Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa minulle, kaikkitietävät kodinihmeet, miksi pyykkikonetta täytyy vahtia?

Vierailija
26.03.2009 |

Paras ystäväni sanoo joskus, pyytäessäni häntä extempore kahville, että "en mä taida ehtiä, kun laitoin just pyykkikoneen pyörimään ja täytyy odottaa noin 45 minuuttia, että se on ehtinyt pyöriä". Ja äitini tekee samaa:

"Minulla on nyt pyykit pyörimässä, sitten kun ne on pyörineet, lähden käymään kaupassa"...

Siis olenko ihan vajaa, kun en ole ymmärtänyt, että kotona täytyy päivystää pyykkikoneen pyörimistä? Miksi ihmeessä? Minä teen usein niin, että laitan koneellisen pyykkiä pyörimään ja lähden sitten kauppaan/kahville/ulkoilemaan. Ripustan pyykit sitten palattuani. Pahimmillaan ne saattavat seistä tunnin pari koneessa. En ole havainnut, että siinä ajassa niihin vielä tulisi tunkkaista hajua tms. En kotona ollessanikaan aina muista/jaksa rynnätä siirtämään pyykkejä kuivuriin tai ripustamaan niitä heti koneen käytyä.

Onko tässä nyt jokin juttu, jota en tajua?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeinta oli, että kone paloi vaan vaikka johdot revittiin seinästä.

REPS!

Vierailija
42/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole mitään liioittelua. kyllä se tulipalo voi sattua sen tunnin sisällä kun et ole kotona. ja se voi sattua omalle kohdalle, oli kiva tulla paikalle kun oli asunto tulessa. kaikki meni, ja ihan vaan sähkövian takia, laite ei edes ollut päällä, riitti että oli johto seinässä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen palo sammutetaan jos ei ole vaahtosammutinta?

Auttaako sammutuspeitto?

Vierailija
44/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen palo sammutetaan jos ei ole vaahtosammutinta?

Auttaako sammutuspeitto?

Kyllähän vaahtosammutin olisi hyvä. Voihan sitä sammutuspeitteen heittää (miten iso, riittäkö koko...), mutta kaikkein tärkeintä on sulkea heti ovi, jos siis mahdollista, muihin tiloihin ja kipasta pihalle mahd. nop. ja soitto 112:een.

Vierailija
45/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai vakuutus sitten korvaa, kun kerta olen kotona vaikkakin nukkumassa, jos jotain sattuisi. Onneksi olen herkkäuninen. Ripustan/rumpukuivaan pyykit aamulla ongelmitta. Yösähkö on halvempaa eikä tartte koko ajan vahdata.

Vierailija
46/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai vakuutus sitten korvaa, kun kerta olen kotona vaikkakin nukkumassa, jos jotain sattuisi. Onneksi olen herkkäuninen. Ripustan/rumpukuivaan pyykit aamulla ongelmitta. Yösähkö on halvempaa eikä tartte koko ajan vahdata.

jo palokaasut tappaa. Niitä ei kuule vaikka olisi miten herkkäuninen. En suosittele! Siis palohan voi aina kyteä, ei se välttämättä rajähdä ja leimahda. Ja palokaasuihin voi kuolla ihan muutamissa minuuteissa (lapset varsinkin), jos pääsevät kehittymään suljetusssa tilassa. Ei paljon vakuutukset auta. Laita vaikka kello herättää, kun kone pyörinyt ja käy sammuttamassa, ettei koko yötä päällä.T. palomiehen muija

Vierailija
47/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, että ihmisellä on niin paljon aina kytkettyjä koneita. Esimerkiksi jääkaappi ja pakastin ja hella. Entäpä sitten sähkölämmittimet.

Vierailija
48/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttava voisi vastata tähän ja kertoa sinulle miksi sitä kannattaa valvoa..

hän jätti pesukoneen pyörimään ja lähti asioille. Kun tuli takaisin, oli tulipalo tuhonnut koko talon.

Vierailija
49/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on niin paljon elektroniikkaa, joka on herkkää. Se voi käynnistyä ihan itsekseen ja tulla tulipalo.

Luin tällaisen suosituksen ja jäin miettimään, että onhan sitä paljon elektroniikkaa monissa muissakin koneissa, jotka ovat kiinni seinässä koko ajan. Pelottavaa tuommoinen itsekseen käynnistyminen.

Vierailija
50/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ette pese pyykkiä.

Vierailija
51/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukonetta ei kannata jättää päällä kun lähtee pois kotoa sillä kaikista eniten pesukone on aiheuttanu vesivahinkoja . Kotivakuutus kun ei aina kata jos todetaan että pesukone on ollut vahingon aiheuttaja...ja kun koskaan ei voi olla 100% varma milloin hihna poksahtaa ...ne kun ovat yhtä arvaamattomia kun muutkin kodinkoneet.

psst... muistakaa sulkea pesukoneen vesihana kun että pese pyykkiä...

Vierailija
52/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut minäkään tiennyt, että ap:n kaltaisia on näin paljon. Ettekö TODELLA ole ennen tätä päivää ymmärtäneet, miksi pesukonetta ei saa jättää yksin!?

Minulle on lapsesta asti muistutettu, ettei pesukonetta jätetä päälle, kun lähdetään asioille. Tulipalon riski on todellinen.

Vierailija
53/67 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sukulaisilla paloi koko talo maan tasalle, kun pesukone syttyi eikä ketään ollut kotona. Se oli aivan käsittämättömän kamalaa sille perheelle.

Mun täytyy sanoa, että minä jätän nykyään aivan liian huolettomasti koneet käyntiin ja lähden itse pois kotoa. Toivon mukaan pääsen tuosta tavasta sitten, kun muutetaan uuteen, omaa taloon. Nyt asutaan perikunnan talossa, joten mahdollinen tulipalo ei olisi varsinaisesti keneltäkään pois - perinnöt vain jäisivät sitten saamatta. Kyllä hävettää oma asenne. Mutta sitten uuden talon aikaan tuosta on pakko päästä, koska tosiaan tiedän, että niistä koneista oikeasti syttyy joskus tulipaloja.

Vierailija
54/67 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, melkein kaikkihan täällä ovat paheksuneet sähkölaitteiden päälle jättämistä jos itse ei ole kotona. Kumma kommentti palomieen muijalta.

Täällä on kyllä ihmellisiä vastauksia, kun ei vaaroja tiedetä. Ai niin, eihän av-mammojen Mielet voi IKINÄ kärähtää... Hohhoijjaa... Ja ei kai sitä nyt vieressä tarvii vahtia, jos ei muuten ole asiasta kiinnostunut, mut aika helppo sammuttaa siksi aikaa jos jonnekin lähtee. T. palomiehen muija (ukko sammuttelee niitä kodinkonepaloja melkein viikottain ja ihan Espoossa...)

Vierailija
55/67 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen riskiin ja todennäköisyyteen verrattuna älytöntä kyttäämistä. Tärkeintä on minusta seurata että koneet käy kunnolla, liitokset on kunnossa yms. Jatkuva koneen kunnon seuranta siis. Tietää vähän että onko ongelmia luvassa.

VÄittäisin että nämä koneet mitkä ovat tuleen tuprahtaneet, ovat todennäköisesti oireilleet jo aiemmin.

Vierailija
56/67 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kotona vahtimassa koneita joten saahan se vahingon silloin estettyä... miksi maksaa vakuutusyhtiölle?

Vierailija
57/67 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koneesta. Laitteita käytetään väärin, liitokset on mitä sattuu, näppitiukkudessa kun ei silloin asennushetkellä sattunut työkaluja mukaan. Kiristän sitten...

eli aikansa pysyy ja sit ne irtoo tärinästä ja materiaalin väsymisestä.

On jatkojohtoja ja miehen tekemiä pistorasioita.

Koneita ei puhdista eikä huolleta.

Television päällähän on iät ajat poltettu kynttilää, loppunee nyt taulutelkkareiden myötä... kylmäkoneiden lauhduttimet on puhdistamatta

95% ongelmista johtuu taatusti käyttäjästä...

Vierailija
58/67 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole mitään liioittelua. kyllä se tulipalo voi sattua sen tunnin sisällä kun et ole kotona. ja se voi sattua omalle kohdalle, oli kiva tulla paikalle kun oli asunto tulessa. kaikki meni, ja ihan vaan sähkövian takia, laite ei edes ollut päällä, riitti että oli johto seinässä :(

Meillä mies vaatii aina, että pitää repiä pyykinpesukone irti seinästä, kun se ei ole päällä. Olen pitänyt hätävarjelun liioitteluna sitä. Hmph. Enää en taida pitää, vaan ehkä mietin, pitäisikö myös tiskikone aina irroittaa... Jääkaappia ja pakastinta ei voi ottaa seinästä reissujen ajaksi pois. Eikä uunia varsinaisesti (ellei ruuvais pitempien reissujen ajaksi siltä sulaketta irti).

Vierailija
59/67 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ainakaan pelkoa että seinäntakana tai yläkerrassa on idiootti joka vaarantaa koko naapuruston hengen ja omaisuuden omalla typerällä välinpitämättömyydellänsä.

Vierailija
60/67 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuntee yhtäkään ihmistä, jonka pyykkikone olisi aiheuttanut tulipalon tai vesivahingon parin tunnin aikana yksin kotona pyöriessään.

Yksi tuttu lähti lastensa kanssa pihalle leikkimään ja jätti upouuden pyykkikoneen päälle. Kun tuli kotiin, kone oli ilmiliekeissä. Oli minuuteista kiinni, ettei koko talo olisi palanut poroksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän