Lahja opettajalle?
Kansalaisopiston kurssi loppuu ensi viikolla, ja olen tosi tyytyväinen opetukseen ja opettajaan! Oletteko yleensä kiittäneet opettajaa jotenkin?
Kommentit (22)
Miksi ihmeessä ei saisi muistaa ihmistä hyvin tehdystä työstä? Itse asiassa olen kirjastosta hyvää palvelua saatuani vienyt myös kukan. Kukaan tuskin ainakaan tuosta pahastuu ja maailmaan mahtuu aina lisää iloa. Ja kukkia.
Kannattaa muistaa aina lahjoa kaikki ihmiset, joilta palveluja saa. Muistithan myös bussikuskia, kampaajaa, kaupan myyjiä ja siivoojia, urheilupaikkasi vahtimestaria, postinjakajaa, talonmiestä, lääkäriä, terveydenhoitajaa, pappia, kanttoria ja loka-auton kuljettajaa?
Kyllä opettajaan muodostuu läheisempi suhde kuin johonkin bussikuskiin! Itse voisin pienen kukan vaikka viedä.
Tottakai saa. Minusta on vain epäreilua, että kaikkia palveluammateissa olevia ei muisteta, vaan opettajat ja päiväkotien työntekijät tuntuvat olevan jossain erityisasemassa. Kyllä minustakin olisi kiva palveluammatissa joskus saada jotakin ja itse yritän muistaa myös muita kuin opettajia ja samalla vastustan niitä suuria rahakeräyksiä (esim. 10 euroa / lapsi lahjakorttiin) nimenomaan opettajille.
Olen siis oikeasti muistanut (päiväkotien ja koulujen henkilökunnan lisäksi) talonmiestä, postinjakajaa, kampaajaa, lääkäriä, hoitajia, pappia, kanttoria, lähikaupan tuttua myyjää - ja tietty naapureita. Päiväkodissakin olen yrittänyt viedä pikku lahjan myös esim. siivoojalle ja keittiöhenkilökunnalle - ottavat muuten paljon suuremmalla kiitollisuudella vastaan kuin opet. Muistakaahan te muutkin.
t. 2
Yleensä kulttuurissamme lahjotaan kutsumusammatissa olevia. Ja elämässä ei todellakaan toimita niin, että jos joku saa, niin kaikkien on saatava, huoh.
Onko mielestäsi opettaja enemmän kutsumusammatissa kuin vaikka nuo edellisen mainitsemat lääkärit, sairaanhoitajat, papit ja kanttorit?
Aika erikoinen ajatustapa.
joo joo opet on persiistä! ei lahjoja kellekkään ku 2nen ei ole saanut kiitosta omasta työstään.
Minusta on välillä hyvin ahdistavaa saada lahjoja lukukauden jälkeen. Kukkapuskat ovat niitä vihonviimeisiä, kotona pöydät täyttyvät maljakoista ja kaapit viinipulloista. Ihanaa on, että tykätään, vaan sitä voi ihan sanoa myöskin, että kiitos opetuksesta ja erityisesti kertoa mikä oli hyvää ja mikä huonoa...
Näistä opettajien ja päiväkotihenkilökunnan, mutta varsinkin opettajien lahjomisista tehdään ihan järjettömiä joka vuosi paisuvia systeemejä. Onhan nyt paljon ammatteja joissa ihan samalla tavalla palvellaan ihmisiä, mutta koskaan ei kukaan muista. Osan opettajien lahjoihin kuluvista varoista voisi ihan hyvin käyttää muiden muistamiseen.
Meillä esimerkiksi lasten kouluissa ei riitä se, että jokainen halukas veisi jotain pientä, vaan jo kuukautta ennen joulua tai kevätjuhlaa alkaa se hirveä sompaaminen, mitä isoa opettajalle tällä kertaa yhdessä hankitaan. Eikä se yhteislahja tietenkään poista sitä etteikkö jokainen lapsi kuitenkin veisi vielä oman pienen muistamisensa. Esimerkiksi jouluksi opettajalle kerättiin rahaa lahjakorttiin, jonka loppusummaksi tuli useita satoja euroja (pitäisi varmaan jo ilmoittaa verottajalle, lahjontaahan tuo on) ja lisäksi lähes jokainen lapsi toi opettajalle oman "pienen" lahjansa, jotka nekin olivat osa ihan arvokkaita useamman kympin esineitä, herkkukoreja tms.
sinuun ei asiakkailla muodostu kiinteä suhde, esim. palvelet vaikkapa puhelinvaihteena, saatat joutua tyytymään siihen, että työnantaja saattaa muistaa (niin kuin usein firmoissa tapana), näin ei julkisella puolella tapahdu.
Kuulostaa ihan pöhköltä ja jopa tosi nololta. Lisäksi se, että "pienempänä" lahjana on jotain herkkukoreja, herranen aika mikä vauhtisokeus ja kilpailu toistenne kanssa teillä siellä on! Ei ole normaalia tuollainen toiminta todellakaan!!!
Saanko kysyä, missä päin maata on tuollaista? Pk-seudulla vanhemmat ei suostu edes lapsille kustantamaan muovitaskua/pahvikansiota, kun koululla ei ole varaa ylimääräiseen ja se olisi lapsille tarvittu...
t.Yläkoulun ope
Kyllä minäkin pidin sitä lahjakortti-ideaa oikeasti nolona, koska mietin, että ei kyllä omassa työssä olisi pokkaa ottaa vastaan useamman sadan euron lahjakorttia. En kuitenkaan kehdannut kieltäytyä tai nousta vastarintaan, kun luokan "puuhapellet" sitä järjestivät. Luokan vanhemmissa on useita hyvin aktiivisia ihmisiä, jotka ovat koko ajan järjestämässä jotain ja herkästi tulee riita jos joku sanoo vastaan. Niinpä en viitsi nykyisin puuttua touhuun ollenkaan.
Ja sitten kun periaatteessa kai yhteislahjan tarkoitus olisi ettei jokaisen tarvitsisi itse hankkia lahjaa niin sitten kuitenkin kaikki ostavat vielä omat lahjansa. Siellä oli sitten Iittalan maljakoita ja kynttiläkuppeja, Pentikin liinoja, Aarikan tarjottimia, herkkukoria jne... Meidän lapsi vei pienen maustekahvipussin ja melkein hävetti.
Sitäpaitsi kyllä meillä on kouluun pitänyt toimittaa ja ihan omilla rahoilla hankkia kaikenlaisia kansioita, kirjoitusalustoja, värikyniä, sisäkenkiä (opettaja suositteli crocseja), eväitä retkille, mehua termospullossa,... ne ovat kyllä mielestäni ihan ok paitsi tuo kenkien merkin suosittelu.
t. 12
kun jaksavat ja viitsivät tuollaista touhuta. Ihan eri olisi, jos panostaisivat johonkin yhdessäolon järjestämiseen, mutta että kilpavarustustellaan jotain lahjoja. Noloa! Opettajan pitäisi laittaa hommalle piste. Vai pelkääkö hänkin touhutätejä kuten muutkin, jotka ei vastarintaan asetu. Esim. ajattelee, että pääsee helpommalla, kun ei suututa noin aktiivisia vanhempia, ties mihin pystyisivätkään, jos päättäisivät vaikka ruveta opea inhoamaan.
Entäs jos rehtori puuttuisi asiaan? Olisiko mahdollista saada yhteys häneen ja vaivihkaa hommaan sellaiset pelisäännöt, ettei homma lähde enää tolla tavalla käsistä?
t.Ope
vastaan henkilökohtasia lahjoja.
t: kaupan kassa
että henkilökohtaisisten lahjojen pitää olla pieniä ja arvottomia, jotta niitä saa ottaa vastaan eikä rahaa kai saa ottaa vastaan missään ammatissa, vai? ainakin se on ilman muuta veronalaista tuloa. Satojen eurojen lahjakortti ei liene millään kriteereillä kohtuullinen lahja.
Kuinka moni palstailevista opettajista ottaisi vastaan useamman sadan euron lahjakortin?
Miten toimisitte jos sellaisen saisitte?
Vai viettääkö teidän lapsenne/te itse papin (bussikuskin, postinkantajan, kaupankassan jne.) kanssa 4-10h/vrk? Itse en ainakaan eikä kukaan meidän perheestä. Sitävastoin lapseni ovat koulussa ja päiväkodissa useita tunteja tekemisissä tiettyjen aikuisten kanssa ja heillä muodostuu näihin vahva tunneside. Kukin voi olla oman tiensä kulkija eikä missään (edes kirjoittamattomissa säännöissä) ole mainittu tai vaadittu vanhempia "lahjomaan" opettajia ja päiväkodin työntekijöitä, mutta outoa on myöskin lähes kriminalisoida jos joku niin tekee!
eikä meillä sitä nolosteltu. Oltiin tosi iloisia ja mieheni tunsi tehneensä työnsä hyvin. Kaikille opettajille ei tule suuria/arvokkaita lahjoja eikä kaikilta luokilta. Jos asia teitä turhauttaa, miksi lähdette tuohon mukaan? Kaikkien vanhempien ei ole pakko osallistua lahjoihin. Mikäli kukaan ei niitä protestoi, muut eivät tiedä niissä mitään väärää olevankaan.
Se ei ole tuloa, vaan lahja! Ja lahjaveroa ei noin pienestä makseta. Onko teillä järkeä päässä lainkaan? Kateellisia?
jos sen saa työnteosta tai työnsä vuoksi. Kyllä asia on lainsäädännöllisesti ihan yksiselitteinen.
Muutenhan joka työnantaja maksaisi vuosittain lahjaverovapaan osan palkasta lahjana.
Kannattaa muistaa aina lahjoa kaikki ihmiset, joilta palveluja saa. Muistithan myös bussikuskia, kampaajaa, kaupan myyjiä ja siivoojia, urheilupaikkasi vahtimestaria, postinjakajaa, talonmiestä, lääkäriä, terveydenhoitajaa, pappia, kanttoria ja loka-auton kuljettajaa?