Pidätkö vanhusten hoitajia vähän "tyhminä / alempiarvoisina"?
ja teidän työnne on sata kertaa raskaampaa kuin minun. Nostan hattua ja arvostan!
Kommentit (42)
Komppaan tätä!Kyllä sitä aliarvostusta tulee kaikkein eniten omasta ammattikunnasta. Vaikka kaikkien pitäsi toimia yhteistyössä ja toisamme täydentäen. Ja mitä noihin hoitotoimenpiteisiin tulee, niin tosiaan, ei ole paljon vanhuspuolen yksikössä lääkäriä jolta kysyä, vaan ratkaisut täytyy tehdä itsenäisesti tai lähettää eteenpän. Eihän meillä ole edes laillisia oikeuksia mennä tekemään mitään lääkemuutoksia tms. tai lääkitä omin päin vaan siihen tarvitan se lääkäri, vaikka kuinka olis ammattitaitoa tai tietoa...Ja muuten ap:lle: Häntä pystyyn vaan! Kyllä ammattimme näyttää, kuka tosiaan on hoitaja ja kuka ei. Kaikista ei ole päivästä toiseen selkä vääränä siivoomaan ulosteita, virtsaa ja muita eritteitä ja kuunnella vielä vittuilua tai haukkumista tekemisitään, kun mikään ei kelpaa tai teet kaikki muuten väärin heidän mielestään... Ja väkivaltaisiakin ( hakkaa , raapii, sylkee... ) vielä ovat piruparat. Itse sain viimeksi perjantaina kokea kirjaimellisesti nahoissani yhden mummun turhautumisen... Nyt on mukavat n. 5cm:n "verinaarmut" käsissä... Ja onhan tässä oltava aika "moniammatillinen" - välillä saa olla psykologina, poliisina, kampaajana, siivoojana, palomiehenä tai monena muuna... ;) :DP.S. Itsekin vaihdoin ensihoidosta ihan vapaaehtoisesti vanhustyöhön, vaikka olin edellisessä työssäni hieman korkeamalle "rankattu"... ;)
Kielenkäyttösi jo paljastaakin sivistyksesi tason, mutta vastaan sinulle silti.Vanhukset eivät todellakaan ilkeyttään sylje hoitajien päälle. On totta, että lääkkeillä paljon yhteisvaikutuksia,mutta niiden miettiminen ja lääkkeiden määrääminen on lääkärin tehtävä. Samoin kun ahdistelevan vanhuksen hoito. Eipä auta hoitajana ruveta lääkitsemään ilman lääkärin määräystä. Hoitopaikastakaan ei päätä hoitaja.Vaikea on ruveta vanhainkodissa antamaan aktiivihoitoa. Tarvittaessa vanhus lähetetään eteenpäin saamaan tarvitsemaansa hoitoa.Olen itse työskennellyt 10 vuoden sairaanhoitaja urani aikana niin vanhusten parissa vanhainkodissa kuin erikoissairaanhoidossakin. Se on kummallista miten erikoissairaanhoidossa työskentelevät kollegat aliarvostavat perusterveydenhuollossa työskenteleviä hoitajia! Itse koin sen erittäin inhottavana! Kirurgisella osastolla oltiin muita parenpia ja jos hoitokodin hoitaja laittoi vanhuksen eteenpäin ( ohjeiden mukaan ) päivystykseen, niin syypää olikin osaamaton hoitaja. Eiköhän syitä vanhusten parissa työskentelevien hoitajien huonoon ammattiylpeyteen saa hakea ihan oman ammattikunnan sisältä!
Ihmisläheisyys ja empatia ovat ihmisen tärkeimpiä ominaisuuksia, ja sitä teillä on (tai ainain pitäisi olla!).
t. opettaja