Kertokaa minulle, kaikkitietävät kodinihmeet, miksi pyykkikonetta täytyy vahtia?
Paras ystäväni sanoo joskus, pyytäessäni häntä extempore kahville, että "en mä taida ehtiä, kun laitoin just pyykkikoneen pyörimään ja täytyy odottaa noin 45 minuuttia, että se on ehtinyt pyöriä". Ja äitini tekee samaa:
"Minulla on nyt pyykit pyörimässä, sitten kun ne on pyörineet, lähden käymään kaupassa"...
Siis olenko ihan vajaa, kun en ole ymmärtänyt, että kotona täytyy päivystää pyykkikoneen pyörimistä? Miksi ihmeessä? Minä teen usein niin, että laitan koneellisen pyykkiä pyörimään ja lähden sitten kauppaan/kahville/ulkoilemaan. Ripustan pyykit sitten palattuani. Pahimmillaan ne saattavat seistä tunnin pari koneessa. En ole havainnut, että siinä ajassa niihin vielä tulisi tunkkaista hajua tms. En kotona ollessanikaan aina muista/jaksa rynnätä siirtämään pyykkejä kuivuriin tai ripustamaan niitä heti koneen käytyä.
Onko tässä nyt jokin juttu, jota en tajua?
Kommentit (67)
pyykin vahtiminen mutta en ole jättänyt konetta pyörimään yksinään sen jälkeen kun anopin kone syttyi palamaan. Onneksi olivat paikalla ja saivat sammutettua, olis puutalo varmaan mennyt aika nopeasti.
Oma äitini jätti koneen yksin ja lähti moneksi tunniksi pois, koneeseen oli tullut vika ja se otti vettä aina uudelleen ja päästi entiset pois. Tätä yhtäjaksoista veden lotraamista oli ollut muutama tunti, näkyi kivasti seuraavassa vesilaskussa.
Lienee se zeoliitti ja muu moska joka tukkii sen vesimäärän kytkimen. Kirjoita Googleen: allegrosuomi - niin siellä on juttua siitä.
Kyllä mäkin tunnen perheen kellä astianpesukone päästi vedet lattialle ja keittiön lattia meni uusiks.
Vakuutus korvaa ainoastaan silloin kun on ollut kotona. Nukkua käsittääkseni saa mutta ulkotöitä ei saa mennä tekemään.
Mulla on vuoden vanha kone, eikä sitä voi olla vahtimatta.. linkouksen aikana kone liikkuu kuin riihipiru, vaikka jalat on säädetty oikein. saa pelätä, että koska kone on halkassu vieressä olevan pöntön..
PÄIVÄN tai pari... :D Eikä silti haise tunkkaiselta tai ole liian ryppyisiä.
Ripustan pyykit sitten palattuani. Pahimmillaan ne saattavat seistä tunnin pari koneessa. En ole havainnut, että siinä ajassa niihin vielä tulisi tunkkaista hajua tms. En kotona ollessanikaan aina muista/jaksa rynnätä siirtämään pyykkejä kuivuriin tai ripustamaan niitä heti koneen käytyä.
suuri pyykkikoneessa. Samoin on elektronisessa mikrossa vaara, että käynnistyy ihan itsekseen. Siksi kannattaa aina katkaista virta. (Töpseli irti.)
Eli jos eivät olisi olleet kotona, olisi koti meillä entinen ja koko rivitalo maaantasalla. Että siinä syy miksi sitä ei saa jättää yksin pyörimään. Ja kysessä oli ihan uudehko pesukone, ei mikään ikäloppu.