Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sairaalassa aina hätäsektiovalmius kun joku tulee synntyssaliin?

Vierailija
11.12.2008 |

Jotenkin on vaikea kuvitella että paikallisessa sairaalassa olisi ketään päivystämässä jos synnytyksessä tulee paha paikka....



Vai tiedotetaanko leikkaussaliin kun synnyttäjiä on saleissa, että ovat sitten valmiina jos jotain sattuisi käymään..?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun muut jo vievät äitiä saliin hirveää vauhtia.



Eikä siinä mitään jäädä höpöttämään vaan sanotaan vaan napakasti hätäsektio niin leikkaussalissa ruvetaan valmistelemaan kovalla kiireellä sektiota.

Vierailija
2/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän paikallisessa keskussairaalassa ei ainakaan ole hätäsektiovalmiutta päivystysaikana, koska leikkaussalin hoitajat päivystävät kotona. Itse jouduin tuolla tilanteeseen, jossa lapsi saatiin ulos vasta noin 40 min. päästä leikkauspäätöksestä juuri sen takia, että henkilökuntaa jouduttiin odottelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran sairaalassa on synnytyssali. Muuta en voisi kuvitellakaan, vaikka en ole mikään hoitoalan ihminen.

Vierailija
4/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkuterveyskeskuksessakin on 24/7 päivystävä anestesialääkäri, gynekologi jne.



Siihen on oma, erityinen systeemi, miten hätäsektiosta ilmoitetaan. Jokainen työntekijä sen tietää ja on vielä ohjeet kansliassa näkösällä paikalla.

Vierailija
5/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkausalissa? Siinä on anestesiakin.

Vierailija
6/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On synnytysosastolla (siis sillä osastolla jossa ovat synnytyssalit) samalla käytävällä isot ovet, joissa lukee leikkaussali, asiattomilta pääsy kielletty. Itse asiassa tämä synnytysyksikkö taitaa olla samalla käytävällä kuin leikkaussalit muutenkin - eli tuo on varmaankin vaan kulku noihin samoihin saleihin. Hälytyskäytännöstä en tiedä, mutta täällä on valmius 24/7



Samassa yhteydessä on myös vastasyntyneiden teho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli laitetaan tähänkin, jos joku osaa tarkemmin vastailla (ja tietty etenkin Jorvin käytännöt kiinnostaa)



- onko se leikkaussali kaukana synnäristä, miten pian sinne ehtii

- mitä jos se sali/ne salit on varattu?

- onko sinne varmasti aina lääkäriä riittävästi? kuka lääkäri sen tekee, kuka vaan joku kirurgi vai just joku gynekologi tms.? mitä jos se päivystävä lääkäri on varattu ja takapäivystäjäkin varattu tai ei ehdi niin nopeaan paikalle?

Vierailija
8/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei kai siellä vain yhtä lääkäriä ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä varmaan jo tiesivät silloin että vauvaa joudutaan varmaan elvyttämään (jouduttiin)



joten ehkä siksi oli niin monta?



t. ysi

Vierailija
10/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole leikkurin henkilökunta jatkuvasti paikalla ja valmiudessa. Meillä päivystetään kotoa, jos ei ole leikattavaa ja hälytyksestä paikalla. Puolen tunnin sisällä on oltava sairaalalla ja tämä on tietysti pitkä aika hätätilanteissa.



Meidän sairaalassa asia on järjestetty niín, että synnäriltä leikkuriin lähtee kätilöt ja gynekologi. Teholta tulee mukaan hoitaja, joka auttaa nukutuslääkäriä. Gyne ja nukutuslääkäri ovat tietysti aina sairaalalla. Tällä porukalla lapsi autetaan maailmaan, ja leikkurin henkilökunta jatkaa kunhan saapuvat paikalle. Eli hoitamatta ei jää kenenkään hätäsektiot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienemmissä sairaaloissa, isot on luonnollisesti erikseen

Vierailija
12/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on leikkuri valmiudessa - yötä päivää. Leikkuri sijaitsee juuri synnytysosaston yläkerrassa ja välillä menee hissi, jota saa ainoastaan käyttää sektiotilanteessa. Hissi on aina synnytyssalin kerroksessa, joten hissiä ei tarvitse edes odottaa. Eli synnytyshuoneen ja leikkaussalin välimatka on todella lyhyt. Gynekologi on aina talossa ja hän tekee sektiopäätöksen ja leikkaa itse. Eli kaikki voi tapahtua äärimmäisen nopeasti tarvittaessa.



