kerrallaan (45min..), mutta kun on muitakin joista pitää huolehtia.. Huoh. Onneksi meillä vihdoin näkyy tunnelin päässä valoa.
t.20 (olinkohan)
Lapsen unisykli on 45 min, jonka jälkeen hän tulee kevyen unen vaiheeseen. Tällöin herkät vauvat pinkovat itsensä valveille, eivätkä kykene rauhoittamaan itseään itsenäisesti. Näin siis kaipaavat turvan vanhemmiltaan. Aikuisen unirytmin on taas kerrallaan 90 min, jolloin vauva herättää aikuisen juuri siinä vaiheessa kun hän on päässyt sikeän unen vaiheeseen. Jatkuvaa herättämistä juuri syvän unen vaiheessa on käytetty iät ajat kidutuskeinona, joten eipä ihme, ettei huono unisen vauvan vanhempia aina naurata.
Itse annan nukkua kolmannen (nyt 5 kk) vieressä, kuten olen antanut myös kahden isomman lapsen. Isommat 4 ja 6 v. nukkuvat nyt jo sujuvasti omissa sängyissään. En näe mitään syytä, miksi vauva pitäisi vääntää omaan sänkyynsä, kun vieressä nukkuu hyvin, syö yöllä x kertaa (en laske) ja herää aamulla virkkuna.
Meillä alkoi juuri 6kk iässä, yli10kert yössä heräily, välillä parinkin tunnin itkua ennen uutta nukahtamista.
Lääkärit ravattiin ja kaikki kokeiltiin. Mikään ei auttanut. Sairaalan unikoulussa kyllä nukkui ekasta yöstä alkaen, mutta ei enää kotona. Samoin sen pari kertaa kun jompikumpi mummu on suostunut hoitamaan yön yli, on ainakin lähes nukkunut. Ja siitä seuraavatkin pari yötä vähän paremmin. Vähän helpotti kun yleensäkin siirrettiin lapsen sänky kauemmas meistä. Mutta ei kokonaan.
11kk iässä alkoi yhtäkkiä nukkua yöt, ilman sen kummempaa muutosta. 1v synttärinään kuitenkin taas lopetti sen, valvoo taas. Nyt ikää 1v3kk. Ei tässä hommassa vaan ole järkeä. Mä oon jo lakannut miettimästä ja kokeilemasta. Meidän lapsi heräilee ja valvoo öisin, sillä selvä. Me ollaan väsyneitä, toivotaan että parisuhde kestää, vaikka väsyneenä tulee välillä kiukuttua toiselle. Sitten vain odotetaan lapsen rippikoulu-leiriä, jos vaikka silloin saisi edes viikon nukkua. Ei kai siihen ole enää kuin 14v...
[. Sitten vain odotetaan lapsen rippikoulu-leiriä, jos vaikka silloin saisi edes viikon nukkua. Ei kai siihen ole enää kuin 14v...
[/quote]
:) Itsekin olen jo hyväksynyt asian. Meillä on huonouninen lapsi ja piste. Olen varautunut heijaamaan sellaista murrosikäistä, haituvapartakarvaista, finninaamaista miehenalkua yöt läpeensä. Tuu tuu äitin pikkanen nukkuu nyt vaan. Otappa tuttia, ota ja pääkkyli tyynyyn a-aa.
:) Itsekin olen jo hyväksynyt asian. Meillä on huonouninen lapsi ja piste. Olen varautunut heijaamaan sellaista murrosikäistä, haituvapartakarvaista, finninaamaista miehenalkua yöt läpeensä. Tuu tuu äitin pikkanen nukkuu nyt vaan. Otappa tuttia, ota ja pääkkyli tyynyyn a-aa.
Anteeksi, ei sais nauraa. Mutta tuo mielikuva murkun hyssyttelystä oli vaan niin riemastuttava :D Voimia teille huonojen nukkujien äideille!
t. yksi onnekas, jonka vauveli vetelee sikeitä paremmin kuin vanhemmat
unikoulua vielä.... on aivan liian pieni siihen. Vauva itkee oikeasti läheisyyden tarvettaan. Neuvolasta sait vanhentunutta tietoa, noin uskottiin vielä jokunen vuosi sitten, nyt tiedetään toisin. Muutamat ovat ehdottaneet sivuvaunusysteemiä, se on hyvä!
Aivot kehittyy voimakkaasti, mikä häiritsee yöunia.
Aika korjaa ongelman, aikuisten tehtävä on keksiä, miten parhaiten pärjäävät asian kanssa.
Läheisyyden sijaan valitaan itkettäminen:( Ei ihme, että mielenterveysongelmat ovat kansantauti.
Päädyttiin siihen, että mies pitää ensi yön unikoulua. Ja varmaan pari seuraavaakin yötä.
Kyllä unikoulussa ollaan vauvan lähellä! Ei häntä minnekään yksin jätetä!!!!
Nykyään unikoulusta puhuttaessa ei siis tarkoiteta vanhaa huudatusunikoulua vaan vauvan sängyn viereen mennään, jos vauva itse ei saa uudestaan unen päästä kiinni. Silitellään päätä, taputellaan peppua. Jos itku yltyy lohduttomaksi, otetaan syliin rauhoittumaan. Ei kai tuossa nyt pitäisi olla mitään kamalaa puolivuotiaalle, kun vanhempi on kuitenkin lähellä!?!?!
Pointtihan siinä kai on se, että vauvaa ei saa "turhaan" nostaa sängystä pois, vaan totuttaa vauva nukahtamaan sinne itse ja viestittää, ettei sängyssä ole mitään pahaa. Jos vauva nostaa sängystä heti pois, kun itku alkaa, saattaa tämä luulla, että sänky on jotenkin paha paikka.
Meillä on nukuttu kaikkien kolmen kanssa levottomasti aina, kun hammas on puhkeamassa. Sitten unet taas paranee, kun hammas on tullut kunnolla läpi.
meidän puolivuotias on täyspullolla ja saa aamulla puuroa jossa puol purkkia hed. pilttiä sekoitettuna+maitoa, keskipäivällä lämpimän pilttipurkin+maitoa, alkuillasta pilttipurkin +maitoa ja illalla pullollisen maitoa. Ja hyvin nukkuu, eli 11 tuntia yhdellä syötöllä. Päiväunia nukkuu yhteensä 3-4 h (kahdessa erässä)
Eli mun vinkki: anna enempi ruokaa. Anna vaikka koko pilttipurnukka tai puuroa juuri ennen nukkumaanmenoa. Voihan sitä ainakin kokeilla jos auttas :)
Eli kunnolla ruokaa joka aterialla. Viereen nukkumaan. Ja sit vain hyväksytään se, että jotkut vauvat nukkuu huonosti.
Meillä eka lapsi karjui öisin tunteja vuoden ikäiseksi, sitten alkoi kuin taikaiskusta nukkumaan yöt. Illat vain olivat vielä ranttalia, mutta nekin sitten ajan kanssa tasoittuivat.
Toinen lapsi heräili tiuhaan, 5 - 15 kertaa yössä, mutta se oli jo helpompaa, kun ei huutanut tuntikausia. Tää alkoi nukkumaan 1 v 2 kk:n iässä, ja on nukkunut siitä lähtien kuin unelma ja käynyt illlallakin sopuisasti nukkumaan.
Ja niin rankkaa oli kahden peräkkäisen huonosti nukkuvan vauvan kanssa, että aivan varma saat olla, että kaikki mahdollinen kokeiltiin, mutta millään ei ollut mitään vaikutusta. Joten vaikka se on kuinka tylyä, niin täytyy vain munkin sanoa, että jotkut vauvat vain ovat tuollaisia.
Hanki siis kotiapua siivoukseen ja muihin kotitöihin, vuorottele isän kanssa yöhoidossa ja nuku toisessa huoneessa silloin, kun isä hoitaa. Hanki lapsenvahti ja ota irtiottoja arjesta. Pari tuntia pois kotoa auttaa jaksamaan taas pari päivää.
Ekan lapsi siirtyi aivan itsekseen itselleni yllätyksenä tällaiseen rytmiin (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) 4kk iässä imetysten osaltakin kun kiinteät tuolloin aloitettiin. Nukkui yöt hyvin, kasvoi hyvin, oli tyytyväinen ja rauhallinen. Kiinteitä söi erittäin mielellään ja jätti itse imetyksen pois 7kk iässä. Toisen lapsen osalta sama toistui. Molemmat oppivat syömään isoja määriä ja laajaa valikoimaa kiinteitä tosi nopeasti eikä allergioita ollut, tämän uskon nopeuttaneen rytmittymistä, koska käytännössä kiinteän syömisen jälkeen imetin ja väliajoilla ei tuntunut olevan tarvetta syödä. Hurjaa nälkää ei ehtinyt kehittyä missään vaiheessa.
Unikoulua en pitäisi, mutta ehkä en ole oikea ihminen arvioimaan menetelmää, kun uniongelmiakaan ei meillä ollut.
noin neljän tunnin välein, ellei ehdottomasti ole nälkäinen aikaisemmin. Olen itse huomannut, että tällainen ateriarytmi rytmittää vauvat hyvin yöuniakin varten (siis rupeavat helposti nukkumaan koko yön). Ja kiinteät ja maito aina samalla aterialla, ei ensin toinen ja parin tunnin päästä toinen.
Tämä on tepsinyt tosi hyvin omille vauvoilleni 4kk+iästä ja myös tuttavieni vauvoille. Esim 8, 12, 16 ja 20 kunnon ruokailut, ei mitään "snäkkäilyä" vähän väliä
Meillä vauva nukkui ekat kaksi kuukautta hyvin, sitten alkoi helvetti. Heräiltiin jatkuvasti, pyöriskeli puoli tuntia ja heräsi taas kymmenen minuutin päästä. Olin aivan poikki, ajattelin jopa pari kertaa kumpa tuo tippuisi sängyltä ja kuolisi. Allergiahan sieltä paljastui taustalta, mutta yöunet eivät palautuneet enää entiselleen. Poika kohta vuoden ja heräilee useita kertoja yössä. Minäkin olen hyväksynyt sen, että meillä nyt vain on suht huono nukkuja, mikä osittain johtuu hänen aktiivisesta luonteestaan. En odota kokonaista nukuttua yötä vielä ainakaan pariin vuoteen. Oma äitini sanoi ettei nukkunut kokonaista yötä ennen kuin nuorimmainen kolmesta oli lähemmäs kuusi vuotta eli vielä on pitkästi matkaa :)
Ap:ta neuvoisin nukuttamaan viereen. Puolivuotias on tosi pieni vielä. Koita ainakin yksi yö nukuttaa viereen ja jos vauva nukkuu siinä paremmin, musta ei ole mitään järkeä "pakottaa" häntä nukkumaan omassa sängyssään.
Valitettavasti suomalainen kulttuurissa korostetaan ja ehkä alitajuisesti odotetaan lapsen itsenäistymistä ja pärjäämistä omillaan jo hyvin aikaisin. Ite ainakin tunnistan tämän itsessäni.
Unikoululla on monia eri muotoja. Nykyisin puhutaan paljon lempeästä unikoulusta, tassuttelusta. Siinä lapsi tassutellaan eli silitellään uneen ja vähitellen opetetaan nukahtamaan niin ettei enää nukahtamisen aikana koskettaisi lapseen. Meillä ei toimi tassuttelut, poika vain hermostuu siitä.