Kysymys teille, joilla ns. "Iltatähti".
Kuinka pitkä teillä on ikäeroa edellisiin lapsiin. Tuntuiko "uusi" vauva-aika raskaammalta kuin ensimmäisten kanssa? Mitkä asiat yllättivät?
Kommentit (22)
Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia.
ikäeroksi tuli 5 ja 7v. Yllätti se että etenkin isommasta lapsesta on hurjasti apua. Lapset on leikkineet paljon keskenään. Kuopus lähti jo vuoden ikäisenä isompien leikkiin mukaan. Muutenkin olen oikeastaan vasta nyt viimeisellä kerralla nauttinut vauva-ajasta täysillä.
Kuopus on nyt 3,5v , esikoinen 15. Kaikki on mennyt hyvin ja esikoisesta on jo pitkään ollut hyötyä esim lapsenvahtina kun käyn pikaisesti jossakin. Vielä en ole 15 pidemmäksi aikaa jättänyt lapsia keskenään, mutta enköhän jossain vaiheessa jo uskalla senkin tehdä. :)
On ollut helpompaa kun näiden vanhempien kanssa: kokemus tuo varmuutta ja rentoutta, isommat lapset ovat olleet suureksi avuksi, leikkivät ja viihdyttävät pikkuveljeä ja nykyään (n kerran kuussa) ovat myös lapsenvahtina 1-2 tuntia.
Ainoastaan raskausaika tuntui raskaammalta, muuten ei. Tää vauva on hyvä nukkumaan, joten mäkin saan unta ihan riittämiin. Keskimäinen lapsi oli vauva-aikana tosi huono nukkumaan ja se oli rasittavaa, vähän pelotti että mitäs jos tääkin vauva on samanlainen tai jos vaikka koliikkia iskee.
Vanhemmat lapset tykkää vauvasta kovasti, jopa toi murkkuikänen poika ja sen kaverit :)
Iltatähtikin on jo 6-vuotias. Vauva-aika oli tosi helppo, vaikka vauvalla olikin koliikkia. Muutenkin on mennyt loistavasti. Itse olin 42-vuotias, kun iltatähti syntyi. Nykyään joudun välillä käyttämään meidän teinejä lapsenvahtina, ja ihan mielellään he ovatkin, kun saavat siitä vähän taskurahaa. Eniten yllätti se, etten ollutkaan yhtään väsynyt, vaikka sellaista peloteltiin joka suunnalta. Itse tosin ihmettelinkin, että mikähän se edes väsyttäisi.
Iltatähtikin on jo 6-vuotias. Vauva-aika oli tosi helppo, vaikka vauvalla olikin koliikkia. Muutenkin on mennyt loistavasti. Itse olin 42-vuotias, kun iltatähti syntyi. Nykyään joudun välillä käyttämään meidän teinejä lapsenvahtina, ja ihan mielellään he ovatkin, kun saavat siitä vähän taskurahaa. Eniten yllätti se, etten ollutkaan yhtään väsynyt, vaikka sellaista peloteltiin joka suunnalta. Itse tosin ihmettelinkin, että mikähän se edes väsyttäisi.
Raskaus meni hienosti, vaikka ikää olikin jo yli tuon maagisen 40. Työkaveritkin ihmettelivät, kun minua ei koskaan vaivannut mikään. Äitiyslomalle lähdin ihan normaalisti. Vauva syntyi ja se oli ihanaa aikaa. Isommat lapset ei enää olleet niin vaativassa iässä hoidon suhteen. Nuorimmaisen "kaikki on ihanaa "- iässä vanhimmat olivat murrosiässä (etenkin yksi). Koin, että sain paljon voimia tältä pikkuiseltani hymyjen muodossa tähän möskyntään. Järkeilin, että sitten kun hänella mahdollisesti on joskus sama vaihe, on se jo tuttua, eikä niin rankkaa. Ihanaa pikkuisessamme myös on se, että sain olla kotona, kun toiset tulivat koulusta. Yksi lapsista aloitteli juuri pienimmän vauva aikaan koulunsa. Huippu juttu oli saada vielä yksi. Anopille on tosi tärkeä juttu, että meillä on ydinperhe ja silti tämä perhe, ei uuden kierroksen perhettä.
Siinä nuo ovat kasvaneet. Kieltämättä on helppo ollut esim. matkustella, kun aina on ollut isompiakin katsomassa pienimmän perään.
Mutta muuten mä olen selvästi väsyneempi tän kolmosen kohdalla kuin kahden ensimmäisen lapsen.
Ikäeroa on 10,5 v ja iltatähtien ikäero on 1v4kk.
Raskaudet meni paremmin pikkusten kohdalla ku ensimmäistä odotellessa. Yövalvomiset oli ihania, ehkä siksi kun olin niin onnessani. Mutta nyt välillä tuntuu et ei jaksa kun on murkkuikäinen, uhmaikäinen ja pieni kiukkupussi....
En jaksa stressata kuitenkaan asioista enää, enkä tuijota opuksia lastenhoidossa, käytän maalaisjärkeä ja luotan itseeni.
vuodessa ja sitten tulivat iltatähdet kun neljäs oli 6½v ja siitä syntyi 2v 9kk:n kuluttua toinen iltatähdistä. Kun viimeinen kuudesta syntyi, vanhin oli 17v. Koululaisia on ollut yhteen menoon vuodesta 1977, viimeinen sai lakkinsa pari vuota sitten, joten 30v on ollut kouluun lähtijöitä, ei vuodenkaan taukoa. Näinä vuosina on tullut läksyistä tutuiksi monet eri kirjoitustyylit, muuttuva matematiikkakin, eri vuosikymmenien opetus ja koulumaailma yleensä.
Mitään väsymystä ei ihmeemmin ole ollut uuden "sarjan" alkaessa, isommista on ollut apua, ja nyt nuoret tädit hoitavat ja auttavat vuorostaan sisarusten lapsia, mummolassa on välilä kuusikin lasten lasta. Kun viimeinen iltis oli 6v, tuli hänestä täti. Iltikset pitävät laadukkaista piirretyistä ja sisarusten lapsia viemällä elokuvateatteriin saavat itsekin katsottua samalla...eivät olisi kuulema ihan kaksistaan kehdanneet mennä. Tädeillä ja lastenlapsilla on mukavia hetkiä monissa eri asioissa, ihanaa seurata heitä kaikkia.
Jos ikäeroa on todella tuo noin 10 vuotta tai yli, niin
kiinnostuksen kohteet ovat jo sen verran erilaisia, että
kuopus ei tosiaan lähde isompien leikkiin mukaan. Itse
asiassa isommat lapset eivät enää edes leiki. :)
P.s. Pahoittelen, että viesti lähti ensin ennen aikojaan...
ikäeroksi tuli 5 ja 7v. Yllätti se että etenkin isommasta lapsesta on hurjasti apua. Lapset on leikkineet paljon keskenään. Kuopus lähti jo vuoden ikäisenä isompien leikkiin mukaan. Muutenkin olen oikeastaan vasta nyt viimeisellä kerralla nauttinut vauva-ajasta täysillä.
nuorimman ja toiseksi nuorimman lapsen ikäero on vain
5-6 vuotta. Toiseksi nuorin lapsihan on alle kouluikäinen, kun
nuorin vauva syntyy. Sitten vasta kun ikäero on noin +/- 10 vuotta
tai enemmän voidaan puhua iltatähdestä!
Tosin tällä periaatteella monelle myöhään lapsenteon aloitteneelle
äidille iltatähden saaminen jää kyllä haaveeksi... Näin minullakin. :)
on selkeästi nuorempi kuin vanhemmat sisaruksensa. Iltatähti
tarkoittaa kuitenkin itse lasta, eikä hänen vanhempiaan.
Toki on silti luonnollista (tai jopa itsestään selvää), että iltatähden
vanhemmat ovat iäkkäämpiä saadessaan iltatähden kuin silloin,
kun he saivat esikoisensa. Silti yli 40 vuotiaan saadessa esikoisensa
tästä esikoisesta ei puhuta iltatähtenä, sillä lapsi on tosiaan vasta
ensimmäinen!
Eihän iltatähteydessä ole kysymys niinkään lasten ikäerosta vaan siitä, että vanhemmat ovat jo illan puolella lastentekoiässä.
Raskausaika oli samanlaista kun kahdessa aiemmassakin raskaudessa. Yövalvomiset koettelevat nyt enemmän : ). Kaikkea ihanaa uutta on tullut kauppoihin ja kaikkea (turhaakin) on tietysti pitänyt ostaa. En voi kun suositella iltatähden hankkimista, on tää vaan niin ihanaa aikaa!
Terveisin: Kolmen ihmeen äiti
täysi-ikäisiä ja nuorin aloittaa syksyllä koulun:) Kyllähän vauva-aika oli vähän raskaampi kun itse on vanhempi ja väsyneempi ja vauvakin syntyi keskosena mutta hetkeäkään en vaihtaisi pois! Tämä kuopus on antanut niin paljon meille kaikille, ihana, rakas tytär!
Kyllähän sitä joskus miettii että oma elämä alkaa vasta 10 vuoden päästä kun muuten voisimme olla jo kahden mutta parempi näin:D Kyllä me vielä ehditään miehen kanssa rilluttelemaan myöhemminkin
Eihän iltatähteydessä ole kysymys niinkään lasten ikäerosta vaan siitä, että vanhemmat ovat jo illan puolella lastentekoiässä.
Isommat lapset olivat silloin 5- ja 7-vuotiaita. Raskausaika ei ollut sen raskaampaa kuin kahdella ekalla kerrallakaan. Sairastuin toisen lapsen jälkeen synnytyksenjälkeiseen masennukseen eli pelkäsin sen uusiutuvan. Näin ei käynyt ja vauvanhoito on ollut nyt todella mukavaa ja ihanaa! ASiaa on edesauttanut se, että isommista lapsista on tosi paljon apua. Etenkin keskimmäinen suorastaan palvoo vauvaa! :)
elikä meillä on ikäeroa 10 vuotta. Iltatähti on vasta muutaman viikon ikäinen, joten on vähän aikaista ehkä kommentoida vielä. Nyt kyllä selkeästi huomaa ottavansa rennommin kuin aikanaan esikoisen kanssa ja koska ikäero on aika iso, niin esikoinen on jo aika omatoiminen. Koulupäivien aikana pystyy hyvin nukkumaan päikkäreitä vauvan kanssa.