Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te kestätte tätä kamalaa Suomen säätä?

Vierailija
05.04.2015 |

Siis kuukausia kestävää pimeyttä ja kylmyyttä ja räntää ja hyytävää tuulta. Kesä kestää ehkä kaksi kuukautta ja sitten järkyttävät ilmat alkavat taas. Masentavaa. Olen suomalainen mutta muutin tänne Californiasta takaisin viime vuonna (jonne muutin lapsena). Mietin jo takaisin muuttamista ihan vain sään takia. Oletteko vain tottunut tähän vai miten te selviätte? Ihan oikeasti olen kiinnostunut.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän totu ikinä. Mulla on koko ajan kylmä, inhoan lunta, loskaa, pakkasta, vuodenaikojen vaihtelua, syksyä ja talvea. +25 astetta -> on mun kelit. En tiedä miksi asun täällä, enkä tajua miksi ihmeessä tällaiseen ilmastoon on yleensä alunperin kukaan alkanut mitään rakentamaan. Ei nää ole ihmisten paikkoja asua =/

Vierailija
42/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:47"]

En oikein kestäkään. Olen vakavissani harkinnut muuttoa muuhun maahan, jahka valmistun. Kärsin kaamosmasennuksesta ja eipä itselleni ole kirkasvalolampun & masennuslääkkeiden yhdistelmä toiminut, yhdistettynä muihin oikeisiin elintapoihin. Ei sitä osaa kuvailla sanoin miten vain huhtikuusta elokuuhun on oma itsensä ja elämä näyttää kirkkaalta - lopun aikaa elää horteessa ja tulevaisuus näyttää synkältä: vain sään takia. Pimeys on se mikä itseäni vaivaa.

Totaalista paskaa miten näin muutoin hyvässä maassa on näin vittumainen ilmasto! Ei ihmisen tosiaankaan kuulu asua tällaisilla leveysasteilla, me herkemmät ei sopeuduta vaikka itsekin olen "totutellut" suomalaiseen vuodenaikojen vaihteluun tässä 25-vuoden ajan.

[/quote]

Kaamosmasennus on hyvinvointiyhteiskunnan mieleltään veltoimpien ihmisten keksintö, jonka saa aikaan itsesuggestiolla. Mehevimpiin "oireisiin" sekoitetaan vielä itsesääliä ja huomionkipeyttä.

Suomessa ei olisi tämän näköistä, jollei kasvu- ja lepokausia olisi olemassa. Ilmaston lämpenemisen myötä lapsenlapsenlapsenlapsesi* asuvat Suomessa, jossa Kreikan malliin viljelykset kärventyvät ja kuolevat kuivuuteen, juomavettä ostetaan pulloissa ja puolet vuodesta sammutellaan riehuvia metsä- ja asuntoalueroihuja samalla, kun "herkimmät" pohjoismaalaiset makaavat rannalla tirisemässä siinä ihanassa auringonpaisteessa.

* Kyllä, he asuvat Suomessa. Harva suomalainen nimittäin muuttaa ilmaston vuoksi ulkomaille. Se on nimittäin niin hankalaa - on helpompi jäädä tänne valittamaan.

[/quote]

Muuten aika kiva provo, sanoisin että sellainen yritys hyvä: +7! Miltei voisin uskoa lässytyksesi ellen olisi lukenut laajaa tutkimuskirjallisuutta (BTW - lähtöisin muista kuin pohjoismaisista hyvinvointivaltioista) liittyen mielialaan, auringonvalon vaikutuksiin ja esim. välittäjäaineiden tasapainoon :) Sinullakin hyvä ihminen mahdollisuus sivistää itseäsi ja lukea taustaa, sen sijaan että kirjoitat täyttä paskaa ja tuhlaat elämästäsi minuutteja tuonkin roskan kirjoittamiseen.

Yhteiskunta on muuttunut ja tästä syystä kaamosmasennus on se tila, joka diagnosoidaan sairaudeksi ja johon etsitään hoitokeinoja. Ennen kaamosmasennus tuskin oli sen suurempi ongelma kuin lievä apatia ja himo hiilihydraattipitoisempaan ruokaan - talvisin levättiin, koska maatilan työt oli tehty jo kesäaikaan. Nykyaikana samanlaista elämisen rytmiä ei yksinkertaisesti enää ole, vaan ihmisen oletetaan olevan se sama tehokas pakkaus ympäri vuoden. Tämän pitäisi jopa yksinkertaisimman ja vajaimman yksilön ymmärtää, sinun kapasiteettisi ei kuitenkaan tuohonkaan yllä :)

[/quote]

No niin, tunnistit ensimmäisen kappaleeni provosoinniksi. Oikein hyvä. Mutta miksi sitten kimpaannuit suorstaan silmittömästi ja rupesit ulisemaan lässytyksestä ja vajaimmista yksilöistä, kun kerran tiesit, että juuri sitä minä olin hakemassa?

Toinen kappaleeni ei ole provosointia vaan täyttä totta. Onko sinulla siitä mitään sanottavaa vai ratkesiko yllytyshullusta päästäsi jo viimekesäisen helteen haurastuttama verisuoni? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän nuo kesähelteet vähän päähän ottavat, mutta muuten on ihanaa. Onneksi kesä on lyhyt ja pian on taas syksy ja sataa vettä. Talvi on kyllä ihan paras, tammikuu. 

Vierailija
44/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Mietin joka ikinen talvi Suomesta poismuuttoa.

Säällä on valtava vaikutus mielialaani ja jaksamiseeni. Kesäisin hyvillä keleillä olen kesto-onnellinen. Suoraan sanottuna vituttaa ja vaikka en pidä ihmisten valittamisesta, valitan itse jatkuvasti säästä kun se ahdistaa.

Vierailija
45/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:17"]

En oikein kestäkään. Olen vakavissani harkinnut muuttoa muuhun maahan, jahka valmistun. Kärsin kaamosmasennuksesta ja eipä itselleni ole kirkasvalolampun & masennuslääkkeiden yhdistelmä toiminut, yhdistettynä muihin oikeisiin elintapoihin. Ei sitä osaa kuvailla sanoin miten vain huhtikuusta elokuuhun on oma itsensä ja elämä näyttää kirkkaalta - lopun aikaa elää horteessa ja tulevaisuus näyttää synkältä: vain sään takia. Pimeys on se mikä itseäni vaivaa.

Totaalista paskaa miten näin muutoin hyvässä maassa on näin vittumainen ilmasto! Ei ihmisen tosiaankaan kuulu asua tällaisilla leveysasteilla, me herkemmät ei sopeuduta vaikka itsekin olen "totutellut" suomalaiseen vuodenaikojen vaihteluun tässä 25-vuoden ajan.

[/quote]

Kaamosmasennus on hyvinvointiyhteiskunnan mieleltään veltoimpien ihmisten keksintö, jonka saa aikaan itsesuggestiolla. Mehevimpiin "oireisiin" sekoitetaan vielä itsesääliä ja huomionkipeyttä.

Suomessa ei olisi tämän näköistä, jollei kasvu- ja lepokausia olisi olemassa. Ilmaston lämpenemisen myötä lapsenlapsenlapsenlapsesi* asuvat Suomessa, jossa Kreikan malliin viljelykset kärventyvät ja kuolevat kuivuuteen, juomavettä ostetaan pulloissa ja puolet vuodesta sammutellaan riehuvia metsä- ja asuntoalueroihuja samalla, kun "herkimmät" pohjoismaalaiset makaavat rannalla tirisemässä siinä ihanassa auringonpaisteessa.

* Kyllä, he asuvat Suomessa. Harva suomalainen nimittäin muuttaa ilmaston vuoksi ulkomaille. Se on nimittäin niin hankalaa - on helpompi jäädä tänne valittamaan.

[/quote]

Muuten aika kiva provo, sanoisin että sellainen yritys hyvä: +7! Miltei voisin uskoa lässytyksesi ellen olisi lukenut laajaa tutkimuskirjallisuutta (BTW - lähtöisin muista kuin pohjoismaisista hyvinvointivaltioista) liittyen mielialaan, auringonvalon vaikutuksiin ja esim. välittäjäaineiden tasapainoon :) Sinullakin hyvä ihminen mahdollisuus sivistää itseäsi ja lukea taustaa, sen sijaan että kirjoitat täyttä paskaa ja tuhlaat elämästäsi minuutteja tuonkin roskan kirjoittamiseen.

Yhteiskunta on muuttunut ja tästä syystä kaamosmasennus on se tila, joka diagnosoidaan sairaudeksi ja johon etsitään hoitokeinoja. Ennen kaamosmasennus tuskin oli sen suurempi ongelma kuin lievä apatia ja himo hiilihydraattipitoisempaan ruokaan - talvisin levättiin, koska maatilan työt oli tehty jo kesäaikaan. Nykyaikana samanlaista elämisen rytmiä ei yksinkertaisesti enää ole, vaan ihmisen oletetaan olevan se sama tehokas pakkaus ympäri vuoden. Tämän pitäisi jopa yksinkertaisimman ja vajaimman yksilön ymmärtää, sinun kapasiteettisi ei kuitenkaan tuohonkaan yllä :)

[/quote]

No niin, tunnistit ensimmäisen kappaleeni provosoinniksi. Oikein hyvä. Mutta miksi sitten kimpaannuit suorstaan silmittömästi ja rupesit ulisemaan lässytyksestä ja vajaimmista yksilöistä, kun kerran tiesit, että juuri sitä minä olin hakemassa?

Toinen kappaleeni ei ole provosointia vaan täyttä totta. Onko sinulla siitä mitään sanottavaa vai ratkesiko yllytyshullusta päästäsi jo viimekesäisen helteen haurastuttama verisuoni? :D

[/quote]

Totta helvetissä vastasin, rakastan päteä ja purkaa oikean elämän turhautumistani haukkumalla netin anonyymejä. Olihan sullakin tietyt motiivit ollut kirjoittaa alkuperäinen kommenttisi, että saisit jossain aikaan jonkinlaisen reaktion tai edes alapeukkuja :)

Ei mulla nyt toiseen enää oo sanottavaa koska inhimillistit itsesi jo sille tasolle etten jaksa tän enempää pää punaisena kirjoittaa. Vaikkakin tiedän että vituttaa kuitenkin kun tulen katsomaan ketjun uudelleen ja olet laittanut mulle pakollisen alapeukun, ei siinä mitään.

Vierailija
46/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:08"]Oletko kuullut vaatteista?

Miten suojaudut Californian kuumuudelta vaatteilla?
[/quote]
Kyse ei ole pukeutumisesta tms vaan sään vaikutuksesta yleiseen fiilikseen. Kun sataa vettä ja on kylmä, on mielikin harmaa eikä tee mieli olla ulkona. Kesäisin voi vain hengailla ulkona, laittaa pihaa ja puutarhaa, olla biitsillä, veneillä, grillata, hengata puistoissa piknikillä jne, ihmiset ovat iloisia, sosiaalisia, hyväntuulisia. Aurinko ja valo on merkittävä tekijä ihmisten käyttäytymisessä.

Vierailija
47/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:13"]Mikä teitä jotka vihaa Suomen säätä estää muuttamasta pois? Perhe, onko muita syitä?
[/quote]

Perhe ja työ, ura.

Vierailija
48/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin paljon tekemistä arjessa ettei säitä paljon ehdi murehtia. Huonolla kelillä ollaan sisällä. Autolla kun liikkuu niin ei joudu juuri loskassakaan talsimaan. Ei ne säät siitä kiroamalla muutu. Kesällä nautitaan sitten koko vuoden tarpeiksi.

Vierailija
49/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka talvi toivon, että asuisin jossain muualla. Unelmani on, että saisi reissata talvet jossain aasiassa, esimerkiksi marraskuusta maaliskuuhun. Tällä säällä on niin paljon vaikutusta mielialaan. Inhoan kylmyyttä, märkää ja pimeyttä. Minusta on todella masentava ajatus, että kesällä eletään ja talvella "kärsitään". Tai että ollaan vaan, koitetaan sinnitellä. moni asua asia on suomessa hyvin, mutta niin on muuallakin. Itse olen ollut 1/2 vuotta työtön. Erilaisia terveysvaivoja on, mutta arvauskeskus ei niissä paljon auta. Reissasin kuukauden ulkomailla ja oli aika karu tulla takaisin paikkaan, jossa suurimman osan ihmisistä naama on norsun veellä 24/7.