T: yksi jorvissa töissä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin tarkkaa mielikuvaa minulla ei ole miten kaukana se leikkaussali oli, hissillä mentiin, ei kovin pitkiä käytäviä mutta lujaa. Pari minuuttia ehkä? Lääkäri totesi ultratessaan "mä leikkaan!" ja saman tien multa kiskoittiin vaatteita pois ja mahaa rauhoittava lääke piti ottaa, sänkyä vietiin samalla koko ajan kohti leikkaussalia. Itse operaatio siihen asti että vauva syntyi kesti paperien mukaan 2 min. Jos salia ei ole vapaana... en osaa sanoa. Luulisin kuitenkin, että ne salit on sellaisia että aina löytyy tyhjää. Todellla ripeästi kaikki kävi ja sujuvasti

eli laitetaan tähänkin, jos joku osaa tarkemmin vastailla (ja tietty etenkin Jorvin käytännöt kiinnostaa)

- onko se leikkaussali kaukana synnäristä, miten pian sinne ehtii

- mitä jos se sali/ne salit on varattu?

- onko sinne varmasti aina lääkäriä riittävästi? kuka lääkäri sen tekee, kuka vaan joku kirurgi vai just joku gynekologi tms.? mitä jos se päivystävä lääkäri on varattu ja takapäivystäjäkin varattu tai ei ehdi niin nopeaan paikalle?

Vierailija
14/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vetämässä jotain lasta imukupilla - tai tekemässä jo yhtä leikkausta`?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis leikkaussali valmiina henkilökuntineen ja lastenlääkäri paikalla hyvin nopeasti, jos lapsi sitä tarvitsee.



Juuri siksi niitä synnytyssairaaloita lopetetaan ja keskitetään isoihin keskuksiin. Ei siis kenenkään kiusaksi, vaan äidin ja lapsen turvallisuuden takaamiseksi.

Vierailija
16/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat joko talossa tai kotona. Riippuu päivästä tai vuorokaudenajasta ja tietysti sairaalasta (iso, pieni, sijainti jne).

Vierailija
17/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa kerroksessa leikkausalien kanssa

sairaaloissa on varmasti reitit selvillä kuinka mennään synnytyssaliin.

Kysy neuvolasta tai sairaalasta jos sua kiinnostaa, kyllä he kertovat. Niin muuten kysyin minäkin :)

Mulle jouduttiin soittamaan sektioon päivystys henkilökuntaa paikalle ja meillä ne tuli ainakin 15min.

Jouduttiin hetki odottamaan nukutuslääkäriä kun oli jossain muualla, mutta muuten kaikki meni nopeasti

Tosin meillä ei ollut HÄTÄsektio siinä mielessä, että olisi kamala kiire ollut vaan leikattiin kun vauva ei mahtunut ulos.

Vierailija
18/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tilanne oireilee hetkeä aiemmin joten leikkaussaliin ehditään hälyyttää kaikki valmiiksi. Leikkausali on valmiudessa joten muutama minuutti ja lapsi saadaan ulos.

Vierailija
19/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle siis tehtiin Hätäsektio ja tutun kautta kuulin et minut leikannut lääkäri oli ravintolassa lounaalla ja lähti kesken syönnin leikkaamaan poikamme maailmaan ja sitten meni taas takaisin ja tokaisi "hyvä poika tuli" =)

Ja kauan ei todellakaan menny missään, salista juosten veivät minua sängyssä leikkaussaliin ja kyllä sielä jo heti ruvettiin toimimaan!

Ja voin kyllä kertoa että olen erittäin tyytyväinen eikä jäänyt mitään kammoa tms. vaikka yritinkin pari vuorokautta synnyttää ja sitten viimenään päädyttiin hätäsektioon vauvan sydän äänten heiketessä, mutta kyllä kaikki loppujen lopuksi meni niin hyvin että ei mennyt kuin 1v8kk kun olin jo uudelleen tosi toimissa ja silloin toinen poikamme syntyikin ihan normaalisti =)

Ihania kokemuksia on <3

Vierailija
20/32 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vain kiireellisellä sektiolla. Pysähtynyt synnytys oli syynä ja 4 tuntia aiemmin oli mennyt tieto leikkuriin, että mahdollisesti tulossa sektio. Mutta oli yö ja ainut leikkaussali oli varattu, siksi piti odottaa monta tuntia.

Oli helvetilliset tunnit!!

En sitten tiedä miten olisi toimittu, jos olisi hätäsektion tarve ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi