Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas ihmettelen tätä samaa: Miten niin monella se maidontulo 1kkn jälkeen ehtyy?

Vierailija
20.03.2009 |

Mediassa mm. Sari Tamminen sanoo näin tapahtuneen, mistään lisämaidoista ei kuitenkaan puhuta, ollaan vaan pahoillaan kun se vaan ehtyi..

Ja mä olen sitä mieltä että sitä lisämaitoa annetaan synnytyssairaalan huonon opastuksen johdosta ja myös oman mukavuuden takia, että se isikin voi sitten osallistua..

Ja tiedän että tässä taas se 2% älähtää kenellä lääkitys tms. esteenä, mutta ilmaisinpahan taas vain ärtymykseni..

-se fanaatikko ; ) -

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan se, että lapsi syntyi pienipainoisena eikä jaksanut eikä oppinut imemään ennekuin vajaa kuukauden iässä. Siihen asti lypsin maitoa sähköpumpulla, mikä ei varmaan riittäny maidontulon ylläpitoon, sillä kun lapsi lopulta harjoittelun jälkeen oppi ja jaksoi imeä, ei maitoa kertakaikkiaan tullut paljon yhtään.

Vierailija
2/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaikkea sitä että on ihan normaalia, että tuossa kohtaa äidin täytyy syödä ja JUODA paljon ja vaan ymmärtää, että jotkut vauvat syö koko päivän tilatessaan lisää maitoa, ja välillä syö koko yönkin. Itse olen kamala uraohjus ja päätin että lapset hoituu siinä sivussa, eikä elämä juuri muutu. Jos en olisi eksynyt imetysryhmään, olisin varmasti ruokkinut pullolla viikosta 12 lähtien. Vaan kuinkas kävikään. Tuli kaikille lapsille pitkät, yli 6kk täysimetykset ja vielä imetystä yli 2-vuotiaana kaikille lapsille. Yllätys oli että kun vaan asiaan suhtautuu oikein, niin työssäkäynti ja imetys rullaa ihan ok yhdessäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se ehdykään.

Olen imettänyt nyt 4 v 3 kk putkeen kahta lasta. En yhtä aikaa siis vaan ensimmäistä siihen asti kun toinen syntyi ja sen jälkeen toista. Imetin siis myös raskauden ajan.

Maitoa on tullut koko ajan just tarvittavaan tahtiin. Välillä täysimetyksellä ja välillä osittaisella ja nyt enää kerran/pari vuorokaudessa.

Mihin se nyt loppuis?

Ensimmäinen ei saanut mitään korvikkeita ja toisen kohdalla lopetin päiväimetykset noin 9 kk iässä ja siirryttiin korvikkeeseen ja sittemmin tavalliseen maitoon.

Vierailija
4/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkaudu samalla tavalla kuin alussa. Yksikin tuttavani väitti maidontulon loppuneen, kun ei saanut pulloon pumpattua kuin vain vähän maitoa. Minkäs sille voi, että jengi on niin piittaamatonta, etteivät viitsi selvittää faktoja.

Vierailija
5/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintojen pingottuvan. Johtunee siitä, että laihduin molemmissa raskauksissa melkoisesti, joten ilm. kroppa oli niin sekaisin, että maitoa tuli alunperinkin vähän. Eli korviketta oli pakko antaa heti sairaalasta lähtien. Lapsilla oli nälkä, ja rinnoista tuli tippa, kirjaimellisesti.

Toisekseen lapset nukkuivat alusta lähtien hyvin yöt, max 1 herätys per yö, toisella ei juuri sitäkään. Tämähän ei ole paha juttu ollenkaan, mutta eikö juuri yöimettäminen aktivoi maidontuloa? Mutta jos lapsi nukkuu läpi yönsä, ei kai kukaan äiti (edes imetysintoinen) ala herättämään lasta jos lapsen kasvu on ok?

Joten ainakaan omalla kohdallani kaikki ei johdu vain pelkästä halusta imettää tai olla imettämättä.

Terkkuja tutuille, jotka tunnnistaa!

Vierailija
6/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleistä että naiset luulee maidontulon loppuneen juuri noilla tienoilla. Suurimmat syyt siihen luuloon on; rinnat ei enää pakkaudu, lypsämällä ei saa kuin pari tippaa (imetin vuoden, mutta lypsämällä tuli vain pari hassua tippaa) ja sitten se, kun lapsella on tiheän imun kausi. Ajatellaan että lapsella on nälkä kun on koko ajan tissillä, tosiasiassa lapsi vain "tilailee" siinä lisää maitoa. :)

Eikä tämä mitään fanatismiä ole, ihan tosiasia.

Vierailija
7/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla se ei ainakaan koskaan lähtenytkään kunnolla käyntiin. Vauva imee tissiä nyt 2 tai 3 kertaa päivässä, ihan vaan lohduksi jotain puoli tuntia kerrallaan. En käy itseäni repimään sen takia, että pitäisi fanaattisesti joku 8 kertaa päivässä imettää, jos sitä maitoa ei tule, niin ei tule. Pullosta on ravintonsa saanut 1 päivästä lähtien.

Vauvalla ikää reilu kuukausi. Sama juttu oli esikoisella.

Vierailija
8/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolani tosin älähtäisi: ei vastasyntynyt OSAA vielä säädellä nälkää tai oikeastaan sokereitaan! Minunkin lapset nukkua porskuttaisi yöt läpeensä sairaalassakin, mutta ei se tarkoita että niin kannattaa antaa vaan tehdä!

Sitä paitsi yösyömiset ovat tie onneen jos imetystä ajatellaan.

Täysimetystä ei tartteta ekaa kuutta kuukautta, minusta on outoa että siitä ollaan niinkin tarkkoja! Suositukset muuttuu, ja neuvoloiden kohdalla saattaa olla eroja. Esikoiseni syntyi vuonna 2004 ja ihan OK että alettiin ilman syytä antamaan soseita 3 kk alkaen.

* Ja joku oli ketjussa oikealla jäljellä: se että alussa maito kestää nousta, sitten lapsen nostama liika tuotanto kun hiipuu mikä on tarve ei ole että KAIKKI maito loppuu. Vaikka maitoa ei saisi pumppaamalla, niin lapsi imee itse paremmin vaikka rinnat näyttää tyhjiltä kun ne ei ole ylitäydet pommit.

Joskus imetys ei onnistu rintojen rakenteen vuoksi, mutta yleisempää on että virheellisesti luovutetaan imetyksestä kun ei tiedetä tarpeeksi. JOS maitoa erittyy ja imetetään pitkin päivää niin maito ei lopu mihinkään. Samaten maidontuotannon saa myöhemminkin käynnistettyä jos tulee tauko.

Vierailija
9/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidonnousuhan saattaa kestää muutaman päivän tiesithän sen?

Vierailija
10/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidonnousuhan saattaa kestää muutaman päivän tiesithän sen?

Vierailija
11/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut koko ajan vauvan käytettävissä ekat 6 kk, eli olen imettänyt lähes koko ajan ja mitään muuta en ole antanut kuin vasta n. 8 kk iässä alettu maistelemaan ruokia mutta kunnolla vasta 1 vuotiaana, nyt lapsi 1 v 4 kk ja alkaa syömään oikeasti, sama juttu oli ekan kanssa. mitä nälkäisempi vauva oli, sitä enemmän pidin rinnalla. lapselle EI kuulu antaa korviketta, se ei ole ihmiselle tarkoitettua vaan vasikoille, ihmisäidin erittämässä maidossa on aineita jotka vaikuttaa ihmisvauvan aivoja kehittävästi. näitä aineita ei korvikkeissa ole, jolloin korvikevauvoista tulee tyhmempiä kun heidän ravinto on teennäistä, ei ihmiselle tarkoitettua. sama kun aikuiset söis pelkkää savea.

Vierailija
12/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli vieläpä sokerivauva joten vaikka kävin imettämässä joka välissä niillä tyhjillä rinnoilla niin lisämaitoa oli annettava. Neljäntenä päivänä joikin jo 150ml kerralla. Kotiin kun päästiin niin päätin heti ottaa rennosti tämän kanssa. Yli 6 tuntia päivässä en suostunut imettämään. Vauva sai sitten päälle lisämaitoa 60ml. Imetysotteessa ei ole ollut vikaa yhdenkään lapsen kohdalla.

Enemmänkin vika on ollut ravinnossa, koska imetys aiheutti kamalaa kuvotusta ja ruokahaluttomuutta jokaisella kerralla. Ei vain saanut juuri mitään alas.

Painosta ei kuitenkaan oltu huolissaan. 3kk aikana painoa oli tullut lisää 1400g ja 6kk iässä poika painoi 6600g

Vierailija
13/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalle antaa lisämaitoa. SItten täysimetin siitä eteenpäin 5,5 kk ikäiseksi, ei kertaakaan pulloa tuona aikana 1kk-5,5kk. :) Eli on niitä toisinkinpäin. Meitä on moneksi.

Vierailija
14/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut koko ajan vauvan käytettävissä ekat 6 kk, eli olen imettänyt lähes koko ajan ja mitään muuta en ole antanut kuin vasta n. 8 kk iässä alettu maistelemaan ruokia mutta kunnolla vasta 1 vuotiaana, nyt lapsi 1 v 4 kk ja alkaa syömään oikeasti, sama juttu oli ekan kanssa. mitä nälkäisempi vauva oli, sitä enemmän pidin rinnalla. lapselle EI kuulu antaa korviketta, se ei ole ihmiselle tarkoitettua vaan vasikoille, ihmisäidin erittämässä maidossa on aineita jotka vaikuttaa ihmisvauvan aivoja kehittävästi. näitä aineita ei korvikkeissa ole, jolloin korvikevauvoista tulee tyhmempiä kun heidän ravinto on teennäistä, ei ihmiselle tarkoitettua. sama kun aikuiset söis pelkkää savea.

Vierailija
15/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä, miten voi tarvittaessa osallistua imetysryhmään?

itsekin taidan olla työsuuntautunut ja ajattelen jo nyt ( kuukausi laskettuun aikaan) että miten aioin järjestää itselleni kevään lopulla, kesän alussa edes vähän omaa aikaa jne. Voiko "hyvään" imetykseen jotenkin valmistautua? Voiko vauvan kanssa mennä vielä 1kk ikäisenä useita tunteja päivässä imetykseen?

Tämähän nyt on tämmöstä spekulaatiota kun ei tiedä minkälainen tyyppi tulossa...

Vierailija
16/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki poikkeuksia on, ja ymmärrän jos esim. lapsi saitas tms. Muta uskon, että yleensä luonto hoitaa hommat, ellei imettäjä ole liian kärsimätön.

Mun eka painoi 2670 g ja imi tunnin välein. Juu, vaati pitkää pinnaa äidiltä, mutta takasi myös maidontulon. Tätä ei neuvoloissa tajuta. Mullekin syötettiin alkuksi puppua siitä, että imetys 3 tunnin välein--...pienen vauvan kohdalla se EI päde!

ja mikä oivallinen vuorovaikutustilanne!

Vierailija
17/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pienipainoisena syntynyt lapsi ja ei reagoinut nälkäänsä itse, vaan olisi vaan nukkunut. Pienipainoisilla on vaarallista olla pitkään syömättä. Siispä yölläkin herätyskellon kanssa heräiltiin lasta syöttämään. Oli yli 1 kk vanha ennenkuin itse ilmaisi nälkäänsä.

Muistatkohan sä nyt tuon ohjeen oikein?

Mullekin syötettiin alkuksi puppua siitä, että imetys 3 tunnin välein

Vierailija
18/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole riitäneet pari tippaa rinnasta synnytyksen jälkeen eikä viikko sen jälkeen.

Sairaalassa molemmat lapset itkivät kunnes saivat luovutettua/korviketta, eikä auttanut tissitippojen heruttaminen suuhen. Muistaakseni 3-5 päivän ikäisäisenä joivat molemmant 30-50 ml tissin lisäksi. Tästäkin huolimatta painon kehitys ei ollut optimaalia, ja lääkärin ohjeen mukaan annettiin rinnan lisäksi korviketta kotona.

Nälkäänkö nämäkin lapset olisi pitänyt tappaa? Mielummin olen ei-fanaattinen kuin kahden kuolleen lapsen äiti.

Vierailija
19/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen vauvan kohdalla mulle kynyt niin, että maidon tulo on lakannut lähes kokonaan 1½kk imetyksen jälkeen. Neuovlassa sitten ohjeistettu antamaan lisämaitoa, koska vauvan paino ei noussut. Koskaan en ole pumpulla saanut mitään irti rinnoista, mutta silti vauvat kasvaneet reilu kk normikäyrillä jonka jälkeen painon nousu pysähtynyt ja todettu etteivät saa riittävästi rintamaitoa. Saahan siitä olla ärtynyt, mutta sun artymyksesi ei ainakaan mun rinnoista saa maitoa tulemaan:(

Vierailija
20/51 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa monen tutun vauvan puolesta, kun äiti lopettaa ihan alkuunsa imetyksen. koska maitoa ei tule kuin tippa, ainakaan pumppuun.. ja vauva syö kokoajan, vauvalla on pakko olla nälkä,maitoa tulee liian vähän jne.. Kun ihmiset tajuis että se vauvan homma on tilata sitä maitoa tietyissä vaiheissa. Jos pari viikonen roikkuu tississä tunnin välein niin luultavasti maito ei ole loppumassa vaan vauva vaan tilaa sitä lisää... maalaisjärkeä kiitos..

Enkä halua nyt tuomita ketään kellä on keskosvauva, ja imetyksen aloitus on viivästynyt tai on jokin rakenteellinen vika äidillä yms. Mutta perus terve normi äiti ja vauva. maitoahan tulee niin kauan kun lapsi saa imeä omaan tahtiinsa! Meil esikoinen sai aika tasan 1-vee tissiä. sitten lopeteltiin minun aloitteestani. (lapsi ei vastustellut). Nyt kakkonen on 1v4kk ja päivisin imetän. kk sitten lopetettiin yöimetykset lapsen ehdoilla,ilman itkuja. Nykyään poika käy rinnalla 2-3 kertaa päivässä omaan tahtiinsa, silloin kun haluaa.Ja näin jatketaan, en tiedä kuinka pitkään...:) Omat rintani on jo pitkään tuntuneet "tyhjiltä". Mutta aina vaan sieltä maitoa tulee.. Ja mulla ei ikinä ole pumpulle herunut, vaikka maitoa on tullut kuinka, että sekään ei aina kerro maidon määrästä mitään..

Luottakaa nytn hyvät äidit itseenne ja vauvoihinne! luonto hoitaa homman, yleensä ainakin. Ja lisämaidosta vielä. Meidän sairaalassa ei mitenkään mielellään lisämaitoa anneta. Mun molemmat lapset on tarvinneet sitä 2;na ekana vrk:na kun mulla on maito noussu vasta 3:na päivänä synnytyksestä. Ekan kohdalla olin paniikissa, toisen kohdalla jo tiesin. Kun päästiin kotiin niin johan hanat aukesi, ja lapset on olleet 4kk ikäisenä 8,5kg pelkällä tissillä. syntymäpainot 3,5 ja 3,7 kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi