Jos äitini rahoittaa jatkuvasti työttömän veljeni elämistä, voinko vedota ennakkoperintöön?
Kommentit (46)
Suomi on vapaa maa ja jokainen saa toimia niin kuin parhaaksi näkee.
Hyvä ap äitisi omaisuus EI ole sinun.
Jos hän päättää hassata vaikka pajatsoon koko omaisuutensa niin voit vain katsella vierestä ja paheksua.
Äidilläsi ei ole mitään velvollisuutta säästää omaisuuttaan sinulle tai kenellekkään muulle. Eikä sinulla ole oikeutta vaatia sitä.
Eikö ne ole äitisi rahat? Eikö hän eläessään saa käyttää niitä juuri niin kuin haluaa? En kyllä ikinä osaisi olla kateellinen almuna annetusta rahasta jos veljeni olisi pitkäaikaistyötön... olisin vain onnellinen etten itse ole siinä asemassa.
Rankaiset samalla lapsiasi jos kiellät heiltä muutoin hyvän mummin.
Eipä varmaankaan.
Jos ostaa veljelle ruokaa tms. niin siitä ei paljon todisteita jääkään. Tietysti jos antaa auton, niin sit voi jo jollakin.
Niin ja jos taas siirtää rahaa joka kuu, niin sit jos menee yli 100 euron, niin voi jo verottaja kiinnostua ja lätkäistä lahjaveron.
leipäjono kutsuu ja diakoniatyön avustukset.
Työtön veljeni on tälläkin hetkellä naapurikaupungissa hotellissa ja ryyppyreissulla ja äitini maksaa veljen vuokrat ja laskut sekä ostaa ruuan kun luuseri ryyppää koko 390€:n päivärahansa.
No, tiedän ainakin että äitini ei ole tervetullut meille lapsenlapsiaan katsomaan.
vastuulliseksi ihmiseksi kasvattaa. Ei tarvitse lasteni sitä mummia tuntea
Kylläpä sulla ap on tosi terve ja aikuinen suhtautuminen asiaan! Siis rankaiset omia lapsiasi asian takia! Hohhoijaa, unohda ne rahat ja anna lastesi nautti mummon seurasta. He ovat syyttömiä tähän aikuisten ainaiseen, ällötävään rahariitaan... Ja oletko yrittänyt tukea veljeäsi, kun hän on työtön? esim. pääsemään eroon viinasta?
noin kurjaa? Eikö kumpikaan ole löytänyt töitä? Miksi? Olen joskus joutunut pyytämään pientä vippiä vanhemmiltani ja minusta se on ollut äärimmäisen noloa kun olen jo kolmekymppinen... maksoin takaisin heti kun pystyin. Kuulostaa epäreilulta että toista lasta avustetaan ja toista ei jos molemmat ovat syrjäytyneitä mutta herää kyllä kysymys miksi ette hoida itse toimeentuloanne...?
mutta sillä ei ole äitiyspäivärahaan juurikaan merkitystä
silittää vaan päätä mitä enemmän veljeni toilailee. Paskat, panen välit poikki koko lähisukuun, samanlaisia juoppoja kaikki
Olet ap katkera ja pahansuopa.
Jos äitisi toimet sinua noin paljon häiritsee juttele hänen kanssaan, sano että sinua häiritsee että elättää aikuista poikaa ja sinusta tuntuu että sinulle kuuluvaa perintöä jaetaan pois.
Iske faktat tiskiin että molempia on tuettava tasapuolisesti ja sitten ehdot mitä sitten jos niin ei tapahdu. Listaat ettei saa tavata lapsiasi jne.
En kyllä käsitä sinun ahneuttasi mitenkään. Olisit tyytyväinen ettei sinulla ole alkoholiongelmaa ja pystyt omat asiasi hoitamaan. Veljeäsi voisit rakastavana siskona ohjata hoitoon ja pois riippuvuuksista. Vai onko niin että olet ollut kade veljellesi jostain syystä koko ikäsi.
kun veljeni pistää saman rahan kurkusta alas yhdessä päivässä, jolla minä elän viikon
Ihan hämärä lähtökohta aikuisilta.
Itse asiassa rahaa ei saa Suomessa lahjoittaa toiselle rajoituksetta ilman, että lahjan saaja joutuu maksamaan lahjaverot.
Jos samalta lahjan antajalta saatujen lahjoitusten yhteisarvo ylittää 4000 e yhteensä kolmen vuoden aikana, pitää siitä tehdä verottajalle ilmoitus ja I veroluokassa (lähisukulaiset ja puoliso) maksaa 100 e + 7 % 4000 e ylittävältä summalta.
Eli periaatteessa 112 e tai suurempi lahjoitus kuukausittain jo edellyttää lahjaveron maksamista. Tämä tiedoksesi AP!
elämänhallinnassa ongelmia ja viina vie
kenties ei omaa perhettä eikä lapsia - vaihtaisitko osia.
Ymmärrä hyvä ihminen ettei veljesi elämä ole luxusta jos on viinakoukussa.
Hae itsellesi apua. Olet raskaana ja neuvolassa on psykologi jonka kanssa voisit käydä juttelemassa asioistasi. Toivon että voisit itse havaita ne hyvät asiat mitä elämässäsi on esim. lapsi/lapset.
Uskon että olet raskaana suunnitellusti vai kävikö vahinko. Luulisi että kaikki tietää ehkäisystä.
Usko pois että asennemuutos auttaisi näkemään oman elämäsi valopilkut. Lisäksi riittää että on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteet siis perustoimeentulo.
Katkeralla asenteella myrkytät myös lastesi mielet.
Eli periaatteessa 112 e tai suurempi lahjoitus kuukausittain jo edellyttää lahjaveron maksamista. Tämä tiedoksesi AP!
Eli jos äiti maksaa vaikka 300e vastikkeen ap:n veljelle kuukausittain mutta suoraan taloyhtiölle niin se ei ole lahjaa vaan aikuisen lapsen elatusta. Eli tästä ei verottajalla ole mitään sanottavaa.
Eli jos äiti maksaa vaikka 300e vastikkeen ap:n veljelle kuukausittain mutta suoraan taloyhtiölle niin se ei ole lahjaa vaan aikuisen lapsen elatusta. Eli tästä ei verottajalla ole mitään sanottavaa.
Koska kyseessä ei ole elatusvelvollisuus (äiti ei ole elatusvelvollinen täysi-ikäisestä lapsestaan), katsoo verottaja esim. vastikkeen maksun muodostavan velkaa (lapsi velkaantuu vanhemmalleen), ja sekin pitää ilmoittaa verottajalle. Jos velkaa ei sitten aikanaan hoida pois, niin kyse oli lahjasta, josta pitää maksaa lahjavero.
Näin ainakin jokunen vuosi sitten tulkittiin oikeudessa asiaa omalla kohdallani, kun "elätin" avopuolisoani vuosia. Koska emme olleet naimissa, ei elatusvelvollisuutta ollut, ja eron tultua, kun pystyin rahaliikenteemme osoittamaan, ex-mieheni todettiin velkaantuneen minulle ja asia ratkaistiin näin oikeusistuimessa.
ei verottajalle ilmoitteleminen pajoa auta. Äitisi rajoa, tekee omillaan mitä tykkää.
Vanhemmilla on nimittäin oikeus elattaa vielä aikuisiakin lapsia ilman että se katsotaan lahjaksi tai ennakkoperinnöksi olettaen että lahjat eivät ole yksittäisiä isoja lahjoja.
Äitisi voisi esimerkiksi maksaa veljesi asunnon vastikkeet/vuokran koko vuoden ajalta ja se ei olisi lahja. Hän voisi myös sopia kaupassa "piikistä" eli että veljesi saisi ostaa hänen piikkiinsä kaikki ruokaostokset. Jne jne.
Vain jos äitisi antaisi veljellesi ison rahasumman könttänä "muuten vaan" niin kyse olisi lahjasta (joka voitaisiin ajatella myös ennakkoperinnöksi).
Ap hyvä - muistathan että voit itsekin olla joskus työttömänä...