Kysymys teille, joilla ns. "Iltatähti".
Kuinka pitkä teillä on ikäeroa edellisiin lapsiin. Tuntuiko "uusi" vauva-aika raskaammalta kuin ensimmäisten kanssa? Mitkä asiat yllättivät?
Kommentit (22)
Iltatähdellä ja keskimmäisellä lapsella on ikäeroa 10 vuotta ja esikoisen kanssa 12 vuotta. Siskoni oli pienenä kaikkien lemmikki, mutta äitini ei selvästikkään jaksanut hoitaa lasta samalla tavalla kuin meitä isompia sisaruksia. Pienin jäi yleensä minun, esikoisen vastuulle. Minä vein hoitoon, hain hoidosta, tein ruokaa, pesin pyykit, valvoin kuopuksen kanssa ja kun pienin sairastui jäin minä pois koulusta. Olin silloin 8 luokalla. Minä olin siis käytännössä se äiti perheessä. Nykyään kun pienin on 15 vuotias niin voi sitä helvettiä mikä on päässyt irti.
Kun minä olin sisareni kanssa pieniä ja teini-ikäisiä hommat sujuivat normaalisti. Joskus kiukuteltiin ja joskus ei, mutta oli selvät rajat ja tiukka kuri. Nyt kuopus saa tehdä mitä huvittaa sillä äitini ei saa häneen mitään kontaktia ja pelkää häntä. Kupuksella ei ole minkäänlaisia rajoja ja hän saa kaiken haluamansa. Jos hän sanoo haluavansa mopon, hän saa sen saa ihan mitä vain keksiikään pyytää. Lintsaa koulusta, juo päivisin, on väkivaltainen jne,, Otettiin jopa huostaan yhdessä välissä. Vuosi sitten kävi rautaketjuilla minun päälleni ja hakkasi heidän eteisessään. Äiti poistui takavasemmalle olohuoneeseen ja huuteli sieltä että lopeta.
Pelkää siis selvästi lastaan. Nyt ovat lastensuojenlun piirissä, mutta ei näkyviä tuloksia vielä. Itse en tunne mitään enää kuopusta kohtaan. Muutin kotoa pois, kun hän oli 4 ja suhteemme ei sen vuoksi ole kehittynyt kovin läheiseksi. Mutta viimevuosien tempauksien vuoksi en kunnioita, rakasta tai välitä hänestä enää pätkääkään. Keskimmäisen kanssa olemme hyvin läheisiä.
Meillä on tilauksessa kolmas. Ikäeroa isompiin tulee vähintään 8 ja 6 vuotta. Iltatähdestä en kyllä osaa puhua, meillä nyt vain elämä meni näin. :)