Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun kaveri ei hoida pientä velkaansa!

Vierailija
02.04.2009 |

Ystäväni on minulle 10 euroa velkaa. On ollut jo kuukauden. Olen kahdesti lähettänyt viestin ja tiedustellut josko maksaisi ja lupaa maksaa, mutta eipä vain rahoja kuulu. Aina "unohtaa". Ei tuo 10 euroa maailmaa kaada, mutta periaatteessa vaan ärsyttää kun ei voi velkaansa maksaa. Olen ihan kahden vaiheilla, kehtaanko vielä karhuta. Toisaalta tulee pikkumainen olo karhuta 10 euroa useampaan otteeseen, toisaalta minusta on periaatekysymys, että velat maksetaan.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aikuisen työssäkäyvän ihmisen pitää hoitaa asiansa niin että rahaa on. Ärsyttää kun joku on jotain kymppiä kinuumassa, pitää olla todellinen luuseri jos ei yhtä vaivaista kymppiä edes omasta takaa löydy.

Säälittävää!!

Vierailija
22/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella olla varakkaita, mutta ehkä juuri siksi autetaankin kaveria hädässä. Joku voi maksaa toisen ruoat tai jonkun muun jutun, eikä sitä yleensä niin kamalasti pistetä merkille. Itse yritän aina muistaa tarkasti keneltä on mikäkin euro joskus tullut, ja joko tarjota pian takaisin tai sitten maksaa heti, mutta ei meillä kinuta jos ei ole isommista summista kyse. Kymppi on jo siinä hilkulla, että pyytelisikö sitä vai ei.

En niin kauheasti jaksaisi stressiä ottaa jostain kympistä, sillä vaikka se on käytännöllinen summa ja sillä saa ruokaa kaupasta, niin on se pian myös kulutettu pois. Jos talous on siitä kympistä kiinni, niin aika heikosti on asiat.

Ja niiltä ystäviltä en koskaan lainaa, joiden tiedän olevan supertarkkoja rahoista. Yksi ystävä esimerkiksi laskee lyijytäytekynän lyijytkin, jos siis semmoisen joskus lainaa.. Ja toinen todellakin laskee joka pennin, vaikkei ole edes huonosti toimeentuleva. Heiltä en koskaan lainaa. Mutta tosiaan mulla on monta ystävää, joiden kesken semmoinen ristiinlainaaminen/tarjoaminen toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niin kauheasti jaksaisi stressiä ottaa jostain kympistä, sillä vaikka se on käytännöllinen summa ja sillä saa ruokaa kaupasta, niin on se pian myös kulutettu pois. Jos talous on siitä kympistä kiinni, niin aika heikosti on asiat.

Mä yritän vähistä rahoistani huolimatta auttaa aina jos vain pystyn, mutta vaadin se kympinkin takaisin. Niin on heikosti asiat, mutta niin on ollut sillä kympinlainaajallakin koska on sen jossain välissä lainannut. Ja kyllähän mä sen kympin tosiaan nopeesti saan menemään, ihan samoin kuin saan viiskymmpisesen tai satasenkin, mutta ehkä se kymppi kuitenkin menee tarpeeseen. Näin on heikosti välillä asiat.

Vierailija
24/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan minulta on rahaa vailla...? Minä en kerta kaikkiaan muista noita, siksi yritän hoitaa vipit aina mahdollisimman heti ja sanon, että pyytäkää, jos en muista.

Toisaalta ainakin minusta olisi noloa kysellä jonkun kympin perään, mutta ehkä se on jollekin tärkeä periaate.

todellisuudessa sinulla ei ole rahaa maksaa. TOSI NOLOA jättää velka maksamatta ja olla muina miehinä. Velkaa ei unohda maksaa, ellei sitten halua unohtaa, tai pidä toisen rahaa niin vähäpätöisenä. HYI SINUA!

Vierailija
25/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos joku on niin köyhä, että ei pysty kymppiä maksamaan niin pitkäkööt.

Mutta muutamasta tällaisesta tyypistä on kyllä tullut muillekin joskus mainittua, että kovin on hauskoja tyyppejä kun kovasti esitellään kalliita esineitä, mutta kympin, parin velkaa ei ole ollut maksaa takaisin.

Vähän on joitain naurattanut sen jälkeen kun nää (vippaa pari kymppiä lapsen housuihin kun mulla ei nyt satu oleen käteistä matkassa) esittelee hienoja talojaan tai autojaan.

Eli en kinua takaisin, mutta en kyllä pidä suutani kiinnikään vaan voin mainita aika monellekin, että tuon tyypin talous näkyy kaatuvan kymppiin tai kahteen kun ei ole varaa maksaa vippejään pois.

Vierailija
26/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut moittia. Ja siis oon itse opiskelija ja äiti, että tiiän kyllä miten tiukka talous voi joskus olla. Mutta koska tiedän kavereiden vastaavan tiukat tilanteet, en kovin herkästi itse tohdi kinuta rahoja. Toisaalta mun kaverit kyllä maksaa kunhan voivat.

Ja se on kyllä ärsyttävää, jos joku tahallaan unohtaa maksaa. Ja varsinkin jos tietää lainaajan oman rahatilanteen olevan yhtälailla heikko. Eikä mun mielestä ole noloa sitä rahaa kysyä, että kysy vaan vielä jos se kaivelee. Laita vaikka tekstari.

Vierailija
27/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus teininä laskettiin pennosia, mutta aikuisiällä en ole koskaan enää tuollaisia niin tarkkaan laskenut. Harvoin kukaan lainaa multa rahaa tai minä keneltäkään. Ja muistaakseni olen pienemmätkin vipit maksanut kyllä takaisin, eikä tule mieleen ketään, joka olisi mulle auki, mutta tosiaan en kyllä tuollaisia muistelekaan.

Musta ap sun on turha sitä kymppiä kitistä sen enemmän. Älä enää lainaa sille ihmiselle ja anna asian olla. Jos ei maksa, ei maksa. Oma on häpeänsä.

Vierailija
28/33 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi on mullekin aika pieni raha, mutta toisaalta myös lainaan jos vaan kaverilla on tarve. Kaikki ei lainaa edes köyhyyttään vaan siksi että satutaan esim. olemaan kirpparilla ja käteinen pääsee loppumaan kesken. Mulla on reilusti kavereita, joille vippaan kympin ja kaks tarpeeseen. Noista kertyisi helposti useampi satanen vuositasolla, joten kyllä velkani takaisin haluan. Itse vippaan tosi harvoin.

Mulla on yks kaveri joka ei usein jouda kirppareita kiertämään, mutta muistaa aina kertoa listaa mitä hänen lapsensa sattuvat olemaan vailla, jos vaikka minä kirppareita kiertäessäni sattuisin sopivan tarvikkeen löytämään. Aika usein olenkin heidän lapsiaan vaatettanut ja kengittänyt. Käytännössä kaveri ei muista maksaa koskaan. Nykyään en juuri ostele sitten puolesta, koska en mä nyt ihan heitä elättääkään viitsisi. Mutta jos tulee tilanne että joudun rahaa lainaamaan, laitan summan ja tilinumeron samantien tekstiviestillä. Näin olen rahani muutaman viikon sisällä saanut ilman että perään huutelen. Näin aloin toimia kun erästä velkaa en saanut takaisin, vaikka yritin hieman muistuttaakin.

Vierailija
29/33 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin Nigeriaan € 200 000.

Vierailija
30/33 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkakirja kannattaa tehdä jo 10 lainasta ja ylittäessä ei lainaa, mene pankkiin ja Kelaan, psykologille, jos et maksa lainaa , tosin olen kuullut eräästä tapauksesta, että missä joku oli lainannut noin 100 ja kaveri lupas maksaa takas korkojen kanssa, mutta ei maksanu ja uhkasi lainaajaa että jos et lainaa lisää (syinä jääkaappi tyhjä, vuokra maksamatta, kuolemalla, sairauskulut, uhkaus väkivallalla, jne, vetosi yksinäisyyteen ja ystävyyteen, etenki ku oli saanut aiemmin lainaa muualta ja lupas korot), (lainaajan tilillä oli 0, tosin toisella oli enemmän, käteinen pankissa, nostoraja 0 24h aikana ja estot) ja kun tyyppi kysyi tiliä niin huijari-tyyppi sanoi käteinen, koska Kela, edellinen uhkaus oli tehdä lainaajasta rikosilmoitus kun ei maksanu jotakin, jonka sanoi jo maksaneensa ja juoni oli sama kuin Nigerialaiskirjeissä.

Huijari tietty uhriutui ja syytti lainaajaa, ostajaa omasta tilastaan (pataloginen valehtelija, psykopaatti), tyyppi ei väitellyt, ei syyllistynyt ja sanoi maksaneensa jo, mitä huijari (tahallisesti ei uskonut, tai riippuvainen = käytös sama kuin psykopaatin ja sana ei saa huijarin syyttämään huijattua ja vedoten syihin, sanoo että rikosilmoitus ei ole hänen vikansa, rahat ja käteinen pitää piilottaa ennen sitä, koska vaatii tarkastusta, parempi jos känny ei toimi ja kortti on kiinni, nostot 0 24h ajan ja 1kk 0, jolloin voi sanoa että kortti ei toimi ja sanoo tilillä olevan 0, tai ei näytä sitä).

No mitä kävi, kuoletti korttinsa (vai oliko kadottaminen, ettei se ja tyyppi tienny missä kortti oli) ennen kuin meni tyypin luo ja sanoi, että ei voi mitään, taisi myös laittaa 30p noston 0 asti ja sama 24h, nettimaksut 0, estot jne. Ilmoitukset ja muut jne.

Yhteys tapahtui Faces ja Sn.

Hyväksy pyynnöt vain keneltä tunnet ja älä puhu tuntemattomille ja älä anna omaa Sn. nimeä, älä viestittele tuntemattomien kanssa, sano ei ja sano et vaikka muutat pois, tai oot kuumeessa ja kipeenä etkä voi tavata.

Kuoleta, kadota kortti ja sano, että ei voi mitään. Myös päivittäiset yhteydenotot hälyttäviä.

Älä lainaa tai tee se mahdotomaksi. Poliisilla kestää 8kk ennen oikeudenkäyntiä (vakuutus).

Vierailija
31/33 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pantti jos lainaat rahaa. Esim. Koru tai joku, mikä vastaa vähintään lainaamaasi summaa. Semmonen tavara, jonka voit pantata, mikäli velan palautusta ei tule.

Vierailija
32/33 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää maksamaan osissa, pieniä summia kerralla. Jos vaikka 10 velkaa niin sanoo, että maksaa 1-2e kerralla. Luulis ettei kehtais olla maksamatta.

Vierailija
33/33 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan päässyt tälle palstalle.. Lainasin vuonna vasara ystävältäni 400euroa vuokraan. No unohdin koko homman, eikä ystäväni sanonut kertaakaan mitään. (Varmaan mielessä kuitenkin kirosi.) Välimme olivat ihan normaaleja.

Eräs päivä noin 5v päästä tästä lainasta havahduin, että hitto maksoinko sitä velkaa koskaan. Soitin tietysti heti ja kysyin, ystäväni oli vaan että et kai oo maksanut, mutta ei hän enää muista edes paljonko se oli. Maksoin välittömästi hänelle 600euroa ja pyysin anteeksi. Maksan aina velkani, enkä edes lainaile, tämä oli joku hätätilanne. En tajua miten sen unohdinkin. Mutta ihan hirveä tunne kun yhtäkkiä havahtuu asiaan kesken työpäivän. No olemme yhä ystäviä., 🙂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän