Kuopioon?!
Olemme nelihenkinen perhe, asumme Tampereella. Meillä on ok työpaikat. Minulla olisi tilaisuus hyvään työpaikkaan Kuopiossa, miehellekin luultavasti löytyisi töitä jos asiaan paneudumme. Lapsemme ovat vielä alle kouluikäisiä joten muutto ei vielä häiritsisi koulukuvioita. Asumme nyt ahtaasti, ja kun Etuoven sivuilta katselee Kuopiosta näyttäisi saavan rahalleen ihan erilaista vastinetta kuin täältä...
Mutta iso muutos mietityttää. Emme tunne Kuopiosta ketään, tosin täälläkään ei ole sukulaisverkostoa. Tuttuja ja työtovereita on täällä tietysti. Kuopio on tuttu kesälomareissuilta (mökki lähistöllä) mutta sehän ei kerro arjen realismista mitään. Joten kertokaan te asiasta tietävät millaista siellä on asua? Miten palvelut toimivat? Mitkä asuinalueet ovat mukavia?
Kommentit (52)
esim. jos viikolla klo 18 jälkeen kävelet keskustaassa, saat kävellä vaikka miten leveästi eikä kukaan kävele päällesi.. ei siellä ole ketään. Sunnuntaisin voit vaikka viuhahdella ei ketään kiinnosta... paitsi naapurisi tietää sen heti välittömästi.
Katsokaapa torstaina neloselta se Suomen tyypit klo 20.30 ni näette savolaisuutta parhaimmillaan.. h**o Joppehan se siellä pyörii..
Kallavesi on kyllä ihana rantoineen ei käy kieltäminen, uimarantoja on joka puolella. Toisin ku täällä Helsingissä, rantaa saat metsästää tuntikaupalla ja sitten kun sinne pääset et mahdu edes istumaan.
vuodesta 1996, mitä nyt välillä asunut jenkeissä ja Britanniassa muutaman vuoden. Ja tykkään paikasta.
Lapset ovat leikki-ikäisiä, joten kokemusta kouluista ei ole, mutta molemmat ovat hoidossa (esikoinen oli kunnallisessa, nyt molemmat yksityisellä). Neuvolasysteemistä ei ole pahaa sanottavaa, samoin kuopuksen yksi vakava sairastuminen hoidettiin KYSissä osastolla mallikelpoisesti. Omalääkärille on kyllä lähes mahdoton päästä, mutta silloin voi käyttää yksityistä tai KYSin lastenpäivystystä (tai ylistä päivystystä aikuiselle). Hammashuolto on ongelma, sinne on yli puolen vuoden jonot, mutta jonottamalla pääsee kyllä.
Me asutaan lähellä keskustaa ja työpaikkoja ja tykätään tosi paljon. Kuopiossa on omat ongelmansa, kunnallispolitiikka on aika vääntöä ja aika pienihän tämä on noin kaupungiksi muutenkin. Mutta minusta ihmiset ovat Kuopion suola. Ja ikinä en ole väkisin joutunut juttelemaan, ei tämä ole mikään pikkukylä, jossa on pakko jututtaa jokainen vastaantuleva mummo.
Asuntojen hinnat eivät minusta ole mitenkään alhaiset täällä, esim. Jyväskylä on halvempi. Toki menemällä 15 km torilta alkaa löytyä siistiä taloa alle 200 000 eurolla. Siilinjärvi on hyvä paikka asua, Toivalaan on n. 10 km.
asunut joten vertailukohdetta ei ole. Mutta hyvin täällä viihdyn.
Asutaan Petosella joka on kuopion suurin . Pelvelut pelaa mielestäni oikein hyvin. Avoin päiväkoti on täällä 3 päivänä viikossa lisäksi seurakunnan perhekerho kerran viikkoon ja yli 3 vuotiaille useampan päivänä viikossa. Neuvolaan ollaan myö ainakin päästy aina ajallaan juuri varasin lapselle 2v.neuvolan ja sain sen päivälle 4.5 (lapsi täyttää 2v.3.5).
Täällä on myös oma terveyskeskus jonne olen saanut lääkäriajan AINA tarvittaessa samalle päivälle.
Täällä on yksi yläkoulu ja 4 alakoulua. Uusi koulu valmistuu 2011 saaristokaupunkiin (joka kuuluu Petoseen). On uimahalli ja jäähalli, useampi kauppa,kela,hammasläkäri,monta kampaamoa ja pari kioskia,kukkakauppa,pitserioita. Päiväkodit on kyllä melko täynnä,mutta niitä on täällä todella monta joten ei kauhean kauas kuitenkaan luulisi joutuvan.
Lapsena olen asunut päivärannassa jossa on se peruslähikauppa ja muut palvelut keskustassa.
Muista paikoista ei ole kokemusta oman asumisen kannalta.
Petonen on tosin melko kaukana keskustasta n.13km, mutta sinne pääsee suoraan moottoritietä (tai uutta saaristokatua).
Mnä viihdyn ainakin enemmän kuin hyvin,mutta olen ehkä sitten se perus kiero savolainen:D.
Joka ei ole huomannut sisäsiittoisuutta ja ottaa uudet tuttavuuden ilolla vastaan ja syntyperällä ei tässä asiassa ole väliä :D.
Minä olen kuullut et siinä nuorisotalon kulmilla on aika levotonta, olenko väärässä. itse asuin siinä kirpputorin talossa aikoinaan, silloin vasta rakennettiin sitä nuorkkaria.
Petosella on kyllä hyvät palvelut, ei käy kieltäminen. Aamuruuhat kuulemma on ilmiö sielläkin, siis Petoselta keskustaan. Bussejahan sieltä tulee aika tiuhaan tahtiin, mutta bussilla matkustaminen on ihan törkeen kallista, sillä samalla kertamaksulla ei saa vaihtaa toiseen bussiin, tai palata takaisin... on ostettava joko siirtolippu tai uusi kertalippu.
Olen myös asunut keskustassa, en tykännyt ollenkaan.
puijonlaakso on parin kilsan päässä keskustasta ja täältä löytyy kaupat, kaks päiväkotia,koulu ja bussit kulkee keskustaan tosi hyvin. kävellen keskustaan menee noin vartti ja pyörällä noin 5 minuuttia. tosi rauhallinen alue asua ja on paljon ulkoilupaikkoja ja leikkipuistoja lapsille. ja tietysti puijo on ihan vieressä.
en haluaisi asua Savossa, jossa ihmiset ovat vahingoniloisia kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin. Jäähalliin en viitsisi mennä naurettavaksi, koska luistelen ainoastaan hyvin, joten varmaan sitäkin joku arvostelisi, sama pätee uimahalliin. Arvelen, että Kuopion uimahalleissa on vakioporukka altaan reunalla naureskelemassa toisten uintiräpellykselle, vaikka itse eivät osaa uida lainkaan. Mentaliteetti on juuri se, että kaikkea kyllä arvostellaan ja kadehditaan, mutta mitään ei itse osata tehdä.
Lapsiperheen elämästä Kuopiossa en tiedä mitään, joten sen jätän kommentoimatta.
Suurin osa opiskelukavereistani oli kotoisin pieniltä paikkakunnilta Kuopion ympäriltä ja he olivat erittäin paljon niissä pienissä piireissään, heitä yhdisti se että ollaan lähetty vähän KAAAAPUNKIIN. Mutta etelämmästä tullut törmäsi jatkuvasti siihen mitteenäätännetullu-meininkiin (anteeksi, olen unohtanut jo miten se murre oikeasti menee). kaupunki sinänsä on ihan kaunis mutta en kestänyt sitä vääntämistä ja kääntämistä ja lopulta oli pakko lähteä. Anteeksi Kuopio, oli vaan pakko.
kuin negatiiviselta, kiva juttu. Erityiskiitos tervetulotoivotuksista, ne rohkaisevat meitä arkajalkoja.
Minullakin on mielikuva Petosesta levottomana paikkana. Tämä johtuu siitä että aina kun lehdessä on rikostapaus Kuopiosta, Petonen mainitaan. Mutta mistäs minä tiedän, en tunne koko paikkaa. Olen asunut opiskeluaikoina Treen Hervannassa, ja siellä oli niin rauhallista että - huolimatta muualla asuvien hurjista mielikuvista.
Onko 200 000€:n ylitys omakotitalon hinnassa kalleuden merkki siellä? Täällä sillä rahalla ei saa kuin räjäitysvalmista taloa...
ap
inhoan. Se on juuri sitä huonoa maalaisuutta jota pakoon olen aikoinaan lähtenyt. Niin tympeää ja ummehtunutta, kun itseä toisten elämän kyttääminen ei kiinnosta pätkän vertaa.
kauhistuu ap
Tietty osa siitä on tätä ongelma-aluetta, mutta osa rauhallista lähiötä. Sisko asui vuosia Petosella rauhallisessa rivitaloyhtiössä, alueella ei ollut koskaan minkäänlaisia järjestyshäiriöitä.
ei Kuopioon ehkä kannata muuttaa. Siellä on pienet piirit ja kiinnostuksen toisten ihmisten yksityisasioihin pitää olla kova ja pitkäkestoinen, että pystyy sitten ylentämään itsensä sopivassa tilanteessa ivallisin ja henkilökohtaisesti loukkaavin sivalluksin kun tietää tuttavista jotain jota kaikki muut eivät tiedä...
Noh, toki savolainen lupsakkuus ja kyttääminen on omalla tavallaaan hyvin sosiaalista. Ihmiset ovat kiinnostuneita toistensa asioista ja aina löytyy juttuseuraa. Pimeä puoli on se kieroilu (ei uskalleta avautua oikeasti, koska silloin altistetaan itsensä sille savolaiselle ivalle).
maailmaan ainoaan kalakukkokaupunkiin!
iso osa saamistasi vastauksista on minun mielestäni iha turhia: Kuopiossa on asukkaita kymmeniä tuhansia eikä ketään oikeasti sielläkään kiinnosta muiden tekemiset - yhtään sen enempää kuin missään muuallakaan.
Muualta tulleita on yhä enemmän - onhan kyseessä yliopistokaupunki - ja sisäsiittoisuutta esiintyy varmasti tasan yhtä paljon kuin Tampereella. Puheet vahingonilosta ym. ovat ihan turhia.
Joka paikassa pätee mielestäni sama sääntö: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Voit saada Kuopiossa ihania ystäviä ja mukavan elämän - tai sitten et - eikä se ole paikkakunnasta kiinni.
Kaupunginosista oma kommenttini:
- en muuttaisi kaupungin eteläpuolelle (Jynkkä, Petonen, Levänen jne.) koska sieltä ei ilman autoa pääse helposti liikkumaan. Joukkoliikenne on kaupungin heikoin lenkki. Riippuu tietysti, missä työpaikkasi sijaitsee. Lisäksi eteläiset kaupunginosat ovat joiltain osin levottomia. No, Jynkänvuori on minusta kyllä kiva paikka, varsinkin jos tykkää liikkua luonnossa.
- Saaristokaupungissa on kova vaihtuvuus ja koulut täynnä, kun paljon lapsiperheitä on muuttanut alueelle samoihin aikoihin. Hienoja taloja mutta aika kalliita. Rivarialueet on rakennettu liian tiiviisti. Suosisin itse vanhempia asuinalueita (makuasia tietysti).
- Kivoja alueita minusta ovat ainakin Niirala, samoin Särkiniemessä on joitakin ihania pientalokortteleita luonnon lähellä ja kävelymatkan päässä keskustasta, vaikka isoille teille päin Särkiniemi näyttäytyy kerrostalolähiönä. Kannattaa silti tutustua sielläkin rannan lähellä oleviin (vanhoihin) rivareihin ja OK-taloihin - pyörätie keskustaan menee ihanalta paikalta. Riippuu tietysti siitä, haluatteko asua omakoti-, rivi- vai kerrostalossa.
- Keskustan ranta-alueet ovat myös kivoja (Kuopionlahti, Väinölänniemi) mutta niissä on vain kerrostaloja.
- Yksi alue, joka kannattaa tsekata on Haapaniemi. Sieltä löytyy monenlaista asumismuotoa keskustan vierestä. Uusi Haapaniemi on aivan Kallaveden rannassa, mutta siellä taitaa olla vain kerrostaloja. Vanhalta löytyy myös muutama rivari ja (vanhoja) omakotitaloja.
- Itse en pidä Puijonlaaksosta, samoin en muuttaisi Päivärantaan tai Julkulaan enkä Neulamäkeen
Lähtisin Kuopioon heti jos olisi töitä tarjolla. Juuri sopivan kokoinen kaupunki lapsiperheelle!
Terv. entinen osa-aikakuopiolainen
Murretta kuulee minusta yllättävän vähän, paljon on muualta tulleita, jotka ei viännä savvoo. Ja ikinä en ole törmännyt tuohon muiden arvostelemiseen ja naureskeluun..?
Minä olen täällä asuessani tutustunut mielettömän ihaniin ja hauskoihin ihmisiin. Ihan omasta sosiaalisuudesta on kiinni minusta.
Lämpimästi tervetuloa!!
Tuli mieleen että johtuvatko ahdistavat fiilikset esim. Kuopion suhteen siitä että siellä on asunut lapsuudessa/opiskeluaikana jolloin on usein herkkä muiden antamalle palautteelle ja muiden toimintatavoille. Minäkään en ikinä muuttaisi siihen käpykylään jonka juoruilua ja ilkeämielisyyttä sai lapsuudessa läheltä seurata. Ehkä näin perheellisenä tilanne on erilainen siinä mielessä että omat tuttavansa voi paremmin "valita". Eikä sitä enää ole niin muista riippuvainen. Ehkä myös ohjautuu seurustelemaan enemmän muualta muuttaneiden kanssa.
ystävällisesti
ap
Pitää varmasti paikkaansa! Itsekin inhoan kotikaupunkiani, josta olen lähtöisin, mutta nyt asun ihan samankokoisessa ja -laisessa pikkukaupungissa...
missä kaikki tietää toistensa asiat, ja jos eivät tiedä,nehän udellaan.
Olen onnellinen, että olen päässyt sieltä pois. Takaisin en varmasti mene!
Olen käynyt muutaman kerran ja neljäpäivää on maksimi, mitä kestän siellä.
Tuli mieleen että johtuvatko ahdistavat fiilikset esim. Kuopion suhteen siitä että siellä on asunut lapsuudessa/opiskeluaikana jolloin on usein herkkä muiden antamalle palautteelle ja muiden toimintatavoille. Minäkään en ikinä muuttaisi siihen käpykylään jonka juoruilua ja ilkeämielisyyttä sai lapsuudessa läheltä seurata. Ehkä näin perheellisenä tilanne on erilainen siinä mielessä että omat tuttavansa voi paremmin "valita". Eikä sitä enää ole niin muista riippuvainen. Ehkä myös ohjautuu seurustelemaan enemmän muualta muuttaneiden kanssa.
ystävällisesti
ap
missä kaikki tietää toistensa asiat, ja jos eivät tiedä,nehän udellaan.
Olen onnellinen, että olen päässyt sieltä pois. Takaisin en varmasti mene!
Olen käynyt muutaman kerran ja neljäpäivää on maksimi, mitä kestän siellä.
Asun vielä pienemmässä paikassa kuin Kuopio eikä minulta kukaan utele mitään... ja minua paskat kiinnostaa jos toiset käyttää elämänsä minun elämän ja asioiden tarkkailuun.
Olen sitä mieltä että näiden vainoharhaisten pitäisi katsoa peiliin jotka pelkää toisten tarkkailevan juuri minua
esim. jos viikolla klo 18 jälkeen kävelet keskustaassa, saat kävellä vaikka miten leveästi eikä kukaan kävele päällesi.. ei siellä ole ketään. Sunnuntaisin voit vaikka viuhahdella ei ketään kiinnosta... paitsi naapurisi tietää sen heti välittömästi.
Katsokaapa torstaina neloselta se Suomen tyypit klo 20.30 ni näette savolaisuutta parhaimmillaan.. h**o Joppehan se siellä pyörii..
Kallavesi on kyllä ihana rantoineen ei käy kieltäminen, uimarantoja on joka puolella. Toisin ku täällä Helsingissä, rantaa saat metsästää tuntikaupalla ja sitten kun sinne pääset et mahdu edes istumaan.
ja Kuopioon on helppo sopeutua, savolaiset kun on niin lupsakoita.
Hyvät palvelut ja ystävällinen ilmapiiri. Päiväkoti- ja kouluasiat kunnossa. Ennemmin muuttaisin Kuopioon kuin Jyväskylään.