Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa aloittelijaa kestoilussa..

Vierailija
03.04.2009 |

Aion nyt piakkoin syntyvällä vauvallamme käyttää kestovaippoja, kun esikoinen meni pelkillä kertiksillä. Olen aika paljon tutustunut tarjontaan ja oppaisiin, mutta kaipailisin käytännön neuvoja kokeneilta. Mitä kannattaa hankkia ennen vauvan syntymää ja kuinka paljon? Mitkä merkit on hyväksi havaittuja käytössä jne. Ja yksi asia minua askarruttaa: Mikä on ns. hoitoliinan tehtävä, miten se taitellaan ja mitä sillä tehdään käytön jälkeen (tyhmä kysymys tiedän, mutta ei ole valjennut, että onko ne siis tarpeellisia käytössä vai ei).

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itse tykkäsin ihan pikkuisella pitää sisävaippaa ja ruskovillan villavaippahousuja. Lyhytlahkeiset sellaiset oli vastasyntyneelle pitkälahkeiset. Huuto.netistä löydät TSI (tee-se-itse) sisävaippoja edullisesti (maksaisin esim3-4e hyväkuntoisesta per kpl, kuva oltava. Saman saat kun myyt eteenpäin). Sinne vain harso pötköksi sisälle ja vaipan voi pukea kuin kertiksen. Flanelli ja esim hamppu ja bambu ovat hyviä lisäimuja. Jos sinulla on ompelukone niin niistä saa helposti ommeltua pieniä lisäimuja harson alle (eli harso lähemmäksi peppua, se imee nopeasti ja flanelli/bambu/hamppu taas hitaasti)

Hoitoliina on kätevä maitokakkaavalla vauvalla. Kakat jää liinalle ja voit huuhtoa sen pönttöön suihkulla ja pestä tai heittää suoraan roskiin. Sitten kun vauvan kakka on jo kiinteää, liinana menee helposti esim microfleecestä leikattu liina (ei tartte edes reunoja ommella, senkun leikkaa vaan), siitä vaan kakka kippis pönttöön. Itse tykkäsin maitokakkaisella käyttää kertakäyttöistä liinaa koska meillä tuli 10*kakka päivässä...

Kestovaipatus on ihanaa, kahden kokemuksella :)

Vierailija
2/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

iässä alettiin käyttämään fuzzy bunz M-kokoa, se osoittautui parhaaksi, vaikka alkuun olivat ehkä vähän liian väljiä. Niitä samona M-kokoja käytettiin 1½-vuotiaaksi asti (pienikokoinen tyttö). Muitakin kokeiltiin ja kotona usein harso ym. ja villahousut. Ulkona ja muualla en viitsinyt villahousuja laittaa, kun olivat aika paksut. Hoitoliinalla vissiin tarkoitat sellaista pientä kankaista tai riisipaperiliinaa? Se tulee vaipan sisään ihoa vasten. Esim. puuvillainen vaippa, kuten harso, tuntuu märältä kastuessaa. Se vaippaliina imee kosteutta ja tuntuu miellyttävämmältä. Jotkut vaipat, esim. fuzzyt ovat fleeceä, joka voi aiheuttaa vaippaihottumaa, riisipaperinen liina estää sen. Samoin kakat on helpompi heittää pyttyyn liinan avulla ja itse vaippa ei tuhriinnu. Me käytettiin riisipaperisia eniten, paperinkin voi pestä 60:ssä muutamia kertoja. Sitä ei saa laittaa wc-pyttyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äp:n oli hyvät alkuun, myöhemmin taskut. Merkkejä en lähde suosittelemaan.. käytettynä voi ostaa ja kokeilla ensin tai pyydä lainaksi. Kyllä se siitä vaikka ei etukäteen hankintoja paljoa tekisikään :)

Vierailija
4/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on (tai ainakin oli aiemmin) ketju aloittelijoita varten. Ja sieltä löytyy joka ikisen vaipan arvostelut, kirppari... ja paaaljon ihmisiä jotka haluavat auttaa asiassa.

Vierailija
5/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä löytyy kaikki tarvittava tieto!

Itse ostin AIO (all in one) -vaippoja. Saa kestoiltua, mutta ei tartte pelleillä rättien taittelun ja villahousujen kanssa. Olen kokeillut monia AIO- ja taskuvaippoja ja mun mielestä ehdottomasti paras vaippa on BumGeniuksen luomu-AIO. Se on koko vaippaiän sopiva vaippa ja imee tosi hyvin parin pesun jälkeen. Niitä saa ostettua esim. osoitteesta www.vauvauva.fi.

Vierailija
6/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippainfon sivuilla?

Sieltä löytyy paljon tietoa ja vinkkejä.

Meillä ei oo koskaan ollut hoitoliinaa käytössä.

Vierailija
7/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vauva pissailee kovasti ja vaippoja joutuu vaihtamaan tiheästi. Harsot ovat käteviä pestä ja kuivuvat nopeasti. Lisäksi niitä on helppo ostaa lisää, vaikka netistä tilaamalla jos loppuvat kesken. Ajattelin ostaa harsoja n. 20 aluksi ja katsoa sitten tarvitaanko lisää. Jostain luin, että n. 30 olisi riittävä määrä. Riippuu varmaan siitä miten usein pesee pyykkiä. Sitten täytyy opetella joku hyvä taitos ja tehdä ne miehellekin valmiiksi.

Olen itse kutonut hahtuvapöksyjä ja kirpparilta löysin pari muovikuorta edullisesti. Minulla on edelliseltä lapselta jääneitä M-koon vaippoja, joihin siirryn sitten n. 3-5 kk ikäisenä.

Kaikki eivät harsotuksesta tykkää, enkä itsekään ole aiemmin kokeillut niitä. Kuitenkin minulla on kokemusta isompien vauvojen ja lasten kestovaipatuksesta, joten uskoisin selviäväni harsoistakin.

Kestovaippayhdistyksellä on joillain paikkakunnilla lainaamoita, joista saa kokeiluun vaippoja. Siitä voi olla hyvä aloittaa. Vaippoja saa sitten vauvan synnyttyä tosi nopsaan tilattua netistä ja monilla paikkakunnilla on vaippakauppojakin.

Onnea kestoiluun, se on tosi hauskaa!

Vierailija
8/8 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorimmalla sisävaipa + kuori oli alussa paras. Villahousuista tykkäsin tosi paljon, sillä olivat myös samalla lämpimät. Myöhemmin lisäsin AIO:ta ja taskuvaippoja. Nyt, kun poika on yli 1,5 v. ei enää paljon villiksiä käytetä. Niistä lähetävät vähän kehnosti ruokatahrat jne pois. Nyt siis pidän paljon vain AIO-vaippoja lapsella.

Muista, että vaikka heti ei joku toimisi, se voi toimia myöhemmin tai löytyä paremmin sopiva malli. Materiaaleista bambu ihoa vasten on meidän pojalle parhain, kun pienempänä allergiataipumusta oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi