Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

avioero ja ositus, neuvoja kaivataan

Vierailija
06.04.2009 |

olemme eron partaalla ja olen tässä miettinyt että paljonkohan minun pitäisi maksaa että saisin tuon miehen ostettua ulos tästä talouedsta

asunnon arvo lienee jotakin 80 000

sen lisäksi meillä on auto,n. 14 000 sekä vene, n.20000

velkaa n.53 000

miten tämä siis menee, osaako kukaan auttaa??

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti sanottuna - on huono, että sulla on velkaa kappaleesta, jota et omista. Mut onneksi teillä ei ole avioehtoa, niin eiköhän tuo tuosta suttaannu.

Eli sun omaisuutta on asunto noin 40000 ja sulla on velkaa 25500. Eli sun omaisuuden säästö on noin 14500.

Miehellä on omaisuutta asunto 40000 + 14000 +20000 ja velkaa tuo 25500 eli miehen säästö on 48500. Täten miehen pitää maksaa sulle periaatteessa 34000:sta puolet.

Käytännössä sit jos se on ilkee, niin se tuuppaa sulle just auton tai veneen ja plim ne on sun.

Käytännössä toki voitte varmaan lähteä nyt sitten sovintoratkaisua hakemaan, että sä ottaisit asunnon ja maksaisit miehen siitä pois. Ja vastaavasti katsot sitten taas, että mies ottaa auton ja veneen, mutta että sun nimeä ei jää siihen auton velkakirjaan!!!

Yhtä kaikki sä voit olettaa että sulle tulee omaisuutta tulemaan noin 31500 omaisuutta ja se vajaa 50000 velkaa, yritä pitää se vanha velka eli siirtää se pankissa sun nimiin ja ostat sitten miehen ulos niin asunnosta, että otat uutta velkaa vaan sen siivun mikä on pakko ottaa. Siitä uudesta asuntolainasta kun sun pitää maksaa se varainsiirtovero (riippuu siitä, että onko asunto vai kiinteistö, että paljonko se on).

On sellainen sotku teillä, että ehdottomasti lakimies kuvioihin mukaan.

Toivottavasti flunssainen pää ei laskenut nyt kovin väärin. Mun fiilis on siis, että periaatteessa mies maksaa sulle tasinkoa ja saa siten ilkeyksissään tuupata sulle muutakin kuin rahaa, mut yrittäkää päästä sopimukseen, että mies pitää vermeet (kun on sen nimissäkin) ja sä maksat miehelle sen erotuksen.

Vierailija
2/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvennätkö nyt vielä että mikä se erotus nyt sit olikaan joka miun pitäis maksaa??

pää alkaa olla ihan jumissa näiden kanssa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulle sais jäädä omaisuutta siis 31500 eikö niin? Eli silloin jos kämpän arvo on jotain 80000, niin sulle pitäis tulla velkaa se 48500. Jos sä otat kokonaan vastattavaksesi teidän vanhan lainan (olikos se 37000), niin eikös se tarkoita, että sä maksaisit miehelle 11500 euroa?

Siitä lähtökohdasta kannattaa ainakin lähteä neuvottelemaan pankissa, että suostuisivatko antamaan sulle yksistään sen vanhan lainan ja sitten tuon miehelle maksettavan omaisuuden päälle.

Miehelle jäisi siis tällöin auto ja vene eli niiden arvo olis 34000 ja sit rahaa 11500 eli yhteensä 45500. Mut sitten miehelle pitäisi ihan yksin kyllä jäädä se autolaina eli sun nimes pitäisi sieltä häipyä. Eli netto-omaisuudeksi jäis miehelle näin kans se 31500.

Oleellista noista arvoista on vielä se ositusperusteen syntyminen. Milloin teillä on jätetty ykkösvaihe sisään?

Vierailija
4/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vielä jätetty...otan vaan asioista jo selvää etukäteen, etten joudu kusetetuksi, maksa liikaa tai jotain.

Vierailija
5/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ositusperuste syntyy sillä hetkellä, kun eka vaihe jätetään sisään. Miehellä on tällä hetkellä täysi oikeus esim. myydä auto, kun on sen nimissä, mutta velkahan jäisi sun nimiin... Olepa tarkkana.

Vierailija
6/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneni saattaa olla se, ettei miestä kiinnosta tällaiset asiat, se kun ei katsos usko että olen tosissani koko asian kanssa.

se on ainakin varmaa, ettei se armaasta veneestään luovu kovin helpolla.... että tuskin minä tässä veneeseen lasten kanssa joudun asumaan, onneksi sentään.

Vierailija
7/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen omaisuutenne on 114.000e eli kummankin osuus 57.000e.

Kummankin osuus lainasta on 26.500e.

Jos haluat että sinulle jää kaikki omaisuus ja haluat vaan maksaa miehen ulos ( ja pitää lainan omissa nimissäsi) niin jos maksat miehelle 30.500e niin olette sujut (eli 57.000e-26.500e=30.500e). Silloin miehelläsi on tuo 30.500e ja sinulla on 114.000e-30.500e=83.500e miinus 57.000e laina eli 30.500e.

Vierailija
8/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mies pitää auton ja veneen ja sinä asunnon. Noin raaasti rankattuna.

Ei meillä mitään asianajajia tarvittu ja kukaan ei tule tarkastamaan mitä meni kenellekkin. Jo aikaisemmin myydystä asunnosta saadut tulot puolitimme. Vuokra-asuntoon jäin minä lasten kanssa, pidin irtaimiston, viihde-elektroniikan, ja kodinkoneet. Mies sai auton ja henkilökohtaiset tavaransa. Myös eläimistä päästiin sopuun. Mies otti yhden koiran. Kaksi jäi minulle.

Vierailija
9/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ajattelin just noin että mies pitäisi auton ja veneen ja minä asunnon, pitäisikö minun silti maksaa miehelle jotakin että se menisi jotankin oikein tai tasan?? koska luulen että on parasta tehdä ihan tasan menevä, ettei tarvitse jälkeenpäin kiukuta

Vierailija
10/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin on oleellista, että mikä on ja kenenkin.

Onko tuo velka yksinomaan asunnosta?

Toisekseen tarvitsee tietää, että onko teillä avioehto? Onko avioliittonne kestänyt yli 2 vuotta?

Voin noiden tietojen jälkeen kertoa lisää. Itse olen aikanani ostanut miehen ulos sekä kodistamme että kakkoskodistamme että jopa autostamme. Mutta se tietty edellytti sen, että pankki suostui minulle niin paljon lainaa antamaan. Onko sinulla minkälaisia töitä?

Niin ja suosittelen ehdottomasti tekemään osituksen lakimiehen luona ja merkitsemään siihen sitten, että sitä ei voi moittia.

Vierailija
11/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertois noita taustoja, niin vois kertoa lisää apuja.

Vierailija
12/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin on oleellista, että mikä on ja kenenkin.

Asunto yhteinen, auto ja vene miehen nimissä, joskin avioliiton aikana hankittu, vene osittain asuntolainalla...

Onko tuo velka yksinomaan asunnosta? velkaa asunnosta ja autosta

Toisekseen tarvitsee tietää, että onko teillä avioehto? Onko avioliittonne kestänyt yli 2 vuotta? aviossa kohta 8v ei avioehtoa

. Onko sinulla minkälaisia töitä? vakituinen työ hoitoalalla eli ei kovin kummoinen palkka, ei lisiä

Niin ja suosittelen ehdottomasti tekemään osituksen lakimiehen luona ja merkitsemään siihen sitten, että sitä ei voi moittia.

Vierailija
13/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
14/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tosiaan liitto kestänyt "kauan" (enemmän kuin se 2 vuotta) ja jos toinen ei kohtuuttomasti osituksesta hyödy (ts. persaukisesta tulisi rikas avioeron myötä), niin silloin omaisuus menee kutakuinkin 50-50.

Me jaoimme exän kanssa omaisuuden miehen tahdon mukaan, ilman virallista paperia, ja jälkikäteen ymmärsin kuinka huonosti mulle siinä kävi. Onneksi lakimies oli sitä mieltä, että virallinen ositus voidaan vielä tehdä ja niinpä sitten sainkin exältä ihan kivan rahasumman. Tähän viralliseen osituskirjaan kirjattiin, että sitä ei voi moittia.

Melba se jakoi muuten ohjeitaan silloinkin täällä, kun minä asiasta kyselin. Kiitos vaan, melba :)

Mutta pointtini on: lakimiehen juttusilla kannattaa käydä ja virallinen paperi kannattaa tehdä, jotta asiaa ei tarvitse jälkikäteen puida. Meillä vaan itse ero oli sellainen sotku, että ei ollut voimia hoitaa asiaa kunnolla heti kättelyssä. Jos sovitte miehen kanssa omaisuuden jaosta jonkin periaatteen mukaan - mitä täällä ehdotettiin aikaisemmin- niin teette siitä ao. paperin. Kannattaa tietty pyrkiä mahdollisimman tasapuoliseen jakoon, kaikkien kannalta.

Vierailija
15/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kiva juttu, kun tuota toista olen osannut auttaa! Kiva, että teillä kaikki kääntyi hyvin päin.

Niin, mutta siis teillä lähdetään sellaisesta lähtökohdasta, että se mikä on sun ja mikä on miehen on sen ja sitten katsotaan, että kuka maksaa tasinkoa ja millä...

Miehellä on ensinnäkin auto ja siitä velkaa - siitä lasket sen netto-omaisuuden. Eihän se ole sun nimissä se autolaina myös???

Sitten miehellä on vene (veneen ostaminen asuntolainalla on sellainen asia, joka tekee asiasta vaikean... mutta onneksi teillä ei ole avioehtoa) ja se on varmaan sen.

Ja sitten miehellä on asunnosta puolikas ja siitä lainaa. Näin ollen miehellä omaisuutta on tietty summa (en nyt osaa laskea, että paljonko, kun en tiedä, että paljonko tuosta teidän lainasta on auto- ja asuntolainaa).

Miehellä on siis kuitenkin enemmän omaisuutta kuin sulla ja hän maksaa sulle tasinkoa. Tämä on oleellista, sillä se, jolla on omaisuutta saa päättää sen, millä hän sen tasingon maksaa.

Jos mies heittäytyy hankalaksi, niin hän sanoo, että pitää asunnon ja sä saat auton ja veneen...

Tämän takia sun kannattaa nyt heti hommata itsellesi lakimies ja katsoa, että et missään nimessä muuta asunnosta pois ja jos sulla on lapsia, niin pidät ne lapset siellä asunnossa. Vaihtoehtoisesti sitten pistätte asunnon myyntiin, mutta luultavasti lasten kanssa saat paremmin todistettua, että sä olet nimenomaan se, joka sitä asuntoa tarttee.

Mä sinuna ottaisin yhteyttä lakimieheen ja samoin pankkiin. Mene neuvottelemaan, että saatko asunnon lainan kokonaan omille nimillesi.

Niin ja jos käytät asunnon ostoon ulkopuolista rahoitusta (lue: lainaa, että maksat miehen ulos), niin joudut vielä myöhemmin maksamaan tästä osasta niitä veroja.

Vierailija
16/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksat kertoa vielä, että paljonko on lainaa asunnosta ja paljonko autosta, niin voin laskea tarkempaakin, että miten se ositus menisi.

Suosittelen myös laittaamaan osituskirjaan irtaimiston. Ei nyt ehkä ihan joka kupin tarkkuudella, mutta kuitenkin suuruusluokkaa. Hyvin äkkiä muuten tulee sellaisesta sanomista.

Ja jos mietit, että paljonko ositus maksaa, niin sanoisin, että suht normaali ositus maksaa muutaman satasen lakimiehen luona. Kannattaa siis ehdottomasti se teidän omaisuudella maksaa. Meillä oli tosi sotkuinen ositus ja se maksoi jotain 700 euroa muistaakseni.

Vierailija
17/17 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on ensinnäkin auto ja siitä velkaa - siitä lasket sen netto-omaisuuden. Eihän se ole sun nimissä se autolaina myös???

autolaina on myös minun nimissäni...onko se huono juttù?

Ja sitten miehellä on asunnosta puolikas ja siitä lainaa. Näin ollen miehellä omaisuutta on tietty summa (en nyt osaa laskea, että paljonko, kun en tiedä, että paljonko tuosta teidän lainasta on auto- ja asuntolainaa).

asuntolainaa n.37000 ja autosta n. 14000

Miehellä on siis kuitenkin enemmän omaisuutta kuin sulla ja hän maksaa sulle tasinkoa. Tämä on oleellista, sillä se, jolla on omaisuutta saa päättää sen, millä hän sen tasingon maksaa.

Tämän takia sun kannattaa nyt heti hommata itsellesi lakimies ja katsoa, että et missään nimessä muuta asunnosta pois ja jos sulla on lapsia,

onhan noita, neljä... siksi tähän tahtosinkin jäädä, vaikkei tämä mikää minun unelmakämppä olekaan, mutta en missään tapauksessa tule saamaan meille sopivaa vuokra-asuntoa näin pienestä kunnasta helpolla

.

Niin ja jos käytät asunnon ostoon ulkopuolista rahoitusta (lue: lainaa, että maksat miehen ulos), niin joudut vielä myöhemmin maksamaan tästä osasta niitä veroja.

[/quote]

siis mitä veroja???

miksi hitossa sitä onkin niinpihalla näistä..

ap