Äskettäin (maalis-huhtikuussa) plussanneita lapsettomia?!
Myös jo lapsellisia sellaisia.... :)
Eka plussa saatu testiin sunnuntaina ja maanantainen verikoe varmisti raskauden. Taustoista (lapsettomuus ja kohdunulkoinen raskaus) johtuen en uskalla vielä oikein nauttia tilanteesta, kun vasta niin alussa mennään. Tekisi mieli jakaa ajatuksia suunnilleen samassa vaiheessa menevien kanssa. En oikein osaa tuonne odotuspuolellekaan vielä tässä vaiheessa kirjoittaa, kun ainakin itselläni uskon tilanteen henkiseltä kannalta olevan aika erilainen, kuin "normaalilla" plussanneella.
Löytyisikö siis kirjoitteluseuraa plussanneista lapsettomista, joilla laskettuaika sattuisi vuoden loppupuolelle (itselläni kai 16.12.)? Olisi kiva kulkea samaa matkaa. :)
Killa rv 4+1 (ja kovasti pelottaa meneekö kaikki hyvin!)
Kommentit (148)
Moi, olen seurannut tätä keskustelua jo jonkin aikaa, mutta en ole rohjennut aiemmin mukaan. Minulla on masussa kaksi pikkuista, tähän tilanteeseen on päästy 7 vuoden ja monien hoitojen jälkeen!!! Tällä hetkellä on menossa ajankohta 10+6. Puolitoista viikkoa sitten ultralla tutkittaessa kaikki oli hyvin, siellä pötkötteli ja heilutteli 27 ja 28 milliset pikkuiset. NT-ultra on reilun viikon päästä. Niin, minullakin oli alussa pistoksia vasemmalla puolen alimpien kylkiluiden alla, välillä tuntui oikeallakin puolella. Nämä olivat kyllä suht nopeasti ohi meneviä teräviä pistoksia, heräsin niihin lähinnä öisin. Niitä tuntui jo ennen raskaustestin tekemistä, ja jatkuivat muutamia viikkoja aina silloin tällöin, mutta ovat jo hellittäneet. Toivottavasti tämä Maarit rauhoitti sinua edes vähän.
Tuulia
Alkuun hyvä uutisia verikokeesta: tulos tuli tänään postitse ja "tulos on normaali ja lisääntynyttä riskiä [Downin sydroomaan] ei ole todettu". Tuohan ei tietenkään poissulje muita vammoja, mutta ainakin on yksi huoli vähemmän. :)
Maarit: kiinnikkeistä en osaa sanoa, mutta kohdunulkoinen raskaus ei varmasti oireile vielä noin aikaisin, joten siltä osin voit olla huoletta, sitä se tuskin on! Varmasti jotain ihan normaalia. :) Itselläni leikattin KU viikolla 6+6, eikä silloinkaan itseasiassa mitään kipuja mulla asiaan liittyen ollut (löytyi alkuraskauden ultrassa sattumalta).
Tintti: mä olen aina "vastustanut" tuota koti-doppleria ihan turhana vehkeenä. No nyt kun 4 viikon loma (ja dopplerittomuus) lähenee uhkaavasti on kummasti mieli muuttunut ja häpeäkseni on tunnustettava, että olen niitä netistä vilkuillut... ;) Kyllä se vaan kummasti rauhoittaa mieltä kuulla äänet, kun tosiaan muusta ei nyt voi vielä mitään päätellä. Sydänäänet kuuluu usein jo viikolla 12, mutta mun neuvolan täti sanoi, että ihan varmasti ne kuuluvat vasta viikolla 16. Koitan nyt sinnitellä ilman, mutta katotaan mitä joskus heikkona hetkenäni teen! :D
Tuulia: hieno tilanne siellä pitkien vuosien jälkeen! :) Viikoissakin alat olla jo voiton puolella, joten onnea loppuraskauteen!
Smilla: hyvin sanottu tuosta keskenmenon pelosta! Siinä tosiaan ei sureta "vain" menetetty lapsi, vaan tieto siitä, että seuraava raskaus voi olla taas hyvinkin vaikea saavuttaa.
Muutenkin edelleen samoilla linjoilla teidän muiden kanssa. Monet seikat tuntuvat ihan toisarvoisilta, kunhan vain saisi nyt tämä raskaus jatkua onnellisesti loppuun asti. Itselleni ei ole vielä tullut mieleeni hankkia mitään vauvaan liittyvää tavaraa. Kavereillekin olen sanonut, että otan vastaan heidän vanhojaan vasta rakenneultran jälkeen. Mitään mammavatteitakin aion ostaa vastaa juhannuksen jälkeen kun ALEt alkavat, vaikka varsinkaan housuihin en tahdo enää mahtua.
Ja tosiaan muiden (lapsellisten) ajatuksen menevät aikalailla erirataa, kuin itsellä: yhdelle ystävälle kerroin raskaudesta vasta ekan ultran jälkeen. Tämä ei malttanut edes onnitella, vaan ensimmäinen kysymys oli, että joko saatiin tietää tuleeko tyttö vai poika! Ja minä kun olin iloinnut tiedosta, että tämä vauva ylipäänsä on kohdussa ja toistaiseksi elossa. No nyt olen sen verran kyllä rauhoittunut, että itse asiassa ollaan miehen kanssa päätetty kysyä sukupuolta rakenneultrassa. ;)
Hyviä vointeja taas kaikille kamuille! :)
Killa rv 13+0
Mietin tuota uutta pinoa ja esittelytekstiä.. Katsoin joitain vanhoja pinoja ja siellä oli esim. seuraavilla tavoilla:
NIMIMERKKI:
OMA JA PUOLISON IKÄ:
MUU PERHE:
LAPSETTOMUUSTAUSTA:
LASKETTU AIKA:
SYNNYTYSSAIRAALA:
MUUTA:
Nimimerkki:
La:
Asuinpaikka:
Siviilisääty:
Synnytyssairaala:
Muut lapset:
Ikä:
Hoidot:
NIMIMERKKI:
LA:
ASUINPAIKKA:
SYNNYTYSSAIRAALA:
IKÄ:
ONNISTUNEET HOIDOT:
Olisiko noissa jotain ideaa meille? Mielipiteitä? Mun mielestä oleellisimmat on LA ja asuinpaikka/synnytyssairaala. Ikäkin voisi olla kiva, samoin vähän taustaa tai ainakin miten raskaus on alkanut.
Entäs sitten porukan "nimeä"? Meitä taitaa olla ainakin joulu-helmikuulle lasketun ajan saaneita, olisiko esim. "Talvivauvat (/-äidit/-odottajat)" mitään? Olen tässä nimien keksimisessä huono, joten mielellään ehdotuksia enemmän mielikuvitusta omaavilta kaivataan. :)
Mä sain samanlaisen kirjeen kuin Killa tänään. Ei siis suurentunutta riskiä downin suhteen :). Mun mies tilas eilen tuon dopplerin ebaystä, tuli maksamaan postikuluineen alle 30 euroa. Suomessa kuitenkin melkein 80...
Mä oon tosi onnellinen, kun löysin tän ketjun. En olekaan ainoa pelkoineni! Tosi mooonet kirjoitukset ovat kuin suoraan omalta näppikseltäni. Tänään on ollut helpompi päivä. Kävin jopa vessassa ilman, että pyyhkiminen olisi saanut sydämen kurkkuun.
Tosi kiva idea tuo esittäytymisjuttu, Killan kanssa samalla linjoilla, paikkakunta, sairaala, la ja ikä on ainaski hyviä. Nimeä ei nyt tule heti mieleen, pistetään mietintämyssyyn :)
Tintti
Kiitos onnitteluista Killa! Täällä sitä yritetään olla jalat maassa, vaikka pää onkin pilvissä. No, tosi asiassa kyllä koko ajan sitä edelleen on jostakin asiasta huolestunut, mutta toisaalta taas kiitollinen joka ilta, kun taas ollaan edetty yksi päivä. Ja täältä on ihanaa lukea muiden raskauksista, onnea jokaiselle!
Muuten, te, joilla on ollut Lugesteron-kapselit käytössä, niin oletteko huomanneet jotain eroa raskausoireissa siinä vaiheessa, kun annostusta on alettu pienentämään ennen lopetusta? Itselläni on pahoinvointi yltynyt viime päivinä, kun annostusta on vähennetty. Vai mahtaakohan olla sattumaa vain, mielestäni maalaisjärjellä ajatellen oireiden pitäisi vähentyä tässä vaiheessa.No, nyt kuitenkin yököttää ihan kaikki tuoksut ja hajut. Kiinnostaisi kuulla, onko muilla ollut vastaavanlaisia havaintoja.
Tuulia
Lähden hakemaan terveyskeskuksesta antibiootti-reseptin virtsatietulehdukseen, taitavat kivut osittain johtua tulehduksesta. Minulla ollut 5 v aikana useita virtsatulehduksia. Laparotomian jälkeen alkoivat, en tiedä voiko virtsakatetri aiheuttaa jotakin vauriota virtsateihin ja altistaa näihin tulehduksiin. Nyt vain runsasti juomista, karpalomehua ym,ym.
Kiitos Tuulia, kyllä rauhoituin luettuani kirjoituksesi:) Toivottavasti 18.6 UÄ:ssä kaikki kohdallaan, syke ei vielä välttämättä näy, kun viikkoja vasta 6+1.
Nyt päivän askareihin
t.Maaritti
Minä vielä...Onnittelut Tuulialle kaksosraskaudesta:)
t.maarit
Maarit: toivottavasti kivut hellilttävät, eikä ole mitään vakavaa!
Tuulialle onnittelut kaksoisraskaudesta :) Suunnilleen samoilla viikoilla mennään, itse olen pari päivää jäljessä eli 10+4.
Killalle ja Tintille taas onnittelut rauhoittavista testituloksista! Itselläni ei vielä tietoa, että koska nt-ultra, huomenissa varmaan jotain selviää kun on ensimmäinen neuvola.
Äsken kävin sitten työterveyslääkärillä raskauteen liittymättömissä asioissa, ja nyt on sitten loppuviikko saikkua... Olen vähän turha kova tekemään töitä, enkä ole osannut nytkään hellittää, vaikka väsyttää aivan sairaasti. Lääkäri sitten hetken kuunteli juttujani, ja totesi että nyt on pakko ajatella itseään ja raskautta, ja levätä. Toisaalta olen helpottunut, mutta hitto että tekee tiukkaa myöntää itselleen ettei ihan kaikkeen pysty ja kaikkea jaksa :/
Ja arvatkaa olenko minäkin tuota doppleria miettinyt! Mutta ehkä sitten vähän myöhemmin.
Mitä tulee sitten noihin esittelyihin, niin itseänikin kiinnostaa muiden ikä ja taustalla olevat hoidot. Hmm, äkkiseltään veikkaisin että meillä taitaa tuo keski-ikä olla hieman korkeampi kuin "normaalien" odottajien puolella...
Niin ja tuota viestiä kirjoittaessa en taaskaan ollut fiksuna ihmisenä kirjautunut, eli Smillan juttujahan nuo edelliset. Että ehkä on otdellakin asiallista, että olen loppuviikon saikulla kun ei tällaista yksinkertaista asiaa saa hoidettua kunnialla...
Killa, meille tuli doppleri tasan viikko sitten, sillon ei vielä sykkeitä löytynyt, mutta torstaina jo löytyi sekunneiksi ja nyt sunnuntaina viikoilla 11+1 kuului jo pidemmän ajan. Tosi tyytyväinen oon ostoksesta. Ostin Ebaystä 33€:lla. Tosin nyt kun tuo on niin melkein voisi sitten olla semmoinen joka laskee sykkeet. Tuossa kun ei ole näyttöä. Itse olin laskevinani sunnuntaina sykkeeksi huimat 192p/min 10:stä sekunnista. Seuraavalla kerralla nauhotan niin voin sitten laskut tarkastaa...
smillalle jaksuja sairaslomalle!
Mun Doppleri ei ole vielä tullut, mutta odotan sitä jo kovasti. Killa ja muut, tehän voitte tulla meille aina mittailemaan sykkeitä ;) Mä voin perustaa yksityisen sykehtimön. Kuinka usein sä Katja, sillä kuuntelet pikkuista? Mä tuijotan noin parin tunnin välein tuota ultrakuvaa, niin ehkä on parempi antaa doppleri miehen kätköihin ja käskeä sitä säännöstelemään käyttöä, etten vietä kaikkia päiviäni kuulokkeet korvilla ja hölmönnäköinen pinkki muovisydän vatsallani :D. Ei vaan, olen ollut muutaman päivän aika rento ja keskittynyt ihan muihin asioihin kuin mahaani. Lähden huomenna loppuviikoksi Porvoon metsiin telttailemaan ja yritän nyt muistaa pakata kaiken tarpeellisen mukaan (suklaata, pähkinöitä, aprikoosipatukoita, mustikkakeittoa... niin ja makuupussi ;).
Tintti 12+6
Minä taas tänään ensimmäisessä neuvolassa pääsin kuuntelemaan vauvan sydänääniä :) Voi että se rauhoitti mieltä kummasti, kuuluivat selkeästi ja hyvin. Muutenkin neuvola jotenkin rauhoitti, jäi sellainen fiilis että kyllä suurin osa raskauksista on kuitenkin ihan normaaleja ja helppoja, ja vaikka raskaaksitulemiseni ei ollut, se ei tarkoita etteikö raskauteni voisi olla... Saas nähdä miten kauan tämä olo kestää :D
Nyt vain sitten odottelen kutsua nt-ultraan. Terveydenhoitaja sanoi että kiire meinaa tulla, sanoi faksaavansa paperit tänään sairaalaan. Toivottavasti jo tämän viikon aikana tulisi kirje sairaalasta ja aika. Samalla otetaan sitten veriseulat.