Vierailija
50/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:13"]Mikä teitä jotka vihaa Suomen säätä estää muuttamasta pois? Perhe, onko muita syitä?
[/quote]
en puhu englantia kovin hyvin, reissatessa kyllä pärjäsin. Mulle ongelma on lähinnä raha, ei täältä noin vaan vaan persaukisena lähdetä. Eri asia säästää pätkätöistä pari tonnia reppureissuun, kun lähteä lopullisesti. Ja en nyt tiedä kuinka helposti kaikki luvat hoituu.

Vierailija
51/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:24"]

Kyse ei ole pukeutumisesta tms vaan sään vaikutuksesta yleiseen fiilikseen. Kun sataa vettä ja on kylmä, on mielikin harmaa eikä tee mieli olla ulkona. Kesäisin voi vain hengailla ulkona, laittaa pihaa ja puutarhaa, olla biitsillä, veneillä, grillata, hengata puistoissa piknikillä jne, ihmiset ovat iloisia, sosiaalisia, hyväntuulisia. Aurinko ja valo on merkittävä tekijä ihmisten käyttäytymisessä.[/quote]

Minulla ei-kesäihmisenä on ihan päinvastaiset fiilikset. Aurinkoisella ilmalla on pakko olla iloinen ja viettää aikaansa ulkona ja siksi aurinko ahdistaa, jos sellaista oloa ei vaan ole. Pitäisi väkisin olla jotenkin ylipirteä, koska on hyvä keli ja se masentaa entisestään. Talvella pidän auringosta, siitä nauttii ihan eri tavalla kun ei ole pakko.

Parasta on syksyinen tihkusade ja juoksulenkki hämärässä. Hengitys kulkee hyvin kun on kosteaa eikä ole hiki.

Vierailija
52/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole täällä töitä eikä perhettä ja inhoan Suomen ilmastoa eli olen lähdössä tänä vuonna ulkomaille onneani koittamaan. :)

Vierailija
53/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:07"]

Todella huonosti, vihaan Suomen säätä paitsi kesällä.

[/quote]

Viimekesä oli surkea - vain 5-6 vkoa lämmintä! Kesäkuu sateinen ja jäätävän kylmä ja kesä loppui kuin seinään koulujen alkaessa:( Muutama kiva päivä toukokuussa mutta vedet vielä jäisiä joten eipä tullut rannalle mentyä. Onneksi oltiin melkein 4 vkoa etelä-euroopassa

5

[/quote]

Viime kesä oli Suomessa keskimääräistä lämpimämpi.

Vierailija
54/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Totta helvetissä vastasin, rakastan päteä ja purkaa oikean elämän turhautumistani haukkumalla netin anonyymejä. Olihan sullakin tietyt motiivit ollut kirjoittaa alkuperäinen kommenttisi, että saisit jossain aikaan jonkinlaisen reaktion tai edes alapeukkuja :)

Ei mulla nyt toiseen enää oo sanottavaa koska inhimillistit itsesi jo sille tasolle etten jaksa tän enempää pää punaisena kirjoittaa. Vaikkakin tiedän että vituttaa kuitenkin kun tulen katsomaan ketjun uudelleen ja olet laittanut mulle pakollisen alapeukun, ei siinä mitään.

[/quote]

Toisin sanoen provosointini olikin 10+ eikä se sinun halveksien ja äärimmäisen tosissasi heittämäsi seiskaplussa? :)

Tuosta toisesta kappaleestani kannattaisi kyllä keskustella enemmänkin, mutta eihän se ole kivaa, kun se osoittaisi ilmastosta kitisijöiden pelkästään tuijottelevan omaan pikku napaansa. Ja vaikka valon vähyys voikin aiheuttaa fyysisiä oireita, suurimmalla osalla näistä itkijöistä ei niitä ole.

Vierailija
55/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:53"]

[/quote]

Viimekesä oli surkea - vain 5-6 vkoa lämmintä! Kesäkuu sateinen ja jäätävän kylmä ja kesä loppui kuin seinään koulujen alkaessa:( Muutama kiva päivä toukokuussa mutta vedet vielä jäisiä joten eipä tullut rannalle mentyä. Onneksi oltiin melkein 4 vkoa etelä-euroopassa

5

[/quote]

[/quote]

Keskimääräistä lämpimämpi mutta myös keskimääräistä lyhyempi. Vielä juhannuksena oli todella koleaa.

Vierailija
56/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

5

[/quote]

[/quote]

niin väittävät mutta ei vaan täällä pk seudulla. En tiedä mistä mittasivat.

Kesäkuussa 1-9. pvä 12-15 astetta, 12-25 pvä 8-14 astetta ja lumisadetta yhtenä päivänä, 28.6-3.7 13 astetta. Sadetta useimpina päivinä. Eli vain 4 päivänä 19-21 astetta!!! Elokuussa 14 pvä jälkeen taas hädintuskin 20 astetta. Merkitsen ylös lähes joka päivä lämpötiloja joten seurantaa on 2 eri mittarista.

Ihana suomen kesä.... Hellettä kesti 38 päivää koska 39 olisi ollut uusi ennätys. Aika lyhyt kesä...

Vierailija
57/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää Suomen säät on kyllä sieltä ja syvältä... mulla on nivelsairaus, ja pakkanen ja tämmönen kylmän kostea ilma saa koko kropan särkemään ihan älyttömästi. Juu, lääkitys kyllä on ja pikkasen se oloa helpottaa, mutta koko ajan on silti kipeä ja kamala olo. Lääkkeet saa vatsan sekaisin, aiheuttaa huimausta (pirun kivaa liukkailla, kun muutenkin pelkää kaatumista, ja sitten päässä  vielä heittää), väsyttää ja suoraan sanottuna v.....aa. Ne muutamat kesän lämpimät viikot on taivaallisia, tunnen olevani edes hetken muutakin kuin lääkepöhnässä haahuileva zombie. Muuttaisin muualle, jos työt ja rahatilanne antaisi myöten...

Vierailija
58/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:03"]

[/quote]

5

[/quote]

[/quote]

Keskimääräistä lämpimämpi mutta myös keskimääräistä lyhyempi. Vielä juhannuksena oli todella koleaa.

[/quote]

Viime kesä oli sekä keskimääräistä lämpimämpi, että myös keskimääräistä pidempi suurimmassa osassa maata. Eli taas väärää tietoa sinulta. Tuossa viime kesän alkamisajat ja päättymisajat. Kartan värilliset vyöhykkeet ovat keskimääräisiä ajankohtia ja kartalle merkityt päivämäärät viimevuotisia ajankohtia:

http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content/documents/climate/kesa_alku_2014.gif

http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content/documents/climate/syksyn_alku_2014.gif

Miksi tuijotat vain viime juhannukseen ja kesäkuuhun? Kun kesässä on paljon muutakin kuin kesäkuu ja juhannus. Se kesäkuu kun on vain yksi kesäkuukausi kolmesta ja juhannus on vain yksi viikonloppu lähes 15 viikonlopusta kesäkuukausien aikana. Kesään kuuluu heinäkuu ja elokuukin ja ne molemmat olivat viime vuonna lämpimiä. Se, että viime vuonna oli juhannuksen aikaan pari viikkoa kylmää ei oikein vertailussa riitä, kun sen jälkeen oli lähes 6 viikkoa hellettä putkeen.

Vierailija
59/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:47"]

Siis kuukausia kestävää pimeyttä ja kylmyyttä ja räntää ja hyytävää tuulta. Kesä kestää ehkä kaksi kuukautta ja sitten järkyttävät ilmat alkavat taas. Masentavaa. Olen suomalainen mutta muutin tänne Californiasta takaisin viime vuonna (jonne muutin lapsena). Mietin jo takaisin muuttamista ihan vain sään takia. Oletteko vain tottunut tähän vai miten te selviätte? Ihan oikeasti olen kiinnostunut.

[/quote]

En kestäkään, vihaan täsä paskaa valtaosan vuodesta kestävää rospuuttoaikaa.

Kesällä on upeaa mutta muuten... hyi saatana.

Matkustellaan paljon, se auttaa kun pääsee välillä pois täältä.

Suunnitelmissa on muuttaa jonnekin lämpimään talveksi ja samalla näyttää Suomen verottajalle keskisormea.

Vierailija
60/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä alkaa masentamaan ja koko syksy ja talvi menee hirveässä ahdistuksessa ja itsemurhaa miettiessä. Keväällä hieman piristyn ja kesä onkin jo parempaa aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi