Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulu joustaa lomissa, vanhemmat eivät - niin totta

Vierailija
09.04.2009 |

Koulu joustaa lomissa, vanhemmat eivät

Torstai 9.4.2009 klo 08.58

Useat koululaiset hakevat ylimääräistä lomaa matkoja varten. Koulut joutuvat joustamaan asiassa entistä enemmän, kertoo Aamuposti.

Useimmiten ylimääräisten lomien syynä on kaukomatka. Koululaisten vanhemmat eivät saa järjestettyä lomaa virallisille lomaviikoille, minkä vuoksi kouluissa tulee joustaa. Usein lomaa haetaan myös, kun perhe saa yllättäen äkkilähtömatkan.

Suopeimmin kouluissa suhtaudutaan harrastusten vuoksi anottaviin lomiin. Esimerkiksi urheiluleirille pääsee helpommin, kuin Thaimaan matkalle.

Pääsääntönä on lomaa myönnettäessä se, että lisäopetusta ei anneta. Koululaisen on itse kirittävä menetetyt tunnit. Lomien myöntämiseen ei vaikuta se, kuinka hyvin oppilas koulussa menestyy.

- Jonkin verran hakevat sellaisetkin oppilaat lomaa, joiden ei soisi olevan koulutöistä pois. Vanhemmilta toivoisi enemmän harkintaa, jos koulunmenestys on huono, kertoo Hyvinkään Hämeenkadun koulun rehtori Matti Arangon.

IL

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole kun tätä ketjua lukee. Näkee niin katkeria kommetteja, että voi voi.

Yrittäkää päästä tuosta katkeruudesta ennenkuin lapsenne joutuvat siitä kärsimään.

Vierailija
42/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyaikana olennainen sivistyksen mittari. Jos vanhemmat eivät oikeasti saa koulun lomien aikana lomaa, tai jostain muusta syytä matkailu koulun lomien aikana ei sovi, on minusta suurempi karhunpalvelus lapselle jättää matkustelu väliin kuin olla joskus poissa koulusta matkailun takia. Minkälaisia juntteja lapsista kasvaa jos eivät pääse näkemään maailmaa ennen kuin täysi-ikäisinä? Itse ainakin olisin ihan erilainen ihminen jos en olisi matkustanut lapsena ja nuorena paljon.

moittinut, mutta nyt on pakko sanoa, että olipa harvinaisen ylimielinen ja pinnallinen kommentti.

Minä en matkustellut lapsena koskaan, ei meillä ollut varaa, mutta opiskelinkin ahkerasti kaikki koulun tunnit ja nappasin kymppejä todistukseen ja magnan paperit lukiosta. Aikuisiällä olen käynyt reppureissaajana omatoimimatkoilla. Amerikka on vielä näkemättä. Minun mielestäni rantaloma turistirysissä ei ole kovin "sivistävää" ja "avartavaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en matkustellut lapsena koskaan, ei meillä ollut varaa, mutta opiskelinkin ahkerasti kaikki koulun tunnit ja nappasin kymppejä todistukseen ja magnan paperit lukiosta. Aikuisiällä olen käynyt reppureissaajana omatoimimatkoilla. Amerikka on vielä näkemättä. Minun mielestäni rantaloma turistirysissä ei ole kovin "sivistävää" ja "avartavaa".

Jotkut ottavat loman rentouttavana löhöömisenä, kuten minä. En muutenkaan kierrä kirkkoja ja raunioita katsomassa.

Vierailija
44/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minä kyllä napsin kymppejä ja kuusi ällää vaikka paljon matkusteltiinkin. Silti tajusin vasta täysi-ikäisenä, että jos aikuisen ihmisen kaukaisin ulkomaanmatka on suuntautunut Tukholmaan, hänen kanssaan on etelän rysämatkailukin jännittävää... Kävin tällaisen kotimaassa ja koulussa sivistyneen ystäväni kanssa (ihana ihminen) rysälomalla, ja hämmästyin miten tynnyrissä ihminen on voinut kasvaa kun jo ruuan tilaaminen listalta meinasi kestää tuntitolkulla ja taksissa hän istui silmät kiinni, vaikka siis kotioloissa Suomessa ihan tavallinen ihminen. Sama lievästi sanottuna neuroottinen asenne näkyi kaikessa muussakin, ruokia ei uskaltanut syödä eikä puhua ihmisille takaisin yms.

Vierailija
45/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpöhöpö.. Itse olin lukulomalla (juuri ennen kirjoituksia) Englannissa. Luin välillä mutta välillä pääsin myös hyvin irrottautumaan tulevien kirjoitusten paineista. Ja meni muuten kirjoitukset nappiin!!! Välillä kannattaa ottaa vähän rennommin!!

Olen myös peruskouluaikoina ollut yhteensä monia viikkoja pois koulusta ja koen, että sain matkoista todella paljon kokemuksia ja ne avartivat maailmankuvaani hiukan eri tavalla kuin kotona ja koulussa nyhjääminen.

Vierailija
46/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätkä oli muutenkin ihan pihalla kaikesta. Koe oli myös tuon matkan aikana. Kun tuli takaisin, sovittiin, että saa viikon aikaa valmistautua kokeeseen, mutta sai kokeesta vitosen. Äiti sitten tuli puhelinlankoja pitkin ja raivosi, kun hänen pojalleen tarjottu tukiopetusta, että on ihan mahdotonta opetella itse lauseenjäsennystä jne.. jne... Niinpä.

Vierailija
47/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opinnot lomien aikana? Onko pysynyt kärryillä mukana? Onko lapsen oppimisesta kantanut huolta muu kuin opettaja? Mitä sinä itse olet tehnyt lapsesi oppimisen eteen? Vai oletko jättänyt asian toisten niskoille?

Oletko vaatinut erityiskäytänteitä esim, kokeiden vuoksi?

Vierailija
48/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpöhöpö.. Itse olin lukulomalla (juuri ennen kirjoituksia) Englannissa. Luin välillä mutta välillä pääsin myös hyvin irrottautumaan tulevien kirjoitusten paineista. Ja meni muuten kirjoitukset nappiin!!! Välillä kannattaa ottaa vähän rennommin!!

Olen myös peruskouluaikoina ollut yhteensä monia viikkoja pois koulusta ja koen, että sain matkoista todella paljon kokemuksia ja ne avartivat maailmankuvaani hiukan eri tavalla kuin kotona ja koulussa nyhjääminen.

Tosi hienoa, että onnistuit. Sinä kuitenkin olit matkalla lukulomalla, etkä ollut viikkotolkulla (ilmeisestikään) pois kursseilta. Eihän lukulomalla olekaan tarkoitus enää kuin kertailla, kyllä niitten tietojen ja taitojen täytyy olla siinä vaiheessa jo hallussa (tosi monella vaan valitettavasti lukulomalla vasta ekan kerran opiskellaan niitä asioita).

Vierailija
49/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän itsekin tälläisiä jotka eivät ole Tuhkolmaa kauempana ole käynneet kuin aikuisiällä. Etelänlomille raahataan omat kahvit ja sokerit mukaan. Ulkona ravintolassa ei uskalleta käydä syömässä, kun ei tiedä mitä sieltä tulee (hui kamalaa). Luullaan että Suomi on maailman napa eikä tiedetä että jossain toisessa maassa eletään vähän eri tavalla. Yksikin tuttu päivittelee kuinka näitä mutakuonoja on täällä ja ne ovat niin saastaisia....ehkä on parempi ettei tälläset tapaukset koskaan lähekään mutakuonojen maahan lomalle.

Vierailija
50/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opinnot lomien aikana? Onko pysynyt kärryillä mukana? Onko lapsen oppimisesta kantanut huolta muu kuin opettaja? Mitä sinä itse olet tehnyt lapsesi oppimisen eteen? Vai oletko jättänyt asian toisten niskoille?

Oletko vaatinut erityiskäytänteitä esim, kokeiden vuoksi?

Poikani on pysynyt kärryillä vallan hyvin. Kirjoja emme ole lomalle raahanneet vaan poikani on ottanut toiset kiinni loman jälkeen. Opettajan mielestä loma otetaan lomana eikä kirjoja kannata ottaa mukaan.

Vierailija
51/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oudosti muotoiltu tuo otsikko. Ensinnäkään harvoin pelkästään ne vanhemmat ovat niin ehdottomia sen lomansa kanssa, kyllä siinä taitaa työnantajallakin ja työn luonteella ylipäätään olla osuutta asiaan.

Toiseksi miten niin koulu joustaa lomien kanssa. Joo vapaata voidaan antaa matkaa varten, mutta käsittääkseni edellytys on, että pysyy muiden mukana eli siitä vapaasta osan käyttää siihen opiskeluun. Eikö se ole vähän sama, jos lähdet töistä ennemmin, mutta jatkat yöllä kotonasi sen valmiiksi, mikä jäi tekemättä. Eihän koulu loma-aikojaan siirrä oppilaiden takia. Sehän tarkoittaisi sitä, että koko luokka tai koulu pitäisi lomaa sen yhden oppilaan takia. Ei tuossa koulu mielestäni jousta muusta, kuin läsnäolopakosta, kun ei edes sitä tukiopetusta anneta sen takia.

Vierailija
52/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän itsekin tälläisiä jotka eivät ole Tuhkolmaa kauempana ole käynneet kuin aikuisiällä. Etelänlomille raahataan omat kahvit ja sokerit mukaan. Ulkona ravintolassa ei uskalleta käydä syömässä, kun ei tiedä mitä sieltä tulee (hui kamalaa). Luullaan että Suomi on maailman napa eikä tiedetä että jossain toisessa maassa eletään vähän eri tavalla. Yksikin tuttu päivittelee kuinka näitä mutakuonoja on täällä ja ne ovat niin saastaisia....ehkä on parempi ettei tälläset tapaukset koskaan lähekään mutakuonojen maahan lomalle.

Niin ja ajattele että jonkun mielestä on ilmeisesti ihan hyvä asia, että lapsista tulee kapeakatseisia rasisteja ja muutenkin rajoittuneita maailmaa pelkääviä foobikoita? Ilmeisesti nämä ihmiset ovat juuri niitä jotka eivät uskalla ulkomailla syödä ravintoloissa kun se on niin epähygieenistäkin.

Vierailija
53/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa puolet suvusta asuu maassa, johon ei vaan VOI matkustaa kesällä (lämpöä noin 50 astetta) ja johon on sen verran vaikea päästä, ettei sinne ihan viikon syyslomallakaan lähdetä? Ihan kiva on lasten kuitenkin tavata isovanhempiaan ja serkkujaan noin kerran vuodessa. Vai pitäisikö odottaa että käyvät koulunsa loppuun ja alkavat sitten tutustua sukuunsa siinä aikuisiän kynnyksellä?

Vierailija
54/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on ihanaa niille joilla on siihen varaa. Kaikilla ei ole kun tätä ketjua lukee. Näkee niin katkeria kommetteja, että voi voi.

Yrittäkää päästä tuosta katkeruudesta ennenkuin lapsenne joutuvat siitä kärsimään.

Vierailija
55/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy selville, että vanhemmat pitävät koulua lähinnä hoitopaikkana lapsilleen. Jos kerran ala-asteen sisällöt pystyy kuka tahansa lapselleen opettamaan, niin turhaan näköjään minäkin siellä yliopistolla opiskeluvuodet homehduin. Kumma on vaan se, että kun oppilaani ovat käyneet "elämänkoulua ulkomailla" pari viikkoa ja vanhemmat ovat opettaneet rästiin jääneet asiat lapsilleen, kokeessa lapsi menestyy kuitenkin normaalia tasoaan heikommin, vaikka ihan helpoista ala-asteen sisällöistä on ollut kyse...

ala-asteen ope

Vierailija
56/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin tällöin, koululuokan ohjaaminen ja sen ryhmädynamiikka vaikeutuu. Ei minun aikanani vain ollut tuollaista - että kouluun raahautuvat vähän milloin kukin - kenellä ei ole muutakaan parempaa tekemistä. En yhtään ihmettele, jos suuri osa lapsista ei osaa arvostaa koulunkäyntiä.

Varmaan on ihan vastuuntuntoisia vanhempia, jotka joskus lomailevat epäsopivaan aikaan eli lukukausien aikana ja pitävät huolta itsenäisesti, että jälkikasvulta onnistuu tiettyjen taitojen ja sisältöjen oppiminen, mutta aivan varmasti on kyllä toisenlaisiakin vanhempia.

Matkustelu avartaa, totta, mutta voisihan sitä tehdä silloin kun lapsella ei ole tärkeämpääkään tekemistä - vai eikö koulunkäynti ole muka sitä?

Vierailija
57/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hirvittää. Nimittäin se kotoa opittu ylimielisyys koulua, sääntöjä ja muita ihmisiä kohtaan näkyy lapsissa ja nuorissa mm. häiriköintinä tunneilla, kiusaamisena ja toisten omaisuuden tuhoamisena.

Vanhempien pitäisi arvostaa koulun sääntöjä ja toiveita, niin se arvostus tarttuisi siihen lapseenkin ja kaikilla olisi paljon helpompaa. Mutta kun aina vaan on aina vänkääjiä, jotka opettavat lapsilleen, ettei siellä koulussa mitään opi ja opettajat ovat tyhmiä. Todella surullista.

Vierailija
58/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä menisi ja varaisi kovinkaan pitkiä matkoja kesken lasten kouluvuoden. Riippuu tietysti missä vaiheessa opiskelu on ja miten lapsella yleensä koulussa menee.

Mutta uskomatonta että jotkut pitävät ihan ok:na sitäkin että esim. ekaluokkalainen olisi heti syyskuussa pois pari viikkoa! Kärsiihän siitä jo luokan dynamiikkakin ja lapsiparka:(.

Kyllä kotoa se alkaa se arvostus koulua kohtaan, että vanhemmat opettavat lapsilleen että kouluun mennään ja siellä toimitaan koulun sääntöjen mukaan. Aivan varmasti heijastuu lasten käytökseen tuollainen halveksunta koulua kohtaan! Todella todella surullista!

Vierailija
59/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on monen aikuisen ihmisen omaan kokemukseen perustuva näkemys, että koulussa ei mitään opi ja opettajat ovat tyhmiä? Jos ne olisivat toisenlaisia, näkemyksetkin olisivat toisenlaisia.

Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä että koulussa pitää käydä, koska koulutus on aikamme pakkouskonto jonka suhteen ei uskonnonvapautta tunneta.

Vierailija
60/96 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä kuitenkin sitä, että kun kasvattaa ne lapsensa epäkunnioittaviksi koulua ja muita auktoriteetteja kohtaan, niin se oma lapsi saattaa juuri olla yksi niistä häiriköistä, joka vaikeuttaa kaikkien oppimista.

Koulua ja opettajia mollaamalla vanhemmat saavat pelkästään pahaa aikaan - myös sille omalle lapselleen.