Miten te kestätte tätä kamalaa Suomen säätä?
Siis kuukausia kestävää pimeyttä ja kylmyyttä ja räntää ja hyytävää tuulta. Kesä kestää ehkä kaksi kuukautta ja sitten järkyttävät ilmat alkavat taas. Masentavaa. Olen suomalainen mutta muutin tänne Californiasta takaisin viime vuonna (jonne muutin lapsena). Mietin jo takaisin muuttamista ihan vain sään takia. Oletteko vain tottunut tähän vai miten te selviätte? Ihan oikeasti olen kiinnostunut.
Kommentit (84)
Täällä sataa juuri vähän räntää, joka sulaa heti maahan. Taivaalla on paksu pilvipeite ja lämpötila pikkuisen plussan puolella. Ei ole melanoomaa vaanimassa eikä ole liian kylmä tai kuuma - hienoahan tämä on!
Pimeys ja kylmyys kuuluu Suomeen, turistitkin tulevat sitä tänne katselemaan. Jos ihan tosissasi kärsit valon puutteesta (aika moni kitisee vain kitisemisen ilosta), hanki kirkasvalolamppu ja käytä sitä säännöllisesti ja sitkeästi. Ja mieti sitä, että vaikka sinä et tykkääkään talvesta ja sen viereisistä vuodenajosta, Suomen luonto tykkää.
En mitenkään. En myöskään kestä Skotlannin säätä mutta eipä auta itku markkinoilla kun opiskelupaikka on siellä.
En oikein kestäkään. Olen vakavissani harkinnut muuttoa muuhun maahan, jahka valmistun. Kärsin kaamosmasennuksesta ja eipä itselleni ole kirkasvalolampun & masennuslääkkeiden yhdistelmä toiminut, yhdistettynä muihin oikeisiin elintapoihin. Ei sitä osaa kuvailla sanoin miten vain huhtikuusta elokuuhun on oma itsensä ja elämä näyttää kirkkaalta - lopun aikaa elää horteessa ja tulevaisuus näyttää synkältä: vain sään takia. Pimeys on se mikä itseäni vaivaa.
Totaalista paskaa miten näin muutoin hyvässä maassa on näin vittumainen ilmasto! Ei ihmisen tosiaankaan kuulu asua tällaisilla leveysasteilla, me herkemmät ei sopeuduta vaikka itsekin olen "totutellut" suomalaiseen vuodenaikojen vaihteluun tässä 25-vuoden ajan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:40"]
Täällä sataa juuri vähän räntää, joka sulaa heti maahan. Taivaalla on paksu pilvipeite ja lämpötila pikkuisen plussan puolella. Ei ole melanoomaa vaanimassa eikä ole liian kylmä tai kuuma - hienoahan tämä on!
Pimeys ja kylmyys kuuluu Suomeen, turistitkin tulevat sitä tänne katselemaan. Jos ihan tosissasi kärsit valon puutteesta (aika moni kitisee vain kitisemisen ilosta), hanki kirkasvalolamppu ja käytä sitä säännöllisesti ja sitkeästi. Ja mieti sitä, että vaikka sinä et tykkääkään talvesta ja sen viereisistä vuodenajosta, Suomen luonto tykkää.
[/quote]
Ei pimeys haittaa yhtään mutta se kylmyys. Sitä en siedä. Pimeää nyt on kaikkialla kun aurinko laskee.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:07"]
Todella huonosti, vihaan Suomen säätä paitsi kesällä.
[/quote]
Viimekesä oli surkea - vain 5-6 vkoa lämmintä! Kesäkuu sateinen ja jäätävän kylmä ja kesä loppui kuin seinään koulujen alkaessa:( Muutama kiva päivä toukokuussa mutta vedet vielä jäisiä joten eipä tullut rannalle mentyä. Onneksi oltiin melkein 4 vkoa etelä-euroopassa
5
Minä kyllä pidän eniten syksystä ja talvesta. Olin ihan innoissani kun 'takatalvi' yllätti taas (ei takatalvesta voisi puhua jos maaliskuussa saadaan uudestaan lunta, takatalveksi kutsutaan jos kesäkuussa alkaa sataa luntaa). Kesästä kyllä pidän myös mutta jotenkin koko kesän odotan jo syksyä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:13"]
Mikä teitä jotka vihaa Suomen säätä estää muuttamasta pois? Perhe, onko muita syitä?
[/quote]
Työt. Miehelle ainoat firman sisällä tarjotut työt olisi arabimaissa mitkä ei teinitytön kanssa ole kovin mukavia asuinpaikkoja. Etelä-euroopassa työtilanne sen verran heikko ettei sinne työttömänä olisi kuitenkaan varaa mennä asumaan. Anoppi - tarvitsee apua päivittäisissä toiminnoissa ja on turhan riippuvainen meistä.
Muut lapset ja lapsenlapset ei ole ongelma, puolin ja toisin pääsee muutamassa tunnissa tapaamaan.
5
Minulla on ikävä suomen neljää selkeää vuoden aikaa. Olen asunut Briteissä vuosia ja sää on tylsä. Syksy, talvi ja kevät samaa mitäänsanomattomuutta. Tuulta, sadetta, harmautta. Kesä on jees, mutta meri-ilmaston vuoksi helteitä ei juurikaan nähdä. Kaipaan suomen kuumia hellepäiviä, syksyn kirpsakkuutta, lunta ja pakkasta sekä kirkkaita kevätpäiviä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:18"]
Mikä teitä jotka vihaa Suomen säätä estää muuttamasta pois? Perhe, onko muita syitä?
[/quote]
Typaikka, koti, suku, suomen kieli. Englantia voisin puhua, mutta muuta en osaa. Hyvä sosiaaliturva on myös plussaa.
[/quote]
Suomen hyvä sosiaaliturva on vain harha. Moni muu asia on muualla paremmin
Tykkään neljästä vuodenajasta. Mutta on mullakin inhokkeja: se osa vuodesta, joka on sen ihanan kuulaan syksyn ja kunnon talven välissä (joskus pitempi, joskus lyhyempi aika) sekä rapakevät, joka koittaa heti lumien sulettua.
Kaliforniassa on taas sitten maanjäristyksiä ja semmoisia rajumpia sääilmiöitä, joita täällä Suomessa ei ole. Rajummat, Atlantilta tulevat säärintamat laimenevat tullessaan Norjan ja Ruotsin yli.
Oletko kuullut vaatteista?
Miten suojaudut Californian kuumuudelta vaatteilla?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:47"]
Siis kuukausia kestävää pimeyttä ja kylmyyttä ja räntää ja hyytävää tuulta. Kesä kestää ehkä kaksi kuukautta ja sitten järkyttävät ilmat alkavat taas. Masentavaa. Olen suomalainen mutta muutin tänne Californiasta takaisin viime vuonna (jonne muutin lapsena). Mietin jo takaisin muuttamista ihan vain sään takia. Oletteko vain tottunut tähän vai miten te selviätte? Ihan oikeasti olen kiinnostunut.
[/quote]Asut siis pk-seudulla
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:58"]
[/quote]
Typaikka, koti, suku, suomen kieli. Englantia voisin puhua, mutta muuta en osaa. Hyvä sosiaaliturva on myös plussaa.
[/quote]
[/quote]Kuten?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:15"]
Mun on vuosi vuodelta aina vaikeampi sietää tätä kylmyyttä. Ja sitä vuohkaamista vaatteiden kanssa, kauhea savotta aina kun menet ulos/sisälle, hiki päässä punnerrat taaperon ja itsesi pukeisiin ja sama toisinpäin. Kynnet verillä rappaat autoa puhtaaksi lumesta ja jäästä, jäinen maa on niin liukas, että taapero on alkanut pelätä ulkona kävelyä ja pillahtaa itkuun ja roikkuu kädessä kiinni (reppana on liukastunut ja kaatunut useita kertoja lahjakkaasti).
[/quote]
Hanki nastat lapsen kenkiin! Sellaiset samanlaiset mitä vanhuksilla on.
Ei kyllä innosta tää 10kk kestävä vesi- ja räntäsade, tuuli ja 0 asteen tietämillä keikkuminen. Pimeää ja ankeaa, vaikka ois vaatteet kuinka kohdillaan, niin ei niitä ole varaa ostella montaa vaatekertaa eikä tiloja kaikkien perheenjäsenten vaatteiden kuivaamiseen. Ei vaan nappaa, pois pitäs päästä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:47"]
En oikein kestäkään. Olen vakavissani harkinnut muuttoa muuhun maahan, jahka valmistun. Kärsin kaamosmasennuksesta ja eipä itselleni ole kirkasvalolampun & masennuslääkkeiden yhdistelmä toiminut, yhdistettynä muihin oikeisiin elintapoihin. Ei sitä osaa kuvailla sanoin miten vain huhtikuusta elokuuhun on oma itsensä ja elämä näyttää kirkkaalta - lopun aikaa elää horteessa ja tulevaisuus näyttää synkältä: vain sään takia. Pimeys on se mikä itseäni vaivaa.
Totaalista paskaa miten näin muutoin hyvässä maassa on näin vittumainen ilmasto! Ei ihmisen tosiaankaan kuulu asua tällaisilla leveysasteilla, me herkemmät ei sopeuduta vaikka itsekin olen "totutellut" suomalaiseen vuodenaikojen vaihteluun tässä 25-vuoden ajan.
[/quote]
Kaamosmasennus on hyvinvointiyhteiskunnan mieleltään veltoimpien ihmisten keksintö, jonka saa aikaan itsesuggestiolla. Mehevimpiin "oireisiin" sekoitetaan vielä itsesääliä ja huomionkipeyttä.
Suomessa ei olisi tämän näköistä, jollei kasvu- ja lepokausia olisi olemassa. Ilmaston lämpenemisen myötä lapsenlapsenlapsenlapsesi* asuvat Suomessa, jossa Kreikan malliin viljelykset kärventyvät ja kuolevat kuivuuteen, juomavettä ostetaan pulloissa ja puolet vuodesta sammutellaan riehuvia metsä- ja asuntoalueroihuja samalla, kun "herkimmät" pohjoismaalaiset makaavat rannalla tirisemässä siinä ihanassa auringonpaisteessa.
* Kyllä, he asuvat Suomessa. Harva suomalainen nimittäin muuttaa ilmaston vuoksi ulkomaille. Se on nimittäin niin hankalaa - on helpompi jäädä tänne valittamaan.
Asun Helsingissä, kyllä. En muista koska aurinko kunnolla paistoi. Viimeinen päivä jolloin oli mukava ilma minkä muistan oli heinäkuussa. Kuumuuteen olen tottunut. Toki minulla on talvivaatteet mutta silti naama on aina kylmä ja minusta talvivaatteissa on vaikea liikkua.
Minulla on myös 3v. tytär ja se vaatteiden määrä mikä pitää pukea ja sitten koko ajan riisua/pestä/laittaa kuivumaan on aikamoista. USAssa pärjää farkuissa/shortseissa ja t-paidassa melkein vuoden ympäri. Aika paljon helpompaa lähteä lapsen kanssa ulos. Ehkä hupparin tai kevyen takin laitoin "talvella". Niin, ja pitää myös mainita että vaatteisiin kuluu paljon enemmän rahaa täällä kun pitää varustautua neljään vuodenaikaan. Silti täällä on minusta monet asiat hienommin kuin USAssa. En vaan mitenkään tiedä miten totun ilmastoon. Mielenkiintoista että monet teistä eivät myöskään tottuneet vaikka olette asuneet täällä koko elämänne. Luontaista kai joillekin ihmisille.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:47"]
[/quote]
Kaamosmasennus on hyvinvointiyhteiskunnan mieleltään veltoimpien ihmisten keksintö, jonka saa aikaan itsesuggestiolla. Mehevimpiin "oireisiin" sekoitetaan vielä itsesääliä ja huomionkipeyttä.
Suomessa ei olisi tämän näköistä, jollei kasvu- ja lepokausia olisi olemassa. Ilmaston lämpenemisen myötä lapsenlapsenlapsenlapsesi* asuvat Suomessa, jossa Kreikan malliin viljelykset kärventyvät ja kuolevat kuivuuteen, juomavettä ostetaan pulloissa ja puolet vuodesta sammutellaan riehuvia metsä- ja asuntoalueroihuja samalla, kun "herkimmät" pohjoismaalaiset makaavat rannalla tirisemässä siinä ihanassa auringonpaisteessa.
* Kyllä, he asuvat Suomessa. Harva suomalainen nimittäin muuttaa ilmaston vuoksi ulkomaille. Se on nimittäin niin hankalaa - on helpompi jäädä tänne valittamaan.
[/quote]
Muuten aika kiva provo, sanoisin että sellainen yritys hyvä: +7! Miltei voisin uskoa lässytyksesi ellen olisi lukenut laajaa tutkimuskirjallisuutta (BTW - lähtöisin muista kuin pohjoismaisista hyvinvointivaltioista) liittyen mielialaan, auringonvalon vaikutuksiin ja esim. välittäjäaineiden tasapainoon :) Sinullakin hyvä ihminen mahdollisuus sivistää itseäsi ja lukea taustaa, sen sijaan että kirjoitat täyttä paskaa ja tuhlaat elämästäsi minuutteja tuonkin roskan kirjoittamiseen.
Yhteiskunta on muuttunut ja tästä syystä kaamosmasennus on se tila, joka diagnosoidaan sairaudeksi ja johon etsitään hoitokeinoja. Ennen kaamosmasennus tuskin oli sen suurempi ongelma kuin lievä apatia ja himo hiilihydraattipitoisempaan ruokaan - talvisin levättiin, koska maatilan työt oli tehty jo kesäaikaan. Nykyaikana samanlaista elämisen rytmiä ei yksinkertaisesti enää ole, vaan ihmisen oletetaan olevan se sama tehokas pakkaus ympäri vuoden. Tämän pitäisi jopa yksinkertaisimman ja vajaimman yksilön ymmärtää, sinun kapasiteettisi ei kuitenkaan tuohonkaan yllä :)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Kuten?
[/quote]
Kirjoitusvirhe. Moni asia muiden maiden sosiaaliturvassa paremmin. Erityisesti terveydenhoito, lapsille ilmaiset lääkkeet, skandinaviassa paremmat vanhempainvapaat, äideillä todellinen mahdollisuus valita meneekö töihin vai jääkö kotiin.
Esim Ranskassa ja Saksassa olen ollut yksityisellä lääkärillä ja maksanut 30-50€ vastaanotosta ja saanut lääkkeet ilmaiseksi mukaan, Puolassa kävin sairaalassa enkä maksanut penniäkään palveluista ja hoidoista ensiavussa. Kotisuomessa olen käynyt vuoden aikana n 15 kertaa julkisella lekurissa ja maksanut "ilmaisesta terveydenhuollosta" satoja euroja + kaikki lääkkeet.
[/quote]