Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yo-kirjoitukset ohi ja abi ei mene töihin, mitä ja miten paljon kotitöitä olis kohtuullista?

Vierailija
24.03.2009 |

.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten aikoo tehdä?

Ettei vaan pänttäisi pääsykoekirjoja korkeakouluun? Onhan se rankkaa jos valitsee pölyhuiskan sijaan kirjan. Noh, aloituksesta ei oikein saanut selville tilannetta. Tietty oman huoneen siivoaminen jne. perusjuttuja jos vielä kerran ohessa tsemppaa pääsykokeisiin. Kerro lisää.

Vierailija
2/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä kotihommia, siivoilla, imuroida, laittaa ruokaa pari kertaa viikossa.

Ja nousta aamulla aikoinaan ylös eikä nukkua yli puolenpäivän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa en kuormittaisi ainakaan millään ylimääräisillä perusjuttujen ulkopuolella olevilla asioilla. Toivottavasti tärppää ja saa sitten jatkossa siivota oman kämppänsä sotkut ; )

Vierailija
4/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nurmikon ajaminen, vessan pesu, uunin pesu jne.

Tulee tutuksi koko kotitöiden kirjo.

Vierailija
5/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun annettiin rauhassa päntätä pääsykokeisiin kirjoitusten jälkeen. Sehän se opiskelijan työtä on.

Toki tein saman määrän kotitöitä kuin enne kirjoituksia tai pääsykokeisiin pänttäämistä. Ei kotityömäärä onneksi lisääntynyt kun lukio loppui.

En suosittele lisäämään kotityömäärää ainakaan, jos kerran opiskeltava on.

Vierailija
6/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun vanhemmat antoi mun aikanaan lukea rauhassa pääsykokeisiin ja myös veljen kymmenen vuotta myöhemmin. Samoin koko opiskeluajan sai keskittyä opintoihin, ei tarvinnut ilta- tai viikonlopputöitä tehdä. Ja aivan varmasti saavat vanhempamme vanheta rauhassa sitten työelämän jälkeen ja vanhoilla päivillään omassa tai veljeni tai mun kodissa, me autamme vuorostamme niin paljon kuin mahdollista.

Mutta tuohon nukkumisasiaan sanoisin, että siinä kyllä oikeasti piilee vaara, että pääsykokeisiin lukiessa tulee nukuttua liian myöhään, kun ei ole mitään pakollista menoa. Eli se ehkä olisi tärkein vaatimus nuorelle, että nousee lukemaan ajoissa ja menee ajoissa nukkumaan. Ja normaalit siihen mennessäkin vaaditut oman huoneen siivoamiset ja viikkosiivouksen oma osa, oli sitten imurointi tms.

Vierailija
7/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ainakaan lisäämään kotitöiden määrää, jos abi todella päntää pääsykokeisiin.

Omat vanhempani aikoinaan painostivat minut töihin heti kirjoitusten loputtua, eikä pääsykokeisiin valmistautumisesta sitten tullutkaan mitään. Tuli tunne, etteivät vanhempani arvostaneet ponnistelujani mitenkään.

Vierailija
8/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi tehdä pieniä kodin askareita. Siinäpä oppiin myös kodin perushuoltoa eikä tule uusavutonta kaveria

Vierailija
9/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pääsinkin yliopistoon. Tosin tein yhtä ja toista vapaaehtoisesti, ja ehdin viettää vapaa-aikaa, mutta millään pakoilla ja jankutusilla minua ei rasitettu.

Ja "kotitöiden kirjon" olin vanhempieni kanssa oppinut jo hyvissä ajoin aikaisemmin. Myöhäistä se tuossa vaiheessa enää onkin!

Vierailija
10/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisen työssä käyvänkin on kotityöt hoidettava. Eli minun mielestäni hyvä tuo suunnitelma,että yksi työ päivässä. Ei siihen kuitenkaan tunti kausia kulu ja hyvä oppia tekemään viimeistään tuossa vaiheessa kaikenlaista kotona.

Vierailija
11/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, jos abi ei ole ennen tehnyt mitään ja nyt pitää kotitöiden kirjo oppia.

Vierailija
12/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja "kotitöiden kirjon" olin vanhempieni kanssa oppinut jo hyvissä ajoin aikaisemmin. Myöhäistä se tuossa vaiheessa enää onkin!

Vierailija
13/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, jos abi ei ole ennen tehnyt mitään ja nyt pitää kotitöiden kirjo oppia.

Vierailija
14/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis huolestuttavaa ei ole se, että pitää oppia, vaan se, ettei aiemmin ole oppinut.

Vierailija
15/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa ja vaikka jaksaisi, niin ei mene siinä määrin perille. Kyllä pääsykokeisiin valmistautuminen on aika lailla normaalia elämää, jolloin ehtii tekemään muutakin, mutta ei nyt toki ihan kotiorjaksi ehdi.

Meillä taistellaan nykyään yläasteikäisen kanssa näistä asioista. Olen rautalangasta vääntänyt, että nyt kun on sen ikäinen (16v), että voi päästä kesätöihin, niin pitää yrittää sellainen myös hankkia. Näin saa myös enemmän omassa päätännässä olevaa rahaa - eikä aina pyytää kaikkia äidiltä - ja vielä lähes vastikkeetta. Meillä hän kyllä osallistuu viikkosiivoukseen ja on ahkerin tekijä. On myös ahkera koulussa - tai ahkeruudesta en ehkä tiedä, mutta menestyksekäs;)

Vierailija
16/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän nyt kukaan hyvänen aika koko valveillaoloaikaa pänttää tauotta! Kotityöthän toimii hyvänä vastapainona lukemiselle. Tehokkaamaakin opiskeleminen on niin, että tekee välillä ihan jotain muuta.

Tuo yksi työ/päivä kuulostaa ihan ok systeemiltä.

Vierailija
17/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis huolestuttavaa ei ole se, että pitää oppia, vaan se, ettei aiemmin ole oppinut.

Vierailija
18/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 24.3.2009 19:34 (ID 1581146)

Teilläkö ei ole oppinut? Miehesikö? On kyllä huolestuttavaa -ap-

Vierailija
19/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jumalauta sen nyt levätä ja olla. Se on lapsi johon sinulla on huoltovelvollisuus lain mukaankin. Nykylukio on äärettömän raskas, samoin pääsykoerumba. Anna sen nuoren nyt hengähtää. Kadut vielä, jos hiostat ja otat rahaa elämisestä. Kokemusta on.

Vierailija
20/24 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei töitä ole kenellekään ja kaikissa paikoissa mitä olen nähnyt on ikäraja 18v.

Meillä taistellaan nykyään yläasteikäisen kanssa näistä asioista. Olen rautalangasta vääntänyt, että nyt kun on sen ikäinen (16v), että voi päästä kesätöihin, niin pitää yrittää sellainen myös hankkia.;)