Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***MAALISKUISET 09****

24.03.2009 |

Moikka!

Joko tänne on eksynyt odotuspalstalta tämän vuoden maalismasuja?

-Kolmekamua

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ikää meidän pojalla on jo yli kaksi kuukautta!!

Mies lähti juhlistamaan JYP:n voittoa, poikakolmikko on nukkumassa ja minä en vaan saa itseäni raahattua sänkyyn. Huomenna ei kukaan lähde töihin eikä hoitoon, mutta tuskin täällä kukaan kovin myöhään saa nukkua...

Yritin kirjoittaa jo yli viikko sitten tänne palstalle, mutta jokin keskeytys siinä tuli ja tallensin seuraavanlaisen sepostuksen omalle koneelle:

"Meillä oli launtaina (4.4.) nimenantojuhla, jossa isi puheessaan paljasti pojan nimen, Aapeli Veikka Hermanni, ja paikallisen helluntaiseurakunnan pastori siunasi pikkumiehen. Minä siis kuulun kyseiseen seurakuntaan ja lapsihan seuraa äitinsä uskontokuntaa ellei asiasta tosin sovita. Juhla oli kaikin puolin ihana ja onnistunut. Eka kerran järjestimme omassa kodissamme juhlan, jossa käytössä olivat mm. häälahjaksi saadut hopealusikat ja pukeutumiskoodikin oli hiukan erilainen kuin vaikkapa lasten synttärikutusuilla. Ruoat ja leivonnaiset teimme kaikki omin voimin (joitain juttuja toivat isoäidit ja leipomisista vastasi kanssani naapurustossa asuva tätini), perjantaina meillä kävi siivooja reilun kolme tuntia ahertamassa, eikä missään vaiheessa tullut sellaista paniikkitunnelmaa. MUTTA täytyy vain todeta, että olihan tuossa kaikessa hommaa. JA elleivät omat vanhempani, appivanhempani ja siskoni ja veljeni olisi tulleet hyvissä ajoin lauantaina, en olisi yksin saanut kaikkia laitettua valmiiksi -vaikka vauva nukkui ihan unelmapitkät unet juuri kovimman touhuilun aikana. Yllättävän paljon oli kuitenkin kaikkea viimehetken juttuja - ja niitäkin, joita en vain yksinkertaisesti ollut saanut edellisenä päivänä tehtyä.

Meillä systeemi toimi niin, että alkajaisiksi tarjoiltiin kermaista lohikeittoa + sämpylää, rieskaa ja ruisleipää voin, juuston ja kurkun kera. Sitten oli lyhyt juhlahetki puheineen ja lauluineen ja tämän jälkeen kakkukahvit. Kahvin kera oli pari sorttia suolaista, pullaa, suklaamuffinsseja, paria sorttia pikkuleipiä ja tätini loihtima upea kakku.

Väkeä meillä oli 15 aikuista ja kuusi lasta + meidän oma viisihenkinen perheemme. Isovanhempien ja omien sisarustemme (joista kummankaan yhdet siskot perheineen eivät pääseet, sillä toinen asuu Istanbulissa ja toinen 600 kilometrin päässä kolme päivää meidän junioria nuoremman vauvansa kanssa) lisäksi juhlassa olivat mukana jo mainitsemani täti miehensä ja 5-vuotiaan poikansa kanssa sekä yksi ystäväpariskunta. Nämä kaksi viimeksi mainittua lupautuivat lapsellemme kummeiksi. Mieheni on luterilainen ja olemme halunneet poimia parhaat jutut molempien perinteistä, siksi siis meidän lapsillamme on kummit, vaikka minulla itselläni ei sellaisia olekaan."

Meilläkin tuhistaan. Aapelin nenä on ollut jo tosi kauan tukossa. Keittosuolatipat ovat olleet käytössä.

Vauvan kanssa on mennyt melko vaihtelevasti. Yhä olen itse maidottomalla dietillä. Ruisleipääkin olen vältellyt, koska siitä taannoin tuli niin selvästi mahavaivoja. Tänään kyllä söin ruispalan, kun teki niin vaalean pullamössön jälkeen mieli jotain kunnollisempaa. Katsotaan vaikuttaako poikaan...

Tuntuu, että vastasyntyneestä ei ole enää tietoakaan! Aapeli on jo tosi pulska mötkäle. Kestovaipat tekevät hänestä vielä todellistakin punkeromman tuntoisen. Kuten moni muukin, itse olen tosi innoissani kestoillut. Vain yöllä pidän kerttiksiä, joten juuri viime viikolla ostin vasta kolmannen vaippapaketin.

Ja vielä omasta painosta. Pääsin jo reilun parin kilon päähän lähtöpainoa, mutta viimeisen viikon olen mässyttänyt niin hirveästi kaikkia sallittuja herkkuja, että oikein tunnen kuinka läskit pursuilevat. Huomenna -tai siis tänään- jätän makeat pois ja yritän aktivoitua kuntoilupuolella.

Mutta nyt menen sinne nukkumaan!

mammutter+Aapeli 2kk 5 pvää

Vierailija
2/74 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättiinpä taas tänään jo viideltä,tai Eetu oli jo neljän jälkeen hereillä mut viihtyi se vielä sen tunnin sängyssään tuttia luputtaen.Ja onkin kova luputtamaan sitä,silloin kun siitä hommasta innostuu ,välillä ei taas maistu ollenkaan.

On poika jo toisen kerra nuhassa,mistä ihmeestä niitä viruksia oikein meille tulee.Esikoinenkin oli niin tukossa tuossa muutaman aamuna ja iltana että oksenti limaa sänkyynsä.Nyt on jo paranemassa.Eikä tuo pojan nenä vuoda mitään,rohisee vaan ja yskähtelee.Mut kyllä se siitä.Keittosuolatipat on kyllä huima keksintö,ilman niitä olis pulassa=)

Tänään lääkärit,saa nähdä miten kamalasti tuo on kasvanut.Itse saan pillerireseptin,ajattelin nuita minipillereitä nyt kokeilla.On ollut yhdistelmäpillerit ja rengas,jotka kummatkaan ei oikein sopinu,niistä molemmista tuli päänsärkyjä.Kamalia sellaisia.Plus et pillerit teki ihan kamalan äklön olon...renkaasta ei sitä vaivaa tullut.

Painosta.Nyt on 72kg vaaássa,ja muutama kilo saa vielä pudota, et mahtuu nuo mun lempifarkut jalkaan!!=)!Vähän vielä kiristävät.Ennen raskautta painoin 65kg.

Vappuna otamme isin kanssa "lomaa" ja lapset menee mummolaan yöksi.Pitää itse käydä jossain ihmisten ilmoilla rentoutumassa...

Pojalle tuli nimeksi Eetu Oskari,jos en sitä oo vielä muistanut mainita.Me ei pidetty mitään kekkereitä tuon nimenannon tiimoilta.

Niin ja Kaisa_Kissalle hirmuiset vauvaonnittelut!!!=)

Sunny&Eetu 8vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin tänään Juholle rintakumia tohon mun toiseen tissiin kun siinä on se nänni ihan hassu.. Oisitte nähny Juhon ilmeen ku se katto mua "What the fuck.." ja pureskeli sitä kumilla peitettyä nänniä aikansa.. Niinhän siinä kävi että kumiton hassu nänni kelpas sit kuitenkin paremmin :)

Kirjoittelin männä päivänä jo pidemmän stoorin. Mulla oli samanaikaisesti tietokoneella yks päivitys menos ja tyhmyyksissäni sit painoin sellast "restart" namikkaa ja *puff*, tekstini luonnollisesti hävis..

Tuosta ehkäisystä.. Onks teillä kenelläkään kokemusta ehkäisykapselista tai -injektioista? Mulle ei noi pillerit oikein tunnu sopivan kun musta tulee niitä syödessä (monet on merkit kokeiltu) haluton tuuliviiri.. Ja kierukkakin on kokeiltu. Noi injektiot ei ihan vielä vissiin käy kun menkat ei oo (kai) alkanu mut toi kapseli ehkä enemmänki kiinnostais.. Tuntuu että noita kapseleita ja injektioita harvemmin neuvolassa mainostetaan.. Moniko on ylipäätään ajatellu jo ehkäisyasioita? Meinasko joku jo uutta alkaa yrittämään :D ? Anteeks, kyselen kyllä aika henkilökohtaisia..

Joku kirjoitteli neuvolan kiinteiden tyrkyttämisestä: Meillä ainakin täysimetetään neuvolantädeistä piittaamatta just niin kauan kun poika kasvaa kunnolla pelkällä tissillä. Joskus tuntuu että neuvolassa kannattaa sanoa oma mielipide melko suoraankin, joskin ystävällisesti (koska siellä kuitenkin kannattaa jatkossakin asioida), niin pääsee kaikista helpoiten.

Ainiin, tuosta kakkaamisesta.. Siis vauvan :) Juttelin mun vyöhyketerapeuttiystäväni kanssa ja hän kertoi että 15 vuotta sitten, kun asioista ei niin vielä vouhotettu, oli neuvolasta sanottu että rintamaitoa pelkästään syövä vauva voi huoletta olla 2 vkoa kakkaamatta jos ei ole kipuilevan oloinen. Asia tuli hänen kanssaan puheeks kun tuskailin meidän vauvan kakkaamattomuutta.. Poika on viimeks kakannu ihan kunnolla viime viikon perjantaina. Se on kuulema vaan merkki siitä että rintamaidossa on ravintoarvot kohdillaan ja kaikki imeytyy eikä kuona-aineita kerry suoleen.. Kakka tulee sitten kun on tarpeen. Mutta korviketta juovat vauvat pitäis kakata useammin koska korvikemaidossa on paljon sellaisia aineksia mitkä ei imeydy vauvan elimistöön.. Jolloin sitten niitä kuona-aineitakin kertyy enemmän.

Ihanaa, kesä tulee!! Tänään bongasin lenkillä tosi paljon leskenlehtiä, monta västäräkkiä ja sitruunaperhosen. Lisäks piti ihan pysähtyä hetkeks ihastelemaan muurahaiskeon kuhinaa :)

Noh, kutsuhuuto kuuluu pian, pitänee lähteä luovuttamaan iltamaitoja pojalle.

Painonpudotuskampanja jatkukoon, onko jollain hyviä diettireseptejä?!?!

-kolmekamua ja Juho, kohta jo 6 vkoa :)

Vierailija
4/74 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvakseltaan tuli odotusaikana kirjoiteltua, nyt vähän päivitystä.

19.3. syntyi meille toinen TYTTÖ, 50 cm, 3710 g, py 36 cm. Synnytys kesti samat 6h kuin esikoisestakin, tosin nyt oltiin siitä ajasta sairaalassa nelisen kun esikon kanssa ehdittiin sairaalaan juuri ponnistamaan :-) Synnytys meni kivasti, pari pientä nirhaumaa, 5 tikkiä, ei kivunlievityksiä kuten ei ekastakaan. Ponnistuksen kesto 2 min.

Vauveli on helppo viilipytty kuten isosiskonsakin. Sairaalassa vietettiin 2 vrk, paino lähti vauvalla nousuun kolmannella vuorokaudella. Takaisin syntymäpainoon päästiin viikossa ja toisena viikkona tulikin jo + 400g. Pituuskin huimassa nousussa. Maitoa siis riittää - luovutettavaksi asti. Esikoisen kanssa oli samoin, mutta en silloin pumppaamaan ryhtynyt kuin pakosta. Nyt keskussairaalaan lähtee lähes litra päivässä. Perheeseemme tuli siis toisena uutena jäsenenä myös maitopumppu - näin voi 2v esikoisen puheista päätellä.

Yöt menee jonkinmoisissa 2-3 h pätkissä, pari kertaa on pakko tätä maitotulvaa pumpatakin siinä imettäessä samalla. Imetysasennoiksi kelpaa meillä mikä vaan ja kun samalla pumppaa niin äkkiä oppii aika akrobaatiksi väkisinkin.

Isosisko kohtelee pientä hellästi, isä ei kelpaa mihinkään vain ainoastaan äiti, jolla tietty on kädet täynnä muutakin. Ja raivareita ihan syyttä suotta piisaa pikkuisella. Osa menee uhmaiän, osa huomionhaun piikkiin.

Mies on reissuhommissa, välillä työssä 6-18, välillä arjet yhtäjaksoisesti pois. Siihen on jo niin tottunut, että kotonaollessaan tuntuu lähinnä sotkevan muuten hyvin toimivaa arkea. Vauvan kanssa lähdettiin myös liikenteeseen samantien eli ei olla jääty neljän seinän sisälle. Pysyy äidillä pää paremmassa kunnossa näin. Isyyslomaa on luvassa sitten joskus kesällä ja talotyömaa niellee senkin ajan.

Vauvan kakkaamisesta joku kirjoitteli. Tän pienemmän kanssa meillä vielä homma pelaa, mutta esikoinen on auttamattomasti ummetuslapsi, kuten oli äitinsäkin. Ekat 6vko hänellä tuli kolme kakkaa päivässä (tai enemmän), sitten vaihtuikin niin että kakka kolmen päivän välein. Joskus vierähti viikkokin. Ja kyllä se selvästi lasta sitten välillä jo vaivasikin, vaikkei ollutkaan kovaa lopulta tullessaan. Mallasuute ym. aiheuttivat vaan ilmavaivoja, joten en lääkinnyt enkä tökkinyt kuumemittarilla. Täysimetin 6kk, imetyksen vähetessä ekan vuoden lopulla vatsa meni sen verran kovalle että aloitettiin Levolac. Kun lapsi alkoi liikkua kunnolla (siis juosta ja hyppiä ym.) ja tuli kesä, vaiva parani huomattavasti. Syksyllä kummasti taas maha meni kovemmalle ja on tän talven ollut tiukilla. Toivon että kevät jostain kumman syystä helpottaa. Levolacia nimittäin syödään päivittäin 3X annos suosituksiin verrattuna - ihan lääkärin luvalla (eli tehotonta kamaa on, pyydän seuraavassa neuvolassa reseptin johonkin toimivampaan, kuulemma esim. Movicol plain junior olis sellainen). Mut näin pitkälle ei kenenkään pikkukakkijan äidin vielä tarvii murehtia :-)

Painonpudotuksesta en osallistu mihinkään kampanjoihin, imetys luultavasti tekee tehtävänsä. Esikoisesta viimeiset 5 kg tipahti parissa viikossa kun täysimetys loppui, eli elimistö panttasi viimeisiä rasvoja siihen hormonituotantoon ja maitoon. Molempiin raskauksiin lähdettäessä painoindeksi sama n. 20. Ekassa kuukaudessa tämän toisen syntymän jälkeen on tippunut n. 10 kg, seitsemän vielä jäljellä. Parin kilon viikkovauhti tuntuis olevan menossa ja saa jatkua vielä hetken. Syömisiä en ole yhtään vahtinut ja popsin aivan tajuttomia annoksia.

Paljonko muuten pulloruokitut lapset syövät vuorokaudessa noin suunnilleen? Kun ei ole sitä mittaria tissinkyljessä niin ei ole mitään tajua. Mietin vaan tuota imetyksen energiankulutusta vaikka ei sitä tietysti pelkkä maitomäärä kerro.

Ehkäisy pitäisi täälläkin miettiä kuntoon. Lapsiluku on miehen mielestä täynnä, minusta missään nimessä ei. Parin vuoden ikäerot on mielestäni ihan ok, joten vuosi aikaa taas tehdä käännytystyötä. Esikoisen jälkeen ehkäisin minipillerein, mutta jo niiden aiheuttama haluttomuus toimii ehkäisynä itsekseen :-/ Pitkä imetys ei kuitenkaan mahdollista yhdistelmäpillereitä, joten kierukka ehkä nyt harkinnassa. Ei kokemuksia siitä, entä muilla.

Nyt loppui päästä aiheet, palaan ehkä taas kun aika sallii :-)

Vauvantuoksuista arkea itse kullekin ja voimia valvomisiin + huomionkipeiden sisarusten hoitoon!

Vierailija
5/74 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen pojan odotusta viitisen vuotta ehkäsykapseli , yths:llä vanhempi gynekologi suositteli sen jälkeen kun mulla oli ollut laskimotukos enkä voinut enää käyttää yhdistelmäpillereitä. Kapselissa oli se ihana puoli, ettei sitä tarvinnut mitenkään huomioida koko viiden vuoden aikana. Siihen tosin ne hyvät puolet loppuikin mun kohdalla. Mulla ei ikinä aiemmin ollut pms-oireita, mutta kapselin kanssa tuli varsinkin alkuvaiheessa kauheita itkukohtauksia kuukauden välein, kummallista väsymystä (ihan samanlaista kuin alkuraskaudessa), todella epäsäännölliset ja jopa viikkoja kestävät kuukautiset. Välillä teki mieli omin käsin repiä kapseli irti ;) Jotenkin siihen olotilaan sitten tottui ja vasta jälkeenpäin ymmärsin ettei se tainnut olla ihan normaalia... mutta noi hormonit taitaa vaikuttaa ihmisiin tosi yksilöllisesti, että voi olla sulle kolmekamua toimivakin ratkasu.

Meillä on nyt kahtena viime yönä nukuttu ihmeen pitkiä unia. Toissayönä ekan kerran neljä ja puol tuntia putkeen ja viime yönä peräti kuus tuntia. Aika luksusta, kun tähän mennessä muuten poika on syönyt 1-3 tunnin välein ympäri vuorokauden. Tosin tietysti itse heräsin siihen, että rinnat oli räjähtämäisillään :)

Painonpudotuksesta. Mulla tais jäädä oma syöminen vähän liian vähälle aluksi, kun ekan viikon aikana oli 13 kerätystä kilosta hävinnyt jo 10. Meillä ei itellä oo vaakaa, en tiedä mitä nyt näyttää.

Jatta ja Ponttu 2 vkoa

Vierailija
6/74 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

POIKIA 22

TYTTÖJÄ 21

SYNTYNEET:

10.2.09 (37+0) Mammuter, POIKA 3360g, 49 cm

13.2.09 (37+0) ansku85, POIKA 3495g, 49cm.

14.2.09 (37+0) sunny08, POIKA 2710g, 47cm

26.2.09 (38+2) Äiti 1983, TYTTÖ 3220g, 50cm

28.2.09 (39+3) Mimmiu, TYTTÖ 3640g, 50cm

28.2.09 (39+0) Mariia81, POIKA 3470g, 50cm

1.3.09 (38+1) eveys, TYTTÖ 2580g, 47cm

2.3.09 (40+1) AnniHelena, POIKA 3560g, 50cm

3.3.09 (39+2) Lilja09, TYTTÖ 2965g, 49,5cm

5.3.09 (40+3) Maikku80, POIKA 4050g, 53cm

6.3.09 (40+4) kolmekamua, POIKA 3675g, 50,5cm

7.3.09 (40+1) Kumkwatti, POIKA 4200g, 54cm

7.3.09 (39+2) Woodbecker, TYTTÖ 3360g, 50cm

7.3.09 (36+6) Tylleröx3, TYTTÖ 2810g, 46cm

8.3.09 (40+3) minni74, TYTTÖ 3184g, 49cm

8.3.09 (40+1) hanttu82, POIKA 3830g, 52cm

9.3.09 (40+0) Onsku76, POIKA 3415g, 50cm

9.3.09 (40+0) Alfiina, POIKA 4215g, 53cm

11.3.09 (39+5) Kellohelma, TYTTÖ 3725g, 52cm

11.3.09 (40+2) keyes, POIKA 3560g, 50cm

12.3.09 (38+6) Katzy75, POIKA 3800g, 52 cm

13.3.09 (38+3) Nasuliini, TYTTÖ 3170g, 48cm

13.3.09 (39+5) Emilii24, TYTTÖ 3660g, 52cm

14.3.09 (41+2 ) Anzi, POIKA 3540g, 52cm

14.3.09 (38+5 ) Kinde71, TYTTÖ 3984g, 51cm

15.3.09 (41+3) Tintti23, TYTTÖ 3800g, 50cm

16.3.09 (40+1 ) Mirabella, TYTTÖ 3800g, 52cm

18.3.09 (39+4) Piiperö-78 TYTTÖ 3270g, 48cm

18.3.09 (39+1) sallap84, POIKA 3700g, 51cm

18.3.09 (40+0) Vasculi75, POIKA 3240g, 49cm

19.3.09( ?) papu09, TYTTÖ, 3710g, 50cm

21.3.09 (39+3) iiiik, POIKA 3410g, 49cm

21.3.09 (39+3) kupla3, POIKA 4440g, 53cm

22.3.09 (41+6) Viiventti, POIKA 4125g, 53cm

24.4.09 (40+0) annika1973, TYTTÖ 3330g, 49cm

25.3.09 (41+0) kotilo, TYTTÖ 4272g, 53cm

26.3.09 (41+1) Veksuli, TYTTÖ 3940g, 52cm

31.3.09 (41+6) Kaaka, POIKA 3825g, 52cm

1.4.09 (40+6) Jatta78, POIKA 3670g, 51cm

3.4.09 (41+5) LillaMy, TYTTÖ 3830g, 51cm

3.4.09 (42+0) pikkanen09, TYTTÖ 3705g, 51,5cm

7.4.09 (42+0) Kaisa_kissa, POIKA 4320g, 52,5cm

Vierailija
7/74 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli meidän tyllerö eli syntyi rv 40+0, minkä tuosta aiemmasta unohdin.

Sukupuolijakauma näyttää tuossa otoksessa menevät aika tasan, mutta laskettuna päivänä syntyneitä näyttäis olevan enemmän kuin 5%, joka isommassa otoksessa toteutuu.

Vierailija
8/74 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

papu09: meillä menee nyt 1dl per syöttö ja noin 2tunnin välein syö.Välillä pienemmilläkin väleillä.Eli noin 13dl/vrk.

Eikähän sitä aina satu samalainen nälkä olemaan, että varsinkin aamuyöstä ja iltapäivästä saattaa pojalla mennä pienempiä määriä.Yöllä sit syö vauhdilla kokoa annoksen et pääsee jatkamaan äkkiä uniaan=)

Ja mä nukun sen verran kevyesti, vaikka omassa sängyssä poika onkin ja huoneen tpisella puolella,et käyn sen jo silloin hakemassa syömään kun alkaa vasta tuhista ja liikehtiä ja suunnitella heräämistä ettei kerkii alkaa edes itkemään.On se kyllä välillä käynyt niinkin kun oon tuossa "tuhisemisvaiheessa" ottanu sitä syömään, et oon ruvennu tarjoomaaan pulloo ja kappas, poika onkin ihan unessa.Et eikun pistät takasin sänkyyn ja sitten joskus tunnin päästä se vasta herää kunnolla ja haluaa syödä.

Et JOS se nukkus omassa huoneessa,mä saisin nukuttua paljon paremmin kun en jokaiseen tuhinaan heti ois heräämässä...Mut kyllä se sitten kun jättää yösyönnit pois niin saap siirtyä isosiskon kanssa samaan huoneeseen.

Esikoinen lopetti yösyönnin 4kk iässä.

Iltahuudot on vähentyny,ainakin toistaiseksi.Jippii!eilen ei ollut edes kamalan työn takana saaha yöunille...

Ja 2kk neuvolaa.

Eetun mitat 4980g ja 54,5cm (2710g/47cm). Lääkärintarkastuksissa molemmilla kaikki ok.

Ehkäisystä vielä.Mulla tuli renkaasta ja pillereistä kans haluttomuutta,ei siis tippaakaan kiinnostanu mitkään sänkypuuhat.Ja sitten kun tajusin et se haluttomuus on siitä renkaasta johtuvaa niin jätin sen pois.Ja mielenkiinto kyllä palasi =) Ja tämä uusin tulokas onkin sitten tulosta nuista seksihurjasteluista ilman ehkäisyä....Nyt ei kyllä enää passoo moista harrastaa.

Meidän lapsiluku on varmaankin täynnä,vaikka viel ollaan niin nuoria et mieli kerkee muuttua monta kertaa...

Sunny&Eetu 2kk

Vierailija
9/74 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyny pariin päivään lukemassa juttuja, joten nyt menikin sitten kotvanen, kun niin moni oli kirjoitellut, kiva.

Tänne ei ihmeempiä. Kovasti ollaan oltu liikkeellä, kun se mun auto oli vajaan viikon poissa pelistä. Eilen onneksi saatiin kuntoon. Oon siis kävelly vaunujen ja pyöräilevän tytön kans kerhoihin ja asioille eikä sitten paljon muuta olla ehdittykään. Eilen oli miehellä vapaapäivä ja käytiin kaupungissa asioilla. Siellä meni taas sit koko päivä. Nyt ollaan kotona ja kyllä on ihanaa, kun ei tartte lähteä minnekään!!

Vieraita on käynyt tosi paljon. Nyt alkais sekin virta jo riittää, mut vielä on paljon porukkaa, jotka odottelee et tulee, kun innokkaimmat on käyny. Ärsyttää, kun kaikki käy kattomassa vauvaa, kun hän on pieni ja sitten ei käy ketään, vaikka ite kaipais seuraa...

Mä yritin etsiä vauvalle mieleistä keväthaalaria, mut en löytänyt. Ostin sitten eilen kankaat ja pitäis käydä kirjastosta etsimässä kaavoja. Mulla on parissa lehdessä kaavat, mut niitä pitäis muunnella, kun ei oo sellaisenaan ihan sellasia ku haluisin.. Saa nähdä, saanko tehtyä mitään..

Vauvalla on vissiin eka tiheän imemisen kausi menossa. Kun on hereillä, ei viihdy missään muualla ku tissillä. Toivottavasti vähän rauhottuis sillä saralla, muuten onkin ihan älyttömän hyvin mennyt. Ihana söpöläinen on.

Ristiäiset olis parin viikon päästä. Pitäis kai alkaa vähän miettimään, mitä laittais itse päälle.. Olin suunnitellut et jos tekisin itse jotain, mut ei taida aika riittää ihan kaikkeen.. Tai voimat ainakaan.. Mietintää..

Ehkäisystä: Haluan ehdottomasti hormonikierukan. Mulla oli ennen raskautta ja tykkäsin tosi paljon. Alussa oli tiputteluvuotoa aika pitkään, mut ku siitä pääsin, ei ollu menkkoja, pms-oireita, ei mitään. Aivan verraton kapistus!!!

Vauva nukkuu kantoliinassa. Aamulla ei suostunu oleen muualla ku tissillä ja sit laitoin liinaan. Nyt en uskalla laittaa tästä pois, jos taas alkaa sama kitinä.. Mut ku olis sellasia hommia, mitä en oikein liinan kans saa tehtyä..

Mukavia kevätpäiviä koko porukalle! Nauttikaamme pienistä nyyteistämme!!!

t.iiiik ja pikku-mies kohta 4vk

Vierailija
10/74 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rytmin metsästäminen jatkuu edelleen. Tosin aamupäivät ovat jo alkaneet muotoutua, mutta ilta on vielä ihan sekaisin. Lapsi ei ole kova itkemään, ja nukkuukin loistavasti, joten itsekään en ole kovin väsynyt. Vähän on vielä vaikea käsittää, että tuossa se lapsi nyt on. Mutta pikkuhiljaa sen ehkä tajuaa. Mä olen parantunut jo siinä määrin, että olen saanut kammettua itseni ja lapseni ulos vaunulenkeille ja ne ovat menneet hienosti. Lapsi on kiltti ja yleensä nukahtaa alle aikayksikön, kun liikkeelle lähdetään. Nytkin se nukkuu tuolla vaunukopassa aamulenkin seurauksena :D.

Kestovaipoista joku kyseli ja meillä ne on ollut nyt käytössä. Saatiin kyllä sairaalasta ja kaikilta mahdollisilta tahoilta hyvittelylahjoja, joissa oli vaippapaketteja mukana, joten ajateltiin käyttää niitä kertoja sitten yöllä. En ole kokenut kestoilua mitenkään vaikeaksi tai energiaa vieväksi. Pyykkiä on kuitenkin pestävä joka päivä ja onhan nuo ekologiset seikat sitten vielä kestojen puolella, joten en näe syytä, miksi emme kestoilisi.

Mieskin on ottanut kestot ihan hyvin, vaikka alussa pelkäsin reaktiota. Pitää vain huolehtia, että imut on laitettu valmiiksi sisävaippoihin, niin ettei mieheni tarvitse isoilla käsillä yrittää tunkea niitä vaippaan. Ja mä tämän talouden pyykit pesen joka tapauksessa, joten ei se pyykin lisääntyminenkään ole vaikuttanut juuri mihinkään. Kestot on siis pop!

Meilläkin on käynyt muutamia vieraita rotinoilla, ei kyllä kamalasti. Pakkasesta ei ole tarvinnut sulattaa vielä yhtään kakkua tai piirakkaa, mutta ehkä sekin aika tulee. Varsinkin nyt kun mun äiti on tulossa maanantaina meille viikoksi vauvaa hoitamaan. Sitten tulee mun sisarukset ja isä myöhemmin perässä. Ihan kiva kuitenkin on, että vieraita käy, kyllä tuollaista rakkauspakkausta haluaa esitellä koko maailmalle :D.

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja pian kun saan rintapumpun, niin vielä paremmin. Tuntuu, että maito pakkautuu pitemmillä väleillä ikävästi ja liivinsuojat on ihan märät. Olen ajatellut, että aloitan myös maidon luovuttamisen, kerta sitä tulee niin hyvin, eikä meidän lapsi jaksa kaikkea syödä, vaikka hyvin se syö ja kasvaa. Neuvolatätit kävi kylässä keskiviikkona ja painoa oli noussut jo 4645g (syntymäpaino siis 4320g). Aleksander Karelii taitaa olla kyseessä :D.

Mä en ole pohtinut vielä ehkäisyä, johtuen varmaan siitä, että synnytyksestä on niin vähän aikaa. Mutta tuntuu, ettei miehellä ole mitään jakoja todella todella pitkään aikaan. Jälkitarkastuskin mulla on vasta kesäkuussa. Pillerit on ollut mun juttu aikaisemmin, eikä mulle niistä ole tullut oikeastaan mitään "oireita". Toisaalta haluisin ehkä jonkun "helpomman" tavan ehkäistä, sillä en ole kovin hyvä muistamaan pillerin ottamista päivittäin. Mutta katsoo nyt. Ihan perään ei kyllä seuraavaa olla yrittämässä, eikä sitä tiedä yritetäänkö koskaan.

Mä olen yrittänyt kantoliinaa opiskella, mutta en ole saanut kunnon tatsia siihen. Jotenkin mun liinat tuntuu hyvin epäasiallisilta, enkä ole uskaltanut yrittää laittaa vauvaa siihen. Ehkä mun pitää rohkaistua. Vaikka eipä mulla juuri mitään tekemisiä ole, joten joudan ihan hyvin kantamaan vauvaa vaikka sylissä :D.

No pointtina tässä kaikessa on, että meillä menee hyvin. Oikein hauskaa lumisateista päivää teille! Voikaa hyvin!

Terveisin

Kaisa_kissa ja Poika 11pv

Vierailija
11/74 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vihdoin ja viimein syntyi meille poikapoppoon jatkoksi 6.4. tyttö rv 41+6. Paino 3720g ja pituus 52cm. Käynnistykseen jouduttiin.

Tyttö on todella kiltti. Päivisin nukkuisi jopa 5h putkeen ulkona. Viihtyy hyvin myös itsekseen. Yöllä söisi sitten tiheämpään. Ei juuri itke, mutta pitää omaa tuhinaansa. Ratkaisu voisi olla siirto toiseen huoneeseen, mutta kun ei ole enää vapaata huonetta.

Kakkahommat toimii meillä ainakin vielä. Sitä piisaa lähes joka vaippaan. Esikoisen kohdalla lääkäri sanoi, että 7xpäivässä ja kerran seitsämässä päivässä ja kaikki siltä väliltä on normaalia.

Ehkäisynä meillä tulee varmaan olemaan jälleen hormonikierukka. Se toimi aiemminkin hyvin. Lapsilukukin on nyt täynnä, joten useamman vuoden ratkaisu on tarpeen.

Mutta nyt on lähdettävä huushollin raivaukseen. Kurakampetta piisaa.

Terv. Kaarna@laiva ja typykkä 12pv

Vierailija
12/74 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muutamaan päivään ehtinytkään lukemaan kuulumisia. En tiedä mihin tämä aika vaan menee.

Meidän poju täyttää huomenna 1 kk ja tänään oltiin neuvolassa. Painoa oli jo 5090g ja 57,5cm pituutta. Tosin ei mikään keiju ollut syntyessäkään. Maitoa siis riittää ja poika syö hyvin hereillä ollessa useammin ja heräilee 2-4 tunnin välein tankkaamaan. Kerran on yöllä nukkunut jopa 6 tuntia. Rytmi on vielä sen verran hakusessa, että yöunille menee vasta puolen yön jälkeen ja eilenkin kukkui kahteen asti, kun puolilta öin nukkui puolen tunnin tirsat. Muuten menee kivasti. Pientä vatsavaivaa on välillä, ja poika onkin aika huono röyhtäilemään. Relatippoja ollaan annettu ja Devitolit vaihdettiin Jekoviteihin, tiedä sitten onko apua.

Kakkahommat toimii, ei enää ihan joka vaippaan, mutta useammat tulee päivässä.

Ehkäisyksi ajattelin hormoonikierukkaa, siitä ihan hyvät kokemukset, vaikka viimeksi ei ehtinyt kuin 6 kk olla, kun iski vauvakuume. Nytkään vauvakuume ei ole laantunut, mutta neljännen hankinta vaatisi jo isompaa taloa, tai ahtaasti asumista. Mutta ihania nuo ovat, tuhisevat vaavit, eivätkä isommatkaan hassumpia ole, vaikka hermoja väillä koettelevatkin.

Kantopussia olen koettanut käyttää, kun hereillä ollessaan vaavi viihtyisi paljon sylissä, mutta en ole tykästynyt siihen. Ajattelin Manduca-repun hankkia. Edellisillä oli ihan vauva-aikana babybjörn ja sit ergo-reppu, mut ehdin ne kirpparilla myymään. Manduca olis jo pienestä asti sopiva, vaikkei siihen monia asentoja vaaville saakkaan, mutta jotenkin en uskalla 5 metrisen liinankaan kanssa alkaa taiteilemaan.

Vieraita meillä on käynyt ihan maltillisesti, mummi ja pappa piipahtavat ahkerammin, ja välillä anopin huolehtiminen pakkaa ärsyttämään. Lauantaina olin vaavin kanssa tuppereilla, vaavi nukkui sisällä vaunuissa. Oltiin siinä hyvä jos tunti oltu, niin anoppi kyselee, että enkö mä käy lainkaan vaunuissa katsomassa, että hengittääkö vauva. Haloo!!! Taidan olla tosi huolimaton äiti. Sanoin vaan, että jos ei hengitä, ei ole enää paljon tehtävissä. Meillä myös pidetään (ainakin yritetään) pitää vauvaa lattialla peittojen päällä. Kuulemma lapsi vilustuu kylmällä lattialla. Emme nyt kuitenkaan teltassa asu. Ja mitä vielä. Yritän kyllä suodattaa, mut silti.

Nyt syömään ennen kuin vaavi herää.

t. kupla3 ja poju 4 vk

Vierailija
13/74 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muutamaan päivään ehtinytkään lukemaan kuulumisia. En tiedä mihin tämä aika vaan menee.

Meidän poju täyttää huomenna 1 kk ja tänään oltiin neuvolassa. Painoa oli jo 5090g ja 57,5cm pituutta. Tosin ei mikään keiju ollut syntyessäkään. Maitoa siis riittää ja poika syö hyvin hereillä ollessa useammin ja heräilee 2-4 tunnin välein tankkaamaan. Kerran on yöllä nukkunut jopa 6 tuntia. Rytmi on vielä sen verran hakusessa, että yöunille menee vasta puolen yön jälkeen ja eilenkin kukkui kahteen asti, kun puolilta öin nukkui puolen tunnin tirsat. Muuten menee kivasti. Pientä vatsavaivaa on välillä, ja poika onkin aika huono röyhtäilemään. Relatippoja ollaan annettu ja Devitolit vaihdettiin Jekoviteihin, tiedä sitten onko apua.

Ehkäisyksi ajattelin hormoonikierukkaa, siitä ihan hyvät kokemukset, vaikka viimeksi ei ehtinyt kuin 6 kk olla, kun iski vauvakuume. Nytkään vauvakuume ei ole laantunut, mutta neljännen hankinta vaatisi jo isompaa taloa, tai ahtaasti asumista. Mutta ihania nuo ovat, tuhisevat vaavit, eivätkä isommatkaan hassumpia ole, vaikka hermoja väillä koettelevatkin.

Kantopussia olen koettanut käyttää, kun hereillä ollessaan vaavi viihtyisi paljon sylissä, mutta en ole tykästynyt siihen. Ajattelin Manduca-repun hankkia. Edellisillä oli ihan vauva-aikana babybjörn ja sit ergo-reppu, mut ehdin ne kirpparilla myymään. Manduca olis jo pienestä asti sopiva, vaikkei siihen monia asentoja vaaville saakkaan, mutta jotenkin en uskalla 5 metrisen liinankaan kanssa alkaa taiteilemaan.

Vieraita meillä on käynyt ihan maltillisesti, mummi ja pappa piipahtavat ahkerammin, ja välillä anopin huolehtiminen pakkaa ärsyttämään. Lauantaina olin vaavin kanssa tuppereilla, vaavi nukkui sisällä vaunuissa. Oltiin siinä hyvä jos tunti oltu, niin anoppi kyselee, että enkö mä käy lainkaan vaunuissa katsomassa, että hengittääkö vauva. Haloo!!! Taidan olla tosi huolimaton äiti. Sanoin vaan, että jos ei hengitä, ei ole enää paljon tehtävissä. Meillä myös pidetään (ainakin yritetään) pitää vauvaa lattialla peittojen päällä. Kuulemma lapsi vilustuu kylmällä lattialla. Emme nyt kuitenkaan teltassa asu. Ja mitä vielä. Yritän kyllä suodattaa, mut silti.

t. kupla3 ja poju 4 vk

Vierailija
14/74 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kupla3 ja poju 4 vk

Vierailija
15/74 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kupla3 ja poju 4 vk

Vierailija
16/74 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vekotin ilmoitti että keskustelut ovat pois käytöstä ja minä sisukkaasti yritin, että joko se viesti sinne tallentuisi. Ja kyllähän se tallentui, usempaan kertaan. HÖH.

Vierailija
17/74 |
21.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nukkui toissa yönä 4 ja viime yönä 4 ½ tuntia putkeen! Ihanaa!

Puoli yheltä söi molempina öinä ja sitten loppu yöt söi kahen tunnin välein.Kuudelta heräsi ylös.Ja hyvissä ajoin rupee yöunilleen,8-9välillä.Et hyvin on unirytmin löytäny,vain ekana kolmena viikkona harrasti valvomista yöllä ja heräsi välillä aamulla jo neljältä...

Kyllä on nyt kummasti levänneempi olotila kun on saanu nukkua nuinkin hyvin! =)

Miten muitten vauvat nukkuu päivällä?siis vetelevätkö pitkiä unia?

Meillä pisimmät unet on kestäny 40minuuttia nyt jo useemman viikon ajan.Yleensä ei niinkään pitkään nuku.Pienempänä nukkui jopa kahen tunnin unia päivälläkin.

Mahavaivoja on taas ilmennyt alkuillasta välillä ja oonkin nyt taas ottanu cuplatonit käyttöön,kyllä ne jonkun verran vähentää nuita vaivoja.Ja nenätipat edellen käytössä aika ajoin.

Nyt on ruvennut viihtymään sitterissäkin,pääsee tekemään jotain hommiakin välillä.En oo saanu hommattua mitään kantoliinaa tai reppua.Kätsähän se ois.

Mutta nyt pitää lähtee viemään poika unille,JOS se nyt malttaa asettua....

Sunny ja Eetu 9vk

Vierailija
18/74 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla alkanu koliikkihuudot iltaisin helpottamaan. Nyt on ollut kolme iltaa peräkkäin ettei ole huutanut montaa tuntia kerralla(: Ja suht helposti nukahtaa nykyään, ku vertaa entiseen. Ihanan levännyt olo itellä nyt jo(: Käytiin kolme kertaa vyöhyketerapiassa lyhyen ajan sisällä. Liekö se nyt olis auttanut vai olisko muutenki rauhottunut(:

Muutenkin poika paljon rauhallisempi päivälläki. Ei vääntelehi koko ajan mahavaivoja enää(: Nytki viihtyy yksikseen leikkimässä lelukaaressa(:

Sunny: Meillä poika nukkuu parvekkeella tai muuten jos saa olla ulkona 3-4tuntiakin putkeen. Välillä lyhyempiäkin unia tietysti.. Päivällä hankalasti nukahtaa sisälle, et mieluummin puenki ulos vaunuihin(:

Mut iloista kesän odotusta kaikille(:

t. Ansku ja Konsta 9vk(?)

Vierailija
19/74 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli sit se jälkitarkastus. Eipä ihmeitä siellä. Minipillerit aloitan ja ehkäisyrenkaan otan kokeiluun sitten kun lopetan joskus imetyksen. Emätintulehdus mulla on ja jotain häikkää suolistossa mut odotellaan et menee itsekseen ohi. Sain myös ohjeeks ostaa ovestinia kun limakalvot on niin kuivat.

Juho kasvaa kovasti. Juttua riittää edelleen ja hymyjä jaetaan päivittäin. Illalla menee nukkumaan n klo 21, herää n klo 2 syömään ja sitten aamulla syö toisen kerran n klo 5.30. Aamusella herätään sitten klo 7-8. Ihan hyvin meillä siis nukutaan. Aamupäivästä Juho on hereillä n 3 tuntia ja sen jälkeen nukkuu päiväunia 4-8 tuntia. Jos nukkuu vain 4 tuntia niin sitten nukkuu illemmalla useampaan kertaan pikku-unia. Ihan sama oikeastaan nukutanko sisällä ja pihalla, hyvin nukkuu molemmissa.

Kakka tulee milloin sattuu ja miten sattuu. Kestoillaan päivisin edelleen, yöksi laitetaan kertakäyttövaippa.

Nyt pitää mennä jatkamaan ruoanlaittoa :)

-kolmekamua ja Juho, kohta jo 7 vkoa vanha :)

Vierailija
20/74 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1,5vkoa nyt ollut koko perheellä kamalaakin kamalampi flunssa,Onnillakin. Kamalaa kattoa kun tuollainen pieni oksentaa limaa ja nenä niin tukossa,et henkeä haukkoo. Päivystyksessä lähettävät vaan kotiin kun ei oo kuumetta ja hengitysäänet on hyvät... No,onneks on parempaan päin jo,sentään.

Viime yönä nukuttiin 22-01.30 jo ja äitikin sai ekan kerran piiiiiiiitkään aikaan lepoa hieman... eli oon "vähän" väsy.

Mites muiden hymyt?? Meillä Onni on aika hymynpanttaaja.. :D Ei hymyile ihan mistä vaan mutta kun hymyilee niin onkin oikea naantalin aurinko :)

Varmaan tää flunssa on kyllä vähän "hidastanut",ei kai kauheesti naurata kipeenä...

Päiväunet on meillä myös noin 40-60min pituisia ja aivan sekaisia. Toivottavasti tässä vähän kehitystä tulis myös nyt jos/kun parannutaan!!

Lelukaaren alla meilläkin viihdytään jo hetkiä,se helpottaa äidinkin arkea. isoveli tykkää myös pötkötellä Onnin vieressa lelkaaren alla ja heilutella Onnille leluja ja toinen yhteinen puuha on kirjojen lukeminen :D Ihania ovat!!

Keyes & Onni (6vkoa tänään)