Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys kotiäideille, joilla mies töissä..

Vierailija
07.04.2009 |

Minkä verran teillä on rahaa omassa käytössänne kuukaudessa? Siis sellaista rahaa, joilla voitte ostaa itsellenne esim. vaatteita, verhoja tai muuta sellaista. Vai meneekö kaikki rahat laskuihin..?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun tulot,niistä menee n. 300e laskuihin.

Vierailija
2/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan opintolainan lyhennystä 50€, puhelinlasku 40€ ja omat lehdet ja vakuutuksen. Harvemmin tili menee nollille. Siellä pyörii 200-300€ vanhoja "säästöjä". Mies maksaa kaiken muun ja laittaa S-tilille joka kuukausi rahaa että voin käydä päivisin kaupassa. Itse kun en missään juuri käy niin ei rahaakaan kulu. Jos lähdetään yöelämään niin saan "viikkorahaa" baaria varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat pienemmät, aika harkitsevasti pitää noihin menoihinkin suhtautua.

Vierailija
4/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten 850 euroa on kuussa käytettävissä, muita menoja ei ole kuin perheen ruokaostokset, joihin menee n. 500 E kuussa, joten vähän jää aina omiin menoihin ja vaatteisiin.

Mies maksaa kaikki auton ja asumisen kulut ja laskut.

Vierailija
5/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

e kelalta lapsen hoidosta + lapsilisät. tuosta maksan 400 e asumiskuluja, vajaa 300 e edestä ruokia. huutiksessa myyn ja ostan niin saan lapselle vaatteet ilmaiseksi. ja siis kirppareilta ostelen kans, niitä kun myy vähän voitolla niin saa taas rahaa lasten vaatteisiin. eli tavallaan pärjään omillani. itseeni ei mene rahaa. mun huvini on noi kirppiskaupat. verhoja ei tule ostettua kun en koskaan löydä mieleisiä, eli meillä ei ole verhoja. näillä huonekaluilla mennään mitä nyt on. jos saan vaikka synttärilahjaksi rahaa vanhemmilta, niillä ostan itselleni vaatetta.

Vierailija
6/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran teillä on rahaa omassa käytössänne kuukaudessa? Siis sellaista rahaa, joilla voitte ostaa itsellenne esim. vaatteita, verhoja tai muuta sellaista. Vai meneekö kaikki rahat laskuihin..?

Nyt on yhteisellä tilillä 2800 euroa, viime viikolla oli vielä 6000 euroa, mies siirsi ne sinne tililtään. Kaikki rahat ei mene todellakaan laskuihin, vaikka niitä riittäää. Mä olen siitä onnekas ihminen että vaikka itse olenkin persaukin ämmä, niin mun miehellä on rahaa ja mä saan käyttää sitä ihan niinkuin haluan. En mä muuten vois kotona ollakkaan.

Vierailija
7/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut maksaa se kumman tilillä on rahaa, sama juttu kaupassa käynnin kanssa. Vaatehankinnat silloin kun tarve on, voin maksaa ukkoni pöksyt, samoin hän mun paidan tai, kuten yleisemmin tehdään, siirretään rahaa tilien välillä. Helppoa ja yksinkertaista eikä tule tappeluita, samaten molemmat tietää missä raha-asioiden kanssa mennään

Taloushankinnoista (tekstiilit, huonekalut, ym) keskustellaan yhdessä tyyliin "Mitäs jos hommattais uusi sohva? No yäk, ei ainakaan tommosta! Mites tuo?" "Tarvittais lisää säilytystilaa, oliskohan tuo kaappi hyvä? Mihis se laitettais?"

Homma yhteisillä rahoilla toimii meillä ja hyvä näin, ei se raha puussa kasva täälläkään...

Vierailija
8/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa tililleni joka kk n.2500€ "palkkaa". Se on siis minun omaa rahaa, jonka saan käyttää vaatteisiin, meikkeihin, kampaajaan yms. Ruuat ja muut kodinhoitotarvikkeet (verhot yms.) Ostetaan yhdessä, miehen rahoilla. Hän on paljon reissussa töiden takia, joten kiva kun on omaa rahaa, ei käy aika pitkäksi...

Vierailija
9/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskujen jälkeen,nyt olen onneksi palannut töihin

Vierailija
10/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaiset ihmiset sitten haukkuvat meidät työssä käyvät ihmiset huonoiksi äideiksi, mikäs siinä kun itsellä ei tee rahasta tiukkaa. Kyllä minäkin olisin kotona jos noin hyvin sillä "tienaisin"

Vierailija
11/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla määritelty koskaan kuinka paljon olisi itselleni käytettävissä. Sitä ostetaan mitä tarvitaan tai jos on kampaajakäynti tai muuta vastaavaa niin yhteisistä rahoista maksetaan. Yleensä rahaa ei kyllä olekaan juuri ylimääräistä. Kaikki menee mitä tulee...

Vierailija
12/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaiset ihmiset sitten haukkuvat meidät työssä käyvät ihmiset huonoiksi äideiksi, mikäs siinä kun itsellä ei tee rahasta tiukkaa. Kyllä minäkin olisin kotona jos noin hyvin sillä "tienaisin"

Mä tiedän muutamankin perheen jossa äiti on kotona vaikka mies ei pahemmin tienaa. Mä olen se persaukinen ämmä ja kuten jossain viestissä jo kerroin en pystyisi olemaan kotona ellei mun mies tienaisi hyvin. Ymmärrän että kaikilla ei tosiaan ole näin hyvin pullat uunissa ja toisten on mentävä töihin vaikka ei haluaisi. Ketään en ole koskaan sen takia syyllistänyt.

Vierailija
13/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vieläpä pelkkään humputukseen! Enemmän kuin mitä me tienataan kuussa yhteensä ja mistä me maksetaan kaikki!! Ootkos mistä Aasian maasta kotosin? Thaimaasta kenties? Ite menin naimisiin rakkaudesta, en vaimoksi korkeimman tarjouksen tehneelle...

Vierailija
14/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakaan ei siis ole mitään "omaa rahastoa", josta saa törsätä miten huvittaa.

Pieniä ostoksia (alle 100 €) toki voimme tehdä silloin tällöin toiselta kysymättäkin, mutta isommista hankinnoista keskustellaan yhdessä etukäteen.

Systeemi toimii mainiosti: tilastojen mukaan pariskunnat riitelevät eniten rahasta, mutta meillä ei ole ollut siitä riitaa koskaan.

Vierailija
15/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittiin aika pitkälti vielä niinkuin oli ennen lasta totuttu eli molemmat maksoi suurinpiirtein samanverran yhteisistä menoista. Ja omiin menoihin jäi ja jopa säästöönkin.

Nyt olen hoitovapaalla ja nyt kun mun tulot on niin pienet niin mies kustantaa lähes kaiken. Meillä yhteinen tili johon hän laittaa rahaa ja maksan sieltä kaikki talouskulut ja lapseen liittyvät kulut.

Lapsilisä menee lapsen tilille, minulle tulee kotihoidontuki ja saan lisäksi aina tarvittaessa mieheltä rahaa.

Tosi vähän kyllä on tarvinnut "omaa rahaa" kun ei ole paljon tullut shoppailtua viime aikoina, mies on maksanut lomamatkat enkä kovin paljon saa kulumaan rahaa kun käyn ulkona. Pääperiaatteeni on että en kajoa omiin säästöihini ellen sitten hanki jotain itselleni joka ei mielestäni kuulu yhteisiin menoihin. Tällainen voisi olla vaikkapa piano josta olen haaveillut (mutta luulen että jos mainitsen siitä miehelle hän haluaa ostaa sen kuitenkin yhteisillä rahoilla).

Vierailija
16/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis osallistu vastikkeeseen, lainanlyhennykseen yms. mutta kaupassa käyn ostamassa pikkuostokset päivällä. Mies ostaa isommat töistä tullessaan pari kertaa viikossa. Uskoisin että jos uudet verhot oltaisiin ostamassa niin miehen piikistä ne menisi myös.

Rahaa tulee kuussa se runsas 500e (mistä menee verot) + lapsilisä eli olisiko noin 500e tulot nettona. Tämä 500e on sitten melkeinpä kokonaan omaan käyttööni miinus nuo pikkukauppaostokset. Lisäksi ehdin olla työelämässä jo 10v ennen lapsen tuloa eli säästössä on myös rahaa juuri tätä hoitovapaa-aikaa varten. Otan säästöistä toisen 500e käyttöön per kk.

Vierailija
17/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei jää laskujen, ruoka ostosten ja lasten vaatteiden jälkeen kuin n.50 €

joskus menee kaikki saman tien.. miehellä on aina rahat lopussa vaikka käy töissä ja on ihan ok palkka.. en tajua mihin voi tuhlata niin paljon..

Vierailija
18/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun tuloja. en nyt muista paljo niistä jää verojen jälkeen.... olisko jotai 500? Itselle en oo ostanu vaatteita pitkiin aikoihin. rahat menee ruokaan ja laskuihin, sekä lapsen vaatteisiin. ei oo kyllä miehellekään ostettu vaatteita. käytetään yhdessä rahat mutta kun ei jää sen vertaa että saatais itelle uusia. muuten tullaan toimeen nipin napin.

Vierailija
19/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen ihan tavallinen työssäkäyvä äiti ja kaikki rahat menee oman perheen hyvinvointiin. Itseeni satsaan alle 100 €/kk!

Vierailija
20/31 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut kotiin liittyvät mietitään/ ostetaan yhdessä. Ja meillä on yhteiset rahat.