Koulu joustaa lomissa, vanhemmat eivät - niin totta
Koulu joustaa lomissa, vanhemmat eivät
Torstai 9.4.2009 klo 08.58
Useat koululaiset hakevat ylimääräistä lomaa matkoja varten. Koulut joutuvat joustamaan asiassa entistä enemmän, kertoo Aamuposti.
Useimmiten ylimääräisten lomien syynä on kaukomatka. Koululaisten vanhemmat eivät saa järjestettyä lomaa virallisille lomaviikoille, minkä vuoksi kouluissa tulee joustaa. Usein lomaa haetaan myös, kun perhe saa yllättäen äkkilähtömatkan.
Suopeimmin kouluissa suhtaudutaan harrastusten vuoksi anottaviin lomiin. Esimerkiksi urheiluleirille pääsee helpommin, kuin Thaimaan matkalle.
Pääsääntönä on lomaa myönnettäessä se, että lisäopetusta ei anneta. Koululaisen on itse kirittävä menetetyt tunnit. Lomien myöntämiseen ei vaikuta se, kuinka hyvin oppilas koulussa menestyy.
- Jonkin verran hakevat sellaisetkin oppilaat lomaa, joiden ei soisi olevan koulutöistä pois. Vanhemmilta toivoisi enemmän harkintaa, jos koulunmenestys on huono, kertoo Hyvinkään Hämeenkadun koulun rehtori Matti Arangon.
IL
Kommentit (96)
kaikki lomalle mielivät vanhemmat eivät voi olla juuri poissa koululaisten lomien aikaan eikä matkoja riitä kaikille.
Koulu joutuu joustamaan.
että työelämässä ollaan joustamattomia, eikä työnantajat ota riittävästi huomioon perheellisten tarpeita loma-aikoja jaettaessa.
sairastelun takia. Meidän naapurin tokaluokkalainen tyttö on joka talvi oksennus- tai muussa mahataudissa vähintään kuukauden. Itse ollaan oltu pari viikkoa kaukolomalla kouluaikana talvisin, mutta poissaoloissa omat lapset ovat kaukana tuon sairastelijan takana. Ja ihan varmasti lomailu on edullista myös lapselle, vaikkei sitä täällä tietenkään pitäisi sanoa. Koulujen toiminta on paitsi epäpätevää myös inhimillisesti julmaa, ja käy lasten hermoille vaikkei varsinaista kiusaamista edes olisi, ja sitäkin usein on.
lomalla ja poissa koulusta esimerkiksi yhden viikon joka kolmas vuosi. Opettajille siitä ei toki saa olla lisävaivaa.
Meillä on vielä pienet lapset, ei koululaisia, mutta ihan hyvin voisin ajatella heille ekstralomaa koulusta sitten joskus. Ei usein, ei joka vuosi, mutta joskus, jos jokin poikkeuksellinen mahdollisuus osuus kohdalle.
runsaan viikon lomalla, lähdemme Nykiin ja myös seuraavana maaliskuussa lähden poikani kanssa 2 viikoksi sukeltamaan Thaimaaseen. Ilmoituksen teen näistä lomista seuraavan lukukauden alkaessa.
Ja nykyaikana olennainen sivistyksen mittari. Jos vanhemmat eivät oikeasti saa koulun lomien aikana lomaa, tai jostain muusta syytä matkailu koulun lomien aikana ei sovi, on minusta suurempi karhunpalvelus lapselle jättää matkustelu väliin kuin olla joskus poissa koulusta matkailun takia. Minkälaisia juntteja lapsista kasvaa jos eivät pääse näkemään maailmaa ennen kuin täysi-ikäisinä? Itse ainakin olisin ihan erilainen ihminen jos en olisi matkustanut lapsena ja nuorena paljon.
Ja nykyaikana olennainen sivistyksen mittari. Jos vanhemmat eivät oikeasti saa koulun lomien aikana lomaa, tai jostain muusta syytä matkailu koulun lomien aikana ei sovi, on minusta suurempi karhunpalvelus lapselle jättää matkustelu väliin kuin olla joskus poissa koulusta matkailun takia. Minkälaisia juntteja lapsista kasvaa jos eivät pääse näkemään maailmaa ennen kuin täysi-ikäisinä? Itse ainakin olisin ihan erilainen ihminen jos en olisi matkustanut lapsena ja nuorena paljon.
Ei voi sanoa aina että vanhemmat eivät jousta lomista, jos vanhempien työnantaja määrittelee vanhempien loma-ajat! Eli unohtuikohan ap:lta yksi olennainen osa-alue tästä aloituksesta?
Ja jos lapsen hyvinvointia ajatellaan, niin on vain hyvä että vanhemmat haluavat viettää loma-aikaansa lapsen kanssa yhdessä.
Minkälaisia juntteja lapsista kasvaa jos eivät pääse näkemään maailmaa ennen kuin täysi-ikäisinä? Itse ainakin olisin ihan erilainen ihminen jos en olisi matkustanut lapsena ja nuorena paljon.
Suurin osa lomaillee täysin teollisissa matkailukohteissa joissa ei kyllä sivisty pätkääkään. Sivistys kehittyy kulttuurien tuntemuksesta, ei rannalla löhöilystä
Tarkoitatko, että vain varakkaiden lapsista voi kasvaa sivistyneitä?
joku lapsi matkustaa lomaaikojen ulkopuolella. Menkää tekin, älkää narisko. Vai senkö takia olette noin naama kurtussa kun ei ole yksinkertaisesi varaa lähteä reissuun ????
Minkälaisia juntteja lapsista kasvaa jos eivät pääse näkemään maailmaa ennen kuin täysi-ikäisinä? Itse ainakin olisin ihan erilainen ihminen jos en olisi matkustanut lapsena ja nuorena paljon.
Suurin osa lomaillee täysin teollisissa matkailukohteissa joissa ei kyllä sivisty pätkääkään. Sivistys kehittyy kulttuurien tuntemuksesta, ei rannalla löhöilystä
Tarkoitatko, että vain varakkaiden lapsista voi kasvaa sivistyneitä?
Sivistys, sitäkö pitää aina lomalta hakea ? Itse en sivistyksen takia reissuun lähte, lähden ihan rentoutumaan ja kyllä sitä voi tehdä turistirysässäkin. En halua mennä lomalla sellaiseeen paikkana jossa ei ole mitään muuta kuin sivistystä. Tykkään makailla rannalla ja uida meressä.
Sielläkin joutuu puhumaan vieraita kieliä ja jos on yhtään viitseliäisyyttä aina löytyy jotain paikalliskulttuuriakin ainakin muutamaksi päiväksi vaikka miten rysä olisi. Esim. Kreikan rysistä ei tarvitse kauas lähteä kun on ns. länsimaisen kulttuurin kehdossa. Ja kyllä sitä kulttuuria tulee heti kun hotellista ulos astuu, lapsi tottuu siihen että liikennekulttuurit, lasten huomiontikulttuurit, ruokakulttuurit yms. poikkeavat maailmassa hyvin paljon ja jos vähän kauemmas matkustaa, näkee myös köyhyyttä ja kurjuutta jota Suomessa ei näe. Nämä ovat kaikki tärkeitä asioita maailmankuvan kehitykselle. Ei koulussa koskaan opi muuta kuin teoriaa maailmasta, ja senhän kaikki tietää miten vahvan vaikutuksen teoriaopiskelu lapsiin tekee...
Mielestäni kaikista erikoisimpia vetoja on ne, kun esim juuri koulun aloittanut 1 luokkalainen tai uudessa koulussa aloittanut 7 lk viedään heti syyskuun alussa reissuun. Eipä siinä paljon lapsen tarpeita kunnioiteta. Sos kuviot esim elää tollaisissa vaiheissa koulussa tosi paljon. Ja siis ihan oikeasti tälläisiä perheitä on.
Yleensä ne on ne samat perheet jotka on joka vuosi pari vkoa ylimääräisillä lomilla. Jotkut olettaa myös että lapsen open pitäisi käyttää kovasti ylim. aikaa lomalaisen ohjaukseen. Ja kyllä jos matikassa on just loman aikana opeteltu joka iso uusi asia niin kyllä on koululaiselle haastetta,
Näin open näkökulmasta. Eipä se nyt haittaa jos joskus reissaa kouluaikana mutta jos se on monta vko/kouluvuosi niin antaa jos melkoisen erikoista koulunkäynti moraalin mallia lapselleen.
t. ala-asteen ope, joka on niin suorapuheinen että on sanonut joillekin vanhemmille suoraan liiasta reissaamisesta!
muutamaksi viikoksi tokaluokkalaisen kanssa. Oletan hänen oppivan reissusta paljon enemmän kuin luokkakaverinsa samana aikana oppivat koulussa. Poika osaa lukea ja laskea, joten eiköhän se saa luokkakaverinsa läksyissä kiinni ennen pitkää.
Aika kumma ope taidat olla. Onneksi et ole minun lapseni ope, voisin sanoa sulle takaisin ja aika pahasti. Se että sinä et tykkää reissaamisesta ei saa rajoittaa muiden reissaamista.
Jos lapsi on poissa koulusta muutaman viikon ylimääräistä joka vuosi, niin jääkö ihan oikeasti siinä jälkeen, EI.
Mielestäni kaikista erikoisimpia vetoja on ne, kun esim juuri koulun aloittanut 1 luokkalainen tai uudessa koulussa aloittanut 7 lk viedään heti syyskuun alussa reissuun. Eipä siinä paljon lapsen tarpeita kunnioiteta. Sos kuviot esim elää tollaisissa vaiheissa koulussa tosi paljon. Ja siis ihan oikeasti tälläisiä perheitä on.
Yleensä ne on ne samat perheet jotka on joka vuosi pari vkoa ylimääräisillä lomilla. Jotkut olettaa myös että lapsen open pitäisi käyttää kovasti ylim. aikaa lomalaisen ohjaukseen. Ja kyllä jos matikassa on just loman aikana opeteltu joka iso uusi asia niin kyllä on koululaiselle haastetta,
Näin open näkökulmasta. Eipä se nyt haittaa jos joskus reissaa kouluaikana mutta jos se on monta vko/kouluvuosi niin antaa jos melkoisen erikoista koulunkäynti moraalin mallia lapselleen.
t. ala-asteen ope, joka on niin suorapuheinen että on sanonut joillekin vanhemmille suoraan liiasta reissaamisesta!
juuri koululaisten lomien aikoihin ?? oletko koskaan kysynyt ???? Tuskin.
mutta mikähän se suuri asia matematiikassa mahtaa olla, jota ei yliopistokoulutuksen saanut vanhempi osaa lapselle selittää? Itse olen kyllä huomannut, että ala-asteen opettajat luulevat murtolaskujenkin olevan jotain salatiedettä, jota vanhemmat eivät hallitse ;-)
vanhempia opettamasta lapsiaan, ettei opettajan opetussuunnitelma mene pieleen.
Aika kumma ope taidat olla. Onneksi et ole minun lapseni ope, voisin sanoa sulle takaisin ja aika pahasti. Se että sinä et tykkää reissaamisesta ei saa rajoittaa muiden reissaamista.
Jos lapsi on poissa koulusta muutaman viikon ylimääräistä joka vuosi, niin jääkö ihan oikeasti siinä jälkeen, EI.
Meillä lukiossa on joka vuosi opiskelijoita, jotka saattavat olla kolmekin viikkoa pois koulusta perheen matkan takia. Lukiossa jakso kestää 5-6 viikkoa, minkä jälkeen alkaa koeviikko. Totta maar tämä opiskelija jää jälkeen, jos hän on n. puolet jaksosta pois! Ja näitä tapauksia todellakin on vuosittain, jotkut lähtevät jopa abivuonna! Luulisi nyt, että edes sen kerran voisi jäädä matka väliin. Kyllähän nyt täysi-ikäinen pärjäisi vaikka yksinkin kotonaan...
Lisäksi opettaja ei ole velvollinen antamaan loman ajan tehtäviä vaan oppilaan tulisi itse ottaa asioista selvää (luokkakavereilta esim.). Ja aika vaikeaa on tietää, miten paljon edetään parin viikon aikana kun aina eteen tulee yllätyksiä jne.