Täysimetetyt vauvat ovat tyytymättömämpiä kuin korvikkeella ruokitut
Tähän tulokseen olen tullut niin omien lapsieni osalta kuin ystävieni vauvojen osalta. Ne vauvat joita imetetään itkevät koko ajan, varmasti sen vuoksi kun eivät saa rinnasta tarpeeksi syödäkseen. Tai ovat vähän aikaa hiljaa imetyksen jälkeen mutta kohta taas huutavat nälkäänsä.
Ne vauvat jotka saavat maidon pullosta, tulevat kerrasta tyytyväiseksi.
Kommentit (41)
Mun molemmat lapset on täysimetettyjä ja tooosi helppoja ja tyytyväisiä. Kumpikin on nukkunut alle kahden kuukauden iässä jo ihan koko yön, eikä syöttävälit päivälläkään ole kovin tiheitä paitsi niinä parina tehoimupäivänä.
Mutta sääli ap ettet pystynyt imettämään. Onhan se kuitenkin paitsi parempaa lapselle, myös äärettömän paljon helpompaa äidille kuin korvikkeen käyttö.
Ja okei, puhutaan vain tän keskustelun osalta, en tahdo leimata kaikkia.
Mutta jos yhtään,YHTÄÄN viitsii ottaa asioista selvää, niin se on aika pieni juttu, jos vauva vähän enemmän kitisee rintamaidolla kuin korvikkeella. Rintamaidon edut KOKO ELÄMÄÄ ajatellen on kuitenkin niin paljon suuremmat, lähtien jo siitä, että rinnan imeminen stimuloi vauvan aivoja aivan eri tavalla kuin pullon imeminen. Samoin rintamaidon rasvan koostumus on sellainen, että se ruokkii kaikkein parhaiten vauvan hurjaa vauhtia kasvavia aivoja. Jos haluat lapselle ihmisen aivot, syötä ihmisen maitoa, jos lehmän aivot, syötä lehmänmaitoa. Rintaa saaneet lapset on kautta linjain tutkimuksissa keskimäärin terveempiä, hoikempia, fiksumpia ja menestyneempiä kuin korvikeruokitut.
TOisaalta sitä ei enää ihmettele, kun korvikeäitien taso on tätä. Eihän se omena kauas puusta putoa.
Ja hei, miksei sille vauvalle voi antaa sitä rintaa, jos se kitisee? Miksi antaa vauvan kitistä?
Kummasti meidän kaikki neljä lasta, jotka on siis täysimetetty 6kk, on olleet ihan käsittämättömän tyytyväisiä. Kaikki on ihmetelleet jokaisen kohdalla, että ainako se on noin tyytyväinen ja nauravainen, ja itkeekö se koskaan?! Tosin mun maitoni on tosi rasvaista ja sitä tulee palllllljon... Mutta älytöntä yleistämistä tuo aloitus!
ovat saaneet vain äidinmaitoa ei siis ollenkaan korviketta. Ja ovat kasvaneet hyvin ja olleet molemmat todella hyväntuulisia ja vähäitkuisia. Mutta minulta on kyllä maitoa tullut vaikka kahdelle lapselle...
Ja minusta on paljon helpompaa itse imettää vauva, kuin jatkuvasti kantaa kaupasta kallista korviketta ja kuljettaa tuttipulloa joka paikassa mukana. Onneksi ei ole siihen tarvinnut ryhtyä (meidän lähisuvussa ei muuten kukaan lapsi ole käyttänyt korviketta, eikä kyllä juuri tuttipulloakaan).
Mulla on kanssa ollut vissiin aika rasvaista maitoa, kun lapsi oli supertyytyväinen täysimetyksellä, ja nukkui yöt läpeensä alusta alkaen. Eli pärjäsi öisin jonkun 7 tuntia syömättä jo ihan muutaman viikon iässä, ja aika piteni pian 8-9 tuntiin. Ja vauvana tuo ei itkenyt juuri koskaan.
Mutta jos äiti ei lepää eikä syö kunnolla, niin ei maitoakaan tule tarpeeksi, toki vauva silloin on tyytymätön.
...imetetyt ovat tyytyväisempiä vauvoja kuin korvikeruokitut. Tutkimukseen osallistuivat kaikki kaksi lastani. Imetetty oli siis tyytyväinen ja helppo vauva (helppo myös imettää) ja korvikeruokittu tyytymätön ja hankala vauva (hankala myös imettää). Hieman ehkä tutkimustulosta heikentää se fakta, että korviketta aloin itkukallelle antamaan juuri siksi että oli niin kärttyisä. Halusin kokeilla auttaisiko se (ei auttanut, päinvastoin).
Ja okei, puhutaan vain tän keskustelun osalta, en tahdo leimata kaikkia.
Mutta jos yhtään,YHTÄÄN viitsii ottaa asioista selvää, niin se on aika pieni juttu, jos vauva vähän enemmän kitisee rintamaidolla kuin korvikkeella. Rintamaidon edut KOKO ELÄMÄÄ ajatellen on kuitenkin niin paljon suuremmat, lähtien jo siitä, että rinnan imeminen stimuloi vauvan aivoja aivan eri tavalla kuin pullon imeminen. Samoin rintamaidon rasvan koostumus on sellainen, että se ruokkii kaikkein parhaiten vauvan hurjaa vauhtia kasvavia aivoja. Jos haluat lapselle ihmisen aivot, syötä ihmisen maitoa, jos lehmän aivot, syötä lehmänmaitoa. Rintaa saaneet lapset on kautta linjain tutkimuksissa keskimäärin terveempiä, hoikempia, fiksumpia ja menestyneempiä kuin korvikeruokitut.
TOisaalta sitä ei enää ihmettele, kun korvikeäitien taso on tätä. Eihän se omena kauas puusta putoa.
Ja hei, miksei sille vauvalle voi antaa sitä rintaa, jos se kitisee? Miksi antaa vauvan kitistä?
Tuo imetettyjen vauvojen paremmuus johtuu siitä, että koulutetut, älykkäät ja elämässään paremmin pärjäävät naiset yleensä imettävät pitkään, toisin kuin huonommin koulutetut, vähemmän älykkäät ja huonommin pärjäävät kanssasisarensa. Mutta näiden lasten pärjääminen ei johtu maidosta, vaan ihan geeneistä, jotka äiti on siirtänyt eteenpäin... Että ihan lehmänaivot :D Päivän paras!!
ensinnäkin en ole "korvikeäiti" olen äiti, ja vauvani ei ole "korvikevauva" vaan ihan tavallinen vauva vaikka syökin pääsääntöisesti äidinmaidonkorviketta (on keskonen).. suhtaudun epäilevästi näihin "kautta linjain" tehtyihin muka tutkimuksiin joissa täysimetetyistä vauvoista kasvaa supermenestyjiä ja korviketta saaneista vauvoista luusereita.. ihminen kun on niin monen osatekijän summa (geeniperimä, ympäristö, kasvatus, ruokailutottumukset imeväisiän jälkeen ym)..
mutta on niitä tutkimuksia toiseenkin suuntaan, eli sellaisia joissa ei ole eroja löydetty täysimetettyjen sekä korviketta saaneiden välillä, mutta eihän niistä kohista, kun ne eivät sovi tähän imetyspropagandaan..
nämä imetysfanaatikot voisivat miettiä kirjoittamiaan juttuja vaikka sen jälkeen jos heidän kohdalleen sattuu tilanne jossa imetys ei syystä tai toisesta onnistu eikä edes pulloon pumppaaminen, ai niin mutta eihän se ole mahdollista näiden av-supermammojen vaaleanpunaisessa maailmassa!
Milleköhän vauvani on korvike? Entä minä?
Milleköhän vauvani on korvike? Entä minä?
Olisit menestynyt yrittäjä tällä alalla. Haistat upeasti riidan ja tappelun paikan :). Lahjakkuutensa kullakin.
Terveisin ei-täysimetettyjen kolmen lapsen äiti
mutta aion silti imettää vauvani :) Onneks mä olen vauvani äiti ja saan ihan itse päättää mitä hänelle annan. Joku toinen tehköön samoin, en ala puuttumaan.
ken ties siitä, että näitä täysimetyksellä olleita lapsia on heidän äitinsä syöttänyt liian harvoin tai liian vähän aikaa kerrallaan?
Tottahan pulloruoka täyttää nopeammin ja paremmin, mutta täysimetyksen merkitys on huomattavasti tärkeämpi, sillä pulloruokitut ovat useammin ylipainoisia kuin imetetyt.
Paino ollut -10 käyrällä koko ajan.
Sitäpaitsi on normaalia, että pieni vauva jonkin verran itkee. Sehän on hänen tapansa ilmaista tarpeitaan. Jos vauva ei koskaan itse, voidaan epäillä äidin/lapsen masennusta.
Lapset ovat kasvaneet imetyksellä hyvin, ensimmäistäni luultiin pullovauvaksi, kun oli niin pyöreä. ;D Pullovauvathan tunnetusti lihovat rasvaisella korvikkeella, joka myös sisältää enemmän epäterveellistä kolesterolia kohottavaa rasvaa, toisin kuin äidinmaito...
Molemmat lapset 6kk täysimetyksellä ja todella tyytyväisiä ja helppoja vauvoja. Joten turha yleistää, ap.