Tytöt tyttöinä ja pojat poikina?
Uudessa Vauvassa kaksi lapsiperhettä kertoo, kuinka sukupuoli vaikuttaa kasvatustapaan. Tytöt tyttöinä ja pojat poikina, niinkö se on?
Kommentit (40)
miksi ei voisi tukea jokaisen omaasukupuoltaan ja auttaa heitä olemaan ylpeitä omasta sukupuolestaan.
Kyllä mää aion lapseni kasvattaa sukupuolisensitiivisesti eikä vanhempien lisäksi muut tule tietämään, mitä lasten jalkojen välissä on. Kyse EI siis ole sukupuolettomasta kasvatuksesta vaan siitä, että lapsi saa ihan itse päättää, mitä sukupuolta ja millainen ihminen on ilman, että muiden ihmisten oletukset jonkun sukupuolen mielenkiinnon kohteista vaikuttaisi siihen, miten ne lastani kohtelevat tai millaisia lahjoja sille antavat. Sukupuolineutraali kasvatus EI MYÖSKÄÄN tarkoita, etteikö lapsi tulisi tietämään mitään sukupuoliasioista, vaan lapselle totta kai kerrotaan SITTEN, kun lapsi itse kiinnostuu ruumiistaan ja sellaisesta, että on olemassa tyttöjä ja poikia ja intersukupuolisia, ja se, mitä jalkojen välissä on, ei vaikuta siihen, millä tavalla sitä ihmistä pitäisi kohdella. Ja jotkut ovat transsukupuolisia ja toiset eivät tunne olevansa mitään sukupuolta. Kaikki tämä pitää lapselle opettaa.
Tässä hyviä linkkejä:
http://www.vihrealanka.fi/kuluttaja/nain-kasvatat-lapsesi-feministisesti
http://www.vihrealanka.fi/kuluttaja/vaaleanpunainen-pukee-poikaa
Sukupuolineutraalisti lastaan kasvattavan blogi sukupuolesta (TOSI hyvää asiaa!):
http://sukupuoli.blogsome.com/
Huomatkaa erityisesti Vihreän langan ohjeissa kohta, jossa huomautetaan jättämästä lapsen paritus naapurin vastakkaista sukupuolta edustavaan lapseen pois, koska lapsen elämän seksualisoiminen ei ole hyvästä, etkä voi tietää, onko lapsesi hetero.
En tajua tätä nykyajan hömpötystä, ettei saisi kasvattaa sukupuolen mukaan.
Olen esimerkiksi pojalleni ostanut rintaliivit, enkä tytölle. Ihan vain sen takia, että ens iedä sitä, että tytöistä tehdään tyttöjä ja pojista poikia.
Kärjistämisesi on hurjan hauskaa, mutta kyllä sukupuolisensitiivinen kasvatus pyrkii siihen, ettei lapsesta tehtäisi jotain ennakko-oletuksia sen perusteella, mitä sillä on jalkojen välissä. Rintaliivejä tarvitsee sitä paitsi vasta sitten, kun rinnat kasvavat, ja siinä vaiheessa lapsi ehkä tietää jo, mitä sukupuolta edustaa. Kaikki eivät tiedä silloinkaan. Jotkut ihmiset, joille rinnat kasvaa, eivät ole tyttöjä ja saattavat leikata ne myöhemmällä iällä pois. Transsukupuolisuuskin on helpompi hyväksyä, jos lapsi on kasvatettu niin, että saa olla juuri sitä, mitä haluaa, eikä ole pakotettu tiukkoihin sukupuolirooleihin.
EIKÄ sukupuolisensitiivisellä kasvatuksella tarkoiteta, että tytöistä kasvatetaan poikia tai toisinpäin. Mielestäni tärkeintä lapsen kasvatuksessa ovat arvot, joita itselläni ovat ihmisoikeksien, eläinten ja luonnon kunnioittaminen, erilaisuuden hyväksyminen jne. On haitallista, jos lapselle tuputetaan sukupuolirooleja, joita lapsi ei koe omakseen. Haitallista on myös, jos lasta estetään toteuttamasta itseään sellaisella tavalla, joka koetaan juuri sille sukupuolelle ominaiseksi: eli ei ole tarkoitus, että lapsen, jolla on pimppi, prinsessaleikit kielletään, mutta niistä ei saa tehdä oletuksia.
Puetaan tytöt pojiksi ja pojat tytöiksi. Pojalle ei osteta autoja eikä tytöille nukkeja. Nimi on Jooa, Rauni tai muuta vastaavaa.
Varma tapa hämmentää lasta on selittää, että hän päättäköön itse sukupuolensa. Ihan sama on selittää, että meidän musti voi jonkun mielestä näyttää koiralta, mutta kysytään kuitenkin koiralta itseltään tunteeko hän itsensä koiraksi. Muuten musti voi ahdistua, kun hänen oletetaan ilman muuta olevan koira.
Olen esimerkiksi pojalleni ostanut rintaliivit, enkä tytölle. Ihan vain sen takia, että ens iedä sitä, että tytöistä tehdään tyttöjä ja pojista poikia.
no jippii...Kyllä elämä pitää tehdä hankalaksi. Ostatko tytölle kalsarit muna-aukolla?
Mitä vit. se poika niillä rintaliiveillä tekee?
Mulle tissiliivit on vaate siinä missä muutkin. Kyllä se on naisena aika ankeaa jos daisarit hölskyy polvissa asti. Ihan sama mikä kauneusihanne on vaan se miltä oma olo tuntuu.
Ei tytöistä TEHDÄ tyttöjä ja pojista poikia.
Ne SYNTYY sellaisiksi.
Sellaiset vanhemmat jotka väen vängällä koittavat rikkoa sukupuolirooleja tulisi tutkituttaa latvuksensa.
Mielestäni mua on aina kohdeltu yksilönä. Auttelin isää autonkorjauksessa ja äitiä pullan leivonnassa, isää ruuanlaitossa, äitiä puunkaadossa.
Omat tyttäreni juoksevat sepaluksellisissa kalsareissa kun niitä on serkkupojilta saatu. Välillä viiletetään prinsessamekossa ja ollaan viikko keijuja.
Vaatteet ostetaan sen mukaan mikä on kivan näköistä.
Lelut sen mukaan mikä kiinnostaa ja on mieleinen.
Äitiä autetaan autonrenkaiden vaihdossa jne.
Tyttäreni ovat täysin tietoisia siitä kumpaa sukupuolta ovat ja mikä on poikien ja tyttöjen erot.
Se ei vaan mene mun jakeluun että kuinka pukemalla poika normien mukaisesti tyttöjen vaatteisiin, leikittämällä leluilla ja tavaroilla jotka yleisimmin kiinnostavat tyttöjä tekee pojasta sukupuolettoman? Tai toisin päin.
Sukupuoli on sisäänrakennettu juttu ja näiden sukupuolettomuutta kannattavien vanhempien aivan järjetön vouhotus menee yli ymmärryksen.
Miksi lasta ei voi kasvattaa yksilönä?
Jos tyttö haluaa rekkakuskiksi niin sitten haluaa. Jos poika balleriinaksi niin siitä vaan. Miksi ei osata kuunnella sitä lasta?
Jari Sinkkosen kirjan: Elämäni poikana. Käsittelee just tätä aihetta. Olen aiemminkin lukenut Sinkkosen kirjan samasta aiheesta (joskus -90 -luvun alkupuolella). Kirjan nimi oli Pienistä pojista kunnon miehiä. sen luin siltä istumalta kokonaan ja nyt hankkimani kirja vaikuttaa lupaavalta. Tekstit perustuvat ainakin osin tutkimuksiijoissa on käytetty laajaa aineistoa ja verrattu aineistoja myös tkautuvasti aiempiin tai vastaaviin tutkimuksiin.
luultavasti siksi et tajua, koska olet kotoisin pieneltä paikkakunnalta jossa ainoastaan uskovaisuus estää ihmisiä tekemästä itsemurhaa..
Lapselle se sukupuoli on tärkeä osa identiteettiä ja lapsi jätetään kellumaan johonkin epämääräisyyteen, jos hänelle ei puhuta asioista niiden nimillä.
Hulluuden huippu on tuo "ihminen jolla on pimppi" kun voisi sanoa "tyttö".
luultavasti siksi et tajua, koska olet kotoisin pieneltä paikkakunnalta jossa ainoastaan uskovaisuus estää ihmisiä tekemästä itsemurhaa..
mutta Suomessa se isoin. Enkä siltikään tajua tätä hömpötystä. Enkä oikeastaan haluakaan, jos tuloksena on kaltaisiasi ennakkoluuloisia ihmisiä.
Tyttö 9v halusi rintaliivit. Sellaisen setin vai mitä ne on.
En halunnut korostaa tytön seksuaalisuutta vaan ostin ne pikkuveljelle, että lapset oppisivat, ettei ole sukupuolirooliin sidottua pukeutumista ja tyttö ei pitäisi itseään liian pienenä miesten seksiobjektina.
en muista nyt, mikä numero nyt olin.
Niin ja tyttö kulkee paljon sepaluksella varustetuissa kalsareissa. Meillä ei puhutella äitiä äidiksi ja isää isäksi vaan nimeltä. Samoin en koskaan korosta lapsille heidän sukupuoltaan. Tytölle olen oikein tarkoituksella ostanut autoja ja pyssyjä ja pojalle nukkeja. Olen mielestäni pystynyt todistamaan sen, että kasvatus on se, mikä vaikuttaa siihen, että naisista tulee hoivaviettisiä alistujia ja miehistä päättäjiä. Kun roolit on sekoitettu ja esim. poika pukenut itsensä prinsessapukuun, on päästy näistä rooleista irti.
Kyseessä on nuorelle naiselle / naiselle suht välttämätön vaatekappale.
Puetaan tytöt pojiksi ja pojat tytöiksi. Pojalle ei osteta autoja eikä tytöille nukkeja. Nimi on Jooa, Rauni tai muuta vastaavaa.
Nimi sattuu olemaan rauni, mutta en oo sellasta nimeä saanu siksi, että olis jotenki yritetty "salata" mun tyttöyttä/naiseutta.. Ja nukkeja on ollu, barbejakin, tosin osasin kyllä sujuvammin leikkiä autoilla, mutta se olis kai ollu niin vaikka nimi olis ollu joku tusinaliisa... Että ei nimi miestä, eikä tosin naistakaan pahenna jne...
Toki on puhuttu lapsesta poikana jne., mutta ei mitään siilitukka-poikien lelut-sininen väri-touhua. Kuitenkin toinen sana oli "auto"...ja meillä ei ole lähipiirissä KETÄÄN jota ne kiinnostaisivat. Puistossakin on leikitty kaikenlaisella tasapuolisesti, mutta jotenkin vaan ne autot ja vastaavat osuvat käteen...pehmoleluja lapsi halailee joskus mutta on muuten kiinnostuneempi mm. palikoista, autoista ja liikennevälineitä kuvaavista kirjoista.
Ei liikaa tota hössötystä sukupuolineutraaliudesta.
Pojat poikina ja tytöt tyttöinä oletuksena. Jos ei tyttöä kiinnosta nuket, niin toki ne autot voi antaa ja jos tyttö tykkää itse lyhyistä hiuksista jne, niin siitä vaan, jos ite niin rupeaa tahtomaan. Sama jos poika itse haluaa pukeutua punaiseen ja vaaleanpunaiseen, niin siitä vaan. Muuten oletuksena sinistä pojille ja punaista tytöille.
Kyllä ne roolit ovat nykyisinkin olemassa, vaiks on kuin yritetty minuakin petkuttaa tyttönä pojaksi lapsuudesta lähtien. Siksi haluan, että lapseni saavat olla sitä sukupuolta mitä ovat. Sitten eri jos oikeasti on se TOSI harvinainen tapaus, että on syntynyt väärään ruumiseen oikeesti, mutta.,.. se on eri asia, ja todellakin, harvinaista.
Yhdenkö erikoistapauksen takia pitäsi 99 muuta kasvattaa jotenkin kummallisesti kieroon?
Siihen on ihan biologinen syy miksi toiset on uroksia ja toiset naaraita.
Minkä helvetin takia haluat että tyttärelläsi EI olisi hoivaviettiä?
Jotta hän olisi yhtä huono äiti kuin sinä?
Milloin hoivavietti on alkanut tarkoittaa ALISTUMISTA?
Hoivavietti on siitä syystä että naaras ruokkii, hoitaa, suojelee jälkikasvuaan jotta laji säilyy.
Sinä siis haluat että lapsesi eivät menesty? Heillä ei ole intohimoja ja tavoitteita?
Pojastasi pitää tulla tahtomaton hampuusi vain siksi ettei olisi sukupuoliroolin mukainen mies.
Tyttärestäsi on siis tultava kova ja kylmä jottei hän olisi missään nimessä naisellinen tai millään muulla muotoa nainen kuin biologisesti.
Poikasiko ne lapset sitten synnyttää?
Kai sinun ja miehesi etunimet ovat myös sukupuolettomia kun lapset eivät saa isäksi ja äidiksi haukkua?
Kai miehesi pukeutuu hameeseen ja sinä olet se äijä talossa.
Tulet vielä tulevaisuudessa huomaamaan kuinka paljon olet tehnyt vahinkoa kieltämällä lapsiltasi identiteetin ja aivopesemällä heitä mielesi mukaan.
On omaa kykenemättömyyttäsi vanhempana jos et pysty kasvattamaan lapsiasi ihmisinä ja henkilöinä sen mukaan mikä heidän identiteettinsä on vaan yrität ahtaa heitä johonkin keksimääsi muottiin. Miten se tekee lapsestasi sukupuolettoman jos hän omaa sen vastakkaisen sukupuolen roolin?
Sukupuolettomuutta EI ole olemassakaan. Sen näkee hyvin nykytrendeissä. Naisen tulee olla kuin mies. Kova bisnesorientoitunut urakiituri ja lasten synnyttäminen jätetään hyvin myöhään tai kokonaan väliin. Miehet jyrätty pehmeiksi joo-joo-miehiksi jotka ei uskalla sanoa juuta eikä jaata.
Ei se ole sukupuolettomuutta että roolit on vain käännetty toisin päin.
Tyttö 9v halusi rintaliivit. Sellaisen setin vai mitä ne on.
En halunnut korostaa tytön seksuaalisuutta vaan ostin ne pikkuveljelle, että lapset oppisivat, ettei ole sukupuolirooliin sidottua pukeutumista ja tyttö ei pitäisi itseään liian pienenä miesten seksiobjektina.en muista nyt, mikä numero nyt olin.
Niin ja tyttö kulkee paljon sepaluksella varustetuissa kalsareissa. Meillä ei puhutella äitiä äidiksi ja isää isäksi vaan nimeltä. Samoin en koskaan korosta lapsille heidän sukupuoltaan. Tytölle olen oikein tarkoituksella ostanut autoja ja pyssyjä ja pojalle nukkeja. Olen mielestäni pystynyt todistamaan sen, että kasvatus on se, mikä vaikuttaa siihen, että naisista tulee hoivaviettisiä alistujia ja miehistä päättäjiä. Kun roolit on sekoitettu ja esim. poika pukenut itsensä prinsessapukuun, on päästy näistä rooleista irti.
Olisi itsensä pettämistä kieltää, etteikö tyttöjen ja poikien välillä ole keskimääräistä eroa tuossa riehumisessa ja kilpailuhenkisyydessä. MUTTA yksilöitä on täysin älytönyä ja julmaa kasvattaa tuon keskimääräisen eron mukaan.
Ystäväperheen tytöistä toinen on hiljainen uneksija ja puuhaaja, helposti loukkaantuva ja asioita mielessään pyörittelevä mietiskelijä (plussina sanottakoon, että hänellä on rikas mielikuvitus ja kyky keksiä vaikka mitä juttuja). Toinen on rämäpää vauhtimimmi, joka painaa mukana meidän samanikäisten poikien taisteluleikeissä, suuttuu tulisesti, jos tulee väärin kohdelluksi ja leppyy yhtä nopeasti. Ja noita tyttöjä sitten pitäisi kasvattaa kohdella jotenkin samalla tavassa, vaikka mielenkiinnon kohteet ja reagointitavat ovat todella erilaisia?.