Kertokaa minulle, kaikkitietävät kodinihmeet, miksi pyykkikonetta täytyy vahtia?
Paras ystäväni sanoo joskus, pyytäessäni häntä extempore kahville, että "en mä taida ehtiä, kun laitoin just pyykkikoneen pyörimään ja täytyy odottaa noin 45 minuuttia, että se on ehtinyt pyöriä". Ja äitini tekee samaa:
"Minulla on nyt pyykit pyörimässä, sitten kun ne on pyörineet, lähden käymään kaupassa"...
Siis olenko ihan vajaa, kun en ole ymmärtänyt, että kotona täytyy päivystää pyykkikoneen pyörimistä? Miksi ihmeessä? Minä teen usein niin, että laitan koneellisen pyykkiä pyörimään ja lähden sitten kauppaan/kahville/ulkoilemaan. Ripustan pyykit sitten palattuani. Pahimmillaan ne saattavat seistä tunnin pari koneessa. En ole havainnut, että siinä ajassa niihin vielä tulisi tunkkaista hajua tms. En kotona ollessanikaan aina muista/jaksa rynnätä siirtämään pyykkejä kuivuriin tai ripustamaan niitä heti koneen käytyä.
Onko tässä nyt jokin juttu, jota en tajua?
Kommentit (67)
Siellä on kuvat minkä näköistä jälkeä tulee kun pesukone kärähtää. Ja tässä tapauksessa perhe oli kotona, olisi mennyt koko talo jos eivät olisi olleet.
ÄLKÄÄ jättäkö pesu/tiskikoneitanne yksin pyörimään!
Kuka tuntee yhtäkään ihmistä, jonka pyykkikone olisi aiheuttanut tulipalon tai vesivahingon parin tunnin aikana yksin kotona pyöriessään. Minä tunnen varmaan satoja ihmisiä, jotka pyörittävät pyykkiä n. kerran päivässä, ja tunnen vain yhden ihmisen, jonka pyykkikone on aiheuttanut vesivahingon. Ja silloin kaveri olikin matkoilla 2 viikkoa. Eihän normaali vesivahinko (vedet pääsee koneesta vessan lattialle) ehdi edes muodostaa vesivanhinkoa (vedet menee talon rakenteisiin) parissa tunnissa.
Ja eikö vakuutus korvaa, jos näin onnettomasti pääsee käymään.
ap
Eräs tuttupariskunta pesukoneen takia, olivat kyllä kotona joten vahinko jäi pieneksi. Hyvä ystävä taas jätti astianpesukoneen päälle ja lähti kauppaan, kotiin tullessa oli koko keittiö ja osa olohuonetta ja eteistä veden kastelemaa. Omasta pussista maksoivat kuivauksen ja lattian uusiksi laiton.
Mä en jätä koskaan pesukoneita päälle kun lähden johonkin, jos tulee kiire lähtö, niin pysäytän koneen.
Just vähän aikaan sitten oli jommassakummassa iltapäivälehdessä jonkun palopäällikön haastattelu ja se kertoi että, suurin osa tulipaloista on kodinkoneista lähtöisin ja että esim. pesukonetta ei saa koskaan jättää pyörimään yksin niin että kukaan ei ole kotona.
Täällä on kyllä ihmellisiä vastauksia, kun ei vaaroja tiedetä. Ai niin, eihän av-mammojen Mielet voi IKINÄ kärähtää... Hohhoijjaa... Ja ei kai sitä nyt vieressä tarvii vahtia, jos ei muuten ole asiasta kiinnostunut, mut aika helppo sammuttaa siksi aikaa jos jonnekin lähtee. T. palomiehen muija (ukko sammuttelee niitä kodinkonepaloja melkein viikottain ja ihan Espoossa...)
Satuin onneksi olemaan kotona kun pyykkikoneen poistoletku pärähti ja vedet valu lattialle ja listojen väleihin..Luojan kiitos olin kotona...
Asuivat kerrostalossa ja muissakin asunnoissa tuli pientä remonttia.
Tunnenkohan minä enemmän ihmisiä kun Av-laiset yleensä vai vaan huono-onnisempia.
Oli onneksi kotona joten ei käynyt kuinkaan. Jos olisi ollut kaupassa tms olisi ehtinyt mennä koko talo.
Itse en siis jätä konetta päälle kun lähden johonkin. Silti on läheltä piti tilanne sattunut. Pyykit pyörivät koneessa ja nukahdin imettäessä lasta. Heräsin savun hajuun. Avasin kylpyhuoneen oven ja kylpyhuone ihan täynnä savua. Missään ei onneksi palanut vielä.
Eli meillä kone pyörii vain jos kotona on hereillä oleva aikuinen.
Kun nukutaan yläkerrassa ja muuta pakoreittiä ei ole kuin pomppia parvekkeelta kalliolle. Tytön huonekin sattuu olemaan juuri khh:n päällä. Hirvittää ajatuskin miten tytön huoneen lattia palaa jne...
ja voi syttyä vian sattuessa tuleen. Siinä missä mikä tahansa muukin sähkölaite. Ja taitaapa olla vieläpä niin että vakuutukset ei korvaa jos talo palaa siksi että sähkölaite on tahallisesti jätetty taloon päälle asukkaan lähtiessä pitemmäksi aikaa pois huoneistosta.
Vanhempieni luona paloi yksi pyykkikone kerran. Tuli vain käyttöikänsä päähän ja alkoi savuttamaan. Onneksi oltiin kotona ja palonalku saatiin sammutettua ennenkuin isompaa vahinkoa pääsi syntymään.
Silti, otan minäkin joskus riskin ja käyn lasten kanssa lyhyellä kävelyllä pyykkikoneen ollessa päällä tai perunoiden kiehuessa levyllä(meillä on tosin ajastettava levy joka sammuu sitten automaattisesti ja kaikki kodinkoneet max 2 vuotta vanhoja). Mutta muutamaa kilometriä kauemmas en lähde enkä ole kauaa koskaan poissa. Jos lähden kauppaan tai kyläilemään, sammutan kaikki kodinkoneet siksi aikaa.
jos tietyn ajan seisoo kesken ohjelman.
Ei käynyt mielessäkään että on näin paljon typeriä ihmisiä jotka eivät ymmärrä että se tulipalo sähkölaitteesta voi tapahtua juuri omalle kohdalle.
mutta onneksi olin kotona! Vesi ehti jo tulemaan keittiöstä eteiseen vastaan, mutta parketti ei mennyt pilalle, kun satuin tulemaan paikalle.
Myös pyykinpesukoneeni on kerran melkein tullut ovella vastaan! Lähti siis liikkeelle kesken linkouksen. Päällä oli kuivausrumpu ja koskaan aiemmin kone ei ollut liikkunut. Onneksi olin tälläkin kertaa kotona, sillä muuten olis tullut iso vahinko. Kuivausrumpu oli jo vain puolittain pyykinpesukoneen päällä ja kone puoli metriä irti seinästä, kun ehdin hätiin.
Kukaan täysjärkinen ei IKINÄ jätä kodinkoneita päälle kotoaan poistuttuaan! Se on ollut itsestään selvää jo ennen omia "läheltä piti" -tilanteita.
jos tietyn ajan seisoo kesken ohjelman.
Mä luin vasta nyt tän ketjun ja luulin tosiaan ensin, että ap:n aloitus on provo tai vitsi. Pelottavaa, että jotkut on noin välinpitämättömiä tai tietämättömiä. Iik!!! Ihmekös, että Suomessa on niin paljon kodinkoneiden aiheuttamia tulipaloja... Älkää hyvät ihmiset jättäkö niitä yksin pörräämään!
Itse tunnen naisen jolla oli kone pyörimässä ja se oli vain syttynyt palamaan. Onneksi hän oli kotona ja sai tulen sammumaan alkuunsa. Tuon tarinan jälkeen olen itsekin luopunut esim. ajastetuista pesuista, enkä jätä konetta yksin.
ja varsinkin aloitus osoittaa (jälleen kerran)
kuinka todella tietämättömiä ja ajattelemattomia ihmisiä onkaan.
En tiedä oliko ap tosissaan, mutta jos oli ja noin sinisilmäisesti päivittelee asiaa, niin voi voi...
mutta nytpä hän ymmärtää (kenties) asiaa oppien jotakin uutta.
Juuri näinhän niitä väärinkäsityksiä, vahinkoa ym. muita typeryyksiä tapahtuukin...
munkin kaverilla tuli hyvin ikävä vesivahinko, kun pesukoneen luukku aukesi kesken ohjelman ja pulautti kaikki vedet lattialle keittiöön ja eteiseen. Meni sitten tosiaan rakenteisiin ja alakertaan.
Myös mulle tuli vesivahinko kotiin (kolmen huoneen katosta alkoi tippua vettä), kun yläkerran kylppärissä ollut pesukone pamahti. Ja siellä kyllä oltiin kotona ja luututtiin ahkerasti, kun kävin sanomassa.
Kuka tuntee yhtäkään ihmistä, jonka pyykkikone olisi aiheuttanut tulipalon tai vesivahingon parin tunnin aikana yksin kotona pyöriessään. Minä tunnen varmaan satoja ihmisiä, jotka pyörittävät pyykkiä n. kerran päivässä, ja tunnen vain yhden ihmisen, jonka pyykkikone on aiheuttanut vesivahingon. Ja silloin kaveri olikin matkoilla 2 viikkoa. Eihän normaali vesivahinko (vedet pääsee koneesta vessan lattialle) ehdi edes muodostaa vesivanhinkoa (vedet menee talon rakenteisiin) parissa tunnissa.
Ja eikö vakuutus korvaa, jos näin onnettomasti pääsee käymään.
ap
jos jättää koneen yksin pyörimään. Ei ole ennenkään käynyt.
En myöskään pidä itselläni tai lapsillani turvavöitä autossa, koska kukaan tuttavani ei ole kuollut auto-onnettomuudessa.
En lukitse taloa saati autoa koska kenenkään tuttuni kotiin tai autoon ei ole murtauduttu.
Mitään vakuutuksia ei meillä tietenkään ole, eihän meille mitään käy. Ei ole ennenkään käynyt.
Meillä nimittäin kävi näin muutama vuosi sitten=( Lieskat nousivat pariin metriin ja karmea savu. Kyseessä oli muuten muutaman vuoden vanha kone..
Onneksi olimme kotona. Karmeinta oli, että kone paloi vaan vaikka johdot revittiin seinästä. Mutta vaatteille ei käynnyt kuinkaan, märkiä kun olivat.
ETTÄ SIKSI KANNATTAA VAHTIA ETTEI PALA KOKO KÄMPPÄ.
ei jätetä päälle kun kotoa poistutaan. yksi tulipalo meidän perheessä riittää.
mun pesukone aikoinaan hajos ihan yhtäkkiä ja alkoi heittämään kipinää, kiva ku ei ois ollu kotona, ois aika varmasti sytyttäny koko kämpän
meillä oli lapsuudessani sellainen pesukone, joka lingotessaan lähti kävelemään! Kerran se ulkona ollessamme oli saanut hyvän lähdön ja liikkunut puoli metriä kohti ulko-ovea... :D