Lapsilisät pois hyvätuloisilta! Noin 4000 e/kk olisi hyvä raja!
Tässä yksi hyvä säästövinkki valtiolle näin lama-aikana!
Kommentit (80)
Mielumin verotus kovemmaksi isopalkkaisilta kuin lapsilisät pois 4000 e tienaavilta.
Kenen kannattaa tehdä paljon töitä tai tienata paljon jos verottaja siirtää pääosan sosiaalipummeille?
Tasavero olisi kaikista reiluin ja oikeuden mukaisin. Miksi siitä pitää rokottaa että tienaa enemmän? kaikilla on mahdollisuus pyrkiä paremmille hankkeille
Esikoiseni miettii muuttavansa pois kotoa ja poikaystävän kanssa yhteen.
Tällä seudulla (Espoo) yksiöt/kaksiot ovat vuokraltaa noin 650-800 euroa kuukaudessa. Opiskelija-asuntoihin ei ole mahdollisuutta, koska ovat espoolaisperheistä, eli muualta tulevat menevät (ymmärrettävästi) ohi jonossa.
Löysivät eilen kivan vuokra-asunnon, vuokra per kk 750 euroa + vesimaksu päälle per nuppi. Tulot molemmilla nettona noin 400-500 per kk, käyvät siis kumpikin opintojen lisäksi töissä. Tällä hetkellä eivät saa opintotukea (19-vuotiaita ja asuvat molemmat kotona).
Tytär laski eilen Kelan sivuilla asumistukilaskurilla, paljonko saisivat asumistukea. Laskeskelevat siis tässä, onko varaa muuttaa kys asuntoon.
Lopputulos: 2 henkeä, kk-tulot 1000 euroa, asumistukea kuussa huimat (tadaaa) 25 euroa. Jäänee muutamatta. Vuokra kun on noin 350 eur per nuppi vesimaksuineen, kk-kortti seutu (esikoinen mm. töissä ympäri Espoon kun on vuokrafirmassa) 90 eur. Eli siinä meni jo kuukaudessa käteen tulevasta 400-500 eurosta kutakuinkin kaikki. Eli ei onnistuisi kotivakuutus ja ruuan osto.
Tosiaan, asumislisän poistaminen auttaisikin ihan sikana ;-)...
Auttaisin esikoista taloudellisesti, jos kykenisin. Sata euroa voin kuussa takuuvarmasti auttaa, enempää en pysty vakituisesti lupaamaan. Hilpeintä tässä on, että ennen kuin lapsi täyttää 20 vuotta, vaikuttavat meidän tulomme hänen opintotukeensa.
Täällä sivummalla Suomea valtio maksaa siitä että puretaan taloja ja toisaalle se maksaa kovat asumistuet.
Koulut voisi ihan hyvin käydä halvemmilla alueilla... se olisi aluellistamista parhaasta päästä.
ja todettiin että tuloihin perustuvan lapsilisäjärjestelmän valvomiseen ja hoitamiseen menisi kohtuuttoman paljon rahaa joten oli ainakin helpompaa ja ehkä myös halvempaa säilyttää nykyinen systeemi kuin palkata ihmisiä tarkistelemaan tulorajoja, perimään liikaa maksettuja lapsilisiä takaisin jne.
Ei se ole niin yksinkertaista.
itse olla näitä pienempituloisia.. Huoh. Kummasti jos itse pomppaisitkin sinne suurituloisten puolelle joku päivä, et varmasti hyväksyisi lapsilisien poistamista suurituloisilta. Kyllä tämä on tasa-arvon asia, ja lapsilisät kuuluvat perheelle kuin perheelle, minun mielestäni ainakin. Ja mainittakoon, että itsekin olen pienituloinen, mutta toivon että jonakin päivänä vielä suurituloinen, ja ihan varmasti toivoisin, että saisin samat etuudet tässä asiassa kuin muutkin.
ja todettiin että tuloihin perustuvan lapsilisäjärjestelmän valvomiseen ja hoitamiseen menisi kohtuuttoman paljon rahaa joten oli ainakin helpompaa ja ehkä myös halvempaa säilyttää nykyinen systeemi kuin palkata ihmisiä tarkistelemaan tulorajoja, perimään liikaa maksettuja lapsilisiä takaisin jne
Muutenkin tästä asiasta olen sitä mieltä, että lapsilisä on aikoinaan luotu tasapainottamaan edes jossain määrin elämiskustannuksia lapsettomien ja lapsia omaavien perheiden välillä. Lapsilisän ei ole tarkoituskaan olla mikään lisäavustus köyhille. Jos lapsilisät poistetaan joltain ryhmältä, tulee se poistaa samalla kaikilta. Tai sitten ei keneltäkään.
Eikö se riitä, että maksan hyvätuloisena yksinhuoltajana täydet päivähoitomaksut kahdesta lapsesta. Edes elatusmaksuja en saa, vaikka maksan kaikki lasten vaatteet, hoitomaksut harrastukset jen. Elatusmaksu on siis 0 €, koska olen exää selvästi parempituloisempi ja ex osallistuu lasten elatukseen pitämällä lapsia 10 pv/kkk.
Tämän lisäksi multa pitäis viedä vielä lapsilisätkin.... Niinpä niin.
Olisivat sitten ihmiset edes aavistuksen tasa-arvoisempia.
enemmän säästöjä.
22, jostain on pakko luopua lama-aikana!
Ihme kun sitä joustoa ei löydy mistään. Mitä itse ehdottaisit?ap
Käy hyvin, kunhan ensin siirrytään tasaveromalliin
Olisivat sitten ihmiset edes aavistuksen tasa-arvoisempia.
että lapsilisät viisinkertaistetaan.
Samalla olisi kätevää säätää tasavero kaikille.
Jokainen työssäkäyvä maksaa 22 000 €/vuosi veroa.
Näin köyhät elävät lapsilisillä ja varakkaat saavat veronkevennyksiä. Kaikki voittavat.
Kun menen töihin menee taas yli 4000 puolelle. Kyse on arvovalinnoista. Kuten aiemmin kirjoitin. Suurituloisilla se lapsilisän tarkoitus vesittyy, kun on muutenkin varaa ostaa lapsille mitä tarvitseekaan.
ap
joutuisivat jatkuvasti sumplimaan kuka on ansainnut ja ei ansainnut lapsilisät.
Sit pitäis tehdä vuositarkastuksia ja lähetellä tulotietoja KELAan että ne varmistuis, ettei sinulle turhaan lapsilisää anneta.
En siis kannata lapsilisien tulosidonnaisuutta!
Minäkin olin kotona aikani, omat tuloni kutakuinkin nollilla hoitovapaan. (Arvovalinnat kunniaan ;-D...) Mutta ihan yhtälailla lapsilisät ovat olleet tarpeen silloin kun olen töissä. Yhtenä vuonna kotona ollessani miehen tulot olivat isompien bonuksien vuoksi yhtä kuin hänen normivuositulonsa + minun työtuloni. (Minkä vuoksi kykenin hyvin arvovalintaani ;-)...) Siitä vaan sitten meni veroa rankemmalla kädellä ja käteen jäi kappasta vaan ei yhtä paljon vuositasolla kuin jos olisin ollut töissä.
Meillä mies ansaitsee melko lailla tasan kaksi kertaa sen minkä minä vuositulojen tasolla (mm. viime vuoden verotuksessa). Käteen jäävän tulon ero ei ole kaksinkertainen, ei tosiaankaan. Miehelle jää käteen 30% enemmän kuin minulle. Eli siis bruttotulonsa ovat 2x se mitä minun. Nettotulonsa 1/3x se mitä minulla. Että näin ja eläköön progressiivinen verotus.
t. se jonka perheessä viime vuonna maksettiin veroja noin 50 tuhatta
Kun menen töihin menee taas yli 4000 puolelle. Kyse on arvovalinnoista. Kuten aiemmin kirjoitin. Suurituloisilla se lapsilisän tarkoitus vesittyy, kun on muutenkin varaa ostaa lapsille mitä tarvitseekaan.
ap
Jos niillä rahoilla ei ole merkitystä niin ei muuta kun laittamaan rahat suoraan hyväntekeväisyyteen. Kyllä rahat aina jollekin kelpaa ;)
Näin tekevät hyvätuloiset muissa maissa. Suomessahan "yhteiskunta hoitakoon ne, jotka omasta syystään ovat syrjäytyneet" ja "minähän maksan jo veroja".
Eli teepä perässä.
mulla menee hyväntekeväisyyteen noin 5% nettotuloista eli 30e noin kuudestasadasta. tehkääpä hyvätuloiset perässä!
Opiskelija saa aina sen saman asumislisän, joka on huomattavasti isompi. Kelan sivuilta: Jos opiskelet Suomessa, asumislisäsi määrä on 80 prosenttia vuokrasopimuksessa mainituista hyväksyttävistä asumismenoistasi. Asumismenojasi ei oteta huomioon siltä osin, kuin ne ylittävät 252 euroa kuukaudessa. Jos asumismenosi ovat alle 33,63 euroa kuukaudessa, et voi saada lainkaan asumislisää.
Jos taas eivät ole opiskelijoita, miten ihmeessä tekevät noin vähän töitä? Siinä vaiheessahan pitäisi saada jotain osittaista työttömyyskorvaustakin (vai mitä se on nimeltään).
Esikoiseni miettii muuttavansa pois kotoa ja poikaystävän kanssa yhteen.
Tällä seudulla (Espoo) yksiöt/kaksiot ovat vuokraltaa noin 650-800 euroa kuukaudessa. Opiskelija-asuntoihin ei ole mahdollisuutta, koska ovat espoolaisperheistä, eli muualta tulevat menevät (ymmärrettävästi) ohi jonossa.
Löysivät eilen kivan vuokra-asunnon, vuokra per kk 750 euroa + vesimaksu päälle per nuppi. Tulot molemmilla nettona noin 400-500 per kk, käyvät siis kumpikin opintojen lisäksi töissä. Tällä hetkellä eivät saa opintotukea (19-vuotiaita ja asuvat molemmat kotona).
Tytär laski eilen Kelan sivuilla asumistukilaskurilla, paljonko saisivat asumistukea. Laskeskelevat siis tässä, onko varaa muuttaa kys asuntoon.
Lopputulos: 2 henkeä, kk-tulot 1000 euroa, asumistukea kuussa huimat (tadaaa) 25 euroa. Jäänee muutamatta. Vuokra kun on noin 350 eur per nuppi vesimaksuineen, kk-kortti seutu (esikoinen mm. töissä ympäri Espoon kun on vuokrafirmassa) 90 eur. Eli siinä meni jo kuukaudessa käteen tulevasta 400-500 eurosta kutakuinkin kaikki. Eli ei onnistuisi kotivakuutus ja ruuan osto.
Tosiaan, asumislisän poistaminen auttaisikin ihan sikana ;-)...
Auttaisin esikoista taloudellisesti, jos kykenisin. Sata euroa voin kuussa takuuvarmasti auttaa, enempää en pysty vakituisesti lupaamaan. Hilpeintä tässä on, että ennen kuin lapsi täyttää 20 vuotta, vaikuttavat meidän tulomme hänen opintotukeensa.
väärässä.
Lapsilistä tasoittavat tuloja lapsettomiin pariskuntiin verrattuna. Ei siitä ole kysymys saako lapsi kaiken vai ihan kaiken. Kyse on siitä että lapsia ei synny, jos tulotaso putoaa radikaalisti lapsen syntymän jälkeen.
Valtio tukee monta muuta huonompaakin asiaa.
ap
Opiskelijan asumistukea käsittääkseni saa vain sinkku, pariskunnat siirtyvät Kelan asumistuen piiriin. Olenko ihan hakoteillä? Jos olen, olisi se nuorille hyvä uutinen :-).
Siis jos perhe (netto vai brutto, muuten?) tienaa 4000 euroa/kk niin ihan keskikastissa ollaan tukevasti ja ehkäpä vielä alemmassa sellaisessa. Byrokratiaa se vaan tietäisi lisää jos lapsilisät laitettaisiin tulosidonnaisiksi. Miettikää nyt vaikka tilannetta, jossa äiti on äitiys/vanhempainlomalla ja saa ansiosidonnaisen päivärahan ja mies töissä. Tällöin tulot nousevat yli tuon rajan ja perhe ei ole oikeutettu lapsilisään. Kun äiti jää hoitovapaalle, tulot tippuvat ja perhe onkin oikeutettu lapsilisään, paitsi kuukausina joina mies tekee ylitöitä tai saa lomarahaa tms. Kun äiti lähtee töihin, lapsilisät taas pois, vaikka perheelle mätkähtää hoitomaksut suurimman mukaan. MITÄ JÄRKEÄ tuossa olisi??
Lapsilisä on tulonsiirto valtiolta lapsiperheelle. Nythän tuetaan pienituloisia jo muutenkin esim. asumislisien yms muodossa, päivähoito on maksutonta jne. Minusta on aivan oikein, että lapsiperheet tuloista riippumatta ovat oikeutettuja tähän tulonsiirtoon. Faktahan on kuitenkin, että keskituloiset maksavat kaikesta suurimman mukaan ja niitä oikeasti tosi hyvätuloisia on kuitenkin Suomen maassa aika vähän.