Ärtyvästä suolesta ja muista vatsavaivoista kärsiviä paikalla? Oletteko laihtuneet?
Olen vatsavaivainen nainen nämä vatsavaivat tulevat sykleissä, välillä hyvä olo ja välillä pahempi olo. Nyt on paha vaihe ollut päällä jo jouluun puolesta välistä saakka.
Noin vuoden verran ehti olla hyvä olo jonka aikana lihoin noin 7kg. Ennen sitä pahenemisvaihe jonka aikana laihdoin 12kg.
Nyt paino taas tippunut. En tidän kuinka paljon mutta varmaan noin 4kg ainakin. Vaatteista sen huomaan.
Oletteko te muut laihtuneet ja lihoneet ja taas laihtuneet vatsavaivojenne takia?
Ärsyttää nää vaivat. Tänään taas niiiiiin huono päivä. Tekisi mieli vetää itseni hirteen kun alkaa voimat taas loppua. Ei tee mieli ruokaa, mutta syödä pitäisi. Vatsaa kurnii, möyrii ja on oksettava olo. Mä vihaaaaan tätä.....
Kommentit (29)
Voi minua, kirjoitin tuonne ylemmäs, että tutustu Heikki Anttilaan mutta tarkoitin kyllä Antti Heikkilää... : )
Karppaus.infokin on hyvä, vertaistukea ja kokemuksia on roppakaupalla.
kokeilemaan noista kolmesta aluksi alakarppausta. Lisää sitten muutaman viikon päästä täysjyväviljoja, jos ilman et voi elää ja maha kestää.
Stressaaminen kaikesta ja ylireagointi työpaikan ongelmiin ei ainakaan helpota oireita. Ehkä se kroppa yrittää kertoa että ollaan kestokyvyn rajoilla ja tarvitaan MUUTOS. Ja se muutos lähtee oman pään sisältä, ei työpaikan olosuhteista. Teet sen minkä pystyt, et kanna töitä tai työongelmia kotiin tai ainakaan vatvo tekemisiä ja tekemättä jättämisiä yökausia. Ole tässä ja nyt, tässä hetkessä. Sen enempään mennen murehtiminen kuin tulevan pelkääminen ei auta mitään; mennyttä ei voi muuttaa eikä tulevaan varautua.
Kirjastosta löytyy paljon materiaalia ja jos rahat antaa myöten, niin erilaiset kurssit tai ihan yksityisterapia kannattaa. On myös monia Kelan tukemia kuntoutuksia, jossa omaa tilannetta pääsee käsittelemään kokonaisvaltaisesti. Vastuu omasta stressinsietokyvystä on jokaisella itsellään.
Tällaiselle kun minä tuo lause "Lopeta stressaaminen ja älä vatvo asioita" on helpomminen sanottu kuin tehty. Jos olen luoneeltani sellainen, että vatvon asioita päässäni vaikka kuinka yritän olla tekemättä niin, niin ei se auta.
Töissä stressiä ja teen sen minkä ehdin ja pystyn, en muuta. En ole ainoa joka oireilen. Pomo tietoinen asioista mutta ei tee asian eteen mitään. Nalkuttaa vaan kun reklamaatioita satelee kun hommat hoitamatta. Vastikään tehty muutoksia tehtäviin ja tullut uusia tehtäviä jotka vie paljon aikaa ja näin ollen työt kasaantuu..... On luvannut tilanteen helpottavan jo joulusta lähtien mutta loppua ei näy. Haalii vaan lisää ja lisää uusia tehtäviä kun ei uskalla sanoa ei. Itse hän ei osallistu millään tavalla päivttäisten tehtävien tekemiseen, kun ei osaa.
Ei tässä paljon oman pään sisälle katsominen enää auta. Jos jäät sikulle kun voimat loppu niin töitä on sitten senkin edestä. Aarg, että ottaa aivoon.
Kiitos edelliselle tuosta pikakurssista karppaukseen. Täytyy ruveta kokeilemaan. Soveltuuko tuo sama dieetti lapsille (6v). Toki voin hänelle niitä perunoita keitellä. Ajattelin ensin aloittaa sillä, että jätän kaikki makeat ja pullat/keksit pois. Sitten voi hitaasti siirtyä kunnon dieettiin. Painoa en kuitenkaan halua hirveästi enää pudottaa, joten mikä karppausversio olisi hyvä (Alakarppi vai Hyväkarppi), itse ajattelin tuota Alakarppia, mutta kertokaa kokeneemmat.
-ap
en usko, että sinulla paino laskee, jos olet normaalipainossa tai hoikka. Tuossa joku jo suosittelekin sinulle ensin alakarppia,olen samaa mieltä.
Ei se tauti tosiaan näy välttämättä verikokeissa eikä ulostenäytteissä millään lailla. Ei minullakaan aluksi. Mutta paksusuolen tähystyksessä sen sijaan taudin kyllä luulisi löytyvän (suolen limakalvolta otetuista koepaloista), joten jos sinulla on tähystyslöydökset ja koepalavastaukset olleet puhtaat, en usko että sinulla on haavainen paksusuolentulehdus.
normaalinverran lihaa ja rasvaa, lisäksi kananmunia, pähkinöitä, marjoja, hedelmiä, täysruisleipää, maustamatonta jogurttia (joskus muunkinlaista) sekä silloin tälläin täysjyväpastaa ja perunaa. Herkkuina tummaa suklaata (usein) ja karkkia (harvoin) sekä juhlissa kaikkea mitä haluavat.
Itse ajattelen, että esimerkiksi painonhallintaan riittää ihan tuo hyväkarppaus, oikeastaan sokerin ja puhdistetun viljan jättäminen ruokavaliosta pois (ja rasvan sopiva syöminen). Mutta kun sinulla on noin kovat oireet, niin kokeile vaan alakarppauksen avulla, muuttuuko tilanne. Kokeile vaikka kaksi viikkoa; saatat jo sinä aikana huomata muutoksen. Useimmat huomaa parissa päivässä...
Muista, että aluksi hiilihydraateista luopumiseen liittyy vieroitusoireita, useimmiten uusi karppaaja saa muutamaksi päiväksi päänsäryn.
Tuota alakarppausta ajattelin itsekin. Nyt pääsiäisenä on niin paljon ruokaillukutsja tullut, että jos aloittaminen ei nyt heti onnistu niin aloitan täydellä teholla sitten pääsiäisen jälkeen.
Ajattlin myös haastaa appiukon mukaan talkoisiin koska hänen pitäisi saada painoa reilusti alas, jospa toimisi hänelläkin tämä homma. Eikä olisi miehellekään haitaksi pudottaa muutama kilo.
Itse painan noin 71kg ja pituutta noin 179cm, joten koen olevani suhteellisen normaalipainonen. No muutaman kilon pudotus ennen kesälomareissua ei ole pahitteeksi.
Lapsen ei tarttisi laitua yhtään, on hoikka mutta pitkä. Katsotaan mitä poika tuumaa ruokavalion muutoksesta.....
En ole ap mutta kommentoin sen verran, että stressinhallinnasta voi äp:ssä olla hiukkasen hyötyä, välillä, mutta en usko perimmäisen syyn löytyvän tästä. Tämä ei ole pääkopasta kiinni.