Emme anna PK:n tädeille joululahjuksia - Olemmeko ainoat?
eskarilainen askarteli kortit, mitään krääsää en tahdo ostaa ja kunnon lahjoihin ei ole varaa opiskelijaperheessä.
Kommentit (27)
olen itse töissä päiväkodissa enkä minäkään odota lahjaa keneltäkään lapselta, paras lahja on minulle vaikka halaus lapselta ja hyvän joulun toivotus. Kymmenessä vuodessa on kyllä ehtinyt kertyä erinäinen määrä sekalaisia kynttiläkippoja joille ei millään enää keksi paikkaa, valitettavasti.
Älkääkä nyt ainakaan menkö ajattelemaan että lahjan antaminen tekisi lapsestanne jotenkin suositumman tai pidetymmän hoitajan silmissä, kyllä niistä lapsista pidetään ihan muista syistä!
Itse koen joskus jopa jotenkin vaivaannuttavina tilanteet joissa lapsi tuo lahjaa, kun itsestä se lahjan antaminen on ihan tarpeetonta, vaikkakin kaunis ajatus.
Jos jossain tilanteessa lahjan vastaanottaminen on luontevaa ja liikuttavaa, on lapsen ihan vihon viimeinen hoitopäivä ennen eskariin/kouluun lähtöä, siis lapsen, joka on ollut hoidossa vaikka kolme vuotta omalla osastollani. Ja silloinkaan se ei ole pakollista, ihan yhtä liikuttavaa on sanoa lapselle heippoja ja hyvää koulutietä ilman paketteja.
Täällä ainakin oli aiemmin joku opettaja, joka oli hyvin ymmärtäväinen, että ei se mitään, kyllä hän ymmärtää, etteivät kaikki tuo lahjaa, perheissähän on niin paljon kaikkia rahahuolia ja mielenterveysongelmiakin, ei se vaikuta hänen mielipiteisiinsä lapsista. No juu, mutta leimaa vanhemmat mielenterveysongelmaisiksi.
Älkääkä nyt ainakaan menkö ajattelemaan että lahjan antaminen tekisi lapsestanne jotenkin suositumman tai pidetymmän hoitajan silmissä, kyllä niistä lapsista pidetään ihan muista syistä!
.
niin että pitäisin sen enempää tai vähempää vanhemmistakaan, lienee kuitenkin pääasia että pidän lapsesta :D
Ammatillisuutta sen sijaan on tulla toimeen myös vanhempien kanssa joista ei itse erityisemmin pidä, ja vieläpä olla näyttämättä todellisia ajatuksiaan.
26
Toimeen tullaan kyllä, mutta joku ei vaan natsaa.
Me emme anna lahjaa. Kosteussuojapukukeskustelusta tuli mieleen, että olemme päiväkodin takia joutuneet ostamaan lapselle kotikäyttöön uudet Reimatec-vaatekerrat (toppatakin, toppahousut, toppakintaat, välikausirukkaset, välikausihousut, välikausi-ulkoilutakin) siksi että päiväkoti on pilannut lapsen vaatteet laittamalla ne kuivauskaappiin. Siinä meni useampi pari kosteussuojattuja välikausihousuja, useammat kosteussuoja-välikausirukkaset, parit toppakintaat, toppahousut, toppatakki, pari välikausitakkia... KAIKKI lapsen kosteussuojavaatteet! Tuli hieman kalliiksi! (en olisi todellakaan kosteussuojavaatteita vienyt koko laitokseen, jos olisin tämän tiennyt etukäteen. Asia selvisi vasta kesken vuotta. Mies on sanonut päiväkodissa, että vaatteita ei saa laittaa kuivauskaappiin... ja luulisi asian olevan selvä päivähoidon henkilöstölle nykyaikana muutenkin!!)
Tässä meidän syymme...
ne hoitajat, jotka mielestäni lahjan ovat ansainneet. Ei se lahja tule lapselta vaan vanhemmilta kiitokseksi lapsen hyvästä hoidosta. Siinä mielessä en myöskään ajattelisi, että se lahjan antaminen tai antamatta jättäminen vaikuttaisi hoitajien käsitykseen lapsesta itsestään.
*kiitos kuluneesta vuodesta
*kortti
*maustekahvi, irtotee, jotain herkkua hoitajien kahvipöytään
*itsetehty leipälevite
*kynttilä
*servetit
*glögipullo
*pähkinäsekoitus
*pyyhe
*patalaput
*tai koko ryhmälle jotain (lelu, peli, kirja, käsinukke)
*kimppalahja oikein kiva, ei tarvitse yksin pähkäillä