Apua pikkuisen imetykseen
Heippa!
Minulla syntyi vajaa kuukausi sitten pieni tyttö rv 35+6. Paino on noussut nyt kivasti, ja neuvolassa päätettiin että yritetään lähinnä rintaa, kun tähänasti syötiin n.15min rinnasta ja loput pullosta (n. 40-60ml siitä meni)
Mulla on nyt huoli että saako tyttö tarpeeksi maitoa rinnasta, kun tuntuu että on jotenkin niin vähästä tyytyväinen... pitäisikö vaan luottaa että on niin vahva, et varmasti ilmoittaa jos on nälkäinen.
viihtyy kyllä tissillä, suunnilleen se 15min sellasta hanakampaa kulauttelua, ja sitten tuntuukin että vaan pitää mua tuttina.... puolen tunnin päästä kun koittaa lopetella ei päästä irti ollenkaan, sitten vielä toinen tissi... ja ehkä vielä 20-40ml vastiketta. nyt tuli mieleen että voikohan olla niin ettei mulla tule tarpeeksi maitoa??? Syödään suunnilleen 3 tunnin välein, yöllä harvemmin. Samoja kysymyksiä on varmaan kysytty tuhat kertaa... mutta josko joku jaksaisi autta. Niin kova olisi tahto täysimetykseen, vaikka tiedostan että tärkeintä on että oma kulta saa tarpeeksi ruokaa oli se sitten omaa tai vastiketta :)
Jos lapsi on tyytyväinen ja jaksaa silloin tällöin olla hereilläkin (ei siis ole epätavallisen unelias) hän saa todennäköisesti riittävästi ruokaa. Jos lapsesi siis ei ole unelias, niin sinun maitosi riittää vallan mainiosti jos lapsi on tyytyväinen syötyään. Jos lapsi aikaisemmin söi 15min ja suuremman määrän vastiketta ja nyt sitten 30min ja vähemmän vastiketta, niin oikeastaan sanoisin, että miksi annat sitä vastiketta. Jos siis haluat imettää. Jos lapsi on nälkäinen syötyään molemmat rinnat, aloita kierros alusta. Näin saat maitomäärän vastaamaan tarvetta. tai sitten vauva syö pari päivää vähän tiuhemmin ja maitomäärä asettuu sillä tavalla. Jos haluat varmistuksen asiaan, niin voitko pyytää neuvolaan ylimääräiseen punnitukseen, jotta saat varmuuden sapuskan riittävyydestä. Normaali lapsi ei ole tyytyväinen nälkäisenä. Jos joku on pielessä, niin lapsi voi olla väsynyt, että ei jaksa syödä tarpeeksi ja nukahtaa ennen kuin vatsa on täynnä. Luulen kuitenkin että jokainen lapsi tekee niin, että joskus on niin väsynyt, että nukahtaa kesken kaiken, mutta sitten ne heräävät vähän aikaisemmin tankkaamaan lisää.
Olethan myös tietoinen tiheän imun kausista. Joskus (kasvaessaan tarvitsee enemmän ruokaa) lapsi siis tilaa lisää ruokaa imemällä useammin parin-kolmen päivän ajan. Tämä ei ole merkki maidon loppumisesta tai lopullisesta riittämättömyydestä vaan siitä, että nyt tarvitaan vähän enemmän kuin ennen ja se hoituu tuossa parissa päivässä.
Onnea imetykseen