*** Elokuiset Leijonanpennut vko 13 ***
En huomannut pinoa, katsotaan nyt osasinko uuden aloittaa...
Kommentit (33)
Kirjoittelen nyt yksinäni täällä oikein urakalla.
Oma raksaprojekti on näköjään niin pinnalle, että olen jo nimennyt rakenneultrankin rakennusultraksi...hih!
Joudun muuten myös sokerirasitukseen viikolla 24, menettekö muut? Siellä kuulemma otetaan kolme verikoetta suonesta ei sormenpäästä. Inhoan neuloja ja pistämistä, joten hyvältä kuulostaa... Aiemmin kun olin noin 10-vuotta sitten sokrurasituksessa pistos tehtiin sormenpäähän. Onko kenelläkään kokemusta?
Nyt hiljenen tältä illalta...
Äiti04ja07
Oltiin eilen rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin:) Itse ultraus oli vaan tosi epämielyttävä kokemus:( Ultratutkimuksen teki opiskelija ja kätilö seurasi vieressä. Oltiin sisällä 40min. (edellinen pariskunta oli tunnin) ja oltais oltu varmaan pitempääkin ellen ois sanonu et nyt alkaa olla niin tukala olo, että on päästävä ylös...Opiskelija ei oikeen osannu käyttää sitä laitetta ja paino koko ajan ihan hirveesti ja lisäks oli vaikeuksia löytää kaikki tarvittavat mitat jne. No tärkeintä että kaikki oli ok ja ihanaa oli tietty nähä vauva taas kuvaruudulla:) Eikä tiedetä sukupuolta niinku ei haluttukkaan tietää:)
Äiti04ja07: kävin viime raskaudessa sokerirasituksessa ja tosiaan kolme kertaa otettiin verta suonesta. Verikokeiden välillä juotiin jotain "sokerilientä"... Minulla myös kammo verikokeisiin kun olen kerran sinne pyörtynyt. Sokerirasitus meni kuitenki tosi hyvin kun ottivat makuulla ollessa verikokeet.
Nyt kahvinkeittoon...Hyvää viikon jatkoa kaikille!
Neppe rv 20+0
Tiistaiaamua kaikille ja kiva kun oli pino jo pystyssä. Tänne ei ihmeellisiä. Mahassa tuntuu säännöllisesti kuplimista ja kutitusta -varsinaisia tönäisyjä ei vielä, mutta kai siellä siis joku pieni ihmisen alku yrittää elämöidä?
Painosta: Mua jännittää ihan sikana tää asia. Stressaan ihan hirveesti kiloista, koska mulle jäi ekasta raskaudesta kiloja lanteille, joita en saanut aikaiseksi kadottaa. Nyt oli BMI sen 28,2 ja joudun kanssa siis sokerirasitukseen (viimeksi en ollut) ja olen "tuhoon tuominnut" itseni tämän painoasian kanssa. Toistaiseksi painoa oli tullut vain 400g, mutta ainakin oman vaa'an mukaan nyt olis tullut jo yhteensä kilo. Yritän pitää painon tulon mahd. alhaisena kun sitten on enemmän pudotettavaa. Mutta toki tiedän, että eiköhän sieltä se n.10-15kg taas tule... hirvittää vaan, että löytyykö loppukesällä vielä vaatetta jostain? Toisaalta mulla on ollut tässä 2 vatsatautia, jotka ovat myös varmaan kyllä vieneet mehuja kun päivässä on lähtenyt 2-3kg. Aaargh, oli ihan hirveetä
Ekassa raskaudessa mulle tuli 17kg, josta 11kg lähti ja 6 jäi kaveriksi... valitettavasti olivat kaverina edelleen tämän toisen raskauden alkaessa. Nyt mies on ollut laihiksella (löi duunikaverin kanssa vetoa) ja pudottanut tässä kevään mittaan melkein 15kg! Arvatkaa kuin masentaa itse paisua ja toinen laihtuu? No, toisaalta kyllä se motivoikin sitten laittamaan itseni kuntoon jahka tämä masukki saadaan maailmaan.
Asunnosta: Huh, eilen vedettiin nimiä papereihin ja erittäin pitkä liitto pankin kanssa alkaa tänään kun asuntokaupan paperit allekirjoitetaan. Olikos se penne kun kyseli itse talosta? Sellainen kaiketi aika tavallinen talo, 164m2 yhdessä tasossa ja kun autotallin+varaston vähentää niin asumiskäytössä on 123m2. Iso tontti pääkaupunkiseudun tontiksi eli 1025m2. Kävin eilen netissä surffailemassa ja katsomassa kylpytynnyreiden hintoja -sellainen on aivan must! Onneksi itse talossa ei ole rempattavaa -sisustusjuttuja tietty, että mitä väriä mihinkin seinään- mutta keittiö esim. ihan uusi.
Oletteko muuten muut jo kertoneet tuleville isosiskoille tai -veljille, että vauva on tulossa? Me ei olla vielä kerrottu. Mä ajattelin, että aika on niin pitkä pienelle odottaa, että kerrotaan sitten kesällä. Tai varmaan asia paljastuu kun kesäkuun alussa muutamme uuteen taloon ja sinne tulee pojan huone ja vauvan huone. Olen jo miettinyt, että miten saisin pojan kanssa neuvoteltua, että saisin häneltä nykyiset eläinverhot + maton vauvalle ja sitten pojalle ostettaisi vähän "isomman pojan" jutut... on meinaan "hieman" tarkka tavaroistaan tämä meitin poitsu. hah haa, lupaa hyvää kun lattialla alkaa mönkiä pikkusisko/veli, joka haluaa räpeltää kaikkia hänen tavaroitaan :D
Ja nyt -työpäivän jatkoa itse kullekin! (tai kotipäivän, ketkä ovat kotosalla!)
Tervehdys näin runsaan viikon jälkeen kaikille! Oltiin viime viikko Tahkolla hiihtämässä. Mukavaa oli ja joka päivä tuli suksittua. Supisteluja tuntui varsinkin haarakäyntinousuissa, muttei sentään liian kipeitä, joten en huolestunut. Rinteeseen en sitten uskaltautunut, kun en oo koskaan opetellut laskettelemaan mutta mies ja esikoinen menivät. Esikoinen oppi mahtavasti päivän aikana (10v) ja toisena päivänä meni jo kuin vanha tekijä isoimmistakin rinteistä. Mun on ihan pakko ens talvena opetella kans tuo taito, niin kivalta se näytti.
Rakenneultra oli eilen. Kätilö oli mukava ja selitti kaikki tosi hienosti ja kaikki näyttää olevan ok. Sukupuoliasiasta ei keskusteltu eikä me sitä oltais haluttu tietääkään. Emmekä todellakaan itse osanneet tulkita yhtään mitään niistä kuvista. Joten ihana yllätys odottaa sitten synnärillä. :)
Täällä joku rakentaa ja joku oli ostanut uuden talon. Meillä on remonttihommat alkamassa yläkerran vessassa ja siihen tarvittais nyt intoa ja energiaa. Jotenkin ei vaan jaksais... Mut kiva se olis, että se olis valmis ennen kesälomia, jolloin sitten taas pitää tehdä pihahommia urakalla. Viime kesän putkiremontti mylläsi kaikki maat ja mannut ja ens kesänä täytyy tehdä uudet nurmikot (kenties uus terassikin....)
Ja työmotivaatiota kaipaisin tänne töihin. Onko kellään muulla koko ajan mielessä, että "kunpa jo pääsisin äitiyslomalle"? Mä saan itseni kiinni moisista ajatuksista ihan jatkuvasti.
Ritu rv 21+2
Heipsistä kaikille mammoille!
Painosta ensin.. Eli mulla tippui paino sillon alkuraskauden aikana 7 kg, muutama kilo on tainnut tulla yhteensä takaisin. Mutta vieläkään en tosiaan ole niissä kiloissa missä olin ennen raskautta (toisaalta kyl hyvä juttu). Viime neuvolakäynnillä käviessä oli paino noussu kuukauden aikana 500g. Ens viikolla oiskin taas neuvola ja sit taas näkee mitä puntari sanoo. :))
Ja työmotivaatiosta. Ajattelen lähes päivittäin, että "alkaisipa jo äippäloma". Tuntuu että työnteosta ei meinaa tulla mitään, kaikki muut asiat on mielessä. Se on aika tylsää koska työpäivät tuntuu ikuisuudelta kun odottaa vaan sitä äippälomaa. Laskin juuri, että ois enään 9 viikkoa töitä jäljellä ja sitten alkaisi 4 viikon kesäloma jonka jälkeen suoraan äippäloma. Jipiii!!
Tsemppii kaikille työntekoon! :D
Nyt taas töiden kimppuun...
jondis rv 21 tasan
Uusia oli tullut mukaan juttuihin, tervetuloa vaan!
Nalalla on ikävän kuuloisia supistuksia. Ei ole minulle tuttu asia varsinkaan näillä viikoilla, joten minäkin annan neuvoksi vaan ahkeran valituksen lääkärien suuntaan, jotta asia tutkittaisiin kunnolla. Ei tuo ihan supernormaalilta kyllä omaan korvaan kuulosta. Tsemppiä, että saat apua asiaan!
Oodilla ihana uusi talo odottamassa, oi että! Onnea vaan talokaupoista! Tosiaan kivan kokoinen tontti, nykyään kun rakennetaan ihan uusia taloja jollekin 500 neliöiselle pläntille, josta näköala on suoraan naapurin ikkunasta sisään. Tonttien hinnat on ihan pilvissä. Itselläkin on hieman talokuumetta, mutta ei meillä ole hätää vielä tästä nykyisestä lähteä pois. Ollaan tämä vielä ostettu ihan uutena ja vaikutettu materiaaleihin jne, niin aika hyvä kämppä pitäisi jostain löytyä, että kelpaisi. Nyt kun kaikki on oman mielen mukaan tehty ja ollaan kovasti tykätty. Nykyisessä asunnossa on omat puutteensa, joihin ei valitettavasti oikein voi vaikuttaa, mutta kyllä tähän vielä yksi lapsi mahtuu. Ja uuteen mutta isompaan ei tosiaankaan ole varaa tällä hetkellä. Mites muut, onko tiedossa asunnon tai auton vaihtoa, kun perhe laajenee? Meillä ei siis kumpaakaan tartte vaihtaa.
Kiloista oli puhetta. Mulle on tullut nyt reilu 3 kiloa lähtöpainoon lisää, ja sekin ihan herkuttelelmalla.. Esikoisen odotusaikana kiloja tuli 18, mutta ne lähti kaikki pois n. 8 kuukaudessa ja pari kiloa vielä ekstraakin. Nyt oli kuukaudessa tullut reilut 700g/vko, eli vähän turhan paljon. Mullekin tosiaan ruoka maistuu kolmen edestä ja herkut ihan liikaa. En silti jaksa stressailla, vaikka yritän kyllä pitää painonnousun vähän pienempänä kuin esikoisesta, jos vaan pystyn. Mutta eikös just nyt ole ne kovan kasvun viikot, että ei ihme vaikka maha alkaa kunnolla kasvaa ja paino nousta?
Mukavia "rakennusultra"uutisia oli taas tullut monelle :) Itse menen sinne torstaina, toivottavasti on pienellä kaikki rakenteet kunnossa. Sukupuolta ei aiota edes kysyä, vaikka varmasti mielenkiinnosta tiirailen ruutua "sillä silmällä".
Itse en ole töissä, mutta pystyn hyvin kuvittelemaan, että jos olisin niin haikailisin jo ihan täysillä mammalomalle :) Esikoista odottaessa taisin niin tehdä suunnilleen plussatestin jälkeen :)
Sitten joku kyseli vauvauutisen kertomisesta vanhemmille lapsille. Me ollaan jo paljonkin puhuttu esikoiselle siitä, että äitin masussa on vauva. Vaan eipä tuo 1v3kk vielä asiaa oikein hokaa.
Pienen potkut tuntuu nyt joka päivä ja aina vaan voimakkaammin. Mieskin on jo potkut tuntenut kädellä masun päältä. Ihanaa, että voi nyt liikkeiden kautta tarkkailla menoa masussa. Helpottaa omaa ajatuksenjuoksua, kun konkreettisesti tuntee jotain.
Mukavaa viikkoa eloleoille ja pennuille!
Penne ja pieni 18+5
Todella monet tuntuvat olevan muuttamassa tässä aivan lähiaikoina. Onnittelut vaan kovasti talokaupoista, talojen valmistumissesta sekä vuokra-asuntojen vaihdoista!
Meilläkin on muutto edessä todennäköisesti ensi kuun aikana, tosin tuleva perheenlisäys ei ole syynä ajankohtaan. Kyseessä kun on maatilan sukupolvenvaihdos, niin tätä on suunniteltu jo pidemmän aikaa. Eilen itse asiassa juuri mies ja vanhempansa kirjoittivat kauppapaperit ja rahakin vaihtaa omistajaa varmaan vielä tällä viikolla, ja meistä tulee suurvelallisia, kääk! Tosin, eihän tuo meidän velkasumma vielä suuri tule olemaan verrattuna pääkaupunkiseudun hintoihin, ja saammehan samalla sitten maita ja mantuja sekä periaatteessa toimivan yrityksen.
Muuttoa ja remontointia odotan kyllä innolla, vaikka tiedänkin että hermot menee sitten taas siihen kaaokseen. Nyt on onneksi sen verran tilaa tiedossa, ettei pahinta remonttikaaosta tarvitse levittää koko taloon kerralla. Aloitamme keittiöstä ja katsotaan sitten alkaako suuri vessa-kylpyhuone-kodinhoitohuoneremppa vai tyydytäänkö ensin vain olo- ja makuuhuoneiden pintojen uusimiseen.
Painosta on ollut puhetta, mulla ei ole tullut vielä yhtään lisää, itse asiassa pari viikkoa sitten neuvolassa paino oli hieman vähemmän mitä arvioin lähtöpainon olleen ja yli kilon vähemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa. Mahakaan ei kyllä ole suuri, erottuu selvemmin kuin normaalisti, mutta vielä en usko vieraiden asiasta tietämättömien tajuavan sen olevan vauvamaha. Syön kyllä surutta, ja nyt on viime aikoina makeakin uponnut liiankin hyvin. Ajattelin varsinkin viimeisen kolmanneksen ajan tarkkailla noiden herkkujen syöntiä, kaverilla kun ainakin oli selkeästi sokerin vähentämisellä vaikutusta lapsen kokoon.
Mullakin mahassa on viime viikkojen ajan ollut ties mitä tuntemuksia, ei varsinaisia kipuja kuitenkaan, sellaista epämiellyttävää olotilaa kuitenkin. Oletan johtuvan kasvusta ja venymisestä, enkä ole ihme kyllä jaksanut edes panikoida asiasta ;)
Ihania ultrakuulumisiakin jo tullut, itsellä tasan viikko vielä odotusta jäljellä! Onneksi pikkutökkäisyjä tuntuu lähes päivittäin, niin tietää että ainakin jotakin tapahtuu mahassa :)
Uh, että mua ottaa päähän tuo tolkuton lumisade, täällä aivan etelässä on tullut lunta eilisestä lähtien varmaan 50 cm! Sinne meni mun fillarointikelit...
Lumisateesta huolimatta toivottelen mukavaa viikonjatkoa!
Auringonkukka Rv 19
ja työmotivaatiota ei ole ollenkaan :D meillä vielä tällä hetkellä melko hiljaista töiden osalta, joten tuntuu todella turhauttavalta. Kesäloma taitaa alkaa juhannusviikolla, joten sinne asti tulisi sinnitellä, ja sittenhän mulla loppuukin työsopimus täällä. Tuskin tulen siis palaamaan tänne äitiysloman jälkeen, hiukan olen kuitenkin puhunut että muistaisivat mun olemassa olon ensi vuoden puolella jos tulee tarvetta uusille työntekijöille.
Nyt kyllä odottelen vaan kesää ja lomaa, töissä olo on todellista pakkopulla.
Mutta silti niitä on nyt tehtävä välillä, joten poistun ;)
Ihana kun ulkona paistaa aurinko. Kotona taas näyttä kauhealta auringon tuodessa likaiset ikkunat esiin ja pölyn.
Mulla onkin pää särkenyt ruhtinaallisesti koko viikonlopun ja vielä eilen. Yöllä helpotti kun otin vielä siinä 04.00 aikaa Panacodia.
Meillä vietettiin viikonloppuna esikoisen 5 v synttäreitä.
Mollemmat lapset tietää vauvan tulosta eikä sitä tältä isolta masulta vois piilossa pitääkään.
Painoa on tullut...oman vaa'an mukaan noin 4-5 kg :( Pitää yrittää lähteä lenkille nyt kun ilmat on jo kivempia. Lapsetkin voi jo lähteä pyörällä mukaan.
Joku tuossa mainitsi että haluaa kylpytynnyrin meille tuttavallisemmin paljun. Meillä sellainen ja ihan kiva juttu on kyllä. Lapset tykkää siellä kans kovasti pulikoidan. Mun mies valmistaa niitä tai pian heidä firmansa. On sellainen alumiininen sisältä ja on tosi helppo pitää puhtaana. Nyt raskaana ollessa mun ei oo sinne juuri mieli tehnyt kun saunakin ahistaa.
Eipä tässä enempiä, pitää jatkaa vielä hetki työpäivää.
Rv 20+5
Kevät!!!! Jeeeee! Ihanaa ku aurinko paistaa ja ennenkaikkea ihanaa ku lumet sulaa! Mä inhoan lunta ja pakkasta... Muutenkin olen ihan hirvee vilukissa, eli nyt kun aurinko on alkanu sulattaa lumia, mä oon heränny taas niin eloon :) Hypin eilenkin puistossa lumikasoja rikki, jotta sulaisivat nopeammin ;D Joo, yöllä satoi kyllä lisää, mutta ei se mitään. Ei ne uudet lumet enää tonne maahan oikeen jää :)
Painonnousu on niitä asioita mitkä haluaa vaan sulkea pois mielestä kokonaan... :P Mä en uskalla käydä puntarissa ollenkaan. Lähtöpaino oli 53kg, ja viimeks ku kävin vaaka näytti 55 kg:a, joten en enää vaan halua tietää ;P Täytyy sit neuvolassa pitää korvat lukossa ja silmät kiinni ku punnitaan ;D
Soittelin eilen neuvolaan kun alkaa olemaan jo todella tuskasta tän paineentunteen kanssa. Sain nyt sit ylimääräisen ajan neuvolalääkärille torstaiksi. Olisin päässy jo tänään mun yleislääkärille, mutta mä en halua mennä sille ku se on aivan totaalisen surkea työssään. Vastavalmistunu nuori kundi, joka ei tiedä mitään mistään raskauteen liittyvästä. Esim ei tienny miten lasketaan laskettu aika ja kävi hakemassa naapurihuoneesta raskauskiekon. Ei sit osannu sitäkään käyttää vaan kysyi multa apua :D Ja kun kysyin siltä vitamiinien ja kalkin syömisestä, se soitti jollekin toiselle ja kysyi siltä. Eli en ehkä mene sen luokse tän asian kanssa... Haluan nyt kuitenkin että asiansa osaava ihminen kattoo ton mun kohdunsuun tilanteen. (Joo, olen kerran tolle yleislääkärilleni levitelly jalkoväliäni, ja se soitteli silloinkin konsultaatioapua kun mulla on pienen pieni täysin harmiton rasvapatti emättimenpohjassa, josta sille kyllä kerroin, eli ei se oikeesti tiedä mistään mitään) :D
Mut siis joo, itse asiaan. Eli mun supparitilanne ei ole muuttunu mihinkään suuntaan. Supistukset sattuu edelleen niin et herään pari kertaa yössä niihin, ja heijastaa jo alaselkään ja koko lantioon. Nyt vaan toivon hirveesti ettei mulla ole paikat pehmenny tms vielä. Tulen sit kertomaan uutisia torstaina.
Sisaruksille kertomisesta... Mullahan on ennestään 5,5v poika, jolle kerrottiin jo liiankin aikaisin. Olisinkohan ollu viikolla 10 tai jotain sellaista ku jätkä hyppäs mun mahan päälle riehuessaan, ja mä spontaanisti kiljaisin et "varo vauvaa!" Et se siitä myöhemmin kertomisesta... ;D Hyvin tuo on jaksanut ainakin toistaiseksi odotella. Välillä kokeilee masun päältä kun Peetu potkii ja kovasti haaveilee kerrossängystä. Mä kyl vähän luulen että mun pieni koululainen ei halua jakaa huonettaan 1-vuotiaan kanssa sitten aikanaan kuitenkaan ;P
Vai haaveillaan täällä jo äippälomasta? :D Heh, mä taas odotan sitä ihan kauhulla. Pelkään et pää hajoaa kotona olemiseen, kun sen 2 vuotta aion olla kotiäitinä (ihan jo senkin vuoksi että poika menee vuoden päästä ekalle, ei tarvii miettiä iltapäiväkerhoja eikä hoitajaa kesäloman ajaksi). Mulla ei nyt ole yhtään tuttua raskaana, ja ainoa äippälomalla oleva kaveri palaa työelämään just elokuussa, eli voi käydä aika jokseenkin pitkäksi välillä. Mä laitoinkin ilmoituksen tonne Etsin ystävää -palstalle, jos vaikka tätä kautta löytäis kavereita ihan tänne real lifenkin puolelle :D (Eli teillekin tiedoksi, jos oli pk-seutulaisia joukossa ja kaveripulaa ilmassa )
VItsi mäkin haluan muuttaa!!! Haluan niin kauheesti omaan taloon asumaan. Tää kerrostalomeininki ei oikeesti nappaa enää ollenkaan. Yläkerrassa singstarilla varustettuja koko yön kestäviä bileitä jatkuvasti, eikä täällä päin Helsinkiä (kuulutaan malmin poliisipiiriin) saa poliisia paikalle pelkästään kotibileiden vuoksi (viimeksi viime lauantaina soitin kahdesti poliisille, ei tullu ku on tärkeempääkin, minkä toki ymmärrän, mutta...). Onnea kauheesti kaikille muuttaville/muuttaneille ja toivottavasti on mukavia naapureita ;)
Nyt minä taas saan supituksia siihen tahtiin et siirryn kyljelleen, joten heipsis taas kaikille! :)
-Nala ja Peetu rv 20+6-
Hieman kuulumia...
Eilen oltiin rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin, sukupuolikin saatiin selville - meni arvaukset väärin. Lääkäri oli aivan ihana - selitti koko ajan mitä tekee ja mitä mittaa. Ootin tuota ultraa aika kovasti - viime viikolla vatsassa oli todella kova kipu parin tunnin ajan. Neuvolaan en saanut sitten loppu viikon aikana yhteyttä (täällä kaupungin työntekijät joutuvat pakkolomalle). Nyt on taas hyvä olla, kun tietää et pikkusella kaikki hyvin = ) <3
Toiset on kovasti muuttamassa. Meillä tehdään kovasti remppaa...joka huone rempataan paitsi kylppäri/sauna. Rempattavaa on, meillä on tällänen neliö. Onpahan mikkuruisenkin tilaa temmeltää - koirakin meillä on.
Äippälomaa ootan innolla. Kesälomalle jään 1.6 ja siitä mammalomalle - ei siis enää paljoa jäljellä.
Viime neuvolassa (~2vkoa sitten) painoa oli tullut 1,4kg - ei siis yhtään ylimääräistä.
Massu on jo niin kovasti kasvanut ettei pysy työvaatteiden alla piilossa. Eilen jo yksi asiakaskin kyseli oonko pieniin päin. Oon hoitoalalla.
JepsJeps, mutta nyt alan nauttimaan kolmen päivän vapaista ja kohta kampaajalle - kaunis ilmakin = )
Mukavaa viikon alkua kaikille!
Paala rv20+0
Nicit suhahti mielestä samalla, kun aloitin viestin kirjoittamista.
Rakentajia tai uuteen muuttajia on meissä muutamia. Milloin ajattelitte nurmikot laittaa pihalle, heti kesän aluksi vai talvea vasten? Meillä on erimielisyyttä asiasta, minä haluaisin pihan kuntoon asap, mies taas ottaisi varman päälle ja tekisi kylvöt syksyllä talvea vasten. Kiva kesä kumppareissa tiedossa..
Suppareista on ollut puhe. Sille kellä ongelmia oli ollut: toivottavasti supparit hellittävät eikä niistä olisi koitunut haittoja paikoille. Mulla oli suppariviikko, mutta se johtui omasta remuamisesta. Rankka fyysinen työnteko ei näköjään sovi ;)
Painonnoususta: painoa on tullut aloituspainosta kilo, neuvola ekasta mittauksesta se on alentunut 1,5 kg. Edellisissä raskauksissa painoa ei ole hirveästi tullut, mutta lähes kaikki ovat jääneet :(
Vielä 3 kiloa lisää nykypainoon ja ollaan samassa, jossa lähdin ekassa synnärille. Tällä jäätelön kulutuksella kolme kiloa on hetkessä kurottu umpeen.
Onko teillä ollut jotain ruokahimoja? Mulla on ihan ihmeellisiä. Eka oli omenamehukausi, sitten tulivat porkkanat ja nyt jäätelö. Edellisessä raskaudessa yllätyin kasvissyöjänä vetelemällä pekonia ihan himona.
On taas aikaa kun olen viimeksi kirjoitellut, olen kyllä ahkerasti lukenut, mutta en ole jaksanut itse juuri kirjoitella.
Nalalle tsemppiä noiden supisteluiden kanssa. Toivottavasti selviää, eikä ole mitään vakavaa tms.
Eilen pääsin pitkästä aikaa neuvolaan ja meinasin jo olla ihan paniikissa kun terkka ei ensin löytänyt sydänääniä. No löytyihän ne sieltä. Mahtoi pikkuinen touhuta jotain masussa, kun syke kuului välillä tosi selvästi ja välillä ääni loittoni. Kaks viikkoa pitäis jaksaa vielä rakenne ultraan.
Täällä on ollut paljon opuhetta isovanhemmista. Meillä äiti on kova hössöttään. Sai viime syksynä ensimmäisen lapsenlapsensa ja jaksaa minun kohdalla edelleen hössöttää. Tosin asiassa on sekin, että oon nuorin lapsi ja siskone asuu 600km päässä niin ei usein näe hänen poikaansa. Mua ei ole haitannut vaikka hössötääkin. En sitten tiiä kun vauva syntyy, että alkaako ottamaan päähän, mutta ainakaan vielä ei haittaa. Anopille on kolmas lapsen lapsi ja se ei ole muutenkaan luonteeltaan mikään hössöttäjä. Varmaan kutoo jo vauvalle sukkia tai jotain muuta, mutta ei pidä itsestään muuten ääntä.
Moni täällä rakentaa ja on muutenkin muutto puuhissa. Meillä ois edessä talon laajennus. Alkaa tämä nykyinen käymään niin pieneksi kun on vaan kaksi makuuhuonetta ja nyt jo miehen lapsilla on yhteinen huone ja alkavat kuitenkin olla teini-ikäisiä kohta. Ollaan vaan mietitty onko viisaampaa laajentaa vaaka suunnassa vai ylöspäin. Itse haluaisin ylöspäin, mutta riippuu kumpi tulee edullisemmaksi ja helpommaksi. Ylöspäinlaajentaessa pitäisi vissiin kattotuolit uusia. Onko kellään kokemusta ylöspäin laajentamisesta?
Minäkin olen jo kauan haaveillut äippälomalle pääsystä. Minulla on kesäloma 14 vrk. joka alkaa heinäkuun alussa ja sitten 23. heinäkuuta äippälomalle, että vielähän tässä jokunen kuukausi saisi töissä olla. Oon kade niille joilla alkaa jo kesän alussa kesäloma ja siitä suoraan äippäloma ;).
vielä ruokahimoista: mulla teki alussa mieli koko ajan appelsiinia ja vedinkin niitä ihan urakalla, nyt olen siirtynyt satsumoihin. Myös maksalaatikkoa mulla tekisi aivan hulluna mieli ja kaupassa aina kuolaan maksalaatikoiden perään. Maksalaatikkoa ja puolukkahilloa aah. Varmaan synnytyksen jälkeen rynnin heti kauppaan hakemaan maksalaatikkoa ja syön sitä viikon :D.
Tulipas taas pitkä kirjoitelma ;)
Jaksamisia kaikille
terveisin Eve rv 18+0
Viime viikon pino:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Nikkimuisti pätkii taas, mutta oliko Nala kenellä oli niitä ikäviä suppareita... toivotaan että kaikki silti ok, mut kuten itse sanoit äidilläsi käyneen että ei mitään merkkejä näkynyt mutta pieni silti syntyi tosi aikaisin, kannattaa varmaan mainita asiasta kun käyt siellä lekurissa. Ja en kyllä itsekään luottaisi tuollaiseen yleislääkäri-toheloon, mistä kerroit :D
Täällä odotetaan malttamattomana kevään tuloa. Nyt kun halavattu paukautti nuo -15 asteen pakkasetkin vielä!! Tuntuu niin epäreilulta kun aurinko paistaa täydeltä terältä mutta lämmintä ei silti ole eikä lumet sula. No kyllä se varmaan siitä väkiselläkin pikkuhiljaa. Työkaveri herätti myös siihen tosiasiaan että viikonloppuna siirrytään kesäaikaan, jee :)
Minulla on se tilanne töiden osalta että ei ole enää kuin ensi viikon tiistaihin asti töitä tiedossa, ja odotan kyllä töiden loppumista ihan simona. Pienesti harmittaa, kun mukavaa vaihteluahan tämäkin on ollut, mutta huippuahan se on kun saa koko kesän olla meidän reilu 1v tyttösen kanssa kotona ja vielä rauhassa odottaa tätä tulokasta. Eli nyt tämä viikko+lauantai ja ensi viikon ma-ti, eli nyt TJ 5!! jeeee :D
Paino on mulla pysynyt aisoissa ainakin vielä, viime raskaudessa tuli tasan 10kg, ei mitään tietoa paljonko jäi laitokselle mutta epäilisin että vain joku 4 ehkä. Loput lähti noin puolen vuoden sisällä. Viime neuvolassa paino oli hieman tippunutkin lähtöpainosta, kun olin sairastellut. Mulla on vähän heikosti nyt tämä syöntipuoli onnistunut, kun olevinaan on iltaa-aamua ollut kiirettä enkä ole kunnon eväitä töihin "osannut" laittaa. Toisinaan olen hakenut jonkun Saarioisten valmisruuan naapuri-ABC:ltä ruokkikselle, toisinaan käyn haukkaamassa kylillä jotain. Kotona sitten meneekin niin että kun tytön kanssa kotiudutaan, syötetään, iltatoimet ym niin itse syön vasta 20.00 jälkeen... ja sitten se jää helposti johonkin leipään. Pitäis ryhdistäytyä ja alkaa syömään KUNNOLLA. No, nyt kun jään taas kotiin niin alkaa ruuanlaitto taas maistua :) Mies aloitti tänään karppaamisen eli vähähiilihydraattisen ruokavalion, ajattelin kyllä itsekin syödä ko. ruokia mutta lisään kyllä ruisleipää ym. hyvää hiilaria omaan ruokavaliooni.
Tulipa pitkät porinat. Meilläkin töissä hiljaista, toisinaan pukkaa sitten taas kerralla paljon asiakkaita mutta näinä hiljaisina hetkinä se työmotivaatiokin hipoo pohjalukemia. Lasken vain koko ajan että enää niin ja niin monta päivää jäljellä... :P
No nyt töiden pariin, koittakaahan jaksella kullanmurut :)
Tolleroinen rv 19+5 jo!
ps. meillä on ainakin tuplarattaiden ja isomman auton hankinta edessä, nykyisen Seatin tavaratila on niin pieni että tuplarattaat ei sinne tule mahtumaan. Onko kokemusta kenlläkään muista kuin Carena tuplista?
Eli kirjoittelin tänne joskus ihan alkuraskaudessa, nyt on ollut vähän taukoa kirjoittelussa... La siis 16.8., rakenneultra olis ens tiistaina. Kysytään sukupuoli, kun on kivempi sitten ostaa vaatteita tulevaa vauvaa ajatellen.:) Suomeksi sanottuna sukulaiset ostaa...:D Meillä kaikki muut sukulaiset on ihan innoissaan, paitsi anoppi, joka ihan avoimesti ihmetteli että miksi näin nopeasti toinen. Esikoinen nyt siis 1v1kk. Ja kysyi - oikeasti - olenko varma edes että olen raskaana enkä vaan lihonut!!!! Kiva täti...
Painoasiasta on olltu puhetta, mullahan ekasta jäi ne 5kg, ja ylipainosia siis ollaan, eli sokerirasitus täälläkin edessä. Kiva kun mulla on aina ollut todella matalat sokeriarvot, niin viime kerralla meinasin ottaa lukua siellä rasituksessa, jouduin koko sen 2h makaamaan etten pyörtynyt. Ja ihan alakanttiin kaikki lukemat. Mutta ymmärtäähän sen että pakko on mennä, ettei vaan jää mitään raskausdiabetesta muhimaan. Ikävä juttu on silti tuo sokerirasitustesti.:( Ja nyt siis neuvolan puntarin mukaan tullut vaan 1kg, vaikkakin viime raskaudessakin kaikki mahtavat 15kg tuli ihan lopussa vasta. Että kyllä tässä vielä ehtii... Masu on kyllä jo ihan selkä vauvamasu, ei enää "vaan" läskiä.:)
Nyt esikoinen taitaa heräillä aamupäikkäreiltä, gotta go.
Valentine rv 19+3
Tosi moni taitaa muuttamassa olla, itsekkin tahtoisin muuttaa jonnekkin, vanhassa omakotitalossa asutaan, jota ei kannata rueta remontoimaan sen kummemin kun pitäisi kaikki putket ja sähköt uusia, ja ulkovuoraus melkein kanssa pitäs. Mut saa nyt nähdä että mitä ruetaan tekemään, vai vieläkö tässä yritetään jonkin aikaa asua, raha tilanne kun ei ole mikään maailman paras ja kummallakaa ei ole varsinainesti vakituistatyöpaikkaa.
Meillä oli maanantaina rakenneultra ja siellä oli kaikki oikein hyvin, mitä nyt vauva on hieman pienempi kun "normaalisti" , mutta itsekkään en mikään pitkä ihminen ole nii, en kyllä tahdokkaan mitään yli neljä kiloista tehdä. Jotenkin se ultraaja oli vähän törkeä juuri tuosta kun on muutamaa päivää pienempi kun viikkoja vastaava. Mutta empä jaksa stressiä siitä ottaa, eiköhän se vielä kerkeä kasvaa ihan kivasti ennen kun syntyy :) Ei haluttu tietää sukupuolta, vaikka mies vähän leikillään yritti kysellä, mutta ompahan jotain jännää sitten kun synnärillä ollaan.
Ensi viikolla sitten olisi neuvola ja ilmeisesti niitä papereita antaa mulle täytettäväksi. Sokerirasituksesta onkin jotkut täällä puhuneet, nii itsekkin siihen joudun ja pelottaa koko ajatus, mut kai se sit menee hyvin. Painosta sen verran olen ehkä vähän jo huolissani, alkupainosta joka mitatttin niin on lähtenyt nelisen kiloa pois ja tuntuu ettei tule ollenkaan painoa lisää, muutamia satoja grammoja viikossa jos sitäkään. Mutta taas kun miettii että kyllähän sitä painoakin kerkeää tulla vielä ja ei se neuvolan tätikään ole ollut huolissaan vaikka ei ole paljoa painoa vielä tullut.
Tulipas kirjoitettua taas pitkät pätkät, pitänee lähteä vähän siivoilemaan ja sitten kauppaan. Hyvät viikon jatkot vain kaikille :)
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelemaan. Aika on mennyt mukavasti. Kevät tulee ja sen huomaa heti mielialassakin, olen ollut ihan hirveä varsinkin miestä kohtaan ja hakeutunut vaan omaan rauhaan. Nyt tuntuu että saattaisi alkaa helpottamaan. On vaan niin paljon kaikkea ajateltavaa ja asioiden puntaroimista.
Meillä on tilanne, että asutaan vielä eri paikkakunnilla. Syynä oikeastaan vaan työkuviot. Tarkoituksenani oli muuttaa mihen perässä, mutta nyt olen ruvennut miettimään kaikenlaista.. ja hieman ahdistaakin. Paikkakunta jossa mies nyt asustaa on minulle melko vieras eli siellä ei ole minulle läheisiä ihmisiä ympärillä kuten täällä ja välimatkaakin on jonkinverran. Kauhukuvina mietin itseäni jo tulevana talvena kotona yksin vauvan kanssa masentuneena. Miehen kanssa ollaan yritetty asiasta puhua, mutta hänen mielestään siellä olisi parempi asua: oma talo jne. Huoh..
Jotain positiivista. Eilen olin ensimmäisellä lääkärin käynillä. Tehtiin alatie tutkimus ja tarkisteltiin kohdun kokoa ja kuunneltiin sydänääniä :) Kaikki oli hyvin. Runsasta valkovuotoa, mutta se on ollut aina riesanani. Seuraava neuvola on 15.4. Harvakseltaan on käyntejä. Kun olen käynyt yhden kerran vkolla 10 neuvolassa ja sitten kaks kertaa ultrassa kun eka kerta ei onnistunut. Ja nyt vasta tuo lääkäri.
Kävin tänään epävirallisessa työhaastattelussa. Harmikseni työtä olisi 4.5 alkaen vasta, mutta onneksi vain kesäkuun 20.pvä asti (hoitotyötä). Typerältä myös tuntuu etten kehdannut sanoa raskaudesta mitään! Se vain jäi jotenkin sanomatta kun vakuuttelin osaamistani. Sitten vielä osastonhoitaja kertoi että työ osastolla on melko raskasta: paljon nostamisia ja siirtoja! Yhyy, miten typerä ole.. tuntuu että hakeuduin aivan väärään paikkaan kun muuta hommaakin olisi tarjolla. En vielä kirjoittanut työsopimusta, mutta sopimus oli suullinen. Harmittaa, etten kertonut ja se että työt ylipäätään alkavat vasta kuukauden päästä kun olisin ollut halukas töihin nyt heti. Pitää kai hakeutua muualle sijaiseksi siihen asti.
Ohoh kun tuli tekstiä ja asiaa jäi vieläkin :)
Sori
Maggie 18+3
Painon noususta, itselläni lähtöpaino 53kg ja nyt painoa kertynyt jo 57kg mutta en vielä huolestuisi.. pitää vain yrittää liikkua enemmän kun ruoka niin maistuu.
Viikonloppuna haemma vaunut :) Hieman aikaista ehkä.
Kävimme alku viikolla kaupoilla ja totesin että minulle kelpaavat yhtähyvin käytetyt kärryt. Liikkeessä oli innokas myyjä joka sanoin, että parhaimmat värit menevät ennen juhannusta ja loppu vuodelle jää vain pinkkejä :D Mallisto vaihtuu marraskuussa. Kyllä käytetyillekkin kärrylöille tuli hintaa(huutonet) 470e, mutta olivat tosi nätit ja siististi pidetyt Emmaljungan merkkiset.
Mamma vaatteita olen alkanut katselemaan: kaapissa nyt 2 paitaa ja huutonetistä tilasin 2paitaa ja housut lisää. Mies saa kaveriltaan syöttötuolin :D se menee hyvin hänen siskon pojallaan ennenkuin omamme sitä tarvitsee. Sängyn, jonka myös ostin huutonetistä saan ilmeisesti ensiviikolla. Odotan sitä kovasti koska on käsityönä tehty. Alkaa tavaraa kertymään.. mutta isäni sanoin "se aika on kypsä ennekuin huomaatakaan".
Omaa napaa ensin: tänään siis olin neuvolassa ja kaikki oli ok. Viikot 19+2, verenpaine 120/75 ja fundusmitta 18. Vauvan sykkeitä etsittiin tosi pitkään, mutta kun löytyivät olivat tosi selvät n. 155 tykitti sydän. Painoa oli nyt tullut 670g/vko (kauheeta!), yhteensä 3,3kg. Paljonko teille muille on nyt tullut painoa?
Itseä ärsyttää tuo paino, koska sitä on jo edellisten raskauksien jälkeen jäänyt jonkin verran. Aiemmissa raskauksissa sitä on tullut n. 20kg joten kai se on nytkin odotettavissa. Ruoka on myös nyt ruvennut maistumaan ja karkit ym. herkut uppoavat alun jälkeen oikein mainiosti! Katselin tänään esikoisen raskausajan korttia ja mun paino oli synnyttämään lähtiessä ollut vähemmän kuin nyt alkupaino, tylsää! En siis nytkään ole mikään tosi lihava, mutta olen sen verran pitkä että kertyy ilmeisesti tasaisesti jokapaikkaan...
Joku kyseli milloin muutetaan ja tarkoitus olisi päästä huhtikuussa, viimeistään toukokuussa. En jaksaisi odottaa enää yhtään. Olin noin toista kertaa viikonloppuna siivoamassa, eikä tuntunut kivalta kun ei selkä meinaa millään kestää.
Jotkut olivat jo olleet rakennusultrassa, ihanaa ja onnea sukupuoliuutisista niille jotka sen hausivat tietää.
Anteeksi, että nikit unohtuvat, mutta tsemppiä sinulle jota jo kovasti supistaa. Kuulostaa kyllä pelottavalta, vaadi vaan reilusti (vaikka itkien, voi auttaa) tutkimuksia ja saikkua oman ja vauvan voinnin tähden.
terveisin äiti04ja07