Vauvan sukunimi..? mitä tehdä?
Kommentit (33)
Saman nimen saa ottaa, yhdessä ollaan ja lapsikin?
Tossa tapauksessa pidä sun nimi lapsella.
Se on sun miehellesi aivan oikein!
voi olla että tulevaisuudessa siitä tulee kans sun sukunimi jos mies haluaakin naimisiin..?
Tekstistä voi päätellä että olet käynyt avioeron 4vuoden sisällä, että ymmärrän jos ei naimisiin meno oikein houkuttele..
Minä laittasin miehen nimen.
Mutta jos epävarma suhteen jatkosta niin vaihtaisin oman sukunimen vanhaan, siirtäsin pojan nimen siihen samaan ja vauvalle sama.
Sitten kun menette naimisiin niin mies vaihtaa sun sukunimeen, mutta annas kun arvaan: mies ei halua ottaa sun nimeä?
jos se helpottais vauvan nimiasiaa ja arkea (tulevaisuudessa myös paperiasioissa, perintöä jne). isompi sitoutuminen se vauva on kuin avioliitto.
mut jos ei tosiaan halua naimisiin niin sit en tiedä.. ehkä vauvalle sitten se miehen nimi. Ymmärrän kyllä äitinä että se voi olla vaikea sinulle ap koska äidille vauva on läheisempi kuin isälle.
ei anna mun vaihtaa pojan sukunimeä (yhteishuoltajuus). muuten olisin jo vaihtanut takaisin tyttösukunimeni ja vaihtanut sen pojalle & antaa sen vauvalle.
-ap
No siinä tapauksessa:
Vaihda vanha sukunimesi ja ota vauva siihen mukaan.
Muuttaisiko nykynen mies nimensä mennessänne naimisiin (sitten joskus)?
Se toinenkin lapsi saattaa isompana vaihtaa nimensä sinun nimeen.
Minusta sun kannattaa vielä kokeilla entiseltä ihan asiallista keskustelua nimen vaihtamisesta: lapsethan on sisaruksia.
On se vähän hassua saada entisen miehen sukunimelle lapsia! En voisi kuvitella tilannetta kohdalleni että eronneen miehen suku tavallaan kasvaa..
Ainakin omaa miestä toi puoli kiinnostaisi! :D
8
vois vaihtaa pojan nimen mun tyttösukunimeen ja jos mäkin vaihdan.. tuli kyl selvä ei.. kirosanojen kera. :S
Eli vauva saa kai sitä avomiehen sukunimen ja pitää vaa toivoa että se muuttaa joskus mielensä tosta naimisiin menosta.
-ap
Jos ap sun pitää varovasti kysyä yhtään mitään niin nyt on jotain kyllä todella pielessä.
itteppähän olet miehes valinnu ja lapsia tehnyt niin koita nyt vaan hyväksyä, että niillä on kaikilla eri sukunimi.. Eikä uusikaan halua sun kanssa samannimiseksi......
Että siihen malliin turha täällä itkeä senkus käsket talonmiestä keksimään miten saa sen seitsemän nimeä mahtumaan siihen kahteenkymmeneen senttiin.......
saa hän automaattisesti sen nimen mikä äidillä on sillä hetkellä. Tämä voidaan muuttaa väestörekisteriin tehtävällä lomakkeella samalla jolla ilmoitatte vauvan etunimen.Vaikka se tuntuu hassulle laittaisin sen ex:si nimen vauvalle, sitten kun hän kysyy miksi vauva on hänen nimellä vastaisin: halun pitää sisarukset (-puoli) samalla nimellä. Onhan tuo myös silloin lapsesi "syntymänimi"
Ei se perheen eheydestä mitään kerro, onko niitä sukunimiä 2, 3 tai enemmän.
Jos ap vaikka ottaisi mahdollisen avioitumisen myötä yhdistelmänimen, niin sitten olisi kummankin lapsen nimi omassa sukunimessä.
muuten menee äidin nimellä oli se sitten exän tai peksän
Jos avomiehesi haluaa vauvalle sun sukunimen, niin menee kun kanssa naimisiin. Jos ei mene naimisiin, niin vauva saa exäsi sukunimen. Miettiköön siinä sitten....
vois vaihtaa pojan nimen mun tyttösukunimeen ja jos mäkin vaihdan.. tuli kyl selvä ei.. kirosanojen kera. :S
Eli vauva saa kai sitä avomiehen sukunimen ja pitää vaa toivoa että se muuttaa joskus mielensä tosta naimisiin menosta.
-ap
hyi helvetti jos pitäs exän sukunimi uuden suhteen vauvalle antaa.
meillä on kaikilla eri sukunimi, 2 lasta ja mies. onhan tuo joskus hieman hankalaa ja monet ihmettelevät..
Älytöntä säätämistä. Lapsi saa äitinsä sukunimen olisi se sitten mikä tahansa.
Naimisiin nyt tuollaisen takia EI kannata mennä.
niin laittaisin vauvalle oman vaikkakin ex-miehen nimen. Se laittaa kummasti mieheen vipinää jos haluaa oman nimensä vauvalle. Jos annat vauvalle miehen nimen niin hänellä ei ole mitään tarvetta naimisiin jatkossakaan
Voi kiesus. Kuka pitää ex-miehensä nimen vielä erottuaankin. Oli se nimi sitten lapsella tai ei. Saati sitten antaa ex-miehensä sukunimen toisen miehen lapselle. Ei kai pointti ole se, että onko toiminta reilua uutta miestä kohtaan, vaan se, että onko toiminta reilua ex-miestä kohtaan. Kauhean kiva varmaan ex-miehen mielestä kun koko kylä on täynnä oman sukunimisiä lapsia vaikkei niiden tekemiseen ole ollut osaa eikä arpaa.
Siinä tapauksessa tietysti kannattaa lapselle antaa exän nimi jos haluaa kostaa exälle mitä ikinä...
Onko se nyt niin vaikeaa irtautua siitä entisestä ja ottaa ihan kiltisti se tyttönimi käyttöön...
Olemme miehen kanssa avoliitossa. Ei kuulemma saa vaihtaa sukunimeä ellei mene naimisiin tai ota mahdollista tyttönimeä takaisin (olisin muuten vaihtanut sukunimeni avomiehen sukunimeksi vauvaa varten). Mulla on edellisestä liitosta 4v poika.
Eli tällä hetkellä miehen sukunimi on S ja mun & pojan on V.
Mitä pitäs tehdä? Antaa vauvalle miehen sukunimen? Antaa ex-mieheni sukunimen (mikä mulla nyt on.. jotenkin ei tunnu reilulta avomiestä kohtaan)? Vai ottaa tyttönimeni takaisin ja se olis mun ja vauvan sukunimi (hankalaa kun on sit perheessä 3 eri sukunimeä..)
Olis kiva jos olis kaikilla sama sukunimi, mut ei oo mahdollista.