Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö virpojalla olla noita-asu vai voiko mennä tavallisissa vaateissa?

Vierailija
04.04.2009 |

Itse vartuin Itä-Suomessa ja tavallisissa vaatteissa virvpttiin

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TODELLAKAAN pukeuduta noidiksi, vaan omissa vaatteissa virvotaan ELI toivotetaan siunausta.

Noidiksi pukeutuminen on sekoitus trulliperinnettä.

Vierailija
2/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeksi virponut reilut 40 vuotta sitten.

Lapseni ovat jatkaneet aitoa perinnettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naamassa on jo valmiiksi viistoista syylää ja leuasta kasvaa pitkää karvaa niin noitapukua tuskin enää tarvitaan ollenkaan.....

Vierailija
4/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noidat länsisuomalaisperinne, joita on yhdistetty myöhemmin. Mutta onko kuitenkin tavatonta, että nykyään virpoja ei pukeudu noidaksi? -ap

Vierailija
5/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeksi virponut reilut 40 vuotta sitten.

Lapseni ovat jatkaneet aitoa perinnettä.

Länsi-Suomessa trulliperinne ja itä-Suomessa ortodoksinen (ei noitia!), nykyinen sekamelska eli voi mennä asussa tai ilman. Mun mielestä tärkein on osata loru! Ja vitsankin eteen vois olla vähän vaivaa nähty, niin että palkka on ansaittu.

Vierailija
6/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut vastaan yhtään pukeumatonta, enkä oikein tykkäisi, jos tulisivat pukeutumatta virpomaan...

noidat länsisuomalaisperinne, joita on yhdistetty myöhemmin. Mutta onko kuitenkin tavatonta, että nykyään virpoja ei pukeudu noidaksi? -ap

Vierailija
7/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittäisi ilahduttamaan ja se loru. En ole edes kertonut, että virpoja voi saada palkkion. Toivoisin, että lapsi rohkaistuisi vähän ja siksi ehdotin hänelle virpomiskierrosta naapurustossa. Onko se noitapuku siis se tärkein juttu, jota ilman ei kannata lähteä? -ap

Vierailija
8/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/ap

Vierailija
9/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä villatakki jos tarkenee, huivi päähän jne.

t. se 40 vuotta sitten virponut

Vierailija
10/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt tuli ongelma. Päiväkodissa oli sanottu, että ei saisi pukeutua noidaksi, kun virpoo. En tiedä,mistä on kyse, lapset ei osanneet selittää, mutta selittävät nyt vain, että en halua pukeutua noidaksi, kun ne on pahoja.

Joten jätetäänköhän virpominen väliin vaikka oksat on tehty (ja into on kova) vai "pakotanko" pukeutumaan noidaksi? Epäilen, että niin kuin tossa joku kirjoitti, ihmiset ei ehkä edes tykkää, jos menee pukeutumatta virpomaan.

Vierailija
11/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa oli sanottu, että ei saisi pukeutua noidaksi, kun virpoo.

Vierailija
12/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noidan lisäksi voi pukeutua vaikka kissaksi, pupuksi jne

Vierailija
13/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmusunnuntai ja virpominen

Nykyisin luterilaistenkin joukkoon levinnyt virpomisperinne on karjalaisperua. Sana "virpo" tulee muinaisvenäjän pajunoksaa tarkoittavasta sanasta "verba». Täkäläiset palmujen korvikkeet, koristellut pajunoksat viedään Lasaruksen lauantain iltana vigiliaan siunattaviksi, ja palmusunnuntain aamuna lapset kiertävät virpomassa, toivottamassa terveyttä ja Jumalan siunausta. Evakkojen mukana ympäri Suomea levinnyt virpomisperinne on sekoittunut länsisuomalaiseen tapaan pukeutua trulliksi, noidaksi, pitkänäperjantaina. Uskottiin, että pahan voimat mellastivat, kun Kristus makasi haudassa. Perinteiden sekoittumiseen liittyy selvä ristiriita: kansanuskon ilkeät noidat käyvät toivottamassa Jumalan siunausta siunatuilla virpovitsoilla. Virpojien, pääsiäisen ensimmäisten airuiden ei siksi pitäisikään pukeutua ainakaan noidiksi. Karjalassa talon emäntä herättyään virpoi ensin koko perheen ja sitten lehmät, isäntä kävi virpomassa hevoset. Kirkkoon mentiin virpovitsat kädessä ja kotiin tultua ne pantiin ikonin taakse ja säästettiin seuraavaan virposunnuntaihin asti. Virpopalkat annettiin lapsille vasta pääsiäispäivänä, ja palkkana oli tavallisesti muna. Kreikassa laakerinoksat toimittavat palmunoksien virkaa: niitä jaetaan liturgian lopussa. Palmusunnuntain ruokapöytää juhlistaa perinteisesti kala, jota kreikkalaiset eivät syö suuren paaston aikana ollenkaan. Karjalassa palmusunnuntaina syötiin tavallista runsaampi paastoateria.

