Millä oireilla raskausmyrkystys?
Eli siinäpä se kysymys tulikin, millä oireilla teille diagnisoitu raskausmyrkytys?
Itse olin eilen äitipolilla,verenpaine yllättäen kohonnut 168/104 ja kolmasti mitattiin.Silmissä lentää noita mustia tippoja ja päätä särkee aika ajoin. Pissa kumminkin puhdas eikä verikoissa mitään.
Kommentit (6)
myös proteiinia erittyy virtsaan. Mutta kohonneet verenpaineet ovat syy tarkempaan seurantaan, joskus se proteiini tulee viipeellä. Nuo oireet selittyvät kyllä korkealla verenpaineella itsessäänkin.
Minullehhan aloitettiin heti välittömästi verenpainelääkitys. Ja mikä ihmeellisintä minulla menossa jo neljäs raskaus. Edellinen lapsi syntyi 10/07 eli on nyt vasta 1v.5kk vanha.Niin ja turvotustakin on, tosin ei vielä paha mut on kuiteskin, rv nyt 29+3. Huomenna olis taas kontrolli neukkulassa, mutta olispa vähän hassua jos nyt neljännessä raskaudessa iskee myrkytyksen päälle.
kovasti vaihtelee nuo käytännöt.. mulla kans ollut korkeat paineet, tajutonpäänsärky, nokipallot silmis, turvotus, pissa 1+ prot, pahoinvointia ja vannemaista puristusta ylämahal... mutta ei mulla lääkitystä aloitettu ..
nyt rv 35+0 mutta tehokontrollii mul neukkulas ja 2 vko päästä si ä-polille taas
Mulla on kolams raskaus menoaa ja molemmissa aiemmissa epäilty lievää myrkytystä. Muut oireet olleet poissa vain ekassa raskaudessa -00, verenpaineessa oli kerran alapaine yli sadan ja ottivat heti sisälle jolloin otettiin myös verikokeet ja niissä huomattiin maksa-arvojen kohoaminen.. aloitettiin osastolla lääkitys ja heti myös synnytys käynnistettiin... viikkoja silloin 37+5 muistaakseni.... Käynnistys ei ollut kovin tehokas kesti 11 pv ennenkuin sit puhkaistiin kalvot ja supistukset tehtiin tipoilla.
Sit toisella raskaudella osattiin jo aloittaaa veriarvojen seurantaaiemmin ja olihan ne myös silloin koholla. Lääkitys päälle mut sain aloittaa sen kotona ollessa.Osastolle menin joskus viikoill 35+ ?. Sit kun tuli 38 viikkoa täyteen käynnistettiin ja poika syntyi samana päivänä...
Nyt tässä kolmannessa raskaudessa sama tahti jatkuu... veriarvoja alettiin mitata tuossa 27+?... ja siitä eteenpäin joka viikko. Lääkitys aloitettiin taas kotona ollessa joskus 29+?
Silloin alkoi myös ensimmäisen kerran kutinat. Aiemmissa raskuksissa ei olluta koskaan milnkäänlaisia maksa-arvojen kohoamiseen liittyviä oireita... Maksa-arvot toki kohoaa aina raskauksissa mut SAPPIHAPPO arvot on ne jotka kertoo myrkytyksen tilan. Nyt on vain se ero et aiemissa arvot olleet jotai 250-389 luokkaa kun pitäisi olla 35-60.... Nyt ovat pysyneet 50-150 tietämissä... Et eroja on...
Siis kiitos kaikille vastanneille ja mielläni kuulen lisääkin kokemuksia tästä.
Minulla myös ollut joka raskaudessa paineiden kanssa ongelmia ja tämä raskausmyrkytys epäily päällä, kakkosta odottaessa myös alkoi valkuaiset näkyä pissassa,mutta synnytys käynnistyi itsekseen ,kaksi päivää näiden arvojen kohoamisen jälkeen rv silloin 37+2 . Viime raskaus käynnistettiin, kohonneiden verenpaineiden takia rv 39+4,ja nyt vasta kuulin, että raskausmyrkytyksen oireiden takia. Nyt ollut verenpaineet välillä hyvät, eli kaksikin päivää välillä voi olla silleen ettei lääkitystä uskalla ottaa ollenkaan alhaisten paineiden takia ja sitten taas kimpoaa, päätä särkee ja silmiä täpästää edelleen,tänään taas kontrolli neukkulaan, joten katsellaan onko pissa puhdas edelleen.
myrkytystä. millä viikolla olet menossa? tuohon kuuluu myös turvotusta.
minulla oli myrkytys ensimmäisessä raskaudessa ja vauva syntyi sektiolla rv37+3. olin sairaalassa kolme päivää sitä ennen. äitini oli kuukauden minulta. käytin verenpaine lääkettä 2kk ennen kuin vauva syntyi. Turvotusta oli runsaasti.
ainut mikä auttaa on lepäily ja viimeisin hoitomuoto synnytys. kannattaa otta tosissaan. on suorastaan vaarallinen äidille ja vauvalle.