Ja oikeasti tämä saikku on niin paikallaan, juuri heräsin parin tunnin päikkäreiltä ja olen ihan pihalla. En olisi kyllä töissä selvinnyt millään.
Smilla, neuvolan mukaan 10+3 - vaikka lapsettomuuslääkärin laskujen ja ultran mukaan siis 10+5, mutta ei välitetä pienistä kun ei terkka sitä LA:ta kuitenkaan muuttanut...
Tintti, sehän ois hienoa kun perustaisitte doppler kerhon :) Mä oon nyt kuunnellu joka toinen tai kolmas päivä. En halua liian usein kuunnella, ettei siitä tule sitten liikaa tapa ja ettei siitä sitten mene se jännitys. Nyt on ainakin vielä tosi hienoa joka kerta kun vauvan sykkeen kuulee :) Mukavaa telttaretkeä :)
Smilla: mainiota, että eka neuvolakäynti meni hyvin ja sydänäänetkin jo kuuluivat! :) Mulle muuten klinikan lääkäri sanoi, että kaikki neuvolan terkat ei tiedä, että hoitoalkuisissa raskauksissa LA ja viikot menee hoitojen mukaan. Mulla heti kuultuaan hoitoalkuisesta raskaudesta "täti" (mulla on kätilö, niin ei kai voi sanoa terkkariksi...) sanoi, että katsotaan sen mukaan vuo viikot. Hyvällä tuurilla saat ajan tietoon jo tällä viikolla. Mullekin tuli njopeasti, ne laittaa varmaan aina 1 postissa nuo ajat. Jaksuja saikulle, nyt vaan lepäilet ja teet sellaisia asioita, joista nautit!
Tintti: kiitos kutsusta, sykehtimö kuulostaa hauskalta! :D Aika reipas olet muuten, kun lähdet metsäretkelle. Laitahan nyt lämpimästi vaatetta päälle, ettet vilustu! ;)
Omassa navassa ei edelleenkään ihmeempää. Sydänääniä koitan vielä tällä viikolla kuunnella ennen loman alkua. Nyt on mahassa selvästi jo muutakin, kuin turvotusta ja läskiä, kun aamustakin no pieni kumpu olemassa, jota en saa vedettyä sisään. :) Vointi on hyvä, paitsi että vieläkin väsyttää ihan hitsisti! Missähän vaiheessa sitä raudan syömistä pitäisi harkita? Mulla ei hemoglobiiniakaan mitata, kuin seuraavan kerran neuvolassa elokuussa.
Jos mä sitten aloittaisin tuon esittäytymisen, niin saadaan jossain vaiheessa sitä listaa aikaan...
NIMIMERKKI: Killa
OMA JA PUOLISON IKÄ: 33 ja 34v
MUU PERHE: -
LAPSETTOMUUSTAUSTA: raskaustoive 8/05 alkaen. Selittämätön lapsettomuus. 4 x inssi, joista kohdunulkoinen raskaus. 1 IVF, jonka 3 PASsista plussa.
LASKETTU AIKA: 14.12.09
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
Killa rv 13+2
Killa: terkkari sanoi, että sitä rautaa tarvitsee vasta myöhemmin raskaudessa, olisiko lähempänä viikkoa 20. Tässä vaiheessa väsymys on vain hormonaalista. Ja minulla ainakin ihan järjetöntä :P
Minäkin jatkan esittäytymistä, menee muuten hoidot melkein samoihin Killan kanssa! Ja onko KOS Kättäri?
NIMIMERKKI: Smilla
OMA JA PUOLISON IKÄ: 32 ja 38
MUU PERHE: -
LAPSETTOMUUSTAUSTA: Tuulimuna 06/04, raskaus alkoi lähes heti kun olimme aloittaneet seurustelun, joten sen jälkeen ei vielä hirveän aktiivista yritystä vaan enemminkin "tulee jos on tullakseen". Kun ei tullut, tutkimuksiin 09/06. Epäilyksenä endo, laporoskopia 05/07, ei kuitenkaan suuremmin endoa -> selittämätön lapsettomuus. Sen jälkeen 3 x inssi. 1 IVF, jonka 3 PASsista plussa.
LASKETTU AIKA: 3.1.10
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS - jos se on siis sama asia kuin Kättäri :)
Heh, joo... Jotain lyhenteitä tässä on mukaan tarttunut odotuspuoleltakin, noiden lapsettomuustermien lisäksi! ;)
KOS on tosiaan Kätilöopiston sairaala. Saas nähdä punnerretaanko siellä sitten vierekkäin, jos mulla menee yli ja sulla ali lasketun ajan! :)
Hei kaikille! Luin just koko ketjun läpi, ja paljon herätti tunteita. Niin paljon mahtuu erilaisia kohtaloita tänne maailmaan. Ei elämässä ole oikeudenmukaisuutta, todellakaan. Pitää vaan toivoa, että itsellään on onnea, siitähän kaikki on kiinni.
Itse plussasin eilen aamulla, ja vieläkin olen pökerryksissä ja pelottaa tajuttoman paljon. Toivottavasti saa änkeytyä mukaan, ei viiitsisi omaa ketjua perustaa kun kuitenkaan ketjut ei täällä "elä" niin kiivaasti, riittää paremmin kirjoittajia.
Minäkin palstailin aikoinani, mutta yhtään nimimerkkiä ei kuulosta tutulta. Muistelen, että mulla silloinkin sama nimimerkki, mutta varma en ole. Mimosa on nimi, jonka ajattelen voivani antaa tulevalle lapselle, jos sellaisen saan ja jos se on tyttö.
Tässä hieman esittelyä:
NIMIMERKKI: Mimosa
OMA JA PUOLISON IKÄ: 34 ja 40v
MUU PERHE: Miehellä kolme lasta
LAPSETTOMUUSTAUSTA:Mulla endometrioosi. Yritystä 04/04 asti, 1. ivf 10/05, 5 PAS vuoden 2006 aikana. Kaikki puhtaita negoja.Pidettiin kunnon hoitotauko, nyt toinen IVF toukokuussa, jossa tehtiin pitkä viljely (4 vrk)ja siirrettiin kaksi 16-soluista alkiota. Siitä elämäni ensimmäinen erittäin vahva plussa 12 päivää siirrosta. Hcg samana päivänä 633. Synnytyspaikkoja on meillä täällä tasan 1, eli ei valinnanvaraa. Lasketussa ajassa tarvin teidän muiden apua, ei nimittäin hajuakaan mitä se voisi olla? Lasketaanko se poiminnasta vai mistä? Eli poiminta 25.5, siirto 29.5
Oireita on väsymys, poskien punerrus ja huimaus. Muuten ok.
Sain ajan tänään hoitopaikasta ensimmäiseen ultraan, se on vasta 9.7. eli sinne asti pitää jaksaa pitää uteliaisuus kurissa. Jos sinne asti päästään.
Onnittelut tosiaan Mimosalle ja tervetuloa joukkooon :)
Lasketusta ajasta en nyt osaa varmuudella sanoa, vaikka itsellänikin tosiaan PASista alkoi raskaus - tämä tieto on nyt jo ehtinyt kadota päästäni, että miten se laskettiinkaan... Kannattaa katsoa tuo ketju "Miten laskettiinkaan laskettu aika PAS-hoidosta". Äkkiseltään ehkä sanoisin että siirtopäivä on teillä ollut rv 2+4, jos alkiot ovat olleet 4 päivän ikäiset?
Täytyy todeta, että oli nopeaa toimintaa, sillä neuvola oli vasta eilen! Ajankin sain jo ensi viikolle. Eli ei niin pitkää aikaa enää stressattavaksi että jos siellä onkin jotain poikkeavaa.
Minusta oudointa oli, että mukana oli kysely synnytyspeloista. Ei voi muuta todeta että kyllä tässä on kaikkia muita mahdollisia pelkoja jo ehtinyt olla, mutta en ole sinne synnytykseen asti vielä osannut pelätä! Neuvolassakin saimme jo ajat perhevalmennuksiin, sekin tuntui niin kaukaiselta ajatukselta...
Nyt 4+5 rv, olen kärsinyt 3 päivää oik.puolen vatsa-ja kylkikivuista, Varsinkin kipu tuntuu kyljessä kylkiluiden alla. Olo muuten normaalia alkuraskauden tuntemisineen. Mietin nuita kipuja, voisivatko johtua kiinnikkeistä, minulla kun niitä piisaa gynekologisten leikkausten jäljiltä. Soitin äsken AvA:lle, sanoivat, että jos kipu yltyy täytyy mennä ultraan aikaisemmin. Kohdunulkoinen raskaus voi oireilla kylkikivuilla-nyt vasta pelottaakin.
t.maaritti, last.sh