Millä nimellä turkulaiset kutsuu Turun motaria?
Onko tietoa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut käytettävän sellaista yllätyksellistä sanaa ku: moottoritie, myös asian lyhyempi muoto, motari on mainittu, liekkö o totta...tiiä noista Turkulaisista!
Eikö ysitiekun ole motari?
”mää aja mottoritiet”.
jos vain on tarkoitus sanoa sana moottoritie, niin se on turun murteellakin moottoritie
Vierailija kirjoitti:
Ai mää vai?
Just sää! Millä termillä kutsut Turun motaria?
Virallisesti joko Tampereen tie tai Helsingin tie, molemmat moottoriteitä.
Helsingin motari ja Tampereen motari? Tai ykköstie ja ysitie, kymppi menee hämeenlinnaan ja kasikin taitaa olla turun päässä nykyisin motari.
On Ykköstie Helsinkiin ja Tampereentie/Ysitie joka vie Tampereelle. Ohikulkutiekin on nelikaistainen. Ja kasitien alku.
Vierailija kirjoitti:
On Ykköstie Helsinkiin ja Tampereentie/Ysitie joka vie Tampereelle. Ohikulkutiekin on nelikaistainen. Ja kasitien alku.
Tuo on loogista, että Tampereelle vievää tietä sanotaan Tampereentieksi.
Mutta Turun motari on siis Helsingintie tai ykköstie.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut käytettävän sellaista yllätyksellistä sanaa ku: moottoritie, myös asian lyhyempi muoto, motari on mainittu, liekkö o totta...tiiä noista Turkulaisista!
Mistä turkulaiset sitten tuosta tietää, mitä motaria tarkoitetaan?
Meillä Stadissa on Länäri, Turun motari, (Porintie), Vihdintie, Tampereen motari, Tuuski, Lahden motari, Porvoonväylä ja Itäväylä. Nimestä tietää minne tie vie.
Mä kutsun vain Helsinkiin menevää tietä moottoritieksi tai motariksi. Muualle täältä lähtee vain ihan pikkupätkät motareita niitä kutsun vain tien numerolla.