~*~* HEINÄHATUT VKO 15 *~*~
Ja heinäkuu on taas yhden viikon lähempänä :)
*Vaunuista* oli ollut jälleen keskustelua. Mehän ostimme jo aikoja sitten pehmeän kantokassin, jota ajattelimme käyttää vauvalla esikoisen kuomurattaissa. Vaan enpä malttanut itseäni ja menin ostamaan Hulluilta päiviltä Britaxin Vigourit vauvalle :) Nyt on sitten rattaita kaksin kappalein... Vaikutti vaan nuo Vigourit niin näppäriltä kolmipyöräisiltä ja tosiaan sen aiemmin hankitun kantokassin saa niihinkin, vaunukoppaa en nyt ostanut.
*Turvakaukalo* olisi vielä hankintalistalla ja nyt kun on nuo Britaxin rattaat, niin ostetaan varmaan myös Britaxin kaukalo, kun nuo Vigourit on sellaiset travel system-rattaat eli kaukalon saa niihin liitettyä. Esikoisella oli Gracon kaukalo, jonka sai liitettyä Gracon matkarattaisiin, jotka meillä silloin oli, ja oli kyllä kätevää, kun ei tarvinnut nukkuvaa vauvaa alkaa kaukalosta nostelemaan. Britaxin jalustalliset kaukalot näytti vaan olevan jonkin verran kalliimpia kuin Gracon vastaavat, ehkä tilataan Saksasta niin saisi edullisemmin.
Omaa napaa: lauantaina alkoi supistelemaan, ei nyt ihan säännöllisesti, mutta useita kertoja kuitenkin. Sama jatkui myös eilen. Hulluinta tässä on se, että supistukset tulivat kun istuin eli olin tekemättä yhtään mitään! Kipeitä supistukset ei olleet, mutta epämiellyttäviltä tuntui kuitenkin, oli siis muutakin kuin pelkkää masun kovettumista. Mietinkin, että onkohan noita supistuksia tullut jo aiemmin, mutten ole kunnolla niitä huomannut, kun olen painanut töissä "sata lasissa", kiire ja stressi on ollut aikamoinen... Tänään on tuntunut vasta yksi supistus. Huomenna on onneksi neuvolalääkäri, niin pääsee puhumaan asiasta ja saa paikat tsekattua. Yhtään en pistäisi pahitteeksi, vaikka saisinkin sairaslomaa, töissä on tosi rankkaa (henkisesti, kiire ja stressi) ja työmotivaatio on aivan hukassa...
Ihanaa kun lumet sulaa ja ainakin vielä eilen sääennusteet näyttivät ihanan keväisiltä! Olisi jo se kesä ja varsinkin heinäkuu täällä :)
Nasqu ja poju rv 25+3 sekä tyttö 06/06
Kommentit (52)
Sokereita kotona seuraaville vinkkiä sormien säästöön:
Säätäkää mittarista se neulan iskusyvyys pienimmälle! Ja ottakaa näyte mahdollisimman sivusta.(jos lähempää sormenpään keskustaa nappaa niin se lyhkänen neula ei pysty tekeen tarpeeks syvää reikää, eikä välttämättä keskimmäinenkään pituus riitä)
Ja roikottakaa kättä alaspäin samalla hieroen hieman sormenpäätä.
Niin johan veri irtoo ja sattuu huomattavasti vähemmän...
Mulla meinas viimeisinä päivinä jo pientä tuskanhikeä irrota kun ajattelikin sormen tikkaamista, niin karseeta touhua se on piikkikammoiselle.
Joten tsemppiä kaikille seurantaa tekeville!!
Mirellan kanssa samoilla linjoilla, että on aika veemäisiä pomoja osalla odottajista.
Toivottavasti moni kuuluu liittoon? Soittakaa liittoonne ja tarkistakaa mitä työnantaja voi vaatia ja mitä ei!
Käsittääkseni ainakin lomien pitäminen ennen äippälomaa ei ole mitenkään pakollista...(Voihan se pomo pyytää, mut pakko ei ole)
Ja todellakin jos joudutte saikulle ennen äippäloman alkua niin sovitut lomat siirtyvät ja jäävät pidettäväksi joskus hamaan tulevaisuuteen.
Muistamisen arvoinen seikka on muuten sekin, että jos mammiksen jälkeen aikoo jäädä hoitovapaalle, niin se ei kerrytä lomia... Eli kantsii miettiä säästääkö lomapäiviä tulevaisuuteen, koska muuten töihin palattua edessä on vuosi ilman ainuttakaan lomaa.
Itsekkin ahnehdin ja pidin edellisen odotuksen aikana+ säästyneet lomapäivät pois ennen hoitovapaata. (Ihan rahalliset seikat vaikuttivat tähän.)
Nyt tän raskauden aikana kertyneet lomapäivät pidän visusti jemmassa ja käytän ne sitten töihin palattuani. Olisipa mälsää viettää kokonainen kesä ilman lomaa! =/
Onko kukaan miettiny muuten tulevaa sen verran, et meinaatteko miten pötkiä takas töihin?
Mulla loppuu äippäloma 2010 huhtikuussa, ja siitä jään ainakin kesän ajaks vielä hoitovapaalle ja töihin sitten ehkä joko syksyllä 2010 tai riippuen taloudellisesta tilanteesta plus vuosi siihen päälle eli 2011 syksyllä viimeistään on paluu "arkeen" edessä.
T Helga rv 27+3 & Plikka 1v 8kk
Pikaiset terkut täältä töistä.
Nasqu tai Nap Nap, kyselit toppatuvun väristä.. Harmahtava, mutta sinisen harmaa kuitenkin. Minusta siis kaunis väri, ei mikään "tylsän harmaa". Pienet käpykuviot oli todella ihania....huoh! Vielä pitää hetki jaksaa, ennen ku uskaltaa paprut laittaa eteenpäin.
Tänään oli ihan napakoita supistuksia, kun yritin muka kiireellä kipittää töihin. Eipä enää taideta kipittää mihinkään, täytyy tyytyä lyllerrys osastoon ;) Kotiin jäämisestä oli puhetta myös. Minä hoitovapaalla vielä, eli jätän nää keikkahommat sit ku tuntuu, ettei enää jaksa. Meinasin tehdä toukokuun loppuun, jos jaksan. Mut vuorot alustavasti sovittu huhtikuun loppuun.
Reissuun ollaan vielä tänään illalla lähdössä ja netti pimennossa mennään lauantaille asti. Eli hyvää ja nautinnollista pääsiäistä kaikille!
Hepe rv 26+2
Misti taisi kysellä, että minkä mukaan tulee äippäraha, kun on tullut jo veroehdotus 2008, johon ei tule muutoksia. Äippäraha tulee v. 2007 mukaan eli valmistuneen verotuksen mukaan. Veroehdotus on vasta ehdotus ja vahvistetaan vuodenvaihteessa 2009-2010 eli jos lapsi syntyy 2009, niin äippäraha tulee v. 2007 mukaan. Ja itseasiassa se on niin, että jos jäät äitiyslomalle v. 2009 vuoden puolella, niin ä-raha tulee v. 2007 mukaan, jos taas v. 2010 puolella, niin sitten v. 2008 mukaan. Mulla esim. esikoiselta oli niin, että jäin ä-lomalle 30.12.03 ja sitten otettiin v. 2001 mukaan, mikä oli mulle edullista, koska sain sitten ä-rahan 6 kk:n tulojen mukaan.
Myös nyt olen harvinaisen tyytyväinen tilanteeseen ts. tulot 6kk:n mukaan, koska olen mm. pitänyt v. 2007 hoitovapaita, palkka noussut nyt yms. eli jos ä-raha tulisi v. 2007 mukaan, niin voisi nousta hernistä nenään ;-) Ja v. 2008 taas olisi siinä ja siinä, että saisinko 6 kk:n mukaan.
Joku kyseli myös, aikooko jäädä hoitovapaille tms. Minulla loppuu vanhempainvapaa 13.4.2010, kun isä pitää sen 12 päivää lopusta eli isäkuukauden sitten jossain vaiheessa. Tuon takia olenkin säästänyt kesälomia ensi huhtikuulle eli huhtikuun jälkeen aloitan hoitovapaan (jota varten taas aion säästää lomia ja mm. lomarahoja jatkoja ajatellen), jolla olen näillä näkymin 2010 vuoden loppuun. Sen jälkeen tuo isi jää (joskin joutuu tuon isäkuukauden ennen tuota pitämään) kotiin siten, että pikku kaiffis mennee hoitoon joskus syksyllä 2011. Muutkin lapsemme ovat saaneet olla kotona pidempään, joten kyllä tämäkin nyt sitten 2 -vuotiaaksi ainakin.
Ihana ilma olisi, mutta minä sairastan... Keuhkoihin sattuu, yskittää, pitänee katsoa, että jos ei tokene, niin sitten työterveyslääkärille tiistaina. Viikot tänään 25+3 -kai? Ei nää nyt niin pikaista kuulumiset sitten olleetkaan ;-)
Kovin tuntuu olevan hiljaista heinähattujen pinossa, kaikki taitaa olla pääsiäisen vietossa!
Meillä alkaa esikoisella flunssa helpottamaan, kuumetta kestikin melkein 4 päivää, ja tänään päästiin hetkeksi jo ulos. Oli ihanan keväinen ilma :)
Omaan napaan ei kuulu mitään uutta. Viime yönä vauva mylläsi oikein toden teolla, taisi heittää muutaman kuperkeikankin. Tänään ollut paljon rauhallisempi kuin muina päivinä, onneksi sentään jonkin verran on liikkunut.
*Hoitovapaista yms.* joku kyseli. Mulla loppuu vanhempainvapaa huhtikuun 2010 loppupuolella. Pidän siinä kuukauden kesälomaa, isä pitää isäkuukauden vanhempainvapaan lopusta. Hoitovapaalla ajattelin olla kesän yli, eli vauva menisi näillä näkymin hoitoon syksyllä 2010. Samoin tein esikoisen kanssa, joka myöskin kesällä syntynyt. Kovasti odotan nyt jo äitiysloman alkua, kesälomalle jään toukuun lopussa ja äitiysloma alkaa 11.6. Eli puolisentoista kuukautta olisi vielä töitä jäljellä.
Nasqu ja poju rv 26+2 ja tyttö 06/06
Piiitkästä aikaa kirjoittelen =)
Muka kamala kiire koko ajan, hehheh!
Sokerista ollu kovasti keskustelua. Minä kävin 5vkoa sitten rasituksessa ja silloin oli loistavat arvot. Torstaina kävin uudelleen ja kovasti alkoi pelottaa kun eka otettii sormenpäästä ja se oli 5,4 eli rajoilla mennään! Aikasemmin sama oli vaan 4,6 ja arvo nousi 5,0 kun käsivarresta otettiin. Että kyllä vähän pelottaa! Mulla kyllä on painoa liikaa siis olen todella ylipainoinen. Ja nyt vielä alkaa tulla turvotus riesaksi, kovasti yritän juoda vettä ja liikkua sen minkä supistuksilta pystyn... Ens viikolla on keskiviikkona neuvolalääkäri, kyllä vähän jännittää että miten käy sokerien yms kanssa...!
Saan äippäpakkauksen luultavasti ens viikolla, se on postitettu 8.4. toivotaan että tulee vanha pakkaus! En tykkää yhtään uudesta.
Meillä Sissi potkii jo todella kovasti! En tiedä kumminpäin on, pääosin potkut/iskut tuntuu alas. Välillä tuntuu ylempänä, varsinkin kun makaan selälläni. Vessassa saa ravata kyllä riittämiin! Välillä naurattaa kun on muka kaamee hätä ja vessassa ei tulekaan kun pikku liru =) Rakkoa taitaa vauva vain painaa välillä.
Eipä ihmeitä muuta, toivottavasti menis äkkiä tää kevät että sais jäädä jo kotiin! Työmotivaatio on ihan nollilla! Mun viimenen työpäivä olis 29.5. eli vielä 7vkoa pitäs jaksaa, katotaan ny jaksanko sinne saakka!
Mukavaa kevättä kaikille!!!
mp73 ja Sissi rv 28+0
Tässä päiväni:
-otan aamu paasto-arvon
-pistän ateriainsuliinin
-otan aterian jälkeisen arvon
Teen tätä sarjaa vähintään kolmesti päivään ja illalla vielä pistän pitkä-aikaisen insuliinin. Aterioiden välit täytyy pitää muutamassa tunnissa ja oloa seurata ja arvoja mitata jos epäilyttää. Se siitä pistämisen kauheudesta..80 % insuliinipistoksista ei satu mutta sitten välillä kirpoo veet silmistä kun sattuu huono kohta..no sitten vaan neula irti ja etsitään uusi pistokohta..sormenpäästä otettavat verinäytteet ei tunnu oikein missään..älkääkä tehkö minireikiä joista joutuu houkuttelemaan verta kun siihen tulee kudosnestettä sitten mukaan ja tulos ei ole todellinen.
Sokerinrasituksessa olen juonut tuota litkua neljästi tänä vuonna ja en mä nyt tiedä onko se niin kauheaa..mun mielestä hoitamaton raskaudenaikainen diabetes on paljon pahempi asia. Synnytyksessä voi tulla ongelmia ja vastasyntyneen sokerit saattaa heitellä..nje näitä ongelmia voi välttää hyvällä sokeritasapainolla jonka takia insuliinia on hyvä käyttää jos sitä määrätään.
Mirella ilmeisesti meinaa, että ton sokeriongelman voi hoitaa olemalla suostumatta johonkin hoitosuositukseen..en kyllä suosittele.
Myönnän olen pahalla päällä ja näin se sitten purkautui..pahoitteluni jos tuli pahaa mieltä mutta sokeripokeri ei todellakaan ole pahimpia raskauden riesoja..sen voi hoitaa ja siitä pääsee synnyttämällä eroon.
ja raskauden aikaiset kotimittaus rajat on 5.5 ennen ateriaa ja 7.8 1h aterian jälkeen. Jos joku on saanut kotimittauksiin muita arvoja niin kannattaa soittaa neuvolaan ja tarkistaa. Minulle ehdoteltiin vääriä arvoja osastollakin..edes osastolla kaikki hoitajat ei muista tai tiedä näitä uusia arvoja..
Älkääpä suuttuko.
Murmelska, no sullapa on oikein ihana odotusaika ei voi muuta sanoa..... ;)
Noista arvoista vielä, tai niitten ottamisesta "kinaan vähäsen"...
Joillekkin oikeasti riittää se pienin syvyys ja silti verta tulee riittävästi ilman kudosnestettä.
Ja mikä toiselle on ylivoimaista on toiselle lastenleikkiä. Eikä oo herne nenässä, mut sori vaan mua v****taa tuommoset lauseet, kun "ei se mun mielestä niin paha juttu ole ja plaa plaa...."
Nii, ku kaik ihmiset ei oo samanlaisia ja esim mulla piikkikammoisella se, että saan tsempattua itseni ottamaan sen näytteen sormesta on todellakin 10pisteen ja papukaija merkin arvoinen suoritus. Niin ihan yhtä hyvin jollai toisella sen litkun juominen voi olla kova paikka.
Nii eikä edelleekään herne nenässä, muuten vaan näsäviisaalla päällä. =D
Nauttikeehan kevväästä naiset!
T Helga rv 27+ 6
Kyllä täällä etelässä ainakin se kevät tekee kovin tuloaan. Koko päivä on juhlittu meikäläisen synttäreitä. Aamusta heräsin leipomaan ja vatsakin esitti välillä vastalausetta. Ilmeisesti joku kramppi,mikä lie. No,kakusta tuli liian makea,mutta jostain nettiblogista löytämäni cappucinojuustokakku teki hyvin kauppansa.
Täälläkin nyt on mittailtu sokeriarvoja,mutta en vielä sentään ole joutunut piikittämään insuliinia. Ja sokeriarvot ovat olleet ihan normaalit,siinä viiden molemmin puolin. Itse en ole ollut moksiskaan tuosta arvojen ottamisesta,isällä ehti olemaan 30 vuotta sokeritauti,joten tätä on tullut nähtyä. Sen olen kyllä huomannut,että heti jos jotain rasvaista tulee syötyä,niin se nostaa minun sokeriarvojani,ei niinkään makea. Sinällään olen ihan tyytyväinen nyt jälkikäteen ajatellen,että tästä sen huomaa mitä sinne suuhun kannattaa laittaa. Kun tuota painoa on jo ollut jo valmiiksi ihan tarpeeksi,niin nyt yritetään tsempata,ettei niin hirveästi tulisi lisää. Sinällään helpommin sanottu kuin tehty =)
Ajattelin tiistaina soitella ajan siihen ylimääräiseen ultraan,josko sen saisi suht nopeasti. Seuraava neuvola olisi 24. päivä kuluvaa kuuta.
Aurinkoista pääsiäisen jatkoa!
Marika ja toukka 28+3
Ja kovasti tsemppiä kaikille raskausdiabeteksen ja sokeriarvojen kanssa kamppaileville! Kuten joku totesikin, voi seuranta ja "narahtaminen" olla kunnon sysäys ruokavalioremonttiin ja terveempään elämään. Ja Murmelska sanoin, hoitamaton raskausdiabetes ei ole haitaksi vain äidille (mm kohonnut riski 2-tyypin diabetekseen) vaan myös vauvalle.
Täällä ei juuri nyt mitään uutta auringon alla, vauvan potkut toki tuntuvat vahvempina koko ajan. Neuvolaan olisi meno ensi viikolla, sitä käyntiä kieltämättä on jo odottanutkin... Johan tässä on viime kerrasta hujahtanut 3kk :) . Jatkossa oletan käyntejä olevan hieman tiheämmässä.
Tänään olen nauttinut ihanan aurinkoisesta kevätpäivästä, kesä tuntuu olevan jo ihan ovella. Ja sitten parhaimpaan kesäaikaan tulevat nämä meidän pikkuisemmekin maailmaan...
Hiven provosoiva tuo lause taisi kyllä olla..sori. Ja ei sen reiän tarvi toki olla syvä, kunha veri tulee puristelematta.
Minun odotus on tälläistä..joku muu makaa osastolla..siihen verraten helppo homma. Piikkikammosta en tiedä mutta minulla on pistämiskammo..käyn muutamien viikkojen välein labrassa otattamassa paastosokerin ..ja se sattuu..yritän vaistomaisesti kiskoa kättäni pois ja kun muutenkin on ihan jännityksessä niin se sattuu tietenkin enemmän..varoitan hoitajaa aina siitä, että saatan tarttua hänen käteensä koska näin kävi taannoin..se oli vaistomaista..tämä johtuu siitä viikon käynnistyksestä ja täysin lääkkeiden avulla tapahtuneesta synnytyksestä.. ja sama odottaa taas heinäkuussa..mahtavaa..mutta kun halusin toisen lapsen.
Tai enhän minä vielä tiedä miten tämä vauva maailmaan tulee mutta sen tiedän, että luonnollinen se ei tule olemaan koska loppuunasti ne ei tätä päästä.
Mutta turha synkistellä..tänään paistoi aurinko harmaitten päivien jälkeen ja se piristää.
ja parempaa mieltä sen mukana! =)
Murmelska, mitäpä jos laittaisit emlat kehiin? Tunto pois vaan niin helpottaa ees vähäsen! Ja jos verta saa normi oloissa hyvin kerta tuikkauksella, niin anna labra tätien rutista ja käytä emlaa, ei se niitä suonia niin radikaalisti pienennä/hävitä... ( Itse henk koht kuolisin tuohon sun rumbaan...)
Tsemppiä, ja eihän sitä ikinä tiiä mitä heinäkuu tuopi tullessaan!
P.s,
Mulle piikkikammo on yhtä kuin näköhavainto neulasta ja tiedosta, että kohta se survotaan käsivarteen ja sieltä ei taaskaan saada verta..
vaan sillä neulalla aletaan vatkaamaan ja jahtaamaan pieneksi paenneita suoniani silti epäonnistuen ja sit vaaditaan toista kättä ja sama homma alusta....
Niinpä mua ei tökitä enää IKINÄ ilman emlaa, jos sitä verta ei saa niin sitä ei saa, mut minähän kieltäydyn kokemasta kipua enää sen takia.
T Helga, the piikki paniikki
Ottakaa selvää suoraan työpaikanne palkanlaskijalta tai sitten ammattiliitosta / virkaehtosopimuksesta jne. miten lomia yms. juttuja saa/voi pitää. Meillä palkanlasikija oli todella avulias ja ehdotteli ideoita, miten lomia / tulevia lomia voisi tai kannattaisi pitää ja jättää säästöön.
Minua niin harmistuttaa lukea välillä joitain juttuja koska niistä niin selvästi paistaa vain ja ainoastaa työnantajan etu / intressit. Kenellä vaaditaan sitä ja tätä, kuka saanut irtisanomislapun / työsuhdetta ei jatketa jne. Tylsää !
Raskaana olevallahan on aina suurempi riski jäädä sairaslomalle ja silloinhan on joka tapauksessa pois. Ja jos jää ennen vaikka sitä pakotetun loman alkua siirtyy lomakin automaattisesti vielä kaupan päälle.
Edellisessä raskaudessa mulla tuli ainakin piste, että en enää yksinkertaisesti jaksanut, kun ei saanut yöllä nukuttua. Menin lääkäriin ja sanoin, että nyt kiitos sairaslomaa äippäloman alkuun asti. Nyt ei enää vaan jaksa.
Hauskoja & Lämpimiä pääsiäspyhiä
Mirella & vilperi rv 28