Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi voi, tuo maalaiset vs.kaupunkilaiset ketju, kylla ulkosuomalaista naurattaa!

Vierailija
02.04.2009 |

.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mika siina on etta se on niin hienoa olla KAUPUNKILAINEN? Ja paakaupunkiseudulla ei riita edes kehakolmosen sisapuolella asuminen vaan eliittikansalaiset asuvat Helsingin keskustassa (kantakaupungissa?). Sallikaa terminologiani virheet, olen maalainen alunperin. ;o)

Mua huvittaa esim. tallainen etta mun isallani on 3 sisarusta jotka muuttivat heti Helsinkiin kun kynnelle kykenivat ja kun heita tavattiin, tuntui etta heilla oli melkein kuin "hoono soomi" niin hienosti puhuivat. Ja me muut olimme maalaistolloja.

Suomi on kuitenkin niin pieni maa, vakiluvultaan, etta kylla me ollaan niin sisasiittyneita, ettei kenenkaan tarvitsisi esittaa ja yrittaa olla parempi kuin joku toinen kansalainen. Seka tama jyrkka rajan vetaminen maalaiset-kaupunkilaiset on aivan naurettavaa. Onko se Helsinki joku maailman napa? Ilmeisesti?

Kavin siella viimeeksi marraskuussa, ja eipa tarvitse vahaan aikaan taas tulla kaymaan, eihan siella ole mitaan. Rantaa satoi ja tuuli joka suunnasta, ihmiset tympeine ilmeineen menevat eteenpain. Joku ulkomaalaisen nakoinen hymyili minulle...

Voisiko joku monen polven helsinkilainen kertoa minulle mika siina on niin hienoa etta pitaa proystailla?

Vierailija
2/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kotikaupunkiani yli kaiken. : ) 2 oikeassa, ei stadilaisilla ole mitään tarvetta korostaa stadilaisuuttaan. Juntit tekee niin. Jokainen ihminen nyt vaan (kai) arvostaa juuriaan ja kotikaupunkiaan. Minusta Helsinki on kesällä ihan paratiisi. : ) Talvella juu sitten ehkä ei niinkään, ellei nyt satu ihanat talvikelit ja meri jäässä.

Olen täällä ulkomailla ihan pikkukaupungin pönde ja Suomessa taas kaupunkilainen. Kiva kokea elämää eri näkökulmista. : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti ihmetyttaa miten ihmeessa ihmiset kehittavat noin kamalan vastakkain asettelun ja niin typeran kiistan tuollaisesta aiheesta. Eiko sita voisi vain kunnioittaa, erilaisuutta? Kumpikaan ei kuitenkaan tulisi toimeen, ilman toista osa puolta.

Vierailija
4/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei helsinkiläinen saisi olla samalla tavalla ylpeä kotiseudustaan kuin vaikka oululainen? Ei se silti tarkoita että pitäisin itseäni muita parempana, vaan sitä että oikeasti viihdyn täällä enkä halua muuttaa pois, en Nauvoon enkä New Yorkiin :)

Vierailija
5/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kotikaupunkiani yli kaiken. : ) 2 oikeassa, ei stadilaisilla ole mitään tarvetta korostaa stadilaisuuttaan. Juntit tekee niin. Jokainen ihminen nyt vaan (kai) arvostaa juuriaan ja kotikaupunkiaan. Minusta Helsinki on kesällä ihan paratiisi. : ) Talvella juu sitten ehkä ei niinkään, ellei nyt satu ihanat talvikelit ja meri jäässä.

Olen täällä ulkomailla ihan pikkukaupungin pönde ja Suomessa taas kaupunkilainen. Kiva kokea elämää eri näkökulmista. : )

Ylpeä olen siitä, miksi en olisi? mutta se mikä mua itseäni häiritsee jonkin verran on maalaisten suhtautuminen Helsinkiläisiin, mun mielestä se on välillåä törkeetä, ihan oikeesti. Ensin kysytään että mistä päin olet? ja kun vastaan että helsingistä, niin sitten se alkaa. Välillä ihan suoranaista vittuilua. En toki väitä että kaikki tekisivät niin, mutta aika moni kuitenkin. Sen verran mussa nousee silloin sisu että tottakai mä puolustan itseäni ja omaa rakasta synnyinkaupunkia ja paikkaa missä asun, no, se katsotaan ylimielisyydeksi, olenhan ylimielinen hesalainen eräiden mielestä silloin.

Mä en käsitä sitä ollenkaan että Helsinkiläinen on aina ylimielinen paska, kun on ylpeä juuristaan, mutta maalla asuva on vaan hieno ihminen joka kunnioittaa juuriaan.

Vierailija
6/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin heti asetit vastakkain kaupunkilaiset ja maalaiset, kysymällä mikä on niin hienoa asua kaupungissa tai jotain vastaavaa..

Heti otit asenteen että vain kaupungissa asuvat haastavat riitaa, ei se kyllä ihan niinkään päin mene.

Mulle on aivan sama kuka on mistäkin ja luulen että 95% muistakin ihmisistä, täällä netissä se nyt vain kärjistyy ja kyllä jokainen haluaa tietenkin puolustaa itselleen rakasta asiaa,eikö niin.

Jokainen tajuaa että suomi on pieni maa, mutta helsinki vierusseuuineen on kuitenkin iso alue suomen mittakaavassa, onhan se vähän eriasia kuin vaikka kangasniemi lähiseutuineen asukasmäärässä ja liikenteen määrässä...

Vierailija
7/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei helsinkiläinen saisi olla samalla tavalla ylpeä kotiseudustaan kuin vaikka oululainen? :)

Vierailija
8/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin heti asetit vastakkain kaupunkilaiset ja maalaiset, kysymällä mikä on niin hienoa asua kaupungissa tai jotain vastaavaa..

Heti otit asenteen että vain kaupungissa asuvat haastavat riitaa, ei se kyllä ihan niinkään päin mene.

Mulle on aivan sama kuka on mistäkin ja luulen että 95% muistakin ihmisistä, täällä netissä se nyt vain kärjistyy ja kyllä jokainen haluaa tietenkin puolustaa itselleen rakasta asiaa,eikö niin.

Jokainen tajuaa että suomi on pieni maa, mutta helsinki vierusseuuineen on kuitenkin iso alue suomen mittakaavassa, onhan se vähän eriasia kuin vaikka kangasniemi lähiseutuineen asukasmäärässä ja liikenteen määrässä...

Vierailija
9/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat niitä bb-cheryllejä, jotka saavat kohtauksen, jos joku erehtyy sanomaan pääkaupunkiseutulainen eikä helsikiläinen. Samaiset tyypit saattavat olla lääkelaitoksella töissä ja haukkuvat täällä Kuopion täysin epäkansainväliseksi kyläksi, jossa ei edes insinöörille töitä löydy, tutkimatta asiaa yhtään.

Myös media on ollut ammoisista ajoista täynnä näitä tyyppejä. Esim. vielä kun radioilla oli normaalit puhelinnumerot niin joka hemmetin kerta ensin ilmoitettiin numero 123 456 ja sitten lisättiin, että ai niin, JOS joku nyt sattuu asumaan jossain metässä ja omistaa sekä radion, että puhelimen, niin siihen eteen suunta 09. Nykyään helsinkikeskeisyys kuuluu muuten vaan puheista.

Vierailija
10/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sun selittää erikseen ihmisille miksi juuri se kaupunki ta kylä on ihana ja hieno mistä itse olet lähtöisin? kysytäänkö sulta edes sellaista? Miksi Helsinkiläisen pitäisi ruveta avautumaan ja kertomaan ihan itsestääselvyyksiä siitä miksi juuri Helsinki on hieno kaupunki?

Korotatko muuten itse itsesi nyt vähän meitä muita suomalaisia paremmaksi, kun nyt kuitenkin asut sentää ulkomailla?

Vierailija
11/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin, luulisin että Helsingissä on enemmän haittaa turisteista kuni esim. Oulussa ihan vaan siksikin että Helsingissä käy enemmän turisteja. Ehkä se on syy siihen että Oululaisia eivät turistilaumat häiritse?

Oululainen ei ehkä aloittaisi ketjua siitä miten Oulussa käyttäydytään siellä vieraillessa!

Vierailija
12/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi syy voisi olla, että esim. EU:n määritelmien mukaan Suomessa on vain yksi kaupunki, jossa asukastiheys on niin suuri, että sen voi todella laskea kaupungiksi ja se on siis Helsinki. Ehkä siksi Suomessa on helpompi tehdä tällainen vastakkainasettelu kuin niissä maissa, joissa pääkaupunki saattaa olla isoin, mutta muitakin selvästi suuria kaupunkeja on.

Onhan esim. naapurissamme Venäjällä ikuinen "valtataistelu" Moskovan ja Pietarin välillä. Eikä kuulemma Ruotsin maaseudulla ole kovin kovassa huudossa, jos puhuu tukholmalaisittain. Kaveri sieltä muutti Uumajaan ja kertoi, että vaikeaa on ollut, kun puheesta tahtoo kuulla, että on ihan tukholmalainen, vaikkei itse mielestään mitenkään korosta asiaa. Että ei kai tämä vain Suomen ominaisuus ole...

P.S. Minusta se ei ole vain kaupungin koko, vaan tunnelma. Esim. Turku on tosi pieni, mutta minusta kyllä ihan selvästi kaupunki hienon keskustansa kanssa. Espoo taas on kai jopa selvästi isompi, mutta hajanaisuutensa takia vain yhtä Helsingin isoa lähiötä, jossa on hienoja kauppakeskuksia ja asuintaloja. Sorry, espoolaiset.

Vierailija
13/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeita lomalaisille -ketjun luin alussa läpi; nythän vastaukset ovat tuplaantuneet, joten en välttämättä tunne viime käänteitä. Haluan kuitenkin ihmetellä, miksi neuvojen ja vinkkien antaminen tulkitaan pröystäilyksi. Minusta ketju oli hyvä, ja elämä olisi helpompaa ilman liukuportaiden yläpäähän majoittuvia kanssaihmisiä yms. Mitä pröystäilyä siinä on?

Nyt loukkaantuneet maakuntien ihmiset siinä sitten alkavat haukkua pääkaupunkiseudun väkeä ylpeäksi, ja tokihan heidän on alettava puolustaa omaa kotikaupunkiaan, ja lumipallo alkaa olla valmis. Ei kai kuvitella, että joskus saadaan aukoton selvyys siitä, onko yleisesti ottaen parempi asua maalla vai kaupungissa. Mikä sopii kellekin, ja jollekin voi sopia molemmat, ehkä eri elämänvaiheissa.

Ihmettelen myös monien ulkosuomalaisten tapaa haukkua Helsinkiä tuppukyläksi, jos se sattuu olemaan pienempi kuin nykyinen komennuspaikka. Toki on pienempi kuin Lontoo, Pariisi, Brysseli tms., mutta pienemmässäkin suurkaupungissa ihmiset voivat käyttäytymisellään vaikuttaa viihtyvyyteen.

t. maakunnan kasvatti, noin kymmenen vuotta Helsingissä asunut, sitten taas maakunnassa viitisen vuotta, nykyisin eurooppalaisen metropolin asukki

Vierailija
14/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta kun on asunut kauan ulkomailla se oma rakas kotimaa on niin tunteikas kaikkine piirteineen, maaseutuineen kaikkineen. En tieda ymmarratteko mita tarkoitan mutta mun Suomea ei saa haukkua!! ;oDD

ap

Vierailija
15/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sun selittää erikseen ihmisille miksi juuri se kaupunki ta kylä on ihana ja hieno mistä itse olet lähtöisin? kysytäänkö sulta edes sellaista? Miksi Helsinkiläisen pitäisi ruveta avautumaan ja kertomaan ihan itsestääselvyyksiä siitä miksi juuri Helsinki on hieno kaupunki?

Korotatko muuten itse itsesi nyt vähän meitä muita suomalaisia paremmaksi, kun nyt kuitenkin asut sentää ulkomailla?

kotimaastani. Suomi ja suomalaiset ovat ihania!!!!!!!!!!!!! Asuimmepa missa pain maata tahansa. Minulla itsellani on ystavia, ja niita sukulaisia, seka Helsingissa etta kotiseudullani.

En korota itseani yhtaan paremmaksi! Eihan se ihmisen arvo riipu eika roiku siita mista on kotoisin vaan jokainen ansaitsee arvostuksensa muilta kanssaihmisiltaan. ap

Vierailija
16/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta kun on asunut kauan ulkomailla se oma rakas kotimaa on niin tunteikas kaikkine piirteineen, maaseutuineen kaikkineen. En tieda ymmarratteko mita tarkoitan mutta mun Suomea ei saa haukkua!! ;oDD

ap

Luepa ap oma aloituksesi uudelleen... Jostakusta saattoi tuntua, että olisit pikkuisen haukkunut Suomea.. tiedä sitten. Tai ehkä se "sun Suomi" on sitte eri asia.

Vierailija
17/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo Helsingin koon pilkkaaminen, kuinka se on joku tuppukylä. Helsinki on kuitenkin ihan kansainvälisestikin ihan kohtuukokoinen kaupunki ja sieltä löytyy paljon palveluja sekä kulttuuria ym. koska on Suomen pääkaupunki niin palvelujakin ja tapahtumia, museoita ym. on enemmän kuin useimmissa samankokoisissa kaupungeissa.

Vierailija
18/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin aina ihmetyttää

tuo Helsingin koon pilkkaaminen, kuinka se on joku tuppukylä. Helsinki on kuitenkin ihan kansainvälisestikin ihan kohtuukokoinen kaupunki ja sieltä löytyy paljon palveluja sekä kulttuuria ym. koska on Suomen pääkaupunki niin palvelujakin ja tapahtumia, museoita ym. on enemmän kuin useimmissa samankokoisissa kaupungeissa.

käyppäs ihan oikeasti kiertelemässä esim ympäri eurooppaa tuon kokoluokan kaupungeissa ja tule sitten uudelleen kommentoimaan,

terkut täältä ulkomailta mukavasta "pienestä" 500 000 asukkaan kaupungista ;)

Vierailija
19/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse siis asun mielestäni keskikokoisessa/pienehkössä reilun 500 000 asukkaan kaupungissa ulkomailla, jossa asukastiheys on 3,639 asukasta/km2.

helsingissä vastaava luku on 2 713 as/km²

eli en mä nyt mitenkään pysty näkemään helsinkiä minään suurena kansainvälisesti merkittävänä metropolina vaikka se suomen mittakaavassa onkin suurin kaupunki ja pääkaupunki.

ei paljon esim tallinnaa kummempi mikä sekään ei meilestäni mikään metropoli ole mutta yhtälailla mukava pienehkö kesäkaupunki.

Vierailija
20/62 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tulee joku huutelemaan että, mikä kaupunki se on muka verrattuna siihen ja siihen kaupunkiin. Suomen mittakaavassa tää on iso kaupunki, eihän Suomi muutenkaan ole mikään iso maa. Ihan sopivan kokoinen kaupunki tää on, pienellä alueella sitä loppujenlopuksi liikutaan ja hyvä niin. Mulla menee työmatkoihin tunti vaikka kilometrejä ei oo loppujenlopuksi kauheesti, välillä tuntuu että sekin on jo liikaa.

Helsinki on parhaimmillaan kesällä, mutta itse kun täällä asun, niin en näe tätä minään pelkkänä kesäkaupunkina. Kyllä täällä on ihan mukavaa asua ja tekemistä riittää myös talvikuukausina.

Pakolaisia ei tarttis suomi enää yhtään, niitä on helsingissä jo ihan tarpeeksi, on jos minkä maan kansalaista ja eri väriä, oikea kultturien sekasotku. Miksi ne aina tänne Helsinkiin, muualla on tilaa yllinkyllin.