Ottaisitko kotisiivojaksesi tavallisen perheenäidin? ilman mitään siivouskoulutusta?
sopivat millekin pintamateriaalille tai miten eri materiaaleja hoidetaan?
Kommentit (28)
Itsekin olen ollut siivoojana ilman koulutsta ja puhdasta on tullut ilman hajuakaan erilaisista pintamateriaaleista :)
Olen laboratorioalan insinööri, joten tuon teknisen puolen aineiden käytöstä saan helposti selville. Se ei olisi ongelma.
näyttöä koulutuksesta ja osaamisesta.
Tietenkin ap voit perustaa oman siivousalan yrityksen tai toiminimen.
Minulle kelpaa siivoojaksi ihan tavallisella maalaisjärjellä varustettu toimelias ja aikaansaapa ihminen.
Monesti ovatkin parempia kuin ns. ammattisiivoojat, jotka vain hutkivat ja lakaisevat roskat maton alle.
Nim. kokemuksia on molemmista
Ai, ei minullakaan ole näyttöä koulutuksesta ja osaamisesta, vaikka siivoan kotonani lähes päivittäin.
näyttöä koulutuksesta ja osaamisesta.
En minä ainakaan vaadi:
"Jossakin lehdessä oli juttu että nykyään vaaditaan kotisiivouksessakin
näyttöä koulutuksesta ja osaamisesta."
ja olen itsekkin ollut siivoomassa toisten koteja ilman titteleitä.
kun otin paikan vastaan, keskustelin kodin omistajan kanssa kummanko välineillä siivotaan, jos oli paikan omat siellä on jo tarvittavat aineet. samalla siinä pystyi katsomaan lattiamateriaalin yms.
me laskutettiin v. 2004 25e/h +alv, peruskaksiosta. siihen kuului imurointi, lattianpesu, vessan pesu, pölyjen pyyhintä ja sovittaessa mattojen tomutus. ikkunan pesusta veloitettiin erikseen.
jotkut halus liinavaatteiden vaihdon, jotkut sohvan imuroinnin. irtotavaroita (siis kaaosta) emme siivonneet.
Imuri, moppi ja pesuaineet talon puolesta.
Ei tarvitse olla koulutusta =) Vaikka eihän siitä haittaakaan ole. Riippuu siitä työn jäljestä ja tyypistä. Meillä kävi vuoden ajan siivooja, jolla sairaanhoitoalan tausta. Oikein tyytyväisiä olimme. Paikat kiilsi ja hohti ja tuoksui hyvältä =) Hinta varmaan riippuu paikkakunnastakin. Helsingissä hinnat vaihtelee aika paljon ja varmaan siivouksen tasokin. Sitten vaikuttaa se, kuinka usein käyt siivoamassa. Jos käyt joka viikko, voisi olettaa että ei mene niin kauan aikaa kuin jos vain joka toinen tai kolmas viikko, jolloin sotkua on voinut kertyä enemmän. Näin olen kuullut. Meillä tosin siivottiin silti joka päivä, ettei sotkua kyllä juuri ollut. Mitähän me maksoimme... noin 30 euroa tunti ja kävi kerran viikossa kaksi ja puoli tuntia. Yhteensä se oli joka tapauksessa vajaa 300 kuussa. Luulen, että edullisimmasta päästä. Käyttivät meidän siivousvälineitä ja tarvikkeita. Ja verollisena tietenkin, tuostahan saa tehdä vähennykset sitten. Ja palkkaisin uudestaan, jos olis tarvetta. Tietty jos joutuis rahatilanne muuttuu, niin varmaan näistä karsitaan ensimmästen joukossa. Tosin aika edullista on, kun laskee vähennykset pois. Varsinkin jos toisella puolella painaa perheenäidin henkinen terveys =P
Meillä siivousfirman siivooja lähes pilasi laminaattilattian, kun käytti puhdistusainetta, jonka löysi kaapista. Se ei soveltunut laminaatille ja kolme kertaa pestiin sitten itse, että saatiin raidat pois. Sopimuksessa luki, että siivous tehdään asiakkaan aineilla ja, että lattiat nihkeäpyyhitään. Siivousfirma ei korvannut "vahinkoa", koska siivooja käyttänyt meidän aineita. Onneksi hän ei sentään keksinyt käyttää mitään tehokkaampaa ainetta.
Minulle tuo nihkeäpyyhintä tarkoittaa sitä, että lattia pyyhitään kostealla ilman pesuaineita....
Nykyisin on myynnissä muovimattoja, joita ei saa vahata, kun taas vanhat muovimatot pitää vahata. Mm. tällaiset asiat kertovat siitä ammattitaidosta. Toki monesta asiasta selviää sillä kuuluisalla maalaisjärjellä!
Ja kuitilla tehdään ja osa menee sitten kotitalousvähennyksiin. Ilman kuittia on puolituttu perheenäiti käynyt siivoamassa 10e/h kun olin jalka paketissa liki 2kk. Kyllä se on musta ihan ihmisestä kiinni eikä niinkään koulutuksesta. Joku energinen kotiäiti saa varmasti enemmän aikaan kuin joku lapseton laahustava työvoimakoulutettu siivooja (enkä nyt tarkoita että siivoojat olisi yleensä flegmaattisia vaan että ääripäitäkin löytyy :).
osaatko käyttää mikrokuitua ettei taulutv mene kostealla liinalla pilalle?
Tunnissa siivoo jo aika paljon. Ja kyllä mulle kelpais kotiäidin siivoustyö, vois vaikka kerran kattoa kokeeksi, millaista on työn jälki. Tarkka olisin vessan pesussa.
kuin kaksi nuorta poikaa - ehkä just ajokortin saaneet - jotka näyttivät tossa yhden siivousfirman autolla naapuriin ajelevan
ja vielä vuosi sitten veloitus oli 22e/tunti. Siis veroineen, kuitilla.
Jos nyt maksaa enemmän, tuntuu se mielestäni aika kovalta taksalta.
Olisin valmis käyttämään kouluttamattoman siivoojan palveluita, jos vain käytäisiin tarkasti läpi pesuaine- ym jutut. Mutta samat käytäisiin läpi myös ammattisiivoojan kanssa.
Millä pesuaineella pyyhkisit esim marmoritakan?
Ja jos ei asiasta erikseen mainittaisi, tunnistaisitko onko marmoria vai jotain muuta kiveä?
Entäs millä pyyhkisit tietokoneen näytön? taulu-tv:n?
Meillä ei muuten ammattisiivoojakaan käyttänyt sohvan imuroimiseen eri suulaketta kuin lattioiden imuroimiseen... paljastui kerran eri asian yhteydessä.
ja häntä varten piti erikseen ostaa kalliit suulakesarjat, kun ei voinut käyttää "maallikoiden" suulakkeita... (keskuspölynimuri).
Haluaisin siis käyttää siivoojan palveluita, mutta en haluaisi maksaa ylihintaa myöskään.
Lisäksi luottamus olisi vaikea ansaita, edellisen kanssa kun se puoli menetettiin.
Voisin tulla tuolla siivoamaan, jos sopivan matkan päässä oot.
Esim tavallisella Ajax yleispuhdistusaineella pärjää pitkälle. Sen ph sopii marmorille (ph 6-8) ja muille kivipinnoille (ph6-8). Saippuaa aine sisältää alle 5%, joten sopii mainiosti myös laminaatti ja parkettilattialle. Myös keittiön ja kylpyhuoneen voi pestä samalla aineella.
Ja kun siivous suoritetaan säännöllisesti ei yleensäkään tarvitse käyttää mitään räjäytys aineita.
Ihan siksi kun itse olen ammattilainen niin en pystyisi katsomaan työskentelyäsi saatika haluaisi arvailla missä meni pieleen jos en olisi valvomassa.
Ajattelin jos oman työn ohella alkaisin tekemään kotisiivouksia jotta saisin lisätuloja. Toiminimi olisi helppo perustaa.
Kuinka paljon siivouksesta voisi tunnilta pyytää? Aineilla tai ilman.
Ja nyt en halveksi yhtään työkseen tekeviä siivoojia tai koulutettuja.