Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

päiväunista

26.03.2009 |

Kuinka moni 3v. nukkuu vielä päiväunia? Meillä poitsu nukkuu päivisin noin1.5h.

Viimeaikoina tosin on kyllä aamuisin herännyt jo klo:6.00-6.30, ei kiva =/, ennen nukkunut 7.15-8.00.Nukkumaan menee 20.30-21.00

Olen ajatellut pitäisikö päikkärit jättää pois, mutta toisaalta tuntuu niitä kyllä tarvitsevansa,(jaksaisi kyllä iltaan saakka) Ehkä hän on sittenkin vaan kääntänyt sisäisen kellonsa jo kesäaikaan =), mikä onneksi tapahtuu nyt viikonloppuna.

Tarhassakin nukkuu kuulema unet

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lopetin päiväunet 2-vuotiaana (enkä nukkunut niitä päiväkodissakaan), mutta minun kesällä 5 täyttävä nukkuu edelleen päiväunet, viikonloppuisinkin vähintään levähtää sängyssään hetken tai torkahtaa autoon tms. Olen sitä mieltä että niin kauan kuin tuntuu tarvitsevan ja yöunet eivät mene sekaisin (tule nukahtamisongelmia) niin nukkukoon unensa. Mutta pärjää kyllä vaadittaessa (= jos ei ole mahdollisuutta nukkua) päivän nukkumattakin.

-minskuliina

Vierailija
2/3 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nukkuu n. 5 päivänä viikossa päiväunet. Yleensä herää aamulla klo 8 aikaan ja jaksaa kyllä valvoa iltaan asti ilman päiväunia, jolloin menee nukkumaan sitten klo 20 jälkeen. Normaalisti nukkuu kuitenkin reilun tunnin päiväunet, jolloin menee nukkumaan klo 21 jälkeen. Mä olen pähkäillyt jo viime kesästä asti noiden päiväunien kanssa, kun välillä nukkuu ja välillä ei, mutta tällä hetkellä tuntuu ne tarvitsevan. Kesällä voikin olla sitten jo eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta, joiden unen tarve on kullakin aivan omaa luokkaansa. Vanhimpamme nukkui päiväunia vielä ensimmäisellä luokalla ollessaan eikä yöunet kärsineet lainkaan. Keskimmäinen on aina ollut vähäunisempi. Hän nukkui kyllä hyvin päivällä, mutta olikin sitten illalla täysin virkeä, kun olisi pitänyt mennä nukkumaan. Juniorimme on nyt 4-vuotias eikä hän ole nukkunut päiväunia enää vuoteen kuin aivan satunnaisesti. Hiljaisen hetken pidämme kotona joka päivä, mutta neiti ei nukahda. Illalla menee nukkumaan klo 8 ja herää aamulla n. klo 7 ihan itsekseen.

Itse olen lasten kanssa kotona, joten jokaisella on ollut mahdollisuus nukkua tarpeensa mukaan niin päivällä, illalla kuin aamullakin. Hyvin yksilöllisesti ovat kuitenkin nukkuneet. En ole kovasti asian suhteen stressannut, koska turhaa iltakiukuttelua ei ole esiintynyt. Milläpä sitä unta toisen silmään laittaa, jos se ei ole tullakseen.

Meillä kuitenkin ollaan tyytyväisiä, kun kaikki lapset ovat nukkuneet aina yönsä hyvin. Meillä on rauhallista ja tyyntä illat ja yöt, jolloin jokainen saa levätä rauhassa. Toiset lapset nukkuvat enemmän kuin toiset, enkä koe mitenkään pystyväni vaikuttamaan lapsen unentarpeeseen. Luotan että se riittää, kun jokainen tässä suhteessa saa sen mitä tarvitsee.