Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö virpojalla olla noita-asu vai voiko mennä tavallisissa vaateissa?

Vierailija
04.04.2009 |

Itse vartuin Itä-Suomessa ja tavallisissa vaatteissa virvpttiin

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan nyt kaikille selväksi?

Vierailija
22/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pukeudun aina noidaksi tai joksikin olen ollut noin 5 vuotiaana kerran kissakin  mutta tänäänkin olen noita :) Mutta eihän se nyt pakko ole pukeutua jos ei halua olen nähnyt paljon virpojia joilla ei ole asua mutta itse käytän :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan typerää olla käytämättä asua. Koko ideasta menee maku ja jos näkisin tavallisissa vaatteissa olevia penskoja oven takana niin kerjääminen tulisi vaan mieleen. Pitäs se vähän panostaakkin muutakun koristella muutama karahka. Ite pukeuduin aina äidin avustuksella ja se se vasta mukavaa ja jännittäväö oli kun sai näyttää noidalta.

Vierailija
24/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trullit eli noidat ovat länsisuomalaista perinnettä ja oli eilen lauantaina liikkeellä, virpojat ovat karjalan ortodokseilta saatua perinnettä jolla uskonnollinen Raamattuun pohjaava tausta. Siis nyt on sekoitettu nämä kaksi. En usko että asulla on väliä mutta noidathan asui kyöpelivuorella ja oli pahoja joten muu kuin noitapuku ehkä kivempi.

Vierailija
25/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trullit ovat virponeet täällä Etelä-Pohjanmaalla sen nelisenkymmentä vuotta, kun minä olen perinteen piirissä ollut :)

Vierailija
26/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuuluu panostaa lapsen pukeutumiseen. Virpominenhan on meillä nykyään vähän niin kuin Amerikassa Halloween. Jos ei ole asua, mulle ainakin tulee sellainen kuva, että ei ole jaksettu panostaa. Ei noitana tarvitse mennä, muuksikin voi pukeutua tai laittaa esim. vaan juhlavaatteet. En omissa kuraisissa haalareissa päästäisi virpomaan...

Vierailija
27/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 12:03"]

Minusta ihan typerää olla käytämättä asua. Koko ideasta menee maku ja jos näkisin tavallisissa vaatteissa olevia penskoja oven takana niin kerjääminen tulisi vaan mieleen. Pitäs se vähän panostaakkin muutakun koristella muutama karahka. Ite pukeuduin aina äidin avustuksella ja se se vasta mukavaa ja jännittäväö oli kun sai näyttää noidalta.

[/quote]

Riippuu ihan siitä, missä päin Suomea on. Karjalassa (ainakin osassa) varmaan ollaan sitä mieltä että on typerää virpoa naamiaisvaatteissa, muualla taas saatetaan ihmetellä jos ei ole pukua. Jokin aika sitten siellä missä ylipäätään pukeuduttiin oli vain noitia, nyt ilmeisesti muutkin puvut ovat yleisiä. Silloin kun äitini on ollut lapsi, Varsinais-Suomessa ei ollut virpojia ollenkaan, oli vain nuuttipukkeja jotka kiersivät loppiaisena.
Perinne elää ja muuttuu. Ortodoksit virpoivat normivaatteissa, länsi-suomalaiset eivät virponeet mutta pukeutuivat noidiksi. Joulun jälkeen oli nuuttipukkeja, jotka vetivät turkin väärinpäin päälle ja kiersivät taloissa "karkki vai kepponen" meiningillä - paitsi että kiertäjät olivat nuoria miehiä, karkki oli olut, ja kepponen saattoi olla isokin vahingonteko. Siitä sitten kehittyi nykyinen nuuttipukkiperinne, jossa lapset laulavat että saisivat karkkia (perinne ei enää elä kuin muutamassa paikassa).

Kansanperinne muuttuu. Nykyinen ottaa vaikutteita myös Halloweenistä. Ei ole oikeaa ja väärää tapaa tehdä.

Vierailija
28/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna tai avaa ovea niille, jotka eivät ole panostaneet. Menee maku kun ei voida nähdä vaivaa!

välillä ilman niitä oksiakin kehtaavat virpoa!

Vierailija
29/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti siitä, missä päin asut. Kannattanee kysyä ennemmin naapureilta tai muilta vanhemmilta kuin täältä.

Tavallisissa vaatteissa ei minusta missään tapauksessa voi mennä, tosiaan juhlavaatteissa, noitana, pupuna tms. ehdottomasti, paikkakunnan kulttuurista riippuen.

Vierailija
30/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani mentiin tavallisiin siisteihin vaatteisiin pukeutuneena kyläilemään isovanhempien luo ja samalla virvottiin. Emme käyneet vain ovella kääntymässä. Näin Helsingissä.

En vastusta tätä itselleni uudempaa perinnettä, että tuntemattomia virvotaan, mutta mielestäni silloin pitää olla pukeutunut ja nähdä hieman vaivaa palkkansa eteen. "Sotamaalausta" ei tarvita, mutta jotain pientä rekvisiittaa edes.

Vierailija
31/31 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pliis, unohtakaa koko virpomiset. 80% naapureista pitää sitä ärsyttävänä kerjäämisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi