Lapsen jäähylle laittaminen
Miten teillä on jäähyt toimineet vai toimivatko lainkaan? Millainen käytäntö niiden kanssa on? Saako montakin varoitusta ensin vai lentääkö suoriltaan jäähylle? Mistä asioista ylipäänsä käytätte jäähyä rangaistuksena? Entä minkä ikäisille lapsille? Kuinka pitkiä aikoja?
Kiinnostaa tietää, koska meillä ajoittain hyvinkin kuriton rasavilli, joka ei pahemmin kielloista piittaa. Jäähyä olemme kerran kokeilleet ja se toimi.
Kommentit (4)
Se toimii n. kaksivuotiaasta alkaen. Eli jos ei tottele käskyä n. kolmannesta kerrasta, joutuu nurkkaan tai jos tekee jotain tosi ilkeää. Nurkassa pitää seistä kunnolla, sieltä ei kurkita eikä räplätä seiniä. Aikaa en ole koskaan ottanut mutta varmasti maksimissaan se min / ikävuosi. Jos nurkassa itketään tai huudetaan, niin sanotaan että aika alkaa vasta kun siellä ollaan kunnolla.
Kun lapset olivat sen verran pieniä, ettei seisominen nurkassa onnistunut kunnolla kun ei jaksanut keskittyä, jäähypaikkana oli keittiön lattia. Eli lattialla piti istua rauhassa ja se tehosi tosi hyvin :)
reilu 2v voi aloittaa, kuten muutkin on maininnut. Minä sanon pari-kolme kertaa, riippuen asiasta, lasken yleensä myös kolmeen ennenkuin jäähylle joutuu, jos kolmeen laskiessa lopettaa/pyytää sievästi anteeksi/muuten tilanne selviää, niin ei tarvitse mennä jäähylle, mutta muuten joutuu istumaan alimmalle portaalle (sisällä tietysti), siinä pitää istua sen aikaa kun sanon (minuutti/pari). Hyvin toimiva keino, ja lapsi joutuu miettimään mitä tuli tehtyä.
Meillä jäähylle joutuu esim. liiasta riehumisesta, tappelemisesta (veljekset harrastaa tätä..), kiusaamisesta (sisarukset nahistelee ja kiusaa tahallaan toisiaan), sekä silloin jos tekee muuta riittävän hölmöä.
Parivuotiaasta meilläkin on sitä harrastettu. Lapsi istuu portailla keskellä taloa miettimässä tekosiaan ja rauhoittumassa. Hänelle ei puhuta jäähyn aikana. Jäähyn jälkeen kerrataan mitä tuhmaa lapsi teki ja pyydetään anteeksi. Jäähylle mennessäkin sanotaan mistä jäähy johtuu.
Jäähyä tarvitaan nykyisin (5 v) kovin harvoin (keskimäärin yksi tai kaksi kertaa kuukaudessa), sillä jo pelkkä uhkaus jäähystä riittää. Varoitan aina kerran ja jos ei lapsi vieläkään tottele jäähy tulee. Olen siis mahdollisesti sanonut asiasta jo monesti, mutta annan selkeän varoituksen ("jos et nyt pue niin menet jäähylle") ennen kuin jäähy olisi edessä.
Jäähylle joutuu myös selkeästi pahasta teosta, jonka lapsi on tehnyt tahallaan. Esim. lyö pahasti pikkusiskoa.
Uhmakausilla on jäähyilty enemmänkin. Joskus monta kertaa päivässä.
mulla on varotus ja sit jäähylle. esim. tavaroiden heittely tai joku pahempi...jos esim ei mene käsipesulle ni sit sanon kolmesti jos ei tapahdu ni miettimään . sen verran kun ikävuosia minuutteja. mulla on myös käytössä viiteenlasku jos ei esim tule mun luo ni lasken viiteen ja sit ite haen...