Pelkään että eksyn lentokentälle yksin. En ole koskaan lentänyt yksi. Miten osaan liikkua siellä?
Kommentit (41)
No ensinnakin, varaat tarpeeksi aikaa. Menet vaikka monta tuntia ennen lentoa, niin ettei iske paniikki.
Kylla siella ihmisia loytyy, kenelta kysya neuvoa..
näyttävä keski-ikäinen ei osaa liikkua kentällä tai vaihtaa konetta... ? Noloa. En osaa liikkua junallakaan. Kun viimein bongaan ne aikataulu-monitorit, en ikinä löydä sitä omaa junaa tai lentoa... :-(
Miten muuten voi selvitä kuin kysymällä joltain?
Yllättävän helppoa on lentokentillä liikkuminen, vieraassakin maassa.
Heti saavuttuasi etsit vaan sen aikataulumonitorin, tarkastat lipustasi lentosi numeron ja etsit sen siitä monitorista ja katsot miltä portilta lentosi lähtee. Kentillä on portit kyllä merkattu ihan selkeästi, joten ei ole vaikea löytää. Aikaa tosiaan kannattaa varata reilusti jos vaan mahdollista, niin ei tarvitse olla paniikissa siellä.
Ja kehtaa kyllä kysyä neuvoa vaikka kuinka olisi aikuinen ja liikenaisen näköinen:) Kaikenlaisia kyselijöitä siellä kentillä liikkuu etkä varmasti herätä ihmetystä.
T: Aikuinen vähän matkustellut nainen, joka on jännityksestä huolimatta aina päätynyt oikeaan koneeseen :)
Miten sä pystyt liikkumaan vieraassa kaupungissa? Siellä lentokentällä on opasteen kyllä. Mikä siinä sun mielestä on kaikkein vaikeinta? Oletko joskus oikeesti myöhästynyt koneesta? Eikähän se nyt hyvänen aika ole mikään häpeä kysyä!!! Millä kentällä olet vaihtamassa?
Olen hyvin paljon reissannut, varmaan voin auttaa
Etsit sieltä oman lentosi (tiedät mihin ja mihin aikaan), eli vaikka klo 14.35 Istanbul Gate (portti) A65. Sitten vain seuraat opasteita portille A65, tai kysyt infosta tms. missä on tuo portti (jos vaikka joudut vaihtamaan terminaalia vaihdossa, niin siihenkin löytyy hyvät opasteet, tai kysyt!). Sitten istuskelet portilla sen avautumiseen saakka :)
Ole rauhallinen ja ajoissa (toivottavasti vaihtoon aikaan vähintään reilu tunti!). Millä kentällä vaihdat?
Kaava on aina sama. Check-in (netissä tai tiskillä), matkatavarat pois. Sitten turvatarkastuksen läpi transit-alueelle, jossa ehkä odotellaan oman lennon portin selviämistä (näkyy monitoriesta, huomaa, että lähtevät/saapuvat on erikseen ja joskus kotimaa/ulkomaa/eri terminaalit) ja sitten siirrytään portille viimeistään kutsusta.
Isommilla kentillä voi olla terminaalin vaihto, se tiedetään aina etukäteen (on lipussa) tai jos jostain pakottavasta syystä joudutaan muuttamaan, matkustajat holhotaan yleensä huolella perille. Terminaalit on merkitty todella hyvin, ne vaihdetaan yleensä kentän sisällä, bussilla (Heathrow) tai junalla tms.
selviämiskeinoja... Voit hakea netistä kenttien pohjapiirrokset, joissa näkyy terminaalit ja portit. Voit suunnitella etukäteen miten terminaalien välillä siirrytään, netissä on yleensä ohjeet näihin. Sitten tarvitsee enää olla selvillä oman lennon portista, monitorien paikatkin näkyy usein noissa nettipiirroksissa. Kyllä se siitä, opasteet on yleensä hyvät ja kysyä voi aina, minäkin olen monesti kysynyt, jos on kiire eikä halua alkaa etsiä itse esim. noita monitoreja tai portteja. Siksi ne ihmiset siellä on.
ja jättää mahdolliset ruumaan menevät matkatavarat.... sitten vasta portille. Mutta kyllä varmasti löydät koneeseen kun varaat aikaa ja kysyt neuvoa
[ ]
Yllättävän helppoa on lentokentillä liikkuminen, vieraassakin maassa.
Heti saavuttuasi etsit vaan sen aikataulumonitorin, tarkastat lipustasi lentosi numeron ja etsit sen siitä monitorista ja katsot miltä portilta lentosi lähtee. Kentillä on portit kyllä merkattu ihan selkeästi, joten ei ole vaikea löytää. Aikaa tosiaan kannattaa varata reilusti jos vaan mahdollista, niin ei tarvitse olla paniikissa siellä.
[/quote]
Tai tiedänpäs oikeastaan. Olen aina uudessa paikassa.
Vaihto on Köpiksessä. Olen ollut siellä ennenkin, mutta aina jonkun seurassa!
Ongelma on just se, että olen vähän kuin se Nemo-leffan sininen kala, se Dori. Monet on sanoneet. En muista mitään, sählään ja sähellän... :-/
En esim. ymmärrä mistä tietää onko ne portit ylhäällä vai samas kerrokses mistä tultiinkin. Aina matkaseurani huomaa tosi nopeasti, että "ai mennääs ylös". Minä sitten hönönä seuraan tajuamatta yhtään että mistä se noin nopeas huomas että pitääkin mennä ylös. :-(
Olen yksinkertaisesti h-ö-l-m-ö. :-(
tai se miten pääsee kentältä kaupunkiin junalla tai metrolla...
tulostan aina netistä terminaalien kartat ja tutustun etukäteen niihin ja katson minne pitää mennä (onko pitkä matka jne). Yleensä koneessa on muita suomenkieleisä, joilta voi kysyä neuvoa .
Mutta ymmärrän tuskasi ;-)
Ei sulla pitäisi olla mitään vaikeuksia. Ja jos yhtään epäilyttää, niin rohkeasti kysymään. Kysyvä ei tieltä eksy :)
Mutta lohduttavaa että muitakin täällä jännittää, vaikka olisi matkustellutkin.
Mäkin siis olen matkustellut, mutten koskaan yksin. Ja aina olen vaan mennyt muiden perässä tajuamatta yhtään missä ollaan ja miksi.... voi tuska. :-(
Kööpenhamina on aika pieni ja hyvin organisoitu ja opastettu. Meillä oli siellä joskus pikavaihto, juostiin terminaalin päästä päähän, miehellä tavarat, minulla 3-kuinen vauva sylissä.
Paniikissa muista ensin rauhoittua, hankäise syvään ja katele rauhassa katonrajaa, siellä ne opastekytit on. Sitten vain rauhallisesti matkaan. Kiireessäkin tuo rauhoittumishetki on yleensä paljon tehokkaampaa ja loppupeleissä nopeampi tapa kuin päätön säntäily.
Hemmetti, kuulostan ihan kakaralta, mutten ole, vaan aikuinen! Hävettää.
löydät itsestäsi ihan uuden puolen kun saat yksin selviytyä. Kun ei ole sitä kaveria jonka suuntavaistoon ja tietoihin luottaa, kummasti sitä löytyy itseltäkin selviytymiskeinoja!
Etukäteen selvität tosiaan niin paljon kuin pystyt netistä.
Se on ihana tunne sitten kun istut turvallisesti oikeassa koneessa ja olet sinne päätynyt IHA ITTE :D
varsinkin köpiksen kenttä on kamala, mulla kesti varmaan tunnin ennenkuin löysin ulos sieltä, vaihtokonetta en ois löytänyt ikinä!!! oslon kenttä kans aiko kammottava, viime minuutilla löysin vaihtokoneen. lontoon kenttiä ja puhumattakaan isommista niin turha edes mainita, luovutan...
Mä oisin menny vasemmalle, kun kaveri sano, että pitää mennä ylös... :-(
Olisin siis yksinäni mennyt väärin.
on sellanen, että siellä on sellanen keskus, jossa kauppoja, ravintoloita yms. Siitä lähtee sitten eri siipiä, en muista montako, mutta merkitty A, B, C jne. Koneet lähtee näistä siivistä, joissa useampia portteja (joka portilta lähtee siis eri kone). Porttisi on siis tyyliin A12, jolloin suuntaat A-siipeen.
Jos olet saapuessasi eri siivessä kuin mistä seuraava lentosi lähtee, mene ensin keskustaan ja jatka sieltä. Jos et tiedä, missä siivessä olet, voit silloinkin mennä ensin sinne keskustaan ja vaikka palata takaisin, jos molemmat lentosi lähtevätkin samasta siivestä. Porttien numerot kasvavat, mitä kauemmaksi keskustasta mennään.
En tiedä olenko kovin selkeä, mutta Köpis on oikeesti aika helppo. Siellä ei tarvitse muuten vaihtaa mitään kerrosta tms., ei ainakaan kansainvälisillä lennoilla. En tiedä sitten, miten on jos jatkat Tanskaan. Muista että matkatavaroista sun ei tarvitse huolehtia ennen lopullista määränpäätä.
Ota ilo irti Köpiksessä ja shoppaile kentän ihanissa kaupoissa! Hyvää matkaa!
Onko kyseessä jossain muualla koneen vaihto vai suora lento ?