MInkä ikäisen lapsen/lpaset saa jättää laillisesti kotiin yövuorojen vuoksi?
mutta itse en voisi kuvitellakaan, että jättäisin OMAT lapset pärjäämään yön keskenään kuin ihan todella harvoin. Ymmärrän kyllä, että tässä asiassa on monta katsantokantaa, mutta mä en vain halua.
Kommentit (27)
Jos joku opiskelija tulisi nukkumaan lastesi kanssa kotiin ei se voi kovin paljon maksaa. Entä MLL:hoitaja? Ei kai sinullakaan sentään joka yö töitä ole?
On nykyään ihan pielessä tämä homma, jos opiskelija pyytää hirmupalkkaa.
Itse olin juuri vastaavassa tilanteessa aikanani yh äidin lasta hoitamassa, koska hänen työnsä oli monivuorotyötä.
Ei palkkani mikään päätähuimaava ollut, mutta kiva lisän se toi opiskelijan köyhään budjettiin!
Toki opiskelija nykyään ei tarkoitakaan enää sitä että pitäisi miettiä mistä raha tulee :)
Esim monen oppilaitoksen pihoissa on ongelma kun kaikille opiskelijoille ei riitä parkkipaikkaa!
Hei haloo, tosi kurjasti menee opiskelijalla jos on varaa pitää omaa autoa ja asuu kuitenkin kaupunkialueella, jossa fillari/julkiset toimisi.
Juu ja tiedän kyllä että on niitäkin jotka oikeasti ei porskuta rahassa, mutta tympii tuo opiskelijoiden valittaminen ja kuitenkin kyse on vaan omasta asenteesta.
Jos säästäisi järkevistä asioista, pärjäisi ihan hyvin eikä tarvitsisi huudella pienen opintotuen takia.
Pieni se on aina ollut, sillä on tarkoitus säilyä hengissä ei elää leveästi.
Meni vähän ohi...sori
Mutta siis kuuluta työkkärissä tms hoitajaa kotiin tämmöiseen vuorosysteemiin
Älä lyö hanskoja naulaan.
että tämä katsoo lasten perään noina öinä? Siis käy toivottamassa hyvät yöt ja on kännykän päässä.
Ennen nämä asiat pystyi hoitamaan myös naapuriavulla.
Joku kiva eläkeläinen joka voisi toimia varamummona ihan oravannahkakaupalla.
Lupaisit auttaa häntä jossain asiassa tai pienellä korvauksella.
Jollekin voisi olla ihan ilo saada olla hetki lasten kanssa, jos ei omia ole lähellä.
Kun oikeasti tuo yö ei paljon aikuiselta ihmiseltä tuon ikäisten lasten kanssa vaadi.
Mutta kuitenkin olisi lapsille inhimillistä ja turvallista.
t:23 (muistaakseni)
Jos saisin tietää, että 7v. on jätetty yksin, niin ilmoittaisin HETI asiasta eteenpäin, ja tiedän etten ole ainoa. Joten ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA jätä noin pientä lasta yksin, varmasti tulee vaikeuksia, ja ennen kaikkea kuinka turvaton pienen lapsen olo olisi. PUHUN OMASTA LAPSUUDESTA!!!!
Saat varmasti hoidon jollain tavalla järjestettyä, au pair esim. Tai tarjoa opiskelijatytölle huone ja pieni sivutyö.
Kouluikäisen (7-vuotiaan) saa jättää yöksi yksin kotiin, jos on pakollinen meno (yövuoro)
Tämä on laki. Piste.
Kuinka moni lapsi haluaa edes tuon ikäisenä olla yksin kotona yöllä? Sanoisin, että oli laki mikä tahansa, maalaisjärjellä ajateltuna ala-aste ikäistä ei käytännössä voi jättää yöksi yksin kotiin.
En tiiä sit mut mun sisko sai kouluikäiselle pojalleen paikan yötarhasta kun kertakaikkiaan ei ollut ketään joka katsoisi...kannattaskohan kysellä sosiaalitoimelta tai lastensuojelust et pystyvätkö auttamaan? :)
työn antajan täytyy pystyä tarjoamaan työntekijällle inhimillisiä ratkaisuja ja joustamaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan, tämä on juuri sellainen asia jossa meillä joustetaan ja pienten lasten yh:t saavat tehdä päivävuroja ja sovittaa vuorojaan muutoin sopiviksi. ei ole pois muilta. työnantaja ei halua hyvien ja asiantuntevien työntekijöidensä vaihuvan tiuhaan tämän vuoksi etteikö osattaisi asioita hoitaa inhimillisesti.
ja liittokin voi tulla apuun tarvittaessa.