miten kukaan pärjää kotihoidontuella?
Siis hermo menee kohta tähän elämiseen. Olen ollut jo tovin kh-tuella kotona ja rahat ei meinaa perheessämme millään riittää. Yhteensä saamme miehen kanssa nettona tällä hetkellä n. 2000e josta jo 1000 e menee asumiseen. Sitten kaikki auto+vakuutus+sähkö ym laskut niin rahaa jää kuussa max 400 e ruokaan. ja sillä pitäisi ostaa siis myös vaipat pesuaineet ja tarpeen mukaan kausivaatteet lapsille.
Miten te muut saatte rahat riittämään?
joo ja meillä siis syödään puuroa ja tehdään ruoka itse. Ei eineksiin ole todella varaa yms.
äiti isä ja kaksi leikki-ikäistä
Kommentit (12)
Itsepähän on hankittu liian kallis asunto tähän tilanteeseen nähän (pakko mennä syksyllä töihin. onneksi on vakityö odottamassa) Ei toimeentulo ym tukia saa jos toinen on kuiten ihan normi palkkatyössä ja isot asumismenot johtuvat isosta asuntolainasta.
ja 2:lle et sitten vissiin tiedä mitä on rakkaus? Olen valinnut mieheni ihan jollain muulla perusteella kuin palkan. Hän nyt ei tienaa sitten kun reilu 2000 brutto mutta enpä minäkään yliopistotutkinnostani huolimatta tienaa juuri enempää töissä ollessani.
Vinkkejä?
ap
kotihoidontuella". Kai ymmärrät, että suurella osalla ei ole samanlainen tilanne kuin teillä. Monet myös ottavat huomioon hoitovapaakauden tehdessään asuntosuunnitelmia yms... En kuitenkaan arvostele teita, vaikka ette olekaan näin tehnyt, aloituksesi on vain uskomattoman typerä akateemisen ihmisen tekemäksi.
halvempaan kämppään. siinähän sitä eniten säästää. meillä samat tulot ja 4 hlöä taloudessa mutta asumismenot vain 400e.
toi kakkosen mielipide kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. saatanan porvaripaska.
mutta sinä olet ilmeisesti eri maailmasta. Kyllä mun ystävä piirissä on muitakin akateemisia jotka joutuu tosi tiukille hoitovapaakausina.Täällä meilläpäin toi halpa asuminen ei myöskään oikein onnistu, ei sellaista oikein ole tarjolla. Oman tuttavapiirimme mittakaavassa tulomme ja menomme ovat aika tavanomaiset. Ajattelin nyt vaan ihan kysyä josko joku osaisi kertoa jotain ajatuksia tai jos löytyisi kohtalotovereita. Sinä ökyrikas 2 et taida sellainen olla.
Köyhä ja akateeminen (sellaista se siinä paljon kadehditussa kutsumusammatissa on!)
samanlaiset tulot kuin teillä. Pärjätään, mutta kaikki raha kyllä meneekin. Ja pahan päivän varalle on säästössä muutamia tonneja, mutta niitä käytetään vain hätätilanteessa. Ollaan karsittu kulut minimiin, mutta ihan hyvää ja terveellistä ruokaa pystytään ostamaan kaupasta. Lapsille olen ostanut vaatteita kirpputorilta, mutta niin ostin silloinkin, kun tuloni olivat suuremmat. Miehen kanssa harrastetaan kuntosalilla käymistä, joka on onneksi ilmaista (työsuhde-etu) ja ulkoilua. Syksyllä minun on tarkoitus palata töihin . Itse asiassa olen tykännyt tästä "kituuttamisesta", kun tiedän, että syksyllä on taas enemmän rahaa käytössä, kun oma palkkani on varsin hyvä. Eipähän tule ostettua mitään tuirhaa/mielitekoja, kun ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Me asutaan omakotitalossa, josta lyhemmämme lainaa 1100 euroa kuukaudessa. Kyllähän tässä joutuu rahoja aina laskemaan, että ne varmasti riittävät kuun loppuun. Mutta niin ihana on olla lasten kanssa kotona, että en tästä onnesta luopuisi. Niin pienen hetken he ovat pieniä... ja minä ehdin homehtua töissä seuraavat 30 vuotta!
Kyllä silläkin rahalla selvis kun oikein kiristi. Tosin, meil ei kyl asumismenot oo koskaan ollut tonnia, vaikka vuokran lisäisi sähköt. Autokin meil silloin oli, muttei siitä pystynyt maksamaan edes "puolikaskoa". Ei silloi voinut mitään lehtitilauksia ottaa. Vaatteet perheelle ostettiin kirppareilta tai alesta. Aina ostettiin mahdollisimman halpaa ruokaa.
Vaikka elämä tuntui silloin kurjalta, nyt kaipaan aikaa lasten kanssa. Tuntuu tosi kurjalta, että päiväkodin tädit viettää päivässsä enemmän aikaa lasten kanssa kun minä :(
Miehen netto 3200-4000e kuukaudessa. Mulle tulee lapsilisät. Tiukkaa tekee eikä voi ostella mitä huvittaa, mutta en vaihtaisi töihin kodin ulkopuolella.
Juuri tuollaista kannustusta kaipasinkin. Totta se on että lapset kyllä palkitsee tän kotonaolemisen. Toi oli kans hyvä pointti että osaa sitten nauttia kun tulee ne taloudellisesti paremmat ajat. Ja sekin on totta että monta turhaa hankintaa on jäänyt tekemättä. Esim itselle en pariin vuoteen oo ostanu kun yhdet farkut ja 2 paitaa (nekin lahjarahalla) ja hyvin on näinkin menny. sitä paitsi on ekoakin kun aika ei kulu shoppaillen.
:) ap
lapsilisät. Miehellä on hyvä palkka, ei tosin ollut silloin, kun itse sain kotihoidontukea. Hyvin pärjättiin silloinkin. Rahaa jää nykyisin jopa sijoittamiseen.
viestiä siitä, että kodinhoitotukikin pitää saada korotettua siihen 550€ mihin minimi äitiyspäiväraha nousi, eli työttömien tasolle. Se nyt olisi jo kohtuullista!! Ei ne tiedä mitä kansa haluaa, jos niitä ei patistele siellä argadianmäellä. Ja sisaruslisiin myös korotus!! Kyllä kaikilla pitäisi saada olla taloudellinen mahdollisuus hoitaa pienimmät lapset ainekin 1,5 vuotiaaksi kotona!!
oikein meinaat?
Meillä miehen tulot 4000 netto ja asumiskustannukset 1000 euroa. Oikein hyvin pärjään kotihoidontuella kiitos kysymästä.