Koulu joustaa lomissa, vanhemmat eivät - niin totta
Koulu joustaa lomissa, vanhemmat eivät
Torstai 9.4.2009 klo 08.58
Useat koululaiset hakevat ylimääräistä lomaa matkoja varten. Koulut joutuvat joustamaan asiassa entistä enemmän, kertoo Aamuposti.
Useimmiten ylimääräisten lomien syynä on kaukomatka. Koululaisten vanhemmat eivät saa järjestettyä lomaa virallisille lomaviikoille, minkä vuoksi kouluissa tulee joustaa. Usein lomaa haetaan myös, kun perhe saa yllättäen äkkilähtömatkan.
Suopeimmin kouluissa suhtaudutaan harrastusten vuoksi anottaviin lomiin. Esimerkiksi urheiluleirille pääsee helpommin, kuin Thaimaan matkalle.
Pääsääntönä on lomaa myönnettäessä se, että lisäopetusta ei anneta. Koululaisen on itse kirittävä menetetyt tunnit. Lomien myöntämiseen ei vaikuta se, kuinka hyvin oppilas koulussa menestyy.
- Jonkin verran hakevat sellaisetkin oppilaat lomaa, joiden ei soisi olevan koulutöistä pois. Vanhemmilta toivoisi enemmän harkintaa, jos koulunmenestys on huono, kertoo Hyvinkään Hämeenkadun koulun rehtori Matti Arangon.
IL
Kommentit (96)
etkö itse oppinut koulussa mitään? Vai eivätkö lapsesi ole oppineet siellä todellakaan mitään? Aika tyhmä saa kyllä olla, ellei mitään opi... Toki jos keskittyy vain siihen ajatukseen, että voi itku, kun täällä on pakko olla ja opettajat on tyhmiä, niin sehän juuri sitä oppimista tehokkaimmin estää.
Ja koulussahan opitaan joka päivä muutakin kuin niitä oppiaineita, vai mitä?
aivan kuten vanhemmaksikin :)
Mutta kun yhden perusteella nämä "älykkäät" vanhemmat haukkuvat kaikki opettajat ja koko koululaitoksen. Jos sitä koulua pitää niin kamalana paikkana ja sitä lapselleenkin toitottaa, niin kannattaa ottaa se kullanmuru ihan kokonaan kotiopetukseen, niin on kaikilla hyvä mieli.
Toki siellä ns. täysjärkinen oppii sen minkä tarvitseekin, mutta itse olin kuolettavan ikävystynyt suurimman osan kouluajasta, koska samat asiat opiskeltiin peruskoulun joka vuosi uudestaan ja silti kaikki eivät oppineet. Itse opin asiat jo ensimmäisellä kerralla, joten en koskaan jäänyt jälkeen vaikka tuli lomailtuakin. Lapsenikin ovat jotain oppineet, mutta kyllähän peruskoulu on enimmäkseen pelkkää sosiaalista "oppimista", ja niitä koulun kielteisiä vaikutteita on täysi työ karsia kotona. Lukiossa saakin sitten jo opiskella itse asiaa eikä tarvitsee enää pärjätä vähälahjaisten luokkakavereiden epäsosiaalisen käytöksen kanssa. Moni lahjakkaampi lapsi varmasti iloitsee muutamasta ylimääräisestä lomaviikosta vuodessa, jottei tarvitse sitä tyhmimpien ylivaltaa katsella koulussa.
eikä mitään opiskellut peruskoulun jälkeen. Ja oli jopa lomalla joskus kouluaikana.
Eli koulutuksen arvostaminen ei ollut sen perheen juttu. Tää ystävä on hyvä esimerkki siitä, että ihan hyvin voi menestyä ilman koulujakin. Tää on yrittäjänä ja kivasti sillä menee, on talot ja volvot ja kaikki materia mitä tarvii.
Vaan kyllä tän ihmisen ajatusmaailma on niin kapea, että joskus on ihan ahdistavaa kuunnella sen mielipiteitä. Olis ehkä kannattanut niitä kouluja käydä (matkustelun sijaan) , että olis oppinut katselemaan maailmaa laajemmalla perspektiivillä. Ja tää ihminen on myös niin herkästi johdateltavissa, että se lähtee ihan kaikkeen hömpötykseen mukaan.
Ei sitä itseään varmaan haittaa millainen on, mutta hyvä esimerkki kuitenkin siitä, ettei matkustelu avarra maailmankuvaa niin paljon kuin koulu ja opiskelu.
Suomen koulujen lomalisiä!
joilla on varaa. Ne matkustavat muina aikoina, joilla ei ole varaa maksaa loma-aikojen matkahintoja.
Minä en matkustellut lapsena koskaan, ei meillä ollut varaa, mutta opiskelinkin ahkerasti kaikki koulun tunnit ja nappasin kymppejä todistukseen ja magnan paperit lukiosta. Aikuisiällä olen käynyt reppureissaajana omatoimimatkoilla. Amerikka on vielä näkemättä. Minun mielestäni rantaloma turistirysissä ei ole kovin "sivistävää" ja "avartavaa".
Jotkut ottavat loman rentouttavana löhöömisenä, kuten minä. En muutenkaan kierrä kirkkoja ja raunioita katsomassa.
mutta heidän matkustelustaan ei olekaan kenellekään haittaa. Suurimmalle osalle kertaus melko useinkin on aivan paikallaan. Itse kannattaisin niitä 80-luvun tasoryhmiä, mutta kun nykyään ei semmoista kamalaa väkivaltaa saa enää tehdä.
Juu ja koulussa on myös kova työ karsia niitä joidenkin kotien kielteisiä vaikutteita :)
täydellinen opiskelemattomuus yhdistettynä matkusteluun ja hikipinkoilu ilman matkailupoissaoloja? Oman kokemuksen perusteella tällaiset ääritapaukset ovat aika harvinaisia, yleensä matkustelevat ihmiset myös opiskelevat pitkälle kun taas matkustelemattomat (varsinkin jos se johtuu perheen alhaisesta sosiaalisesta asemasta) eivät usein myöskään matkustele.
Ai että ulkomaanmatkailu tekee ihmisestä suvaitsevan? Ja että jos kaikki suomalaiset lapset lähetetään joka vuosi ulkomaille niin rasismi loppuu...
Anteeksi nyt vaan mutta sinä annat kirjoituskellasi todella ennakkoluuloisen, sivistymättömän ja yksinkertaisen kuvan!
Tiedän itsekin tälläisiä jotka eivät ole Tuhkolmaa kauempana ole käynneet kuin aikuisiällä. Etelänlomille raahataan omat kahvit ja sokerit mukaan. Ulkona ravintolassa ei uskalleta käydä syömässä, kun ei tiedä mitä sieltä tulee (hui kamalaa). Luullaan että Suomi on maailman napa eikä tiedetä että jossain toisessa maassa eletään vähän eri tavalla. Yksikin tuttu päivittelee kuinka näitä mutakuonoja on täällä ja ne ovat niin saastaisia....ehkä on parempi ettei tälläset tapaukset koskaan lähekään mutakuonojen maahan lomalle.
Niin ja ajattele että jonkun mielestä on ilmeisesti ihan hyvä asia, että lapsista tulee kapeakatseisia rasisteja ja muutenkin rajoittuneita maailmaa pelkääviä foobikoita? Ilmeisesti nämä ihmiset ovat juuri niitä jotka eivät uskalla ulkomailla syödä ravintoloissa kun se on niin epähygieenistäkin.
niin sitoudut noudattamaan koulun YHTEISIÄ työaikoja! Jos et tuohon pysty niin ota lapsi kotiopetukseen!
Ai että ulkomaanmatkailu tekee ihmisestä suvaitsevan? Ja että jos kaikki suomalaiset lapset lähetetään joka vuosi ulkomaille niin rasismi loppuu...
Anteeksi nyt vaan mutta sinä annat kirjoituskellasi todella ennakkoluuloisen, sivistymättömän ja yksinkertaisen kuvan!
No onneks en oo läheskään ainoo!
, yleensä matkustelevat ihmiset myös opiskelevat pitkälle kun taas matkustelemattomat (varsinkin jos se johtuu perheen alhaisesta sosiaalisesta asemasta) eivät usein myöskään matkustele.
ravasivat nimenomaan se alempi luokka. Moni akateemisten lapsi taas ei ollut käynyt Tukholmaa kauempana.
Aika kumma äiti taidat olla. Onneksi et ole minun lapseni äiti, voisin sanoa sulle takaisin ja aika pahasti. Se, että sinä et ajattele lapsesi parasta ei saa estää lapsen opettajaa tekemästä niin.
Jos olisin sinun lapsesi äiti, mitkä muuten olisivat ne pahat sanat, jotka sanoisit? "Yhdistimme ensimmäistä kertaa kahden naisen sukusolut, ja nyt aiot viedä lapsen lomalle! Over my dead body!!"
Korjataanpa nyt - jälleen kerran - tämä väärinkäsitys, joka täällä vuodesta toiseen toistetaan.
Perusopetuslaki 21.8.1998/628 toteaa tukiopetuksesta näin:
16 §
Tukiopetus
Opinnoissa tilapäisesti jälkeen jääneille tai muutoin erityistä tukea tarvitseville tulee antaa tukiopetusta.
Lapsen vanhemmilla ei ole oikeutta luopua lapsensa puolesta tämän lakisääteisestä oikeudestaan tukiopetukseen, eikä koululla tai opettajalla ole oikeutta jättää tukiopetusta antamatta sen vuoksi että lapsen vanhemmat ovat vieneet lapsen lomalle. Näin ollen jos lapsi jää "oman loman" vuoksi jälkeen opetuksesta, on hänellä oikeus tukiopetukseen ihan riippumatta siitä, mitä vanhemmat tai opettaja ovat keskustelleet tai kirjoitelleet. Tässä lainkohdassa ei ole poikkeuksia.
Ja selvennykseksi todettakoon, että en ole ikinä itse lapsilleni tämän lainkohdan nojalla tukiopetusta vaatinut, vaan lyhyiden lomiemme aikana käsitelly asiat olemme lapsillemme ihan itse opettaneet ja näin teemme tulevaisuudessakin. Mielestäni on kuitenkin väärin uskotella vanhemmille, että tukiopetusoikeus menisi loman vuoksi tai että he voisivat lapsensa lakisääteisistä oikeuksista edes teoreettisesti luopua.
Koulu priorisoi tukiopetuksen tarpeet. Voi hyvinkin olla, että lomailleet jäävät vaille tukiopetusta, sillä ensisijaisesti sitä annetaan niille, joilla on oppimisvaikeuksia. Ei kai kukaan meistä ole sitä mieltä, että menettelytapa on väärin?
Matkailu on suorastaan ruokaa aivoille, niin lasten, kuin aikuistenkin, kaikkea sitä uutta ja elämän/maailman ymmärrystä ei voi koskaan oppia koulussa!
Koulunpenkiltä ei näe islamilaisen kaupungin arkea ja tapaa kivoja, ihan tavallisia ihmisiä siellä, ei ymmärrä sitä näkökulmaa, kun on ainoa valkoinen, vähemmistössä, mustassa Keski-Afrikassa Ei. näe kuinka pieni Suomi on, ja kuinka täynnä maailma on kulttuureita, historiaa ja kieliä, sekä kaikkialla ihan samanlaisia ihmisiä kuin mekin, kielestä ja uskonnosta riippumatta.
Toki myös se turistikohteessa rannalla makaaminen on hienoa, aurinko tekee aina hyvää ihmiselle ja mielen terveydelle, myös lasten. Ja sielläkin on uusia maisemia, uusia ihmisiä, erilainen elämä, kuin meillä täällä.
Onneksi meidän lastemme kouluissa on aina suhtauduttu myönteisesti matkustamiseen, ja pidetty aivan loistavana asiana, jos koululaisella on mahdollisuus käydä ulkomailla oppimassa uutta.
Eikä kukaan ole kärsinyt siitä, että on viikon poissa, ja läksytkin on saatu niin kohtuullisesti, että ne on tehty juuri ennen matkaa tai heti sieltä palattua, kirjoja ei ole edes haluttu otettavan mukaan.
Muistan, kun itse olin ala-asteella, 80-luvun alussa, ja eräs oppilas kävi Sri Lankassa. Opettajakin piti matkaa niin hyvänä ja tärkeänä asiana, että halusi myös muiden lasten oppivan uutta tämän tytön "kautta", eli hän sai tuoda diakuvia kouluun Sri Lankasta, ja koko luokka vietti pari tuntia katselleen niitä kankaalta, samalla kun opettaja kertoi maasta ja antoi lapsen kertoa kokemuksistaan. Eikä siis liittynyt mitenkään opetusohjelmaan, vaan hyvään tilaisuuteen oppia uutta.
Kyllä on ajat muuttuneet, ja asenteissa vikaa, jos sellaista asiaa kuin matkailu pidetään ikävänä asiana kouluikäisille, eikä välitetä lainkaan siitä, kuinka tärkeä asia se oppimisen, virikkeiden, levon ja hyvinvoinninkin kannalta. Viikon etelänmatka tuo vain hyvää lapselle, mutta sitä ei suotaisi, joidenkin opettajien pätemisentarpeen vuoksi. Ei se yksi kouluviikko ole mitään verrattuna viikon, parin matkaan ulkomaille, ja se on ehkä joidenkin opettajien parempi vain hyväksyä. Tärkeitä asioita on muuallakin.
Lasten matkoista voisivat hyötyä kaikki, sillä muut lapset, nekin jotka eivät koskaan ole olleet missään, suhtautuvat todella innostuneesti kertomuksiin ja valokuviin. Ja myös jotkut opettajat, mutta toisille varmaan tekee liian tiukkaa se, että se teeman lähtökohta on muualta kuin opettajan päästä, joku toinen olisi hetken keskipiste ja tärkeä...;) Asenteesta se on kiinni, ei yhden kouluviikon pois jäämisen ongelmista.
Voi olla että joku opettajakin on siinä harhaluulossa, että Suomen peruskoulun opetussuunnitelma sisältää kaiken tärkeän tiedon maailmasta ;-) Jos ihminen ei tunne pintaraapaisua enempää muita kulttuureja, kieliä ja ajatustapoja kuin oman syntymäkulttuurinsa, hän on globaalissa maailmankylässämme auttamatta torso. Jos pidemmät oleskelut ulkomailla eivät ole mahdollisia, kyllä lomalle ainakin on päästävä, lukukauden aikana tai muulloin.
joka olisi oleskellut ulkomailla yhtään pidempään. Ja kyllähän näitä ulkomaanlomia käytetään juuri rasistinuorten "uudelleenkoulutuksessa" olennaisena apuna. Ruotsista esim. skininuoria lähetettiin muutamaksi viikoksi muistaakseni Marokkoon, jossa tutustuivat paikallisiin ja elivät sitä elämää vähän aikaa, ja tuloksena oli voimakkaasti lieventyneet käsitykset "mutakuonoista".
vaikka opettajaksi sattuisi mikä idiootti tahansa. Muutenkaan koulutusjärjestelmän älyttömistä mittasuhteista ei pitäisi sanoa mitään, hui kamalaa, sehän on täysi tabu! Suomessa on paljon asioita, joista saa olla vain yhtä mieltä. Ja miten se muuten lasta vahingoittaa jos asioista puhutaan avoimesti ja rehellisesti, silloinkin kun asiat eivät ole kovin hyvin?