Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te kestätte tätä kamalaa Suomen säätä?

Vierailija
05.04.2015 |

Siis kuukausia kestävää pimeyttä ja kylmyyttä ja räntää ja hyytävää tuulta. Kesä kestää ehkä kaksi kuukautta ja sitten järkyttävät ilmat alkavat taas. Masentavaa. Olen suomalainen mutta muutin tänne Californiasta takaisin viime vuonna (jonne muutin lapsena). Mietin jo takaisin muuttamista ihan vain sään takia. Oletteko vain tottunut tähän vai miten te selviätte? Ihan oikeasti olen kiinnostunut.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 15:18"]

En kestänytkään, muutin Lähi-itään. Kesäksi nautin Suomesta pari viikkoa, sillä pärjää ;)

[/quote]

Juuri näin. Pari viikkoa Suomea vuodessa on tarpeeksi. Ilman sitä tulee ikävä, muun aikaa minäkin asun onnelisena muualla.

Vierailija
2/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:07"]

Todella huonosti, vihaan Suomen säätä paitsi kesällä.

[/quote]

Viimekesä oli surkea - vain 5-6 vkoa lämmintä! Kesäkuu sateinen ja jäätävän kylmä ja kesä loppui kuin seinään koulujen alkaessa:( Muutama kiva päivä toukokuussa mutta vedet vielä jäisiä joten eipä tullut rannalle mentyä. Onneksi oltiin melkein 4 vkoa etelä-euroopassa

5

[/quote]

Viime kesä oli Suomessa keskimääräistä lämpimämpi.

[/quote]

niin väittävät mutta ei vaan täällä pk seudulla. En tiedä mistä mittasivat.

Kesäkuussa 1-9. pvä 12-15 astetta, 12-25 pvä 8-14 astetta ja lumisadetta yhtenä päivänä, 28.6-3.7 13 astetta. Sadetta useimpina päivinä. Eli vain 4 päivänä 19-21 astetta!!! Elokuussa 14 pvä jälkeen taas hädintuskin 20 astetta. Merkitsen ylös lähes joka päivä lämpötiloja joten seurantaa on 2 eri mittarista.

Ihana suomen kesä.... Hellettä kesti 38 päivää koska 39 olisi ollut uusi ennätys. Aika lyhyt kesä...

[/quote]

http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content/documents/climate/kesa_lampo_www.gif

Kesien 1981-2010 keskimääräinen keskilämpötila Helsingissä: +16,2 astetta

Kesän 2014 keskilämpötila Helsingissä: +17,2 astetta

Miten ihmeessä sä saat tuosta muka kylmän kesän, kun se on ollut asteen keskimääräistä lämpimämpi? Lapissa taas oli vieläkin enemmän, melkein kaksi astetta keskimääräistä lämpimämpi. Sodankylässä meni jopa jaetulle nelossijalle mittaushistorian lämpimämpien kesien joukossa.

Joten viime kesä ei ole suomalaisella mittapuulla ollut missään tapauksessa kylmä. Tietenkin, jos vertailukohdaksi ottaa vaikka Afrikan kesät, niin silloin tilanne voi olla toinen.

[/quote]

Koska tuo 38 lämmintä päivää nostaa koko 3kk keskiarvoa - onko vaikea ymmärtää?? Luettelin joka päivän lämpötilan joten näet että kesäkuun lämpötilat oli 26 x 8-14 astetta ja 4x 19-21 astetta meillä (yöt järjestäin alle 10 astetta). Vaikka tilastot näyttää mitä kesäkuu oli helvetin paska. Ja kun koulut alkoi kesä lopahti heti.

[/quote]

Niin nostaa, niin nostaa. Mutta ei sellaisia 38 päivän helleputkiakaan yleensä tule kylmänä kesänä ja kun lämpötiloja tilastoidaan niin kaikki lasketaan, niin lumisadepäivät kuin pitkät hellejaksotkin.

[/quote]

No viimekesänä tuli. Ja tietenkin lasketaan, siksi keskilämpötila näytti totuutta paremmalta

[/quote]

Viime kesä nyt oli vain keskimääräistä pidempi ja lämpimämpi kaikilla mittareilla katsottuna. Ei siinä millään toisella säätapahtumalla tai kesäkuukaudella ole suurempaa painoarvoa kuin jollakin toisella, vaan niiden kaikkien painoarvo on sama. Kaikilla kesän päivillä ja kaikilla kesäkuukausilla on ihan yhtä suuri vaikutus kesän keskilämpötilaan. Onhan se nyt sanomattakin selvää, että jos kesällä on välillä ollut kylmää ja kesä on kuitenkin kokonaisuudessa keskimääräistä lämpimämpi, niin on jossain vaiheessa kesää silloin vähän pakko olla sitä lämpöäkin. Tietenkin sitten se vaikuttaa siihen kokonaisuuteen, kumpia on loppujen lopuksi ollut enemmän, niitä lämpiä päiviä vai kylmiä päiviä. Ja viime kesänä niitä lämpimiä päiviä oli enemmän, siksi viime kesä oli kokonaisuutena keskimääräistä lämpimämpi. Viime kesänä ainoastaan kesäkuu oli normaalia kylmempi, mutta heinäkuu ja elokuu taas olivat normaalia lämpimämpiä.

http://ilmatieteenlaitos.fi/kesakuu

http://ilmatieteenlaitos.fi/heinakuu

http://ilmatieteenlaitos.fi/elokuu

En nyt kyllä oikein ymmärrä, miten muka kesä, joka on keskimääräistä lämpimämpi, pidempi ja jossa on enemmän keskimääräistä lämpimämpiä kuin kylmiä päiviä, voisi mitenkään olla kylmä kesä. Ei kyllä mitenkään. Ei änkyröinti oikein tuota asiaa miksikään muuta. Asioita pitää osata katsoa kokonaisuutena, eikä yksittäisinä pienempinä osina.

[/quote]

No sitten on ymmärryksessä vikaa. Mulle 38 päivän kesä on liian lyhyt kaikilla mittareilla!! Vihasin kylmää ja sateista kesäkuuta sydämeni pohjasta - olihan sitä taas odotettu vuosi. Ja olin todella kypsä kun elokuussa alkoi syksy.

Tuo on oma kokemukseni viime kesästä eikä siinä mitkään linkit tms lohduta, miten edes kuvittelet sellaista?? Kokonaisuutena muistuu enemmän ne huonot päivät mieleen kuin ne muutamat hyvät - onhan 38/365 aika vähän loppujen lopuksi - vain n  10% vuodesta.... Onneksi lohtua toi kaikkineen 7 viikkoa ulkomailla!

[/quote]

Kesään kuuluu tilastojen mukaan muutakin kuin hellepäiviä. Etelä-Suomessakaan ei ole keskimäärin kuin 14-18 hellepäivää kesässä. Eli kesäkuukausien 92 päivästä (kesäkuu 30, heinäkuu 31, elokuu 31) on Etelä-Suomessa keskimäärin yli 70 päivää helteettömiä päiviä ja pohjoiseen mentäessä tuo määrä on vieläkin suurempi. Eli hellepäiviä on keskimäärin yhteensäkin vain sen verran, että siitä tulee vain 1-2,5 viikkoa, jos ne hellepäivät laittaisi peräkkäin.

http://ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot

Myös se on ihan normaalia, että kesällä on vesisadepäiviä. Vesisateetkin kuuluvat kesään. Itse asiassa se vasta hyvin kummallinen kesä olisi, jos ei vesisateita olisi ollenkaan. Lisäksi luontokin tarvitsee sadetta kukoistaakseen. Sopivasti sadetta, paistetta ja lämpöä, niin silloin luonto kukoistaa.
[/quote]

Nimenomaan ja ne helteettömät päivät vituttaa. Jos vuodessa olisi 3kk pakkasia 5-10 astetta (talvi), 6kk plussaa 10-25 astetta ja 3 kk yli 25 astetta voisin kestää muutaman kylmän safepäivänkin keväällä ja syksyllä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa kun syksy, talvi on mukavaa aikaa ja kevät myös. En haluaisi asua paikassa missä on aina kesä.

Vierailija
4/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Ei kestämisessä ole mitään ongelmaa kunhan ketineet ovat oikeat säästä riippuen.

Vierailija
5/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:51"]

Minua ei haittaa kun syksy, talvi on mukavaa aikaa ja kevät myös. En haluaisi asua paikassa missä on aina kesä.

[/quote]

Ei minustakaan tarvi aina olla kesä ja tykkään vuodenaikojen vaihtelusta mutta kärsin pimeydestä ja kylmyydestä. 

ap

Vierailija
6/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäkään mutta toistaiseksi täällä on pakko pysyä lasten ja töiden takia.

Vielä n 5v ja sitten suunta kauas pois. Mä ahdistun joka vuosi lokakuussa ja vasta näin maalis-huhtikuussa kun aurinko rupeaa paistamaan (siis ei tänään...:( ) alan taas elämään. Talvi menee rutiinilla vain pakolliset asiat tehden, kohokohtana parin viikon talviloma puolivälissä millä jaksaa harmaan kevään. Olen kuin kissa, inhoan märkäää ja kylmää, mitä kuumempi sen parempi mulle! Onneksi on paljon töitä jotka saa päivät sujumaan jotenkuten mutta muuten oleskelen pääosin sisätiloissa talvikauden.

Vierailija
7/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumiskysymyshän se on. Kaliforniassa toki on kylmää merivettä lukuunottamatta aika kivat kelit ympäri vuoden.

Vierailija
8/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri lenkillä, aurinko paistaa ja 1 aste lämmintä. Ei valittamista:)

Vierailija
9/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan Suomessa ei ole muuta vikaa kuin hirveä sää. Olen asunut kolmessa toisessa maassa ja täällä on kyllä elämänlaatua alentava ilmasto. Olen juoksija ja ulkona ei voinut jään takia juosta tänä talvena moneen kuukauteen. Se on jo mielestäni kamalaa.

Vierailija
10/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Jos olisin perheetön, olisin lähtenyt täältä jo ajat sitten.

Vierailija
11/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:51"]

[/quote]

Ei minustakaan tarvi aina olla kesä ja tykkään vuodenaikojen vaihtelusta mutta kärsin pimeydestä ja kylmyydestä. 

ap

[/quote]

No mä en kärsi pimeydestä mitenkään, ja kylmyyttä vastaan olen ostanut hyvät vaatteet. Toki en minäkään pidä -25 pakkasista, mutta sellainen -5 pakkasta ja aurinko paistaa on paras mahdollinen hiihto/lenkkeilysää.

Vierailija
12/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:02"]

Olen juoksija ja ulkona ei voinut jään takia juosta tänä talvena moneen kuukauteen. Se on jo mielestäni kamalaa.

[/quote]

Etsi luminen tie niin voi juosta aivan hyvin.

Vierailija
13/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonosti, vihaan Suomen säätä paitsi kesällä.

Vierailija
14/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se koettelee ja kovaa, varsinkin pimein kaamosaika lokakuusta tammikuuhun (asun pk-seudulla). Nythän on ollut kaksi "omituista" talvea taas peräkkäin: hämäriä, vetisiä ... Sitä ennen oli pari pakkastalvea, jolloin Etelä-Suomessa oli enemmän lunta kuin Kittilässä. :)

Mutta sitten taas: neljä vuodenaikaa, kevään voimistuva valo, kesä, syksy ja ruska ... Kaverillani on teoria, että nautimme keväästä ja kesästä niin paljon, koska ehdimme syksyn ja talven aikana vähän unohtaa miten todella ihania ne ovat. Mun mielestä tuossa ajatuksessa on jotain kaunista. 

45-vuotiaana olen jo oppinut hallitsemaan kaamoskärsimystäni ja tiedänhän että se loppuu. 

Vierailija
15/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta valittamista kuin lämpötila pysyy vaan -20 - +20 rajoissa.

Loka-marraskuun säät ei aina innosta, märkää ja kylmää, kesällä yli +20 lämmintä menee mun sietorajan yli.

Vierailija
16/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäkään. En tiedä miksi asun täällä.

Vierailija
17/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä jotka vihaa Suomen säätä estää muuttamasta pois? Perhe, onko muita syitä?

Vierailija
18/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vuosi vuodelta aina vaikeampi sietää tätä kylmyyttä. Ja sitä vuohkaamista vaatteiden kanssa, kauhea savotta aina kun menet ulos/sisälle, hiki päässä punnerrat taaperon ja itsesi pukeisiin ja sama toisinpäin. Kynnet verillä rappaat autoa puhtaaksi lumesta ja jäästä, jäinen maa on niin liukas, että taapero on alkanut pelätä ulkona kävelyä ja pillahtaa itkuun ja roikkuu kädessä kiinni (reppana on liukastunut ja kaatunut useita kertoja lahjakkaasti). Kevättalvi on täysin arpomista vaatetuksen kanssa, vaikka kuinka yrität pukeutua oikein, aina tulee joko liian kuuma tai liian kylmä.

Pimeys kestää ja kestää... Aamulla kun lähdet liikkeelle, on pimeää. Iltapäivällä palatessa on pimeää. Aina on pimeää kun olisi aikaa jotain touhuta ulkona (asutaan maalla eikä täällä ole julkisen hyvän valoja). Pimeys ja kylmyys masentavat. Kunhan taapero kasvaa, niin viimeistään kouluiän saavutettuaan, me pakenemme tätä jonnekin, missä on lämpöä, aurinkoa, eikä jäästä tietoakaan.

Vierailija
19/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin valosta ja kuumuudesta. Valon takia ei saa nukuttua ja kuumuuden takia ei jaksa liikkua. Kesällä olo on väsynyt ja nuutunut. Kesä on ihan kiva, mutta saisi olla vielä lyhyempi.

Taidat asua jossain rannikolla, täällä sisämaassa on ihan oikeaa lunta ja pakkasta. Talvella pääsee hiihtämään, laskettelemaan ja pulkkamäkeen. Ja juostakin voi ympäri vuoden, kunhan käyttää nastalenkkareita. 

Minusta on ihan mahtavaa, että vuodenajat on niin lyhyitä. Mieluisia osaa arvostaa kun niitä joutuu odottamaan ja toisaalta ikävätkin jaksaa kun tietää sen kohta loppuvan. Oma suosikki on syksy, mutta kaikissa on puolensa.

Vierailija
20/84 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:02"]

Minustakaan Suomessa ei ole muuta vikaa kuin hirveä sää. Olen asunut kolmessa toisessa maassa ja täällä on kyllä elämänlaatua alentava ilmasto. Olen juoksija ja ulkona ei voinut jään takia juosta tänä talvena moneen kuukauteen. Se on jo mielestäni kamalaa.

[/quote]

Mä taas juoksin läpi talven 10 km lenkkejä. Ei mitään ongelmia sään ja lenkkeilyn suhteen koko talvena.

Mutta kyllä, olen ap:n kanssa samaa mieltä että tää Suomen sää on sieltä minne aurinko ei paista. Ei vain ole mahdollista tehdä sitä päätöstä ja muuttaa toiseen maahan vaikka kuinka mieli tekisi. Työt on täällä eikä mies halua (ymmärrävistä syistä) jvaihtaa toistaiseksi voimassa olevaa työsopimusta johonkin epävarmaan, lapset eivät halua vaihtaa koulua ja kaveripiiriä...Minä olen ainoa meidän perheessä, joka pakkaisi koko elämänsä vaikka heti ja asettuisi jonnekin lämpimään.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi