~*~* HEINÄHATUT VKO 15 *~*~
Ja heinäkuu on taas yhden viikon lähempänä :)
*Vaunuista* oli ollut jälleen keskustelua. Mehän ostimme jo aikoja sitten pehmeän kantokassin, jota ajattelimme käyttää vauvalla esikoisen kuomurattaissa. Vaan enpä malttanut itseäni ja menin ostamaan Hulluilta päiviltä Britaxin Vigourit vauvalle :) Nyt on sitten rattaita kaksin kappalein... Vaikutti vaan nuo Vigourit niin näppäriltä kolmipyöräisiltä ja tosiaan sen aiemmin hankitun kantokassin saa niihinkin, vaunukoppaa en nyt ostanut.
*Turvakaukalo* olisi vielä hankintalistalla ja nyt kun on nuo Britaxin rattaat, niin ostetaan varmaan myös Britaxin kaukalo, kun nuo Vigourit on sellaiset travel system-rattaat eli kaukalon saa niihin liitettyä. Esikoisella oli Gracon kaukalo, jonka sai liitettyä Gracon matkarattaisiin, jotka meillä silloin oli, ja oli kyllä kätevää, kun ei tarvinnut nukkuvaa vauvaa alkaa kaukalosta nostelemaan. Britaxin jalustalliset kaukalot näytti vaan olevan jonkin verran kalliimpia kuin Gracon vastaavat, ehkä tilataan Saksasta niin saisi edullisemmin.
Omaa napaa: lauantaina alkoi supistelemaan, ei nyt ihan säännöllisesti, mutta useita kertoja kuitenkin. Sama jatkui myös eilen. Hulluinta tässä on se, että supistukset tulivat kun istuin eli olin tekemättä yhtään mitään! Kipeitä supistukset ei olleet, mutta epämiellyttäviltä tuntui kuitenkin, oli siis muutakin kuin pelkkää masun kovettumista. Mietinkin, että onkohan noita supistuksia tullut jo aiemmin, mutten ole kunnolla niitä huomannut, kun olen painanut töissä "sata lasissa", kiire ja stressi on ollut aikamoinen... Tänään on tuntunut vasta yksi supistus. Huomenna on onneksi neuvolalääkäri, niin pääsee puhumaan asiasta ja saa paikat tsekattua. Yhtään en pistäisi pahitteeksi, vaikka saisinkin sairaslomaa, töissä on tosi rankkaa (henkisesti, kiire ja stressi) ja työmotivaatio on aivan hukassa...
Ihanaa kun lumet sulaa ja ainakin vielä eilen sääennusteet näyttivät ihanan keväisiltä! Olisi jo se kesä ja varsinkin heinäkuu täällä :)
Nasqu ja poju rv 25+3 sekä tyttö 06/06
Kommentit (52)
...ja hyvää iltaa =)
Vihdoinkin pääsin langoille. On tää iltaisin surffailu vaan niin kortilla, kun ei meinaa tunnit riittää. Toisaalta saan päivällä vastaavasti enemmän aikasiks kotona... Nyt oon tytön nutussakin päässyt jo loppusuoralle, enää muutama rivi kudottavana ja sit viimeistely....huh...Olipahan taas urakka, nyt on neulottukin taas hetkeks ;)
Kävästiin tytön kanssa Lapsi messuilla sunnuntaina. Oli tosi mukavaa, tyttö nautti kovasti. Halaili muumit, titinallet ja katti matikaiset ihan mennen tullen. Oli kyllä niin liikuttavaa, kuinka voi olla innoissaan. Ihan siellä äitillä taas tippa linssissä...niisk! Kävin sitten hiplailemassa tuon uuden äitiyspakkauksen sisällönkin ja ihastuin! Värit oli paljon kauniimmat livenä kuin mitä netin kuvat antaa ymmärtää. Nyt vaan odottelen viel muutaman viikon ennen ku laitan paprut vetämään. Nap Nap tais myös ihastua ko pakettiin....mustakin se makuupussi oli niin ihqu =)
Monella oli kuulumisia sokerirasituksesta, toisilla parempia kuin toisilla. Tsemppiä "narahtaneille"! Mulla vielä kyseinen herkku edessä 20pv.... täytyy vähentää herkkujen syöntiä hyvissä ajoin. Neuvola kuulumisiakin tarttee vielä odotella, pääsiäisen jälkeen meen seuraavan kerran. Weera kyseli lääkärin sis.tutkimuksesta. Mulla ensimmäinen tutkimus tulossa nyt siis seuraavaksi. Normistihan niitä on 3x raskaudessa ja sit tarvittaessa extra kertoja. Jotkut voi sit jäädä pois, jos esim tarkemmassa seurannassa äitipolilla tms. Mulla jäi eka pois, koska olin käyny yksityisella varhaisultrassa. Th oli sitä mieltä, että lääkärikäynti olis ollu turha...
Jos sit menis kattomaan uutisia...Hyvät yöt kaikille
Hepe rv 26
Nyt saan vihdoin itsekin kirjoitettua. Aina muka niin kiire, etten kerkeä kirjoittamaan. Luen viestitkin aina muutaman kerrallaan :)
Moni käynyt sokerirasiuksessa; niin itsekin.
Ihmettelen vaan, miten nuo raja-arvot ovat niin erilaisia.
Minä sain paperilla arvot, jotka ovat seuraavat:
Paasto alle 5,3 (itsellä 5,1)
1 h alle 10 (itsellä 9,9)
2 h alle 8,7 (itsellä 8,2)
Eli kaikki jäivät alle rajojen ja näin toivottavasti pysyykin. Muutama paasto-arvo otetaan jossain vaiheessa muiden verikokeiden yhteydessä varmuuden vuoksi. Mutta välttämättä en tosiaankaan halua sitä JÄRKYTTÄVÄÄ litkua enää juoda. Eka mukillinen meni ihan ok mutta toinen tökki ja pahasti.
Tällä hetkellä olen taas flunssassa ja niitä tämän raskauden aikana on ollut jo ainakin neljä. Ja kun saan niin kovan yskänkin, että meinaa keuhkot yskiä pihalle. Resilaria olen ottanut mutta ei sitä kannata litratolkulla juoda, kun ei näköjään auta. Yöt menee valvoessa. Taitaa olla melko huono vastustuskyky.
Hemoglobiini oli viikko sitten sormesta otettuna 102 ja 108. Ja niinpä laittoivat vielä verikokeisiin jossa arvo oli kuitenkin 115. Olisikohan päivässä noussut persiljan ja verilettujen ansiosta? Oli pakko aloittaa joku omatoiminen rautakuuri sillä lähes pakottivat aloittamaan rautatabletit mutta minähän en niitä syö ennenkuin todella heikottaa, väsyttää tai muuten tunnen olevani huonossa kunnossa matalan hb:n takia. Viime raskaudesta sain sellaiset traumat rautalääkkeistä kun oli sellainen ummetus, että itkua joutui vääntämään; ei kiitos sellaista enää. Joten koitan saada rautaa muualta kun tableteista.
Jos joku päivittää tuota lasketun ajan listaa niin minulla la olisi 27.7 (eikä 29.7).
Tässä omat kuulumiset tällä kertaa, iloista pääsiäistä!
Misti74 rv 24+2
No olipas erikoinen Weeran lääkärikäynti... onko varma ettet ollut piilokamerassa;) Olisin varmaan itsekin ollut huuli pyöreenä... erikoista tosiaan. Mulla on tähän mennessä ollut kaksi lääkärikäyntia ja ihan sisätutkimus on tehty molemmilla kerroilla.
Hepeliini, oliko se äitiyspakkauksen toppapuku harmaa? Kun jostain luin että se on livenä harmaa vaikka kuvassa näyttääkin vaaleensiniseltä. Ja se makuupussi on ylisöpö! Ne aurinkotumput ja -sukatkin on ihanat, sopii kesävauvalle. Vaikka ei niitä tumppuja taida kesällä tarvita...
Mulla on flunssa, karmee olo. Kuumetta ei ole joten kärvistelen töissä. Kiva kun olis monta vapaapäivää edessä... en kyllä aijo sairastua, en!
Mulla on nyt ehkä viikon verran ruvennut maha tuntumaan tukalalta kun on syönyt. Vaikka olisi ihan "tavallisen" kokoisen annoksen syönyt vaikka täällä töissä lounaaksi, niin on ihan ähky olo monta tuntia ja maha pinkeenä. Tuntuu aika epämiellyttävältä. Ehkä maha on vaan jo niin täys vauvaa että ruokaa ei enää mahu??? Muilla samanlaista vaivaa?
NapNap rv 27 tasan
Pikaisia paranemisia! Mulla taitaa olla tämän raskauden kolmas flunssa menossa... Viime yönä valvoin klo 3.30 aikoihin, meinasin jo että jään hereille, mutta meninkin sitten nukkumaan, ja kyllä väsytti kun kello soi ennen kuutta!
Nyt vihdoin kun aurinko taas täälläpäinkin paistaa parin päivän tauon jälkeen, niin meillä kökitään sisällä... Esikoiselle nousi viime yönä kuume, oli yli 39 astetta, mutta toinen oli pirteä kuin peipponen. 3 aikoihin yöllä piti käydä katselemassa neidin kanssa ikkunasta ulos, että nyt tosiaan on yö, eikä vielä nousta ylös :) Valvottiin kaks tuntia yöllä, onneks sit aamulla nukuttiin vähän pidempään. Nyt ei ole tytöllä vielä kuume noussut, vähän nenä vuotaa, että jotain flunssaa ilmeisesti. Toivottavasti itse säästyn tuolta taudilta, flunssaa ei mulla ole ollut lähes vuoteen!
*Äitiyspakkauksen* haalari oli tosiaan livenä harmaa, vaikka kuvissa näyttää vaaleansiniseltä. Itsekin Lapsi-messuilla hiplailin pakkauksen vaatteita ja tykkäsin :) Kelan-paperit laitan ens viikolla palkanlaskijalle kun palaan sairaslomalta töihin.
Eilen illalla iski "paniikki", kun se neuvolalääkäri sanoi vauvan olevan pää alaspäin, mutta edelleen liikkeet tuntuu vain alhaalla. Siinä sitten jo kuvittelin, että vauvan jalat ei toimi, on halvaantunut tms. Mutta varmaan aika epätödennäköistä sellainen ja nyt kyllä käynyt masussa sellainen mylläys ettei aavistustakaan miten päin poju siellä polskii, mutta kovasti touhuaa ympäri masua :)
Aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
Nasqu ja poju rv 25+5 sekä tyttö 06/06
Flunssassa tuntuu moni olevan ja niin täälläkin ollaan! Toinen flunssa tämän raskauden aikana ja yksi vastatauti on sairastettu. Minä olen ollut se "sairain" nyt eli esim. mies ei ole sairastanut lainkaan ja kumpikaan neideistämme ei saanut vatsatautia, tosin flunssat on sairastettu (mutta eihän tytöillä ollut siitä haittaa kuin pari hassua päivää... itse köhin sitten viikkokaupalla). Ikävältä tuntuu tämä yskiminen mahassa vain ts. liitokset rutisee ja pissat housussa suurinpiirtein...
Nasqulle sen verran, että molemmat neitimme ovat olleet jo rakenneultran aikoihin pää alaspäin ja silti on tuntunut liikkeet enemmän alhaalla ja olenkin ollut varma, että lääkärit/ultra ovat erehtyneet. Mutta ihan jalallisia ja kädellisiä lapsukaisia nuo ovat olleet ;-) Tämä kaveri istui rakenneultrassa, mutta olen melkoisen varma, että on nyt kääntynyt. Ja ne liikkeet tuntuvat alhaalla, tosin sitten välillä tuntuvat kädet ja jalat menevän vähän siellä ja täällä! Olen päätellyt, että tottakai ne liikkeet alhaalla tuntuvat, kun eihän tuo vauveli sovi suorassa olemaan. Kippurassa ne potkutkin osuvat kuitenkin jonnekin alas, ellei sitten satu jotenkin ihan niin olemaan, että mamman kylkiluutkin saavat osuman. Ja viikkoja on tänään tasan 25.
Tai täällä mieli on kyllä ihan muuta.
Aamulla oli neuvola,jossa suurin aika meni kaikenmaailman dieettiohjeisiin yms. Minulla siis heitti tuo 1 h:n arvo 0.1. No,nyt lykättiin mukaan kaikenlaisia lippulappusia,mitään ei oikein saisi syödä ja kaikenlisäksi annettiin omaseurantaa varten tarvikkeet mukaan. Siis mielestäni todella tarkkaa toimintaa kun ottaa huomioon että arvo ei raja-arvosta paljon heittänyt. Eniten tässä harmittaa se,että nyt tulee pakosta taas poissaoloja töistä,kun täytyy/pääsee ylimääräiseen ultraan viikon-kahden päästä. Tuntuu,että ilo on tästä raskaudesta karannut jonnekin kauas,kun ei rauhassa saa edes odottaa.
Muuten painoa oli tullut jonkin verran,pissa puhdas ja sydänäänet oli ok.
Tämä oli taas tällaista valivali-juttua. Onneksi tänne pääsee purkaamaan liikoja höyryjä =)
Marika ja toukka 27+6
Päätinpä tulla pikaseltaan kirjotteleen meitin kuulumisia.
Mulle tuli maanantaina äitiyspakkaus, oli aivan ihana päästä hiplaamaan niitä pieniä vaatteita :) Viime vuoden pakkauksen sain, meille kun ei ollut väljä onko viime vai tämän vuoden.
Juuri kotiuduttiin sairaalasta, oli äitiyspolilla seuranta ultra.Painoarvio on tällä hetkellä 806grammaa.Udeltiin että kumpi sieltä olisi tulossa, 60% veikkauksella lääkäri sano että tyttö, mutta ei uskaltanu tarkempaa sanoa, kovin Himpulamme piti jalkoja ristissä.Sydänääniä lääkäri seurasi tarkasti ja pyysi toistakin lääkäriä kuuntelemaan, mutta loppujen lopuksi oli aivan normaalit.Aluksi epäili että sydän lyö liian hitaasti.Meinasi itseltäkin jäädä siinä jännityksessä muutama lyönti väliin.
Huomenna olisi sokerirasitus heti aamusta Tays:issa.Onko se litku niin kamalaa mitä on annettu ymmärtää?Pääsiäisen jälkeen tiistaina on heti neuvola.
Kevät onkin jo aika pitkällä, meidän asuntoon paistuun hengiltä jo nyt, mitähän tämä on sitten parin kuukauden päästä ja viimesillään raskaana.
Miinnu ja Himpula 25+6
Miinnu:
Se litku maistuu ehkä vähä coca-colalle,muttei kuitenkaan:),semmosta sokerista litkua....mut ei sitä tartte juua ku suunnilleen 2 ja puoli kuppia,ja ne kupit on just niit mitä sairaalassa ruukaa esim vessoissa olla,niis juomakuppi automaateissa....ettei siis iha mahoton määrä.
Miksi sulla on taysissa sokerirasitus????
Mie luulin et on vain tuulensuun ja tullinkulman labroissa sokerirasitus.ite kävin tullinkulman labrassa eilen.
Kuinkahan nopeesti neuvolasta voi kysyä niit tuloksia sokerirasituksesta???Ku mulla vasta kuun lopussa neuvola,ja haluisin tietää tuloksen aikasemmin....siin ku samalla oli nuit muitaki kokeita.
Johanna & lottaeinari 27
Tuo seuraava teksti on siis uusinta päivitettyä tietoa ja ohjeistusta terveysportista.
Siinä nuo rajat pitäis olla kohdallaan.
Tuossa näkyy siis mm. tuo että sokerirasitus pääsääntöisesti kaikille poislukien tuo pieni harva joukko :-) ja näkyy jatkotoimenpide suositukset. Se miten niitä noudatetaan on sitten eri juttu, kuulin mm. että tuota diabetesliiton julkaisua ei esim. Heinolassa jaeta lainkaan, koska on liian kallis ( 3-4 € )
Koko teksi kaikkineen on luettavissa osoitteessa http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.naytaartikkeli?p_arti…
ja tämä taitaa olla siis Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirin suositus hoitomalli jne. Ne poikkeavat hiukan sairaanhoitopiireittäin, esim. kymenlaakson tuolta löytyi myös ja oli vähän erilainen.
Mulla nuo arvot oli siis
paasto 4.6
1h 10.3
2h 7.7
eli muut alittui paitsi tuo tunnin arvo joka ilm. olisi juuri tuo vauvan lihomisen kannalta se huonoin vaihtoehto - niin kai ymmärsin, en tiedä menikö nyt oikein. Kotimittausrajat on sitten vähän erilaiset ja siinä se tunnin raja ateriasta on 7.8 joka mulla on tosiaan pari kertaa noista hiilaripommeista ylittynyt ..... no katsotahan mitä tuleman pitää.
Perusterveydenhuollossa tehtävät diagnostiset tutkimukset ja hoidot
Sokerirasitus; Laboratoriotutkimus KL 1483, Pt- Gluk-R1
Kahden tunnin sokerirasitus (75 g glukoosia). Normaali ateriointi edellisenä päivänä, tutkimus aloitetaan aamulla klo 8-10 yöllisen 12 tunnin paaston jälkeen. Verinäyte otetaan laskimosta. Viitearvot ovat laskimoplasmasta.
Poikkeavat arvot:
0 t 5,3 mmol/l
1 t 10,0 mmol/l
2 t 8,6 mmol/l
Sokerirasituksen indikaatiot:
Koe tehdään pääsääntöisesti kaikille raskaana oleville.
Sokerirasitusta ei tarvita, jos henkilö on;
Alle 25-vuotias, normaalipainoinen (BMI alle 26) ensisynnyttäjä (ensimmäisellä neuvolakäynnillä punnittuna!)
Alle 35-vuotias, normaalipainoinen (BMI alle 26) uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole ollut raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (makrosomian diagnoosi edellisen raskauden yhteydessä!)
Sokerirasituksen ajankohta:
Sokerirasitus tehdään 24-28 raskausviikolla 1. Dieettineuvonta ja omaseuranta on käynnistettävä viipymättä.
Raskausviikoilla 10-12 2, jos
Aiempi raskausdiabetes
BMI yli 35 raskauden alkaessa
Glukosuriaa aamuvirtsassa raskauden alussa (glukosuria on merkityksetön, jos sokerirasitus on normaali)
Tyypin 2 diabeteksen vahva sukutausta (vanhemmilla tai sisaruksilla on diabetes)
Henkilöllä on suun kautta käytettävä kortikosteroidilääkitys
Jos sokerirasitus on alkuraskaudessa normaali, toistetaan raskausviikoilla 24-28.
Toimintaohjeet neuvolassa, jos sokerirasitus on poikkeava:
Kaikille äideille annetaan ruokavalio- ja liikuntaneuvontaa 3, verensokerin kotimittausohjaus sekä jaetaan Diabetesliiton julkaisu "Raskausdiabetes - pidä huolta itsestäsi ja vauvastasi" (www.diabetes.fi 1)
Verensokerin kotimittaus aloitetaan heti neuvolasta saadun neuvonnan jälkeen. Ks. kotimittauskaavake 4.
Verensokereiden kotimittausten (2 viikon välein) lisäksi tehostettu neuvolaseuranta: painonnousun esto ja SF-mitan seuraaminen, motivointi, dieetti, liikunta.
Jos verensokeriarvot ovat kotimittauksissa normaalit (fP-Gluk aamulla alle 5,5 ja P-Gluk tunti aterian jälkeen alle 7,8 mmol/l) ja raskaudenkulku säännöllinen, riittää normaali neuvolaseuranta sekä kontrolli äitiyspoliklinikalla raskausviikolla 38
Jos verensokeriarvot kotimittauksessa ovat poikkeavat, tehdään lähete äitiyspoliklinikalle.
Aiheet erikoissairaanhoidon lähetteeseen äitiyspoliklinikalle
Poikkeava arvo sokerirasituksessa
verensokeriarvot kotimittauksissa normaalit ja raskauden kulku normaali, lähete äitiyspoliklinikalle raskausviikolla 38
poikkeavat verensokeriarvot kotimittauksessa, lähete äitiyspoliklinikalle heti, jossa tehdään hoitoarvio.
Glukosuria, joka ilmenee raskausviikon 36 jälkeen
Isokokoinen sikiö (SF mitta >+2SD)
Näppis:
Tilasin ite ajan netistä ja siel oli vaihtoehtona myös Tays (tuulensuun ja tullinkulman lisäks).Otin ajan sinne ku oli kaikista parhaita aamu aikoja, muuten ois menny vaikka kuinka pitkälle, jotta ois saanu sellasen joka sopii.
Joku muu kyseli viel koska tuloksia saa kysellä(en muista nikkiä). Mulle neuvolatäti sano että muutaman päivän päästä (vai oliko heti seuraavana päivänä) voi ite kysästä niitä jos kiinnostaa.
..molemmat vastaukset oli Näppikselle.Tässä menee jo itekki sekasin :D
Miinnu ja Himpula 25+6
Ja taas on tullut lueskeltua kuulumisia paljon, mutta kirjoittamaan ei ole ehtinyt.
Tänään olin äitiysneuvolassa, painoo on tullut - paljon. Eli on paljon työtä tiputtaa kilot odotus ja imetys ajan jälkeen. Niitä supistuksia on minulla tullut aina välillä säännöllisestikin muutamia tunteja kerralla, viimeksi perjantaina. Nyt sitten oli pehmentynyt paikat, voi toki johtua siitä kun on kolmas raskaus. Mutta toisessa ei kyllä supistellut tai pehmennyt tai mitään... Liikkeitä onneksi tuntuu säännöllisesti ja paljon. Työt on nyt sitten kuitenkin tehty vuosilomaan asti ja äippälomaan... pitää vaan malttaa levätä täällä kotona....
Jos muuten joku lääkäri ei välillä tee sisätutkimusta, niin ei kannata patistaa. Jos hän ei oikein osaa sitä tehdä, niin voi vielä laukaista synnytyksen tietämättään. Minulla omalääkäri ei sitä osaa tehdä, selvästi mieluummin on kirjoittanut sl:ää kuin tutkinut, joten nytkin odotin neuvola lääkärin vastaanottoa perjantaista keskiviikkoon, kun halusin lääkäriin, enkä "lääkäriin. Anteeksi sarkastisuus...
Kaks+ oli muuten julkaissut sen moottorilehden testin noista travel rattaista. Viggour ollut vuoden 2008 voittaja ja nyt parantunut vielä tuo selkänojan säädettävyys. JA kuten arvelin, emmaljungalla mainitaan testissä hyvin työlän adapteri. Meillä oli se sisaristuimen adapteri joskus, joten arvasin. Toisaalta testin tukevin ja vauva turvallisin ratasistuin, koppa ja runko. Ajattelin soittaa jäikö hulluilta päiviltä samaan hintaan vielä vigour -09, kun en siellä käynyt...
Nyt tuli lapset sisään, pitää ruokkia ja alkaa valvoon läksyjä.
En olekaan pitkään aikaan kirjoitellut, pikaisesti kyllä joka viikko käynyt lukemassa teidän juttuja. Oli viime viikolla muutto joka vei kaiken ajan ja voimat. Vieläkin pitäis viimeisille tavaroille paikka löytää. Pitää yrittää pääsiäiseks saada koti suht valmiiseen kuntoon et kehtaa ottaa kahvivieraita.
Neuvolalääkäri oli viikko sitten. Hb ei enää ollut enempää laskenut, tosin olen joka päivä rauta tabletteja syönytkin. Sisätutkimuksessa sanottiin että vauva on tosi alhaalla ja sen takia koko ajan on vessahätä ja painaa muutenkin kovin tuonne alas jonka vuoksi olo välil tukala. Oli lääkärin mukaan pää alaspäin. Muuta ihmeellistä ei siellä sitten ollutkaan.
Viikonlopun aikana oisko vauva sitten kääntynyt toiseen asentoon kun ei ollut enää mitään painontuntua alhaalla mitä ollut jo monta viikkoa. Oli meinaan 4d:ssä taas jo perätilassa. Ja nyt taas tänään tuo tuntuu painavan kovasti taas. No tiedä sitten mistä johtuu että yhtäkkiä hävis kokonaan noin neljäksi päiväksi tuo tunne ja nyt tänään taas tuli takas.
Tosiaan 4d ultrassa käytiin maanantaina :)
Ei suostunut vauva paljoo itseään esittelemään vaan yritti piilotella kasvoja kuin myös sukupuoltakin. Kasvoista saatiin sitten kohtalainen kuva, kovin oli mm.kädet koko ajan edessä. Ja samoin kun ekan kerran sukupuolta katottiin ni lääkäri sanoi että jos ei enempää suostu näyttämään niin ei sano sukupuolta 100% varmaksi vaikka tämä veikkaus sitten kuitenkin osoittautui oikeaksi kun sitä vielä myöhemmin katsottiin ja vauva suostui sieltä sen verran liikkumaan. Ensin oli tarkoitus pitää sukupuoli salassa, mutta enhän mä sitä osaa vaan heti olen kertonut ketä sitä on kysynyt ja kysymättäkin. Joten Poikahan se sieltä on tulossa :) Perätilassa oli.
Vauvan kohdalla kaikki oli kunnossa ja hyvin, mutta istukassa oli viikkoihin nähden kalkkiviiva (mitä ei vielä näillä viikoilla ole). Tupakkaa en polta joten lääkäri arvuutteli että johtuu mun omasta aineenvaihdunnasta että kalkkeutuu.
Joten nyt sitten lääkäri kirjoitti neuvolaan lapun jossa suosittelee loppuraskaudeksi seurantaa ja seuraavaa kontrollia viikolle 32.
Muuten istukan virtaukset oli ok.
Myös ensimmäisessä raskaudessa oli istukka jo kalkkeutunut vaikka synnytys tapahtui jo viikoilla 36 joten lieneekö samaa nyt sitten myös.
Mut hyvä et tuli tuolla 4d:ssä käytyä niin sai tämän tietää hyvissä ajoin ja että sitä nyt sitten aletaan heti kontrolloimaan.
Sellainen epäkohta sitten sieltä esiin tuli, mutta onneksi muuten kaikki kunnossa ja olihan se ihana nähdä poika vaikkei paljoa näytellytkään :)
Ja dvd:n tuosta sai myös itselle.
Äitiyspakkausta en ottanut, mut kommentoinpa sitä kumminkin.
Itse en tuosta uudesta tykännyt, vanha beige oli enemmän omaan makuun. Päädyin kuitenkin ottamaan avustuksen rahana joka jo viime viikolla tuli, aika nopeesti. Ja kaukalo sillä pitäis sitten hankkia, mutta taidan vasta toukokuun puolella sitä mennä katsomaan, aikaa kun vielä on.
Nyt myös sain vihdoin päätettyä milloin loman aloitan ja se alkaa sitten 4.5. Muutama lomapäivä jää sitten äitiysloman loppupuolelle. Joten täysiä työviikkoja olisi enää kaksi.
Lomaa odotellessa :)
Jeevi 27+4
Aivan kirjaimellisesti !!! Olin tänään sokerinrasituskokeessa, ja voi ei, se otti koville. Eilen söin viimoisen kerran klo.19 ja aamulla oli aika 7.30 labraan. Heräsin klo. 6.30 kamalaan nälkään-juuri tänä aamuna totta kait. Ja heikotti niin pirusti, kun lähdin tk:n. Se litku mitä annettiin, ei parhaalla tahdollanikaan maistunut kokikselle-sori vain- aivan jotakin sanoin kuvaamattoman kamalaa se oli. En meinannut saada sitä juotua, puoli väkisin, ja oksennus meinasi tulla. No kaikki meni kuitenkin hyvin, mutta viimeisen tunnin aikana alkoi vellomaan ja kylmähiki nousi pintaan :-// kotiin tullessa mittasin paineet ja pulssi oli 120, taisi tehdä sen kamalan olon. Testin jälkeen menin heti hampurilaiselle ja kahville :-)) Vauva tykkäsi sokeriliemestä, alkoi kovasti jumpata masussa sen litkun jälkeen. Paasto-arvo oli 4.6, mikä kuulemma ihan hyvä. Huomenna saan tietää vastaukset th-lta.
masuvaavi on ollut muutaman päivän ajan todella liikkuvainen. Eilen illalla yritti väkisin laittaa jalkaa masusta ulos, oli se hauskan näköistä. Esikko oli paljon rauhallisempi masu-kaveri, mutta silloin olikin se eteisistukka, liekö vaikutusta asiaan. Vaiko onko pojat tyttöjä riehakkaampia ? :-)) Epäilen että vauva edelleen on väärinpäin, koska potkut ainakin tuntuu tuonne oikealle kyljen alapuolelle, ja rakkoa edelleen painaa, ja wc:ssä saa ravata koko yön. Eli on poikittain, tai sinne päin.
Sisätutkimuksesta. Eikös Nla-lääk. kuuluisi osata tehdä sisätutkimus, koska se pitää tehdä lääkärikäynneillä, näin olen ymmärtänyt. Itse olisin jo suivaantunut, jos lääkäri ei tutkisi. Niin ja suivaannuinkin, kävin tk:ssa viime pe ja sain sairaslomaa ja tämä fiksu lääkäri istui paikallaan koko ajan ja kysyi vain onko kaikki sujunut hyvin ja liikkuuko vauva. No tällaista se on julkisella. Oma lääkärini osaa tehdä sisätutkimuksen, on tehnyt sen mulle muutamia kertoja, mutta nyt ei tainut jaksaa vaivautua.
Kaikille hyviä vointeja- koittakaahan jaksaa pian saamme ihanat vauvat syliimme ! t. emmi rv-28+2 + esikko 2v(uhmaa pukkaa, huoh)
Äitiyspakkauksesta vielä sen verran, että hyvä pakkaus on... mielestäni ensisynnyttäjien kannattaa se ottaa. Hyvä perussetti! Meillä kuitenkin on 2007 pakkauksesta lähes kaikki tavarat tallessa ja vaatetta muutenkin ehkä liikaakin, joten meidän ei ollut sitä järkevää toista pakettia ottaa. Kaikki vaatteet eivät voi olla kaikkien mieleen, joten on ihan ok, että vähän eri tyylistä paketissa. Uuden pakkauksen makuupussista olisin tykännyt kovasti, mutta tuo harmaa toppapuku olisi jäänyt käyttämättä meillä... Ok, ja olinhan jo ostanutkin alesta topan ensi talvea varten, heh! :p
Mulla on tosi paha raskausdementia, mikään ei tunnu pysyvän ajatusta pidempään päässä... jos en toimi heti kun tulee joku tehtävä asia mieleen, se unohtuu autuaasti. Toivotonta!
Meillä tänään Felicitaksessa 4d. Jonkin verran 4d kuvaa saatiin (myös dvd:lle) ja yksi paperikuva, josta ei voi todeta kuin, että tutulta tulokas näyttää... samaa näköä on kuin vastasyntyneenä oli siskossaan. Kohdun suulla ei ole mitään tapahtunut... ihme olisikin ollut jos olisi, koska mitään en ole havainnut. Kaulaa taisi olla vähintään 4,5 cm. Napsukka oli siirtynyt raivotarjontaan. Suurin osa liikkeistä tuntuu silti alhaalla... taitaa olla melkoisessa sykerössä tuolla, sekä kädet että jalat lähellä kasvoja. Painoarvio näillä viikoilla noin 900g ja syntymäpainoarvio taisi olla 3,7-3,8 kg. Kooltaan vastasi viikkoa vanhempaa. Sitä mieltä olen alkujaankin ollut, että oikea laskettuaika olisi ainakin pari päivää ns. virallista ennen.
Mukavaa pääsiäistä kaikille! Koittakaa lepäillä aina kun mahdollista tai lepoon tarvetta...
t. pikku2? & napsukka 25+3
Tulin toivottelemaan kaikille hyvää pääsiäistä, mukavaa säätä on ennustettu viikonlopulle, toivottavasti mahdollisimman moni pääsee ulkoilemaan.
Sitä vaan vielä kyselisin että milloinkas kukakin jää äitiyslomalle? Moni tuntuu pitävän lomia pois ennen äitiyslomalle jäämistä, minäkin kysyin sitä töissä mutta siihen ei kovin suopeasti suhtauduttu :( Eli taitaa jäädä sitten vanhempainvapaan perään ne pitämättömät lomat, niin tein esikoisenkin kanssa. Eli mun viimeinen työpäivä on 1.6.
NapNap rv 27+1
En jaksa Kelan sivuilta etsiä, kun ovat välillä (itselleni) vaikealukuiset, joten josko joku täältä tietäisi heti sellaisesta asiasta:
Eli sain eilen v. 2008 veroehdotuksen, johon ei tule muutoksia. Saanko äitiysrahan kuitenkin v. 2007 perusteella vaiko tämän uuden? Jos menee 2007 perusteella, valitsen 6 kk tulojen mukaan tuon laskennan. Ja tässä toinen kysymys: Lasketaanko se 6 kk taaksepäin lasketusta ajasta vai siitä, kun lähetän työnantajan laskelmat Kelaan? Täällä palstalla ollut vähän ristiriitaista tietoa.
Lomista sen verran, että itse jään virallisesti äippälomalle heti juhannuksen jälkeen 22.6 mutta meillä taas työnantaja vaatii, että pidän vähintään 2 viikkoa lomaa ennen poisjäämistäni. Olisin mielelläni jättänyt kaikki lomat vanhempainvapaan perään.
Misti74 rv 24+3
Aika harmaalta tuo aamu näyttää,mutta odottelen kovin jo pääsiäisvapaata ja samalla tulee vietettyä synttäreitä.
Tuossa joku oli kysellyt,miten se äitiysraha lasketaan. Elikkä vuoden 2007 verotuksen mukaan( on viimeisin valmistunut verotus,viime vuosi vielä kesken). Itse laitoin ruksin siihen,että laskevat sen 6 kk:n tulojen mukaan. Kela kuulemma itse katsoo,kumpi on sitten parempi elikkä onko tuo 6 kk:n tulot sen verran suurempia verrattuna viimeiseen valmistuneeseen verotukseen,että he maksaisivat sen mukaan. Meniköhän hiukan vaikeeks =).
Itse jään äippälomalle 25.5,ainakin näillä näkymin. Mutta voi olla että siihenkin tulee vielä muutos,kun tuo työpaikan toiminta loppuu ja lomat saa pitää/ottaa rahana. Tietenkin tuolle rahallekin olisi käyttöä,kun pikkuiselle tarvii hankkia vielä ainakin rattaat jossain vaiheessa. Ja elokuun alussa vietetään häitäkin,ihan pienimuotoisia tosin,mutta kyllä niihinkin sitä rahaa uppoaa.
Niistä sokeriarvoista vielä. Eilen testasin kerran ja aamulla aloitin oikein seurantaa tekemään. Sokeriarvot ovat enemmän alakanttiin kuin lähellä viitearvoja. Mutta testaillaan nyt sitten. Ja pääsenhän kohta taas vauvaa moikkaamaan ultran välityksellä =)
Marika ja toukka 28+0 (kyllä aika menee nopeesti,kohta on jo kesä =))
Napnap: Masu on ookoo, mikäli turhaa rasitusta ei oo tullu tehtyä.
Mutta jos on tullu tehtyä jotain, niin sitten se kipukohtaus iskee ja tosiaankin silloin ei voi ajatella liikkuvansa saati edes hengittävänsä....
Ja sit on ylämaha hellänä lopun päivää ja syömisille saa sanoa bye bye.
Näppis: Siis voi vitsi, toivottavasti kyse ei ois ainakaan mistään pöpöstä!
Mulla esikoista odottaessa, neuvolan täti päätti pistää mut väkisin kyseisiin testeihin.(vaikka sanoin sataan kertaan, et luotan siippani enkä usko et ois käyny salaa vieraissa yms)
No tietty sieltä tuli puhtaat paperit, mut kyllä pisti parisuhteen koetukselle tulosten odottelu..... Hormoonit + mielikuvitus, siinäpä vasta paketti!
Omassa navassa uutta on liitoskipujen tuntuminen persuksen puolella.
Liika istuminenkin tuntuu noissa luissa jo, kohta mä taidan olla täys invalidi ja makaan ´vaan sohvalla passattavana...Hah, sen päivän kun näkis!
T helga & jumppakuutio rv 27+1 (vai?)