Onko koko perheen netto keskitasoa vai hyvä kun tulot ovat 6000e?
Jakautuvat siis erittäin epätasaisesti perheessämme.
Kommentit (44)
me asutaan alueella, jossa kaikki tienaa *vähintään* varmaan nettona tuon 6000e/kk. Samoin meidän tuttavapiiriin kuuluu lähinnä pelkästään tällaisia ihmisiä. Mulla ei ole aavistustakaan perussuomalaisen elämästä, tai mitä sellainen nykyään tienaa. Mulla just tuollainen ap:n mainitsema on sellaista "peruskeskitasoa", ei huippuhyvää mutta ei huonoakaan. Mä en esim. tiedä, paljon maito maksaa kaupassa, tai leipä. En mä sitä ikinä katso, sen kun ostan sen. Tai kun täällä joku kysyy vaikkapa hotellisuosituksia ulkomailla, niin mä automaattisesti suosittelen niitä 5 tähden hotelleja, joissa me käydään, en brassaillakseni, vaan koska se on sitä mun elämää, mulle sitä luonnollista elämää, enkä aina muista ajatella asiaa sitten sen tarkemmin. Anteeksi jos se jotain loukkaa, ei ole tarkoitus.
Tota nyt voi jo kutsua täydelliseksi todellisuudentajun puutteeksi ja empatiakyvyttömyydeksi.
Tota nyt voi jo kutsua täydelliseksi todellisuudentajun puutteeksi ja empatiakyvyttömyydeksi.
Tuosta kun ottaa verot ja muut pois, niin käteen jää vajaat 2000€/kk l. kahden tulonsaajan perheessä liki 4000E/kk - siitä kun lasket, niin 6000€/kk nettona yhteensä = hyvätuloinen perhe.
me ollaan siis todellakin köyhiä?
T: se jolla miehn kanssa yhteensä tulot 2600€netto
Tuttu sai kutsun puolitutun pojan synttäreille, jonne oli lahjalista...Halvin listan lahja nintendo wii......
Tais vanhemmat olla yhtäpihalla kuin sinä..että kellä vaan on varaa puolitutulle kantaa moisia lahjoja:) Joo kummilapselle tai omalle voi ostaa..mutta puolitutulle...
me asutaan alueella, jossa kaikki tienaa *vähintään* varmaan nettona tuon 6000e/kk. Samoin meidän tuttavapiiriin kuuluu lähinnä pelkästään tällaisia ihmisiä. Mulla ei ole aavistustakaan perussuomalaisen elämästä, tai mitä sellainen nykyään tienaa. Mulla just tuollainen ap:n mainitsema on sellaista "peruskeskitasoa", ei huippuhyvää mutta ei huonoakaan. Mä en esim. tiedä, paljon maito maksaa kaupassa, tai leipä. En mä sitä ikinä katso, sen kun ostan sen. Tai kun täällä joku kysyy vaikkapa hotellisuosituksia ulkomailla, niin mä automaattisesti suosittelen niitä 5 tähden hotelleja, joissa me käydään, en brassaillakseni, vaan koska se on sitä mun elämää, mulle sitä luonnollista elämää, enkä aina muista ajatella asiaa sitten sen tarkemmin. Anteeksi jos se jotain loukkaa, ei ole tarkoitus.
me asutaan myös tällaisella "ökyalueella" kaikki jotain dippainsinöörejä ja kurvailevat katumaastureillaan golfaamaan viikonloppuisin. satutaan asumaan alueen ainoassa asumisoikeusasunnossa..pistää niin vihaksi esim. lapsen kaverien synttäreillä, kun oletuksena on vähintään 50e lahjoja antaa koulukaverillekin, koulussa oletetaan että 20e irtoaa milloin vain jos mihinkin kivaan kouluretkeen, ja ihmetellään änneen kun ei lähdetäkään Thaikkuihin vähintään kerran vuodessa vähän lomailemaan.
hyvätuloiset ihmiset ovat niin pihalla normielämästä. ja kun katselee keitä päättäjämme ovat: vähintäänkin keskituloisia, yleensä vielä paremmin ansaitsevia. ja nämä ei mistään normisuomalaisen elämästä käsittävät ihmiset ovat niitä jotka päättävät YHTeISISTÄ asioista, vinkuvat kun kirjasto on ilmainen, sanovat että kouluruokailu voisi hyvin olla maksullista, sossusta saa liikaa rahaa ja elämässä pärjääminen on vain tahdon asia.
huh, pistää todella vihaksi että joillakuilla on varaa olla välittämättä realiteeteista.
t. se eläkeläisäiti
Tuttu sai kutsun puolitutun pojan synttäreille, jonne oli lahjalista...Halvin listan lahja nintendo wii......
Tais vanhemmat olla yhtäpihalla kuin sinä..että kellä vaan on varaa puolitutulle kantaa moisia lahjoja:) Joo kummilapselle tai omalle voi ostaa..mutta puolitutulle...
Meillä on nettotulo yhteensä noin 7000€/kk ja olen kyllä hyvin selvillä siitä että tienaamme yli tavanomaisen tason. Tämä käy selvimmin ilmi veroluettelosta jossa keikumme lähellä pikkukaupungin kärkeä.
Eikö tosiaan muut hyväpalkkaiset sen vertaa seuraa ympäristöään että tietäisivät sen mitä tässäkin ketjussa on kerrottu? Eli että keskimäärin ihmiset tienaa 2000€/kk nettona. Ainakin mun työpaikalla on laaja palkkahaitari ja suurin osa porukasta on just näitä keskiarvopalkan nauttijoita.
Veikkaan, että (otetaan joku oikein villi esimerkki) tasavallan presidentti elää melko erilaista elämää kuin ne, jotka seisovat Veikko Hurstin leipäjonossa, mutta kyllä hän on silti tietoinen näistä ihmisistä ja heidän ongelmistaan.
Samoin minä, joka voin lomilla asua vain muutaman kympin/yö -hintatason hostelleissa, osaisin kyllä etsiä kyseisiltä alueilta kalliimpiakin paikkoja. Pitäisi toimia toiseenkin suuntaan.
Ei varakas ihminen saa sulkea silmiään maailman köyhyydeltä, päin vastoin! Sinulla on käsissäsi keinot auttaa, käytä niitä!
EI monella muullakaan ollut varaa ostaa edes omalle, mutta niin vaan lahjalista ja wii oli edullisin...Uskomatonta..tuttuni kyllä sanoi, että nää kutsujat elävät jossain "umpiossa"...törsäävät vaan ja kuvittelevat muidenkin tekevän samoin..
joo, mulla ei ole aavistustakaan normaalin ihmisen elämästä. Tai tiedän sen, mutta en tiedosta sitä, koska se on niin kaukana omasta elämästäni kuin olla voi. Ei nyt sentään meillä mitään nintendo wiitä lahjaksi kavereille anneta, hyvä jos omalle lapselle, mutta kyllä esim. synttäreille kaikille viedään sellainen n. 15-25e lahja, myös niille puolitutuille. Se on ihan luonnollista, täällä kaikki tekee niin. Se on ihan sama kuin jollekin vähätuloisille joidenkin rikkaiden elämä on ihan jotain utopiaa, samalla tavalla mä en aina tajua sitä köyhien elämää. Täälläkin aina ihmetellään sitä, että jos on rikas niin mitä ihmettä tällä palstalla tekee? Miksi ei täällä olisi? Se rikkaiden elämä on ihan samanlaista kuin muidenkin, käydään kaupassa, ollaan netissä, siivotaan, tehdään ruokaa... Joo, rahasta ei ole niin tiukkaa, mutta se peruselämä on kuitenkin samanlaista. Köyhät luulee, että rikkaat vaan juoksee jossain jetset-bileissä, ei se todellakaan niin ole. Sitä jotenkin elää niin niissä omissa ympyröissään -oli sitten rikas tai köyhä- että peilaa kaikkia asioita aina vaan siihen.
mutta en silti ymmärrä, että läntätään kutsun mukaan lahjalista...ja halvin lahja on wii....Lapseni vie lahjaksi n. 20 euron lahjan..läheisemmälle ehkä kalliimmankin, mutta en ikinä väsäisi lasteni synttäreille lahjalistaa!!!! Enkä ikinä ostaisi puolitutulle lapselle jotain pelikonsolia....
Tarkoitin vaan yleisesti, että oikeasti rikkaat on pihalla!
Me ei olla siisi rikkaita..mitään miljoonärejä. Mutta suht varakkaita silti.
korostan siis vielä sitä, että kyllä mä tiedän sen, miten asiat on, ja kaikilla ei ole näin. Mutta sitä ei jokapäiväisessä elämässä aina vaan tiedosta, koska se lähipiiri ja ympräistö on niin kaukana sellaisesta. Sitä pitää pysähtyä miettimään, ja kiitos tämän ketjun, pysähdyinpä taas asiaa miettimään, enkä tätä meidänkään tilannetta pidä todellakaan itsestäänselvyytenä, vaan siitä pitää olla kiitollinen.
en usko tuota juttua. Epäilen että se on taas jonkun vähän köyhemmän juttua vaan, luullaan, millaista rikkaiden elämä on. 28
että tarkoitin meidän perheen tuloista kirjoittaessa, että 4000 e / kk jää käteen silloin molemmat olemme töissä, hoitovapaalla elellään sitten säästöillä...
t. 27
En viitsi laittaa kys. henkilön isän ammattia, koska on vähän harvinaisempi ja lapsen nimenkin voisin vinkkinä laittaa, mutta on erittäin harvinainen ja pröystäilevä nimi. Joskus väestörekisteristä katsoin huvikseen, voiko sellainen nimi olla oikeasti, mutta oli niitä muutama.
Ja väitä sinä mitä väität...
En ole vähemmän köyhä..suht varakas perhe ollaan, mutta suku on oikeasti rikasta..samopin ystäväpiirissä, joten siinä mittakaavassa me ollaan köyhiä kuin kirkonrotat..miljoonat puuttuu;)
Laitoin sen vaan kertoakseni, kuinka pihalla joku voi olla...
mitä meidän naapurustossa tai tuttavapiirissä tienataan. Miten joku jaksaa toisten tuloja seurata ja mistä? Verotiedoista? Täm on tietty off-topic, mutta itseäni harmittaa enemmän, että en tunne asuinalueemme ihmisiä edes ulkonäöltä, saatika nimeltä. Olisi kiva jos tuntisi samalla tavoin lähialueiden ihmisiä kuin lapsuudenkodin naapurustossa, tuloista ja menoista viis.
omasta takaa ollut? Meillä (keskituloisilla) se on ainakin ihan itse ostettuna x-boxin ja ps2:n lisäksi, ei ole tarvinnut lahjaksi pyytää. Edes pelejä.
En ikinä muista kumpi on netto ja brutto...
Ja olen aina olettanut, että me ollaan vähintäänkin keskituloisia. Tai siis olen aina ajatellut, että onneksi meillä on hyvin asiat, kun on varaa ihaan hyvään asuntoon (omistus eli laina), pystyn olemaan pari vuotta hoitovapaalla, ruokakaupassa ei tarvitse jättää lihaa ja juustoa ostamatta, ja sen lisäksi vielä välillä matkusteluunkin yms.