Ei kyllä tartte pukeutua, mutta saa kin... Aika lailla sekamelskaksi menneet idän ja lännen perinteet...

Vierailija
14/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että alunperin ei virpojat pukeutuneet, mutta johan ne perinteet ovat sekoittuneet aikaa sitten.

Itse kyllä ilahdun eniten sellaisista virpojista jotka ovat pukeutuneet, ja tehneet kivat oksat. Arkivaate+koristelematon risu ovat vähän ankeat (näitäkin on nähnyt, ja saavat kyllä pienimmän mahdollisen "palkan"...)

Voihan sitä pukeutua vaikka tipuksi, pupuksi, velhoksi, kissaksi tms. jos ei noidaksi halua.. Mutta henkilökohtaisesti siis minusta virpojan kuuluu pukeutuakin edes vähän..

Vierailija
15/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimuksista ei ole siis kyse :) -ap

Vierailija
16/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei ollut sun vaateita huomannut, mutta mä oon sitä mieltä, ettei tarvitse pukeutua, LORUN osaaminen olisi mulle paljon kivempi juttu! Äidinkieli ja lorut kunniaan. En oikeen perusta esim. näistä väkisin väännetyistä Halloween-kerjuistakaan. Ei se ulkonäkö ja "palkka" vaan se sanoma ja ajatus!

Vierailija
17/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapset on nyt täysin noitavaatteita vastaan. Sanovat, että lto olisi näin sanonut, mutta ei voi olla varma, lapset voi olla käsittäneet väärinkin.

No, kertoivat, että haluavat pukeutua pupuiksi. Harmi vaan, että se on vaikeampi järjestää näin ex tempore...

Yritänpä siis tarjota ajatusta VÄRIKKÄISTÄ noidista. Kauhea stressi nyt tämmöisestä asiasta, voi itku.

Vierailija
18/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tää sanottiin seurakunnan kerhon hartaushetkessä. Ja ihan niinhän tuo jonkun yllä laittama selvitys asiastakin sanoo.

No mua ei haittaa, että lapsille on näin sanottu, sillä en minä mitään lapsille aikonut pukeakaan. Ei tosin kierretäkään vieraissa paikoissa virpomassa, vaan isovanhemmilla ja yhdessä sukulaisissa. Eikä missään naamiasvaatteissa viitsitä kylään mennä, kun jäädään sinne muutenkin kahville.

Itä-Suomessa ollaan ja karjalaista sukua, joten en oo ikinä lapsena oppinutkaan, että pitäisi pukeutua, eikä sitä nää virvottavat sukulaisetkaan odota. Päinvastoin omituisena pitäisivät, jos

Vierailija
19/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten perinteisesti on menty. En loukkaannu noidistakaan.

Vierailija
20/31 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva puku ja nätti oksa niin tulee tunne että on nähty vaivaa ja "saa rahoilleen vastinetta". Eli on mukava antaa unnon palkka. Jos on arkivaatteet ja oksa jossa pari höyhentä niin eipä tee mieli kovin kunnoista palkkaakaan laittaa. Tosin kerran eräs poika oli virpomassa arkivaatteissa ja oksakaan ei ollut kummoinen mutta show oli koko päivän paras. Poika tanssi ja lauloin virpomislorun lisäksi ja pakkohan tuo oli palkita kunnon palkalla.