Mikä saa ihmisen pysymään samassa työpaikassa kymmeniä vuosia?
Varsinkin, jos kummoisia ylenemismahdollisuuksia ei ole.
MIetin vain omien vanhempieni ikäluokkaa (n. 60-vuotiaat), joista monet tietämäni ovat olleet jopa 40 vuotta samalla työnantajalla. Samalla paheksutaan ja ihmetellään nuorempia, jotka vaihtavat työpaikkaa noin viiden vuoden välein.
En minä ainakaan jaksaisi hiissata joka ikinen aamu seuraavat kolmekymmentäviisi vuotta saman leipäpuun juurelle. Jaksaisitteko te? Ei nyt sinänsä, että se nykyään olisi useinkaan mahdollista, mutta olisiko se teistä hienoa ja tavoittelemisen arvoista?
Kommentit (28)
Mä oon ollut kohta 10v samassa duunipaikassa ja aion jatkaa hyvillä mielin niin pitkään kuin mahdollista (kiitos kilpailutusten, niin tulevaisuudesta ei koskaan tiedä).
Hieman oon ylentynyt, mut ylemmäs ei pääse enää eikä liksakaan juuri yleiskorotuksia enempää nouse. MUTTA hyvät työkaverit ja pomot sekä mukava ja antoisa duuni. Siinä se. Miksi vaihtaa, jos viihtyy??
ja ikää vasta päälle 30 eli katson voivani kommentoida tätä. Itse viihdyn hyvin työssäni, olen voinut isossa talossa vaihtaa hommia talon sisällä ja saan nykyisessä toimenkuvassani tasaisesti uusia haasteita ja oppimista. Saan koulutusta. Esimies on todella hyvä, reilu ja oikeudenmukainen. Henkilöstöedut ovat hyvät. Jos vaihtaisin paikkaa, voisin saada palkkaa lisää, mutta menettäisin esim. lomissa todella paljon, arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Joku sanoi, ettei palkankorotusta saa kuin vaihtamalla paikkaa, mutta minun kohdallani se ei ole näin. Olen saanut korotuksia muutaman kerran jopa niin, että esimies on tullut sanomaan, että laitetaan palkkaan lisää sen ja sen verran, koska olet hoitanu hommat niin hyvin ja osaamisesi on kehittynyt.
Pienen lapsen äitinä myös työmatkaan kuluva aika on iso asia arjen pyörityksessä. Työpaikkani on niin lähellä kotia, että se on jo yksi asia, miksi en halua siitä luopua. Jos päättäisin hakea uutta työtä sillä periaatteella, että työmatkaan käytettävä aika ei saa pidentyä, niin eipä jää paljon vaihtoehtoja.
Lisäksi ala on sellainen, että taantuma ei tänne ensimmäisenä pure, joten työ on aika varmalla pohjalla.
Työssäni on matkustelua hyvin kohtuullisesti ja jos hakisin uutta paikkaa, tarjolla on paljon sellaisia duuneja, joissa täytyisi matkustella paljon, ja pienen lapsen äitinä se ei oikein sovi elämäntilanteeseeni juuri nyt.
Tässä ensimmäisenä mieleen tulevat syyt pitkälle uralle samassa talossa. Ja sille, että en edes kauheasti sunnittele vaihtavani paikkaa.
Mieheni on lääkäri ja hän tulee tekemään saman leipäpuun juuressa töitä koko ikänsä. Työ on kuitenkin niin monipuolista ja joka päivä tulee eteen uutta, että tuskin se mikään ongelma on.
Itse olen ollut samalla työnantajalla 11 vuotta ja voisin kuvitella olevani vaikka eläkeikään asti samalla työnantajalla. Olen saanut tehdä erilaisia töitä ja haasteita riittää. Työ on monipuolista ja muuttuu koko ajan.
Työpaikka on lähellä kotiani ja työkaverit ihania. Siinä kaksi tärkeintä syytä.. palkka on keskimääräistä huonompi, mutta hyvin tullaan toimeen. Kun ei töissä ole kamalaa stressiä, jää aikaa ja intoa harrastaa lasten kanssa enemmän.
olen olut tällä työnantajalla 10 vuotta olisin mieluusti vaikka eläkeikään saakka. Toisaalta olisi kiva, että yritys olisi suurempi ja toimiala myös. Toki, jos vastaavan alan yrityksiä olisi Suomessa muitakin, niin varmaan vaihtaisin jossain vaiheessa.
-Haasteet: työssäni tapahtuu jatkuvaa kehitystä ja oppimista. Olen kyllä myös edennytkin.
-Muita tämän toimialan töitä ei ole Suomessa tarjolla.
-Hyvä palkka ja inhimilliset työajat.
-Hyvä esimies ja kiva sijainti. Siisti sisätyö.
-Ylpeys oman osaamisen kehittymisestä. Tähän ei voi tulla suoraan koulusta, vaan tämä ala opitaan töissä.
Sen lisäksi, että pidän työni sisällöstä, työkavereista, työmatkan lyhyydestä, vapaudestani sopia lomat toiveideni mukaisesti ja joustavuudesta, sekä jossain määrin myös palkasta, niin en myöskään ole mikään hyvä riskinottaja. Minulla on nyt vakituinen työpaikka: mitä jos vaihdan paikkaa eli irtisanoudun tästä ja huomaankin jonkun ajan päästä tehneeni väärän valinnan? Jos en viihdykään uudessa paikassa, jos siellä työyhteisö on huono, jos siellä tehdäänkin leikkauksia ja joudun työttömäksi? Kyllä perheellisenä ihmisenä arvostaa myös turvallisuutta ja vakautta.
Olen ollut nykyisessä työpaikassani n 10 v, kävin kilpailijalla, olin vajaa 1/2 vuotta ja tulin häntä koipien välissä takaisin.
Samaa duunia on joka paikassa, mutta ns vanhana työntekijänä tunnen talon, talon tavat, kollegat, asiakkaat jne.
Työ mun alalla on lähes joka paikassa samanlaistan, pienissä firmoissa joutuu tekemään työnsä a-stä ö.hön, meillä täytyy tehdä vaan se tuottavin osa, muut tekee eri osasto, saan tehdä sen kivoimman osan.
Uskoisin että voisin tehdä tätä työtä eläkeikään saakka.
Taloudellinen turvallisuus, meitä ei taantumat hetkauta. Hyvät edut, erittäin itsenäinen ja joustava työpaikka.
Mielenkiintoinen, vaihteleva työ, jossa lisäksi pystyy kehittymään koko ajan ja ottamaan uusia haasteita - tämä ei ole koko ajan "sitä samaa", vaikka toki tietyt rutiinitkin on. Olen lisäksi saanut hyvin pitkälle rakentaa työnkuvaani omien taipumusteni ja oman osaamiseni mukaan, osan tehtävistä voinkin sitten ulkoistaa.
Hyvät edut, erittäin itsenäinen ja joustava työpaikka.
Tämä on ensimmäinen vakituinen työpaikkani ja olen täällä lähes "kuin kotonani".