***TONSKIEN huhtikuu***
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
5.4.09 Pikku-milli
23.4.09 kissankello9
1.5.09 l.Iiris
3.5.09 Ninca
8.6.09 Fayfiorina
23.6.09 tigger
6.7.2009 Viipuli82
8.7.2009 NapNap
21.7.09 Bejpi
20.10.09 LaLuna79
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Henna, tyttö
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08
Quiero, poika 30.7.08
Larsku, tyttö 3.8.08
Avecos, poika 8.8.08
Pesukarhu, tyttö 27.8.08
Kamomila, tyttö 31.8.08
Mörötin, tyttö 10.9.08
Coltsfoot, tyttö 6.10.08
Viipero, poika 3.11.08
osborne, poika 10.11.08
napero79, poika 14.11.08
Sonteri, poika 29.11.08
Niamey_85, poika
AinoAurora, tyttö 7.12.08
iida-linnea, tyttö 20.12.08
Karssuli, tyttö 23.12.08
Kandivaihe, tyttö 14.1.09
Laventeli, tyttö 14.1.09
Han-han, tyttö 22.1.09
MiaMik, tyttö 26.1.09
mammanalku,77 tyttö 26.1.09
Jepsis, tyttö 28.1.09
bicci79, poika 6.2.09
Kesämorsian2006, tyttö 13.2.09
Pi-Ki, tyttö15.3.09
Poikia yhteensä: 9
Tyttöjä yhteensä: 18
ESITTELYT:
NIMIMERKKI: Ainoaurora
OMA & MIEHEN IKÄ: 32/38
ASUINPAIKKA: Sibbo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 16.12.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 29.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Porvoo
NIMIMERKKI Alessandra
OMA & MIEHEN IKÄ 30/33
ASUINPAIKKA Pirkanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA poika 4.2.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 8.1.2009
SYNNYTYSSAIRAALA Vammala
NIMIMERKKI: -amanda-
OMA & MIEHEN IKÄ: 25 & 36
ASUINPAIKKA: Hki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 14.4.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 12.2.09
SYNNYTYSSAIRAALA: naistenklinikka
NIMIMERKKI: Bejpi
OMA & MIEHEN IKÄ: 22/23
ASUINPAIKKA: Riihimäki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eveliina 28.12.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 21.7.09
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI: bicci79
OMA & MIEHEN IKÄ: 29 & 32
ASUINPAIKKA: Pääkaupunkiseutu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Nooa 05/07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 4.2.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI Coltsfoot
OMA & MIEHEN IKÄ 25&28
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Hilla 04/2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 6.10.2008
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI: Fayfiorina
OMA & MIEHEN IKÄ: 32 ja 33
ASUINPAIKKA: Pohjois-Pohjanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Anni 30.05.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 8.6.2009
SYNNYTYSSAIRAALA:Oys
NIMIMERKKI: flipperi
IÄT: 24/24
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOINEN: Kia 21.04.2007
TONSKAN LA: 06.10.2008
SYNNÄRI: JS
NIMIMERKKI Han-han
OMA & MIEHEN IKÄ 22&26
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA S 02/07
TONSKAN LASKETTU AIKA 01/09
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI iida-linnea
OMA & MIEHEN IKÄ 30 & 30
ASUINPAIKKA Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA tyttönen 12.5.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 28.12.2008
SYNNYTYSSAIRAALA Hyvinkää
NIMIMERKKI: Jepsis
OMA&MIEHEN IKÄ: 33/31
ASUINPAIKKA: Pirkanmaa
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 29.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 16.1.09
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS / Vammala
NIMIMERKKI Juliaana-82
OMA & MIEHEN IKÄ minä 26v, mies 30v
ASUINPAIKKA Etelä-Pohjanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Tyttö 14.3.2008
TONSKAN LASKETTU AIKA 30.6.2009
SYNNYTYSSAIRAALA Seks
NIMIMERKKI: kamomilla06
OMA & MIEHEN IKÄ:32/42
ASUINPAIKKA:Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA:Tyttönen 16.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: HYS
NIMIMERKKI: Karssuli
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/28
ASUINPAIKKA: Pääkaupunkiseutu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 2.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 25.12.2008 (Jeesus-baby)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kättäri
NIMIMERKKI: Kesis (Kesämorsian2006)
OMA & MIEHEN IKÄ: 26/29
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Lenni 3.4.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 24.2.09
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI kissankello9 (kissankello79)
OMA & MIEHEN IKÄ 29 & 36
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA M 04/06
TONSKAN LASKETTU AIKA 23.4.2009
SYNNYTYSSAIRAALA Oys
NIMIMERKKI LaLuna79 Eli Aurora
OMA JA MIEHEN Molemmat vm -79
ASUINPAIKKA Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Poika 13.2.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 20.10.2009
SYNNYTYSSAIRAALA NKL
Kommentit (60)
Tänään on taas on ollut pikkuisen tuhruvuotoa. Vaaleahkoa onneks, kun km:t alkoi tummanruskealla. Ultran mukaan nyt ois rv7+1 ja km:t oli molemmat rv7+4, piinaavaa.
Pe yritin neuvolaaikaa varata mut siellä ei vastannut kukaan, tänään en muistanut. Täytyy huomenna soitella.
Mä en raskausenkkoja haluis tehdä, vaik kyllä ihan la:aan sais mennä. Enska kun meni 2viikkoa yli ja käynnistettiin.
nau
Täällä sitä vielä mahan kanssa ahdistutaan... LA olisi ylihuomenna. Mukamaste joka ilta vähän supistelee, mutta ei kuitenkaan ala kunnolla. Vauvakin on ollut jo kauan ihan alhaalla. Ja sen kyllä huomaa vessakäynneissä ja ikävästä vihlonnasta kävellessä. Mahakin on nyt ihan viime metreillä paisunut eteenpäin niin, ettei juuri mikään vaate enää mahdu päälle. Ja selkään ja lonkkiin sattuu tietty moinen mahan kantaminen. Vaikka vauvan pää roikkuukin ihan alhaalla, on sillä pylly vielä tuossa kylkiluiden alla, eli koko maha on täynnä vauvaa, ja närästys ei todellakaan ole vieläkään loppunut... että synnytystä tässä jo kovasti odotellaan! ;) M syntyi aikanaan rv 39+6, eli tämä vauva syntyisi huomenna samalla aikataululla. Vielä ei kyllä ole siihen viittaavia oireita, mutta jospa tämä tulisi nopsaa, kuten Millin Aamu.
Siitä muistuikin mieleeni onnitella heti Milliä ja koko perhettä suloisesta pikkutytöstä! Saa nähdä, tuleeko meidän vauvoille nyt samanlainen ikäero kuin viimeksikin, vain toisin päin. :) Meilläkin kuvitellaan, että odotellaan tyttöä, vaikkei varmaa tietoa olekaan.
Isi lähti M:n kanssa uimaan kaksin, joten minulla oli rauha maassa. Kävin pyörällä (!) kaupassa ja suuntasin sitten tänne nettiin. Olen vähän tietoisesti karttanut näitä sivustoja, sillä minulla on ollut pahasti koulutyöt kesken. On ollut ihan pakko tehdä tylsiä koulutöitä aina, kun vain on ollut mahdollista. Nyt alkaa onneksi helpottaa!
Jaaha, pojat tulivat kotiin! Heippa!
Kissankello 39+5 ja M 3v (aikasten lailla tasan)
Eli tosiaan tänään sain viimeisen tehtävän tästä meneillään olleesta kurssista palautettua, nyt sitten vain toivotaan, että kaikki osatehtävät ovat tulleet hyväksytysti tehtyä. Koko opinnoista jäi vielä puuttumaan harjoittelu ja yksi 3 op:n laajuinen vapaasti valittava, joten vähän on puurrettavaa sitten vielä myöhemminkin. Halusin kuitenkin saada nämä suunnitellut kurssit tehtyä ennen vauvan syntymää, jotta jäisi mahdollisimman vähän enää myöhempään ajankohtaan tehtäväksi. Mutta nyt sitten yritetään saada vauva syntymään, ja keskitytään elämään kahden lapsen kanssa!
Pyörällä päätin eilen käydä vähän ulkoilemassa, sillä olen aina pitänyt paljon pyörällä kulkemisesta. Nyt talvella en kyllä ole tohtinut pyörään koskea masun kanssa, mutta nyt teiden jo sulettua päätin käydä vähän kokeilemassa. Vähän hankalaahan tuo on näin ison mahan kanssa polkeminen, kun ei ole tottunut ihan pystyssä istumaan pyörän selässä. ;) Valitettavasti synnytys ei kunnon lenkistä päättänyt käynnistyä.
Neuvolassa käytiin eilen, ja täti tuumasi vauvan olevan, jos enää mahdollista vieläkin alempana. Taitaa pää roikkua sitten ihan lähtökuopassa. Harmi, että täällä säästetään neuvolan lääkärin tarkastuksissa, joten kohdunkaulan tms. tilannetta on viimeksi tarkastettu keskiraskauden tarkastuksessa. Silloin oli kiinteähkö ja kiinni, kuulemma hitusen pehmennyt, kuten usein toisella kertaa onkin. Täällä ei siis käydä enää loppumetreillä lekurilla, jos esikoinen on syntynyt nätisti ilman komplikaatioita. Mitään haisua ei sitten ole tilanteen edistymisestä enää. Toivotaan, toivotaan...
Ainakin supistuksia on tullut nyt paljon enemmän pitkin matkaa, kuin ekalla kerralla, joten voisihan tuota kuvitella, että synnytys voisi käynnistyessään olla vähän nopeampi tapaus, vaikka ei eka kerrallakaan tarvinnut salissa olla kuin viitisen tuntia. Kunpa nuo supistukset nyt vain tulisivat pitempikestoisina, päivittäin kun kerran supistelee, mutta loppuvat itsekseen muutaman supparin jälkeen.
Tässä sitä siis ollaan, tuskaisena odotellaan vauvan tapaamista!
Suppareita myös muille loppumetreillä olijoille, toivottavasti päästään pian tositoimiin!
Ja terkut kaikille minua jo huhuilleille, kiva oli lukea pitkästä aikaa vanhojen tuttujen kuulumisia. Ehkä tästä vähän nyt aktivoidun, kun nuo kouluhommat on tältä erää saatettu päätökseen.
Kissankello rv 39+6 (huomenna tulee raskausenkat, ellei tämä vauva tee yllärispurttia, ja kiirehdi vielä tämän päivän aikana ulos, kuten isoveljensä aikanaan)
Pikainen tervehdys. Enkkoja vedellään täälläkin. Enskavauva oli tässä vaiheessa jo 4 päivän ikäinen. Ja itsellä on selkeä olo, että tämä tenava taitaa viihtyä yksiössään häätöön saakka eli siis toukokuun puolessavälissä olen edelleen yhdessä koossa ainakin fyysisesti. Psyykkisesti saattaa vointi jo siinä vaiheessa olla melko tiukilla ihanien sukulaisten kanssa asustaessa meillä lapsenvahtijärjestelyn takia.
Hieman on jo meinannut kiehahtaa muutamaan otteeseen. Miehen sisko on tulossa huomenna tänne ja oli anopin mukana (joka tällä hetkellä siis täällä) laittanut terveisiä, etten saa synnyttää ennen kuin hän on täällä. Miehen siskolla on itsellään 4 lasta ja oli kertonut haluavansa nähdä kun jollakin muulla on supistuksia - miten käyttäytyy, miltä synnytys näyttää kun toinen sen kokee. Anopin kertoessa asiasta naureskellen äidilleni meinasi itselläni kiehahtaa tai ei vain meinannut vaan kiehahti. Lähtisi sitten tämä sisko opiskelemaan kätilöksi jos toisen synnytyksen haluaa nähdä!
Sitten anoppi itse on muutamaan otteeseen vihjaillut tai ei oikeastaan vihjaillut vaan suorasukaisesti kertonut kuinka olen lihava. Joo, muutama kilo ylimääräistä oli jo ennen raskautta ja nyt painoa on tullut 12kg, mutta onko siitä koko ajan pakko muistuttaa. Esimerkiksi tänään nousin keittiöjakkaralle niin pyysi laskeutumaan, koska kestääkö tuoli mun alla..
Niin ja näitä sukulaisia kun pitää kestää vielä muutama tovi, kun tenava viihtyy tuolla yksiössään liiankin hyvin.
Anteeksi tästä ei sit tullutkaan mitään pikakirjoitusta vaan todellinen valitusvirsi..Omasta navasta sen verran, että neuvolassa tenava oli hyvin syvällä lähtökuopissaan, mutta sf-.mitta vain jatkaa kasvamistaan. Täälläkään ei siis närästyksestä ole päästy eroon Kissankellon tavoin. Supisteluja on aika ajoin. Viikonloppu yönä tuli kahden tunnin ajan supisteluja 5-10 välein, mutta kun eivät selkeästi olleet kipeitä niin seurailin vain ja sitten olinkin nukahtanut. Itse mietinkin, että jos vedet ei mene niin osaakohan sitä lähteä ajoissa synnärille?? Toivottavasti niin ei tarvitse kotiin synnyttää..
Nyt saunaan..Suppareita meille loppumetriläisille =)
Ninca ja tenava 38+4 sekä mummon kanssa ulkoileva Joona reilu 1v 11kk
Ekana suppareita Nincalle ja Kissankellolle! :)
Sit omat neuvola-lääkärin kuulumiset.
Päivän paras uutinen; sokeriarvot ei vois olla paremmat! 0h arvo 4.5, 1h 5.0 ja 2h 5.0. Eli sen takia ei tarvii enää murehtia.
Kaikki muukin ok, pissa puhdas, hemppa 126, RR 133/80, painoa 432g/viikkoa (ekaan neuvola painoon tullu pikkusen vajaa 4kg), sf-mitta 26, kohdun suulla ei muutosta eli kiinteä ja kiinni, pituutta 3cm.
Lääkäri olikin sama kuin viimeks, ei voinu sanoa sokereista mitään ja painoakin tullu sopivasti. :) Pojun sykkeitä kuunteli vaan just sen aikaa et näku lukemat, mä olisin voinu kuunnella pidempäänkin. :)
Siinä tärkeimmät, nyt pitää mennä ottaa Even kaa jätskiä. :)
Bejpi, Poju 27+1 ja Eveliina 2v3kk+
Elikkäs väsynyt mutta onnellinen tonskan äippä täällä kirjoittelee.
Poika syntyi 25.4 ja painoa oli kerryttänyt 3670g. Pituudeksi mitattiin lähtöpäivänä 50cm. Eilen kotiuduttiin.
Synnytys itsessään oli taasen melkoinen kokemus. Täytyy vain todeta, että onni ettei synnytys käynnistynyt vesien menolla vaan supistuksilla. Käsi poskella syntyi pikku velikin iso veikasta mallia ottaneena =)
Nyt sitten opetellaan elämää kahden tenavan kanssa.
Ninca ja ukko 3pv sekä Joona viikkoa vajaa 2v.
Sen verran harvoin kirjoittelen, että onnittelut muillekin nyytin lunastaneille.
Oma vointi on hyvä ja huomenna on neuvola, joten jospa sitä tulisi sitten jotain kirjoittelemaankin...
Fay rv 34+1
Paljon onnea Nincalle pikku-ukosta! Taisi sitten tämäkin tonska tulla kiireellä maailmaan, jos oikein ymmärsin viestistäsi.. Ja on tainnut useampi tonska tulla myös käsi poskella. Oikein ihanaa vauva-arkea koko perheelle!
Sitten omaan napaan, jossa ei siis ole keventymistä vielä näkynyt, eikä tunnu tulevankaan... :( Pyöreässä mallissa täällä siis odotellaan yhä synnytyksen käynnistymistä. Eilen olin ihan maassa, päivä meni itkeskellessä milloin mistäkin syystä, kaipa nuo hormonit ja huonosti nukutut yöt vaativat veronsa. M-parka oli ihan jo huolissaan äidistä, ja tuli halaamaan, että mikä sulla äiti on hätänä? Voi raukkaa, kun joutuu sellaista näkemään, mutta kyynelille ei kerta kaikkiaan voinut mitään. Viime yö on nukuttu vähän paremmin (eikä siis tullut kuin pari pikku supistustakaan), joten tämä päivä näyttää vähän valoisammalta. Ja ilokseni on tullut jo useampi pieni supistus tälle aamulle, että jospa ne vaikka iltaan mennessä kiihtyisivät. Toivossa on hyvä elää!
Eilen käytiin taas neuvolassakin, mikä oli myös yksi murheen aihe, kun olikin yllärinä eri täti kuin yleensä. Juuri silloin, kun olisin kaivannut tutun ja turvallisen tuntoisen tätin lohduttavia sanoja. Meillä kun on nyt ollut koko ajan sama täti, jo pojan vauva-ajan neuvoloista asti, ja sama täti on jatkanut myös minun äitiysneuvolan tätinäkin.
No, ei tätissä sinällään mitään vikaa ollut, mutta tutun tätin kanssa olisi ollut mukavampi jutella synnytykseen liittyvistä jännityksistä, kun mieliala oli muutenkin eilen huono.
Verenpaine samoissa luvuissa, eli 124/80, pulssi 90. Pissa puhdas ja hemppa 126. Kaikki siis niiltä osin hyvin. Vauva tuntui tämänkin tätin käteen olevan todella alhaalla, valmiina tulemaan milloin vain. Toisaalta tuumasi, että onpa pitkän tuntuinen vauva, kun pylly keikkuu ihan kylkiluiden alla. Ei kuitenkaan mitenkään erityisen isoksi veikannut muuten (n. 3,5 kg), vaikka eihän noihin käsikopelo-arvioihin voi välttämättä luottaa. Jännittää vain, että jos tämä vauva ennättää kovin isoksi kasvaa, niin miten se mahtuu ulos. Esikoisen aikaan vain arvioitiin, että siro vauva mahtuu hyvin tulemaan alateitse. Nythän ei ole mitään arviota nähty tarpeelliseksi, kun esikoinen (joka oli siro (3,2 kg)) tuli nätisti alakautta.
Vika normineuvola oli nyt joka tapauksessa yhtenä kappaleena, sillä sain ajan äippäpolille 5.5. (eli rv 41+5), jos ei tämä sinnikäs vauva ole osannut siihen mennessä itse tulla ulos. Toivon syvästi, että sinne asti ei tarvitsisi odotella!
No, lopetan tämän valitusvirren, ja lähden lounaalle. Aurinkoisempia ajatuksia toivottelen kanssasisarille!
Kissankello 40+5 ja M 3 v
Voi että tota odottelua! Toivottavasti vauva päättää pian syntyä, ettei sun tarttis ihan itkua tuhertaa siellä. Ihan hirmuisesti tsemppiä, voimia ja onnea matkaan, kyllä Se Päivä on jo ihan lähellä! Ja Matiakselle myös isot 3v-.onnittelut!
-Q-
Laiska kirjoittelija taas ilmoittautuu! Tänään oli pitkästä aikaa neuvola, joten sieltä voisin kuulumiset kirjoitella:) Mutta ihan ensin Nincalle ja perheelle ONNITTELUT pikkuprinssistä!!! Ja kissankellolle jaksuja viimeisiin odotuspäiviin!
Neuvolassa kaikki oli hyvin:) Hemppa oli tosin laskenut ja oli nyt 115 (mulla yleensä ollut yli 130). Omassa voinnissa tai jaksamisessa toi hemppalasku ei oo kyllä näkynyt...rautaa en vielä joudu popsimaan siis, mutta toivottavasti ei tuosta enempää laske! Sf-mitta oli 26 (aika lähellä keskikäyrää menee, esikosta oli samoilla päivillä tuo mitta 1,5 cm isompi...onkohan nyt ehkä siis pienempi lapsonen tulossa...saas nähdä). Painoa oli tullut vähän päälle 400 g/viikko. Verenpaine oli hyvä ja pissa puhdas. Hipun sydän sykki 140-150kertaa/min. :)
Eipähän tänne muuta sen kummempaa kuulu...paitsi, että sain graduni valmiiksi ja nyt olisi sitten tämä tyttö valmis, ei ole enää yhtään opintoja jäljellä:):):)! Helpottunut olo on kyllä nyt, kun sai kaiken tehtyä ja ei tarvitse enää miettiä tippaakaan opiskeluja! Hassu tunne, kun ei iltaisin ja muina "vapaa-aikoina" tarvitsekaan vääntää mitään koulujuttuja...iskee ihan tekemisen puute:D!
Mukavia masunkasvattelupäiviä ihan jokaiselle! Ja aurinkoista viikon jatkoa!
~ Viipuli ja Hippu, rv 30+1 (ihana päästä taas uusille kymmenluvuille!!!) sekä enskapoikanen 2 v 1 kk ~
Jäi häiritsemään tuo sf-mittajuttu...siis esikosta oli 2,5 cm isompi sf-mitta (rv 30+1) kuin mitä nyt tänään neuvolassa oli (eli ei 1,5 cm kuten kirjoitin). :)
Nyt suihkuun!
Isot onnittelut Nincalle pojasta! Milläs viikoilla hän nyt sitten syntyikään...?
Ja sitten olis vissiin Kissankellon vuoro, vieläkö tänään yhdessä koossa? Ja sitten Iiris, tääkö se olis nyt se järjestys? :)
Q! Toimiiko saumuri? Ei tiedetä sukupuolta, yllärinä siis tulee!
Viipulin gradu on valmis, hienoa! Ja sun teksti oli kuin suoraan mun suusta, mä sain myös kouluhommat tehtyä ja ehdin vielä valmistua merkonomiksi muutama päivä ennen äitiyslomalle jäämistä! Vähänkö on omituista kun ei tarvii koulujuttuja iltaisin tehdä, saa vaan rauhassa löhötä jos siltä tuntuu.
Aamulla oli neuvola, tänään siis rv30 tasan. Pissa ja paineet oli hyvät, hemppaa ei mitattu, vauva on raivotarjonnassa ja sydänäänetkin saatiin tällä kertaa kuulumaan heti, ei tarvinnut metsästää ääniä. Nyt on vaan sellanen juttu, että sf- mitta on vaan 24. Eli siis vähän alakäyrän alapuolella, viime mittaus oli ala- ja keskikäyrän välissä. Ensi viikon perjantaina on kontrolli. Millasia mittoja teillä pidemmällä olevilla on ollut rv30? Esikoista odottaessa mitta tais olla 28 näillä viikoilla.
Vointi on loistava, supistelut ovat loppuneet, selkäkään ei ole vihoitellut ja fiilis on hyvä. Kivaa kun on kevät!
Oikein hyvää vappua kaikille!
NapNap rv30
Kiitos Q tsempistä! Kyllähän sen tietty tietää, ettei tässä enää kovin kauaa voi mennä, kun takaraja on asetettu.. mutta kyllä nämä viimeiset päivät tuntuvat pitkiltä ja raskailta! Onneksi mieliala on nyt kuitenkin ollut vähän parempi, jospa tämäkin vauva pian syntyy! ;)
NapNap: Minulla on sf-mitta ollut rv 29+6 27,5. Tuossa välissä olin kyllä pari viikkoa taudin kourissa, ensin hirmu flunssassa, ja päälle vielä mahataudissa. Painokin oli pudonnut parissa viikossa liki puoli kiloa. En tiedä onko tuolla vaikutusta vauvan ja sf-mitan kasvuun.
Nyt ollaan oltu jo kolme viikkoa samoissa luvuissa, sf n.34 alkaen rv 37+5. Pitkäksi vauvaa epäiltiinkin, kun pää vain jatkaa laskemistaan (valuu varmaan kohta itsekseen ulos ;) ) ja pylly pysyy yhtä ylhäällä kuin aiemminkin.
Viime yönä tulikin taas suppareita parin tunnin ajan n. 10 minuutin välein, eivät kyllä olleet erityisen kipeitä, joten saatoin vähän arvatakin, että loppuvat itsekseen. Ja niin olivat tehneet, kun olin nukahtanut. Aamuyöllä tuli vielä yksi oikein napakka ja kipeä supistus, johon heräsin, mutta se jäikin sitten ainoaksi. Alan jo toivoa vesien menoa, kun näitä suppareita on tullut tähän malliin jo monta viikkoa, eikä mitään tunnu tapahtuvan.
Naapuritkin tuntuvat koko ajan kyttäävän, että vieläkö minä täällä mahan kanssa pyörin ja kyselevät supisteleeko tai tuntuuko muita merkkejä. Ärsyttävää, vaikka eivätpä he sitä varmasti kiusallaan tee. Edes sukulaiset ei kysele niin kovasti, kun olen sanonut, että me kyllä heti ilmoitetaan, kun on jotain kerrottavaa.
Niin, ja paljon onnea molemmille valmistuneille, Viipulille ja NapNapille! Mukavaa aloittaa äippäloma ilman opiskelustressiä.
Minulla tuli yksi tehtävistä vielä täydennettäväksi, joten eilen jouduin paahtamaan vielä vähän koulujuttuja, vaikka olin jo ajatellut keskittyväni vain vauvaan. Toivottavasti se nyt menee läpi, muut osiot oli onneksi jo hyväksytty. Mutta minulla niitä koulujuttuja jää vielä vauvaloman jälkeenkin tehtäväksi, sillä aloitin opinnot vasta vuosi sitten. En mitenkään pystynyt työn, perheen ja raskauden ohessa tekemään koko 60 opintopisteen pakettia vuodessa, vaikka se periaatteessa olisi ollut mahdollistakin. Täytyi vähän jättää voimia myös muulle elämälle.
Eipä tässä sen ihmeempiä, vauva tuntuu taas poraavan päätään alaspäin, kun alapäässä vihloo niin ikävästi. Jospa sekin on jo sitä mieltä, että ulos voisi tulla... Isovelikin aamulla komensi vauvaa, että synny jo! Jospa isoveljen sanaa uskotaan paremmin kuin äitin tai isin, sillä me ollaan molemmat jo ehdoteltu samaa pitkän aikaa!
Kissankello 40+6 (Kääk, huomenna vaihtuu taas viikko!) ja M 3 v.
Ja iloista ja aurinkoista vappua kaikille! Minä toivon viettäväni tämän vapun sairaalassa vauvan kanssa... enkä enää mahakkaana kotona! :)
heippa hei,
Onnea nincalle pojasta! kerrohan jossain vaiheessa tarkemmin miten meni jos jaksat ja ehdit ja myöskin miten on vauva-arki alkanut kiinnostaa tietty.
Kissankellolle kans tsemppiä, pian se on jo ohi!
Täällä on vappupallolla sellainen tilanne, että jotain on tapahtumassa pikkuhiljaa...
Aamusta asti on lapsivettä tihkunut mutta supistellut ei ole kutienkaan juurikaan. NO ehkä vähän kun työnsin rattaita perhekahvilalle ja takaisin, mut ei kipeesti kuitenkaan. Olen joutunut sidettä vaihtamaan kuivaan muutamaan otteeseen ja ihan rauhasa olen saanut tässä järkättyä asioita ja ajatuksia paikoilleen.
Synnärin ohje oli, että tänään pitää mennä näytille, mutt voi tulla vielä yöksi kotiin jos ei ole kohdunsuulla tapahtunut mitään tai jos ei supistele. Ja tuskin siellä mitään tapahtuukaan jos ei supistele :) Mutta tosiaan illalla mennään käyrille ja tilanteen tarkastukseen, Elli menee jokatapauksessa kesikselle yöksi niin saadaan sit rauhassa olla.
Mutta katsotaan katsotaan....
Niin ja siis, palautin sen opinnäytetyön jo kerran, mutta tulihan siihen apljon muutoksia tehtäväksi, tehdään sit kun ehditään.
Terkkuja ja vappuja kaikille!
Veikkaan että mulla on suunniteltua vappupuuhaa tänä vuonna...
-iiris 39+5
Ensin onnittelut kouluhommansa valmiiksi saaneille Viipulille ja NapNapille.
Iirikselle ja Kissankellolle kovasti suppareita. Iiriksen tilanne kuulostaa kyllä lupaavalta. Itsellä alkoi enskan synnytys samalla tavalla, eli lapsivettä alkoi tihkumaan päivällä. Ja kun mentiin näytille synnärille, niin vasta siellä alkoi supistella. Ja samalle vuorokaudelle oli vielä tyttö maailmassa.
Tänään oli neuvola, ja tämä odotus menee samalla "kaavalla" kuin isosiskon odotus. Eli verenpaineet (alapaine) lähteneet kohoamaan. Yläpaine oli 144 ja alapaine 96. Pissa puhdas, mutta sain kotiin pissitikkuja, joilla voin tuota tilannetta seurata. Ja paineita pitää kanssa tarkkailla. Turvotusta tosin on nyt vähemmän kuin kaksi vuotta sitten...
Painoa oli tullut viikossa 1,150 kg (viimeksi oli laskenut 0,613 kg/viikko). Yhteensä painoa tullut jo 16 kg (eikä se mielestäni näy missään muualla kuin mahassa, sillä "omat" farkut menee vielä päälle ylös asti. Tosin vetoketju ei luonnollisesti mene kiinni ;) ). Sf mitta oli 31. Ja raivotarjonnassa meidän kaveri majailee. Ei kuulemma vielä kiinnittynyt, mutta alhaalla on. Syke 142. Hemppaa ei minulta ole otettu aikoihin, sillä olen piikkikammoinen ja viimeksi kun se on otettu, niin se oli hyvä.
NapNap kyseli sf mitasta. Minulta ei viikolla 30 ole mitattu sitä ollenkaan, sillä kävin silloin lääkärillä joka ultrasi. Mutta vko 28 mitta oli 25,5 ja 32+2 mitta oli 30,5. Tämä käyrä menee nippa nappa keskikäyrän yläpuolella. Esikoista odottaessa käyrä meni melkein yläkäyrää. Tänään juuri neuvolatätille mainitsin asiasta, niin hän totesi, että paikat saattavat olla alhaalta valmiiksi leveämmät, joten vauva voi olla alenpana.
Fay rv 34+2 ja Anni 1 v 11 kk
.. takaisin kotona siis.
Ei se kätilön mukaan ollutkaan lapsivettä tälläkertaa vaikka tosiaan kovin samanlaiselta vaikutti kun silloin esikoisen synnytyksessä.
No eipä se haittaa mitään, tulipahan tarkistettua ja kaikki on ihan hyvin ja vauva voi hyvin. Kyllä se sieltä varmaan sit parin viikon päästä tulee.
Mutta en sitten etuillutkaan kissankelloa :)
Odotus jatkukoon siis.. vaikka mies onkin ihan pettynyt kun joutuu menemään töihin huomenna :) mutta ehkä se kestää
mä voisin varmaan tehdä niitä korjauksia siihen päättötyöhön.
Iiris ei sitten päässytkään vielä tositoimiin, mutta eiköhän se tässä loppuviikon aikana tapahdu, Kissankellolla kans!
Mun mielestä vauva ei ole niin alhaalla, että se selittäis pienen sf-mitan. Mutta ehkä siinä kontrollissa selviää lisää, eihän sen mitan tarvii nousta kun 1cm, niin taas on käyrä ylöspäin kun kasvua tapahtuu. Joskin se mitta olis sillonkin pieni, mutta tarkoituksena kai on että käyrä olis silti nouseva...?
Tekis mieli munkkia ja simaa! Kauhee nälkä olis muutenkin, täytyykin mennä ajoissa syömään.
Aivan ensiksi onnittelut Nincalle!=)
Saas nähdä lähteekö kissankello vai iiris ensin matkaan:) Iiriksellä oli valitettavasti väärä hälytys, mut jospa se lähtö tulisi pikemmin kuin arvaatkaan...
Täällä vaput juhlittu rauhallisin kemuin, kaveripariskunta ja heidän pojat isoveli 1v11kk ja pikkuveli 5pvää olivat kylässä joten juhlat päättyivät klo 20:30 ja mäkin painuin sänkyyn jo klo 22:00=) Eipä jaks kauheasti iltaisin valvoa, sen verran päivät voimia vie!
Nyt siis kasassa viikkoja 15+3 ja vajaat 3 viikkoa rakenneultraan. Sit kun tiedetään onko tyttö vai poika, yllätetään sukulaiset tällä vauvauutisella!:) Hauska nähdä ilmeet kun kerrotaan. Eivät osaa yhtään aavistaa ja masukaan ei ole vielä tullut senttiäkään ulos. Ehkä se joku päivä yhtäkkiä sit pullahtaa..
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille, nyt lätkämatsia katsomaan takaisin sohvalle!
Aurora rv 15+3 & O 2v2kk zzzzzzzzzzzzzz
mutta en laita nyt uutta avausta...
Pikatiedote vaan, että meidän vappupallo karkasi onnistuneesti ajallaan!
Eli 1.5.09 klo 6.43 syntyi Ellin pieni Joel -veli. 3710g, 51 cm, pipo 34cm.
Kaikki meni hyvin, alle 5 tuntia kesti synnytys. Tänään päästiin kotiin ihmettelemään uutta elämää nelihenkisenä perheenä :)
Palailen asiaan!
Kivaa toukokuuta kaikille!
-iiris ja pesue
olinkin sit vähän useamman viestin pistänyt, sori